ok..

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-26 16:05

RogerGustavsson skrev:Det som skrivs på Carlssonplanet är alltså inte korrekt? Där sägs att John har sagt upp avtalet den 24 november.

Det vet jag inte. Kan bara konstatera att det finns två versioner av historien som inte är överensstämmande. Men det är ju e g rätt oväsentligt eftersom SSC har hittat någon som är villig att producera OA60, OA40 och OA-*1 samt basmodulerna till dem och Larsen har sagt att han inte kommer att producera några Carlsson under de premisser som råder just nu. Det är väl det enda som räknas just nu?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-16 19:40

_Fredrik_ skrev:
bassman skrev:
det är dom som kostar runt 18000:-?

Man för inte glömma nämna det finns faktiskt en beg marknad för Oa52. Du kan köpa ett beggat par och uppgradera dessa själv, är skumkanterna bytta så är det bara att köra på. Det är betydligt billigare! Surfa runt och kolla prisbilden. Besök carlssonplanet.com om du vill fördjupa dig på egen hand..

/robban
Hur kunning bör jag vara för denna uppgradering? Och vad skulle man kunna landa på?
Du behöver nog kunna löda, om du inte kan muta någon kompis med god mat för att göra jobbet!
Priset beror på hur dyr krog ni hamnar på.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-06-16 23:38

Skaplig bump. Tråden är över tre år gammal. :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-17 11:55

P5 skrev:Skaplig bump. Tråden är över tre år gammal. :)
Det är bara paa som är avundsjuk på mina lödkunskaper.
Hifi Is Great Everyday

jansch

Inläggav jansch » 2010-06-18 14:37

Fredrik - Det finns ju 3 generationer (eller 4?) av Carlssonhögtalare och alla grundar sig på det ortoakustiska begreppet. Läs lite på Carlssonplanet.

Bästa sättet att pröva om det "är nåt för mej" är nog att lyssna på första generationen, t.ex OA5typ2. Dom finns i massor på begmarknaden och du kan få ett par fungerande för 400:- och uppåt.
Visst har denna (OA5typ2) högtalare brister men den demonstrerar med önskvärd tydlighet vad Carlssonhögtalare står för.

Om du sedan blir såld på öppenheten, den torra basen, friheten att kunna lyssna med bra ljud i andra positioner än i lyssningsfåtöljen så kan du välja en bättre modell. Många är dock helnöjda med OA5typ2.

Själv lyssnar jag helst på OA6typ2 (går att köpa från 1000:- om man har tur) eller OA2212 som är en senare generation och som kan fås för sådär 10.000 och uppåt.

Vissa föredrar 3:e generationen d v s de som heter nåt på OA50, OA521, OA52, OA58. JAG tycker inte dom låter lika bra, man tappar lite av hela ideen med ortoakustiken TYCKER JAG. Alltså en smaksak enligt min åsikt.

Du får gärna komma och lyssna på generation 1 och 2 om du vill...

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati