Flint skrev:Hur ställer sig transparentförespråkarna till begreppet lyssningströtthet? Är det placebo eller tycker ni att f/e-testet säger något där. Min sista test säger att f/e inte avslöjar lyssningströtthet. I alla fall inte vid en så kort lyssning som säg 15 min.
Om något tar mer än 15 minuter att upptäcka så tar det garanterat mer än 15 minuter, per definition liksom.

Om du inte kan få fram känslan av lyssningströtthet med F/E-lyssning, trots att du lyssnar på samma sätt som vanligt (låt säga ett par timmar om dagen, säg första dagen i F och andra i E, eller tvärtom), så tror jag dock det handlar om något annat är brister i metoden eller att apparatens GER yssningströtthet men att det inte märks.
Lyssningströtthet handlar nämligen om en effekt av ditt
samlade intryck av din kedja - byggd av de olika byggstenarna som ingår.
Men F/E-lyssning får man veta hur en specifik komponent låter, isolerad. Man får inte veta hur den låter genom att lyssna BARA på E, utan genom att lyssna på BÅDE F och E, och därigenom i huvudet förstå hur den färgar.
För vissa som inte provat är det kanske svårt att inse hur man kan bilda sig en bild om hur en grej låter/färgar, genom att lyssna på den via saker (resten av kedjan) som själva färgar, men mänskliga hjärnan är ju lite fascinerande på så vis att man förstår en apparats "sound" direkt när man provar den med F/E-lyssning. Man hör ju vad som händer när man kopplar in (adderar) testobjektet i signalvägen, och omedelbart inser man hur apparaten färgar ALLA fonogram som man tvingar att passera testobjektet.
Ja, allt det där behöver jag ju inte berätta för dig Flint, men jag nämner det för alla, för det leder mig vidare till vad lyssningströtthet är - nämligen en effekt som INTE behöver ha med en isolerad apparat att göra, utan som har med
summan av alla delar att göra. Något som man inte testar med en F/E-lyssning.
Därför är det såhär: En transparent apparat adderar per definition ingen lyssingströtthet, men den subtraherar å andra sidan ingen lyssningströtthet heller!
Det betyder, att i en kedja där en transparent effektförstärkare ger ett totalresultat med lyssningströtthet - kan bara en icke-transparent (färgande) effektförstärkare mildra lyssningströttheten, om endast effektförstärkaren får bytas. Vad man behöver är ju något som tar bort det man blir lyssningstrött av.
Då har man en valmöjlighet:1. Man kan välja att använda en färgande effektförstärkare, eller,
2. Man kan välja att leta upp vad i kedjan det är som ger lyssningströttheten, och byta ut den länken istället! Alltså att ta bort deffekten istället för att bekämpa den med ännu ett fel.
Å andra sidan; kanske kommer man fram till att man blir lyssningstrött av levande musik

, och att en transparent kedja inte är grejjen för ens egen lyssning alls.
Men man kan också tänka sig att det som gav lyssningströttheten var t ex högtalarna, eller kanske rummet, och att en åtgärd därvidlag fick varenda fonogram man äger att bli kuligare att spela. Vem vet?
Flint skrev:Med lyssningströtthet menar jag bl.a. en odefinierad obehagskänsla och en vilja att t.ex. sänka volymen, byta skiva i ett kör eller helt enkelt bara sluta lyssna. En stor anledning till att jag föredrar rörstärkare är att dom inte gör mig lyssningstrött i samma grad som transistorsteg.
Gott, men det besvarar inte frågan: Är det något hos transistorstegen som ger dig lyssningströtthet, eller är det något annat i kedjan som gör dig lyssningströtthet, och som du kan bekämpa med de rörförstärkare du gillar?
Jag kan inte spå, utan bara spekulera, och det gillar jag inte att göra. Du kan undersöka det dock! Bara att undersöka delarna länk för länk med F/E-lyssning tills du hittat vad det är som ger dig lyssingströtthet. Högtalarna och rummet är svårare att undesöka dock, men dem kan man skaffa sig uppfattningar om på annat sätt.
Vh, iö
- - - - -
PS. Måste säga att både MeanMachine och Flint gjort underverk i den här tråden för att intressant stuff skall komma till ytan. Trevligt att se att det finns skeptiker som kan närma sig ett problem på ett kreativt sätt!
(För jag hoppas att det är ok att jag kallar er skeptiker, eller i varje fall potentiella skeptiker.

)
Kan även tillägga att jag är skeptisk mot det praktika värdet av F/E-lyssning via internet för att få fram något vettigt om hur en apparat beter sig. Alldeles för många saker måste kunna varieras för att man skall kunna kartlägga en apparat på ett rimligt fulllödigt sätt. Men jag är mycket positiv till de pedagogiska effekterna som Flint skapat. Tror att många har en tydligare bild av vad F/E-lyssning är nu, även om jag befarar att förklaringarnas tid inte är över...

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).