F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 18:36

Flint skrev:Kaffekoppen
Jag vill egentligen bara visa att man kan använda tekniken på ett mer jordnära sätt än som den har använts hittills. Ord är bra men egna praktiska intryck och upplevelser slår högre. Vad som kommer ut av det återstår att se.

Just den här senaste förstärkaren förvånar mig mycket. Ska berätta sen men vill höra fler reaktioner först. Men det verkar trögt. Förmodligen för att det är jag dvs. fel person som kommer med iden och initiativet. Jag räknar inte med någon objektiv behandling av mig som person. Inte ens när det gäller rent tekniska saker. Men det spelar ingen som helst roll.

edit, stavfel
Jag hoppas du har fel. När det gäller mig så har du totalfel iallafall. Engagerade personer med intresse, med stor kunskap, som vill lära sig saker och är nyfikna kan man inte ha annat än den största respekt för. Kunskapsmässigt vida överstiger du mig.

Ser dig som rak, ärlig och konstruktivt provokativ. Inte alltid enkel att hantera, men aldrig elak i grunden.

Jag tror fler tittar på exemplen än som skriver om dem. Det finns många som aldrig skriver, men som följer med. Jag själv önskar jag hade din energi, men ljust nu har jag lite för mycket att hantera. Ser fram emot att höra dina reflektioner.

Dina intentioner med de här exemplen ser jag som ypperligga. Jag ser stor möjlighet att det slår väl ut, kanske mer än du kommer få erkännande för.

Rock on!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 18:38

Kaffekoppen skrev:Jag ser stor möjlighet att det slår väl ut, kanske mer än du kommer få erkännande för.

Det bjuder jag på.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-28 18:52

Flint skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det verkar som att 7-1 har en skirare och/eller mer utsträckt diskant än 7-2.

Hehe... Så ska en subjektiv bedömning låta. Som tagen ur en viss tidning. Var det jobbigt? Bar det emot? :)

Jag diskuterar gärna sakfrågor med dig. Dravelfrågor kan du utelämna. Kör raka puckar med mig istället. Det gillar jag bättre.

Jag har ingen subjektiv uppfattning om vilken av filerna som lät bäst, bara att de gissningsvis låter olika. Helt utan någon statistisk signifikans att mina gissningar stämmer alltså. Om nu någon anser statistisk signifikans som viktigt... :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 18:58

Johan_Lindroos skrev:
Flint skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det verkar som att 7-1 har en skirare och/eller mer utsträckt diskant än 7-2.

Hehe... Så ska en subjektiv bedömning låta. Som tagen ur en viss tidning. Var det jobbigt? Bar det emot? :)

Jag diskuterar gärna sakfrågor med dig. Dravelfrågor kan du utelämna. Kör raka puckar med mig istället. Det gillar jag bättre.

Jag har ingen subjektiv uppfattning om vilken av filerna som lät bäst, bara att de gissningsvis låter olika. Helt utan någon statistisk signifikans att mina gissningar stämmer alltså. Om nu någon anser statistisk signifikans som viktigt... :wink:

Ditt svar lät som att du raljerade över den subjektiva värdering som återges av HiFi-tidningarna vilket jag skämtade om. Det lät inte som ditt normala språk. Jag trodde helt enkelt att du drev med min test. Så kan det gå. "Utsträckt diskant" hör till en av mina mest föraktade subjektiva uttryck från "vad den nu heter den där danska tidningen" men det kan ju inte du veta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 19:17

OK jag ska berätta vad det var vissa lyssnade på. Det var en Pioneer fyrkanalstillsats på 2x10W från som det verkar mitten av 70-talet. Alltså runt 30 år gammal. Den har modellbeteckning QL-600. Med i kedjan, alltså inbyggd i förstärkaren och därmed också med på wavfilen, finns en gammaldags Baxandall tonkontroll som stod i någorlunda neutralläge. Slutsteget är +matat (asymetriskt) och har alltså utgångskondensator. Förstärkaren lät i f/e-försöket osedvanligt bra vilket storligen förvånar mig och i verkligheten bedrövligt illa vilket är kul att notera. Jag har haft den igång i några dagar och första intrycket var att JOVISST den låter ju kalas. Mycket tydliga detaljer och så. Efter några timmar kom lyssningströttheten. Efter en dag var jag skittrött på eländet och på andra dagen stod jag inte ut längre. Den åkte ut. Jag betraktar den som helt värdelös som musikförmedlare, som en ren komponentbank. Av det som orsakar lyssningströttheten kan jag inte höra något på f/e-filerna, i dag. Få se om framtiden och utförligare test kan räta ut det frågetecknet.

Och dimitri hade rätt även den här gången. 2=e. Han är vass Herr dimitri. Däremot hörde jag själv inte det han angav som argument, lågmidökningen.

Nu släpper jag den här iden. Se den som en praktisk demo, något som man lärde sig som säljare att utnyttja och leverera. Om någon ser idén som en möjlighet, varsågod och utveckla en fungerande arbetsform.
Senast redigerad av Flint 2007-03-28 19:55, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-28 19:26

Bra jobbat, Flint.

Den här tråden är intressant på många sätt. Mycket stor positiv derivata, mycket dynamik, en hel del brus. Men ett högt S/N ändå, och subjektivt njutbar.

Tillagt: Hur lång är den längsta tråden, och vad var dess tillväxttakt?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 19:31

Almen
Tack!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-28 19:34

14 dagar och 1836 inlägg ... hittills..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-28 19:37

Över 130 inlägg per dygn, i en tråd. Vi är fan helt störda. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-28 20:15

phloam skrev:Detta är fanimej underhållning på högsta nivå :D Grattis till en lyckad tråd, meanmachine.

Någon borde göra en Doku-såpa baserat på LTS, det är ungefär allt jag har att säga.... :) Eller en kriminalserie? "F/E!" låter ju lite catchy, typ. IÖ och Svante löser brott mot vetenskapen och når odiskutabla resultat trots olika och kontroversiella arbetsmetoder.... hmmm!

Faktiskt.se:s Martin och Gunvald?

- För helvete Gunvald, sluta. Du kan inte göra så där. Du har ihjäl den. Det finns regler...
- Aldrig i helvete att jag tänker låta den där jävla hörbara skillnaden gå fri. Det är sådana som den som förstör för andra. Och du stannar: jag är inte klar med dig.
- Ja, ja. Men det är på ditt ansvar Gunvald.
- Det kan du ge dig fan på.

/D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-28 21:19

Dahlqvist skrev:
phloam skrev:Detta är fanimej underhållning på högsta nivå :D Grattis till en lyckad tråd, meanmachine.

Någon borde göra en Doku-såpa baserat på LTS, det är ungefär allt jag har att säga.... :) Eller en kriminalserie? "F/E!" låter ju lite catchy, typ. IÖ och Svante löser brott mot vetenskapen och når odiskutabla resultat trots olika och kontroversiella arbetsmetoder.... hmmm!

Faktiskt.se:s Martin och Gunvald?

- För helvete Gunvald, sluta. Du kan inte göra så där. Du har ihjäl den. Det finns regler...
- Aldrig i helvete att jag tänker låta den där jävla hörbara skillnaden gå fri. Det är sådana som den som förstör för andra. Och du stannar: jag är inte klar med dig.
- Ja, ja. Men det är på ditt ansvar Gunvald.
- Det kan du ge dig fan på.

/D

:lol: :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-28 21:19

Almen skrev:Över 130 inlägg per dygn, i en tråd. Vi är fan helt störda. :D

Absolut! :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-28 21:41

elitistiska fanatiker !
som någon skrev

:wink:
Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-03-28 23:50, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-28 23:16

Hur ställer sig transparentförespråkarna till begreppet lyssningströtthet? Är det placebo eller tycker ni att f/e-testet säger något där. Min sista test säger att f/e inte avslöjar lyssningströtthet. I alla fall inte vid en så kort lyssning som säg 15 min.

Med lyssningströtthet menar jag bl.a. en odefinierad obehagskänsla och en vilja att t.ex. sänka volymen, byta skiva i ett kör eller helt enkelt bara sluta lyssna. En stor anledning till att jag föredrar rörstärkare är att dom inte gör mig lyssningstrött i samma grad som transistorsteg.
Senast redigerad av Flint 2007-03-28 23:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-28 23:21

Då har man dåligt ljud.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-28 23:38

Jag menar bara att den stora mängd anläggningar jag har behövt genomlida ljudet av har lidit av grava förvrängningar av diverse slag. Främst har det gällt högtaleriets förmågor och rummets akustiska egenskaper.

Typiskt sådant du skrev ovan, man vill sänka ljudet. Så man sänker. Så sänker man lite till. Sedan märker man att det blir skönast att stänga av skräpet. Eller byta skiva. Känslan av att vara "aldrig nöjd med ljudet" är också ett tecken man bör ta på stort allvar.

Tyvärr är jag inte snäll nu mot (väldigt) många audiofiler. Jag skulle nog påstå att 99% av HiFi-intresserade har stora brister i sina ljudanläggningar. D.v.s. 99,999...% av "Svensson".

Det tråkiga är att de flesta är inte medvetna om vad de går miste om. På något sätt har folk tappat bort den naturliga referensen till levande ljud, och tror att en stereoanläggning "kan ju ändå aldrig bli som verkligheten" som något slags postulat(!?!). Om de visste vad som är möjligt att uppnå...

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-03-29 00:02

ja, men nu lyssnar ju tack och lov de flesta på musiken och inte sin anläggning
vill man sänka eller stänga av är det nog snarare musiken det är fel på
inget fel med ambitiösa hifi-projekt, men om brister i en anläggning t.o.m. dödar glädjen med musik känns det nog rätt troligt att det är inställningen till anläggningen det är fel på och inte anläggningen i sig

liksom, gillar man verkligen musiken är det ju inga problem alls att lyssna i timtal genom en bergsprängare eller liknande

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-29 00:04

Flint du skrev ett inlägg mellan mina två ovanstående. Mitt svar ovan var alltså till det inlägget. Det blir konstigt nu när din fråga eller vad man nu ska kalla det för, ÄR BORTA!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 00:08

Johan_Lindroos skrev:Flint du skrev ett inlägg mellan mina två ovanstående. Mitt svar ovan var alltså till det inlägget. Det blir konstigt nu när din fråga eller vad man nu ska kalla det för, ÄR BORTA!

Jag tog bort det precis när du svarade. Fick ännu en gång känslan att du nonsenssvarade med orden "dåligt ljud" som jag tycker är en kraftig generalisering efter allt detaljsnack. Vi har visst en lysande förmåga att missuppfatta varandra. Eller är det bara jag som missuppfattar dig? I så fall ska jag försöka skärpa till mig.
Senast redigerad av Flint 2007-03-29 00:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-29 00:09

boyafraid skrev:ja, men nu lyssnar ju tack och lov de flesta på musiken och inte sin anläggning
inget fel med ambitiösa hifi-projekt, men om brister i en anläggning t.o.m. dödar glädjen med musik känns det nog rätt troligt att det är inställningen till anläggningen det är fel på och inte anläggningen i sig

liksom, gillar man verkligen musiken är det ju inga problem alls att lyssna i timtal genom en bergsprängare eller liknande

Har hört samma sak ifrån en hel del anläggningar. Och lyssningsrummen är ofta en stor del av felet. Ojämn frekvensgång med ojämn efterklang brukar låta så enligt mina erfarenheter. Sen kan många anläggningar ha en störande diskant och då blir man också lätt lyssningstrött.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 00:11

boyafraid skrev:ja, men nu lyssnar ju tack och lov de flesta på musiken och inte sin anläggning

Här har vi helt olika anfallsvinkel. Mitt musikintresse är samma i stort sett hela tiden, men vissa förstärkare gör mig nästan illamående. Jag väljer inte rör för att dom låter bra utan för att dom stör mitt musiklyssnande minst.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-29 00:12

Boyafraid, ja tur är väl det. Problemet är att musiken inte kan flöda fritt in i sinnet. Omedvetet är det en mängd saker som man inte egentligen får ihop, utan omedvetet "tänker/filtrerar bort". Detta tar hjärnkapacitet i anspråk enligt de idéer jag funderat på. En verkligt bra ljudåtergivning är KUSLIGT verklig. Somliga kan inte riktigt fatta det när de utsatts för det, de kan exempelvis börja fnittra, alltså tillsynes irrationella beteenden.

För att "stå ut" med kasst ljud tar man (tror jag) omedvetet ställning och "ställer in" lyssnandet på den nivå man finner lämpligt för stunden.

Edit: ordval på ett ställe
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2007-03-29 00:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-03-29 00:18

ännu värre är det att de flesta inte inser när de utsatts för kusligt bra musik 8)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-29 00:24

boyafraid skrev:ännu värre är det att de flesta inte inser när de utsatts för kusligt bra musik 8)

Ett sanningens ord!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-29 00:29

Flint skrev:Hur ställer sig transparentförespråkarna till begreppet lyssningströtthet? Är det placebo eller tycker ni att f/e-testet säger något där. Min sista test säger att f/e inte avslöjar lyssningströtthet. I alla fall inte vid en så kort lyssning som säg 15 min.

Om något tar mer än 15 minuter att upptäcka så tar det garanterat mer än 15 minuter, per definition liksom. :wink: Om du inte kan få fram känslan av lyssningströtthet med F/E-lyssning, trots att du lyssnar på samma sätt som vanligt (låt säga ett par timmar om dagen, säg första dagen i F och andra i E, eller tvärtom), så tror jag dock det handlar om något annat är brister i metoden eller att apparatens GER yssningströtthet men att det inte märks.

Lyssningströtthet handlar nämligen om en effekt av ditt samlade intryck av din kedja - byggd av de olika byggstenarna som ingår.

Men F/E-lyssning får man veta hur en specifik komponent låter, isolerad. Man får inte veta hur den låter genom att lyssna BARA på E, utan genom att lyssna på BÅDE F och E, och därigenom i huvudet förstå hur den färgar.

För vissa som inte provat är det kanske svårt att inse hur man kan bilda sig en bild om hur en grej låter/färgar, genom att lyssna på den via saker (resten av kedjan) som själva färgar, men mänskliga hjärnan är ju lite fascinerande på så vis att man förstår en apparats "sound" direkt när man provar den med F/E-lyssning. Man hör ju vad som händer när man kopplar in (adderar) testobjektet i signalvägen, och omedelbart inser man hur apparaten färgar ALLA fonogram som man tvingar att passera testobjektet.

Ja, allt det där behöver jag ju inte berätta för dig Flint, men jag nämner det för alla, för det leder mig vidare till vad lyssningströtthet är - nämligen en effekt som INTE behöver ha med en isolerad apparat att göra, utan som har med summan av alla delar att göra. Något som man inte testar med en F/E-lyssning.

Därför är det såhär: En transparent apparat adderar per definition ingen lyssingströtthet, men den subtraherar å andra sidan ingen lyssningströtthet heller! :P

Det betyder, att i en kedja där en transparent effektförstärkare ger ett totalresultat med lyssningströtthet - kan bara en icke-transparent (färgande) effektförstärkare mildra lyssningströttheten, om endast effektförstärkaren får bytas. Vad man behöver är ju något som tar bort det man blir lyssningstrött av.

Då har man en valmöjlighet:

1. Man kan välja att använda en färgande effektförstärkare, eller,

2. Man kan välja att leta upp vad i kedjan det är som ger lyssningströttheten, och byta ut den länken istället! Alltså att ta bort deffekten istället för att bekämpa den med ännu ett fel.

Å andra sidan; kanske kommer man fram till att man blir lyssningstrött av levande musik :o , och att en transparent kedja inte är grejjen för ens egen lyssning alls. :o

Men man kan också tänka sig att det som gav lyssningströttheten var t ex högtalarna, eller kanske rummet, och att en åtgärd därvidlag fick varenda fonogram man äger att bli kuligare att spela. Vem vet? :wink:

Flint skrev:Med lyssningströtthet menar jag bl.a. en odefinierad obehagskänsla och en vilja att t.ex. sänka volymen, byta skiva i ett kör eller helt enkelt bara sluta lyssna. En stor anledning till att jag föredrar rörstärkare är att dom inte gör mig lyssningstrött i samma grad som transistorsteg.

Gott, men det besvarar inte frågan: Är det något hos transistorstegen som ger dig lyssningströtthet, eller är det något annat i kedjan som gör dig lyssningströtthet, och som du kan bekämpa med de rörförstärkare du gillar?

Jag kan inte spå, utan bara spekulera, och det gillar jag inte att göra. Du kan undersöka det dock! Bara att undersöka delarna länk för länk med F/E-lyssning tills du hittat vad det är som ger dig lyssingströtthet. Högtalarna och rummet är svårare att undesöka dock, men dem kan man skaffa sig uppfattningar om på annat sätt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Måste säga att både MeanMachine och Flint gjort underverk i den här tråden för att intressant stuff skall komma till ytan. Trevligt att se att det finns skeptiker som kan närma sig ett problem på ett kreativt sätt!

(För jag hoppas att det är ok att jag kallar er skeptiker, eller i varje fall potentiella skeptiker. :wink: )

Kan även tillägga att jag är skeptisk mot det praktika värdet av F/E-lyssning via internet för att få fram något vettigt om hur en apparat beter sig. Alldeles för många saker måste kunna varieras för att man skall kunna kartlägga en apparat på ett rimligt fulllödigt sätt. Men jag är mycket positiv till de pedagogiska effekterna som Flint skapat. Tror att många har en tydligare bild av vad F/E-lyssning är nu, även om jag befarar att förklaringarnas tid inte är över... :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 00:43

IngOehman skrev:Är det något hos transistorstegen som ger dig lyssningströtthet, eller är det något annat i kedjan som gör dig lyssningströtthet, och som du kan bekämpa med de rörförstärkare du gillar?

Jag har ägnat åtskilliga timmar (år) åt problemet och det jag kommer att svara kommer du inte att gilla, tror jag. Det har med motkopplingen att göra och gäller såväl rör som trissesteg. Nu skiljer det ju lite i konstruktionssättet dem emellan och trissesteg blir därför på grund av sin generella konstruktion mer utsatta för problemet. Jag har gjort åtskilliga test som pekar åt samma håll. Men det finns också åtskilliga rörsteg som har samma problem. Alltså - det beror på konstruktionen. I detalj tänker jag inte gå in på det eftersom det ligger fel i tiden.

Som det verkar nu tycker jag inte att f/e-testet avslöjar dessa fel. Kanske kommer det när jag har lärt mig finlira f/e. Frågan får stå öppen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-29 00:56

Kan tänka mig (vet!) att det finns flera svårigheter i detektivarbetet än att läsa sig att skilja "felets källa" från "det som tar bort felet". Det du beskriver om manipulationer/modifieringar med avseende på motkopplingen, kan ju agera både felkälla och felfilter. Hur vet man vilket som är vilket utan att hantera ALLA länkar i kedjan?

Två exempel på ytterligare svårigheter är att definiera "vad lyssingstrött är" på ett entydigt sätt, och att isolera bort alla saker utanför kedjan som kan bidra till upplevelsen.

Jag kan tänka mig åtminstone 20 ytterligare inverkande faktorer, och alla dessa ser jag som större problem än själva F/E-lyssningen som princip. Det är min slutsats efter över 30 års play-around med F/E-lyssning - att nästan alla andra komponenter än själva F/E-kopplingen är större potentiella felkällor, och kräver relevant handlag för att man skall lyckas i detektivarbetet. Det finns hur många variabler som helst som måste hanteras när man letar fel, och varenda en av dem måste hanteras rätt. (Om målet är att åstadkomma bästa möjliga detektion.)

Fråga: När du INTE fick fram lyssningströtthet från transistorförstärkaren i läge E, vad bestod då resten av kedjan av, tänker då främst på det slutsteg som drev de högtalare du lyssnade med?

Varning: Den ovanstående frågan är en fälla. Man kan tänka sig att det finns två tänkbara svar på den, men du kan lista ut vad fällan är utan att svara på den, och när du gjort det så har du det större svaret. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 01:03

IngOehman skrev:Fråga: När du INTE fick fram lyssningströtthet från transistorförstärkaren i läge E, vad bestod då resten av kedjan av, tänker då främst på det slutsteg som drev de högtalare du lyssnade med?

Jag svara precis som jag upplever det oavsett om det är rätt eller fel eller inte för dig eller någon annan.
Jag hör inte på dom inspelade filerna den typska bitande irritationen i ljudet som jag hör när jag lirar med förstärkaren direkt till högtalarna.

Passa dig. Jag har också en fälla på gång här.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-29 01:18

Flint skrev:
IngOehman skrev:Fråga: När du INTE fick fram lyssningströtthet från transistorförstärkaren i läge E, vad bestod då resten av kedjan av, tänker då främst på det slutsteg som drev de högtalare du lyssnade med?

Jag svara precis som jag upplever det oavsett om det är rätt eller fel eller inte för dig eller någon annan.

Jag hör inte på dom inspelade filerna den typska bitande irritationen i ljudet som jag hör när jag lirar med förstärkaren direkt till högtalarna.

Och... Svaret på frågan var?

Flint skrev:Passa dig. Jag har också en fälla på gång här.

Den tror jag att jag lyckades hoppa över utan att ens märka det. 8)

(Eller har du inte sett den än. 8O Hilfe...)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 01:23

Sorry. gömde svara på det.
Jag har lyssnat i lurar från datorn och med rör- och transistorstärkare.
Samma resultat.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi