F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-29 05:27

IngOehman skrev:Därför är det såhär: En transparent apparat adderar per definition ingen lyssingströtthet, men den subtraherar å andra sidan ingen lyssningströtthet heller! :P

Mycket bra sagt! För det man alltid läser är att om någon stoppar in en apparat i kedjan så bedömmer man alltid bara den apparaten. Som NAD 208 som fått massa skit för den är trist, dov mm. Det är ju lustigt, för det är nog snarare så att den inte maskerar bort dom felen hos dom andra apparaterna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 08:01

Ni har en del kvar att lära. Men det är väl kul att ha något att se fram emot.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 08:28

Om LTS:s f/e-test.
Svante och Dahlqvist tycker jag är dom rätta personerna att utforma reglerna för hur testet ska utföras. Kanske tillsammans med någon helt utomstående, dvs. ett helt annat akademiskt område, med lämplig kompetens (fy f¤n vilket göräckligt ord).

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-03-29 10:05

Flint skrev:Om LTS:s f/e-test.
Svante och Dahlqvist tycker jag är dom rätta personerna att utforma reglerna för hur testet ska utföras. Kanske tillsammans med någon helt utomstående, dvs. ett helt annat akademiskt område, med lämplig kompetens (fy f¤n vilket göräckligt ord).

Ja där kom den! Alltså: bara det inte är IÖ vill säga.
Jag har väntat på det. Din agenda kan inte bli tydligare.
Även om jag tycker att du har visat handlingskraft och kul initiativ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-29 10:17

Flint,

Jag kunde inte tanka ned filerna igår - har du tagit bort dem? :cry:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 10:19

dimitri skrev:

Ja där kom den! Alltså: bara det inte är IÖ vill säga.
Jag har väntat på det. Din agenda kan inte bli tydligare.
Även om jag tycker att du har visat handlingskraft och kul initiativ.

Jag bryr mig inte ett dugg om vem som fixar reglerna, så någon agenda är det knappast tal om. När jag såg ditt nick kom jag på att nog du borde vara med i det jobbet också. Att jag inte tycker att IÖ platsar är för att han inte verkar effektiv. Det blir för mycket känslostorm i allt han engagerar sig i vilket är kontraproduktivt. För mycket idealism som stör sikten och hindrar effektivt arbete. Kompisskapt stör också i en sån här situation. Jag ser hans agerande från en objektiv sida. Det mesta av det jag skrev nu kan förmodligen även gälla för mig som person, men eftersom jag inte är inblandad så spelar det ingen roll. UppfinnarJockar verkar vara dåliga organisatörer. Det ligger i deras (vårt) sinna att reagera spontat i situationen och ta vara på möjligheten som dök upp.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 10:24

Morello skrev:Flint,

Ja.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-29 10:26

Flint skrev:

Ja.

Det var tråkigt; jag som igår kväll laddade upp med en folköl i soffan för att spisa Flints FE-filer.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 10:28

Morello skrev:
Flint skrev:

Ja.

Det var tråkigt; jag som igår kväll laddade upp med en folköl i soffan för att spisa Flints FE-filer.

Dom svängde F(l)int

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-29 13:12

Johan_Lindroos skrev:
För att "stå ut" med kasst ljud tar man (tror jag) omedvetet ställning och "ställer in" lyssnandet på den nivå man finner lämpligt för stunden.

Ibland kan ju köksradion vara att föredra, då man kanske inte alltid vill att musik/tal ska vara så dominerade i miljön.

Jag har kanske en något mer positiv syn på saken :) , då jag menar att vi är bra på att "lyfta upp" intrycket så att vi kan njuta utan att ljudet är perfekt (snarare än att vi måste "stå ut" s.a.s.). Jobbigt blir det väl först när budskapet inte når fram, men då måste det vara rejält dåligt ljud.

Kanske kan liknas lite vid en DAC, där "trappstegen" i en digital signal som jämnas ut till en vågform (ja ni vet...).

Men, med denna kompensation i åtanke; kan musikvalet spela roll? Det borde ju inte det kan man tycka... men om man gillar och kan ett stycke in i minsta detalj, är F/E kanske ändå lättare då? (fråga, ej påstående)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-29 14:07

Flint skrev:Sorry. gömde svara på det.
Jag har lyssnat i lurar från datorn och med rör- och transistorstärkare.
Samma resultat.
Nu tycker jag diskussionen om ofärgat och F/E-lyssningens möjligheter och problem faktiskt kommit ett litet steg längre än dom vanliga låsta positionerna, tack vare det jobb som du, den envise och besvärlige Flint, har lagt ner på att bygga och testa din konstlast mm. Därför ställer jag några frågor som poppat up i skallen:
Dom förstärkarna som du kontrolllyssnat med, efter konstlasten, hur framstår dom i F/E-lyssning? Är dom skapligt ofärgande eller låter dom bättre än så?
Och, tror du man kan lägga in ett anti-lyssningströtthetsfilter före slutsteget, eller tror du det måste, vilket du kanske antyder, ligga med i slutstegets motkopplingsslinga?
Hur skulle ett anti-lyssningströtthetsfilter vara skapt för att ge så god verkan mot lyssningströtthet men samtidigt påverka klangen så lite som möjligt? Vad skall filtreras/förändras?
Och, kan ett sådant filter tänkas filtrera lysnningströtthetsdistorsion från tidigare apparater i kedjan?
Senast redigerad av paa 2007-03-29 14:26, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-29 14:22

F/E-lyssning i LTS tappning är ju ett sätt att möjliggöra en ljduåtergivning som är så lik levande musik som möjligt. Eftersom man sällan lyssnar på levande musik någon längre stund hinner kanske inte lyssningströtthet uppstå, men det kanske skulle inträffa om man utsattes för den tillräckligt länge, vem vet?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-29 14:34

Jag tycker Flint gjort en fantastisk insats! Många gillar att skriva/pladdra och i förekommande fall orera, men få har handlingskraften som krävs för att verkställa (praktiskt eller teoretiskt) och därmed få något gjort.
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-29 14:55

Man kan ju bara hålla med.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-29 15:15

niklasz skrev:F/E-lyssning i LTS tappning är ju ett sätt att möjliggöra en ljduåtergivning som är så lik levande musik som möjligt. Eftersom man sällan lyssnar på levande musik någon längre stund hinner kanske inte lyssningströtthet uppstå, men det kanske skulle inträffa om man utsattes för den tillräckligt länge, vem vet?

Hmm, om detta gäller ha något Death Metal band hemma på full volym ja, då tror jag att lyssningströtthet kan inträffa, däremot om det gäller klassisk musik i ett konserthus så tror jag inte det.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-03-29 15:21

Svante och Dahlqvist tycker jag är dom rätta personerna att utforma reglerna för hur testet ska utföras.

Nä, huga! Jag är helt utanför mitt kompetensområde. :D

Flint skrev:Kanske tillsammans med någon helt utomstående, dvs. ett helt annat akademiskt område, med lämplig kompetens (fy f¤n vilket göräckligt ord).

Jag kommer ju från ett helt annat område, och det är det som är min poäng. Vad jag anfört i frågan om t.ex. f/e-lyssning har sin utgångspunkt i grundläggande uppfattningar inom forskning som handlar om människan, dess förmågor och beteenden. Vad gäller audio är jag närmast att beteckna som en dilettant. Personligen uppfattar jag de vetenskapsteoretiska frågor som man kan sysselsätta sig med inom audio som helt oproblematiska. Det gäller också stor del av metodiken, t.ex. grundläggande utforming av experiment. Det betyder dock inte att forskningen är lätt att genomföra. Man måste ha applikationskunskaper så det räcker och blir över eftersom empirisk forskning går upp på att hantera praktiska problem, t.ex. hur man undviker felkällor och vilka frågor som är relevanta att ställa? Generellt sett är det (ur mitt perspektiv) också så det ser ut bland ingenjörer: låg nivå på vetenskapsteorin (man klarar sig med lite), hög nivå på traditionella ingenjörsämnen (man måste ha mycket).

Om det inte vore så att jag varit intresserad av hifi en längre tid och på så sätt fått insikt i vilka tankefigurer som är vanliga där vore det helt omöjligt att begripa den övervägande delen av kritiken mot f/e-lyssning som den presenterats av IÖ*. Men nu har jag det och det är lätt att se att den inte har med naturvetenskap att göra. Diskussionen på faktiskt.se om f/e-lyssning har enligt min egen uppfattning endastsociala och psykologiska förklaringar och är inte på något sätt kopplat till hur människor hör. "Hur det verkligen förhåller sig" är endast löst kopplat till mänskligt beteende. Det är vår uppfattningar som direkt styr vårt beteende och det finns ibland starka psykologiska och social skäl att inte ändra uppfattning även om detta skulle leda till att vår bild av verkligheten skulle blir mer lik densamma. Det gäller för övrigt både en fysisk och socialt konstruerad verklighet.

/D

*) Obs, gäller ej detaljerna kring själva genomförandet (saknar verifierbar information / alt. kompetens för att bedöma det).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-29 15:32

Flint skrev:
IngOehman skrev:
Flint skrev:
IngOehman skrev:Fråga: När du INTE fick fram lyssningströtthet från transistorförstärkaren i läge E, vad bestod då resten av kedjan av, tänker då främst på det slutsteg som drev de högtalare du lyssnade med?

Jag svara precis som jag upplever det oavsett om det är rätt eller fel eller inte för dig eller någon annan.

Jag hör inte på dom inspelade filerna den typska bitande irritationen i ljudet som jag hör när jag lirar med förstärkaren direkt till högtalarna.

Och... Svaret på frågan var?

Sorry. gömde svara på det.

Jag har lyssnat i lurar från datorn och med rör- och transistorstärkare.

Samma resultat.

Fällan slår igen på detta vis:
Så vad du säger är att en kedja som består av valfritt av föjande alternativ...

1. Diverse + testobjektet (i läge E) + lurar,

2. Diverse + testobejktet (i läge E) + rörstärstärkare + högtalare,

3. Diverse + testobjektet (i läge E) + transistorförstärkare + högtalare,

...ALLIHOPA kännetecknas av att INTE ge lyssningströtthet? 8O Vad är det då som ger lyssningströttheten? Alla delar är ju med, inklusive de som du anförde gav lyssningströtthet. Du kan väl int mena att lyssningtröttheten automatiskt upphör på grund av att en transparent grunka adderas kedjan, för isåfall är det ju enkelt att bli av med den... :wink:

Hoppas du ser ologiken, någonstans i det hela som du rapporterat - vilket var precis vad fällan avsåg avslöja. 8) Vad jag inte kan bidra med är att berätta exakt var någonstans ologiken/felet ligger. :(

Det kan ju till och med vara en psyklogisk effekt, t ex att just du lyssnar mera avslappnat när du F/E-lyssnar än när du lyssnar som vanligt, och därför blir du inte lyssningstrött. Lite udda isåfall. :wink:

Jag vill därför påminna om att det inte finns några regler om hur länge man skall spela, med vilka intervall men skall göra det, om man skall loopa eller växlar undervägs, hur man skall sitta, vilken musik man skall välja eller något annat som har med kringsituationen att göra.

Allting är tillåtet, och ju mera rutinerad och erfaren testledare man har, desto större är förutsättningarna för att man genom val av lämpligast möjliga testupplägg för apparaten ifråga, hitta de hörbara fel som kan gömma sig testombjektet.

Detta är för övrigt en av orsakerna till att det faktiskt kan vara en fördel att ha mätt på apparaten ifråga innan man F/E-lyssnar den, eftersom det gör det lättare att direkt välja rätt kringförutsättningar. Det är ookså en av orsakerna till att man bör undvika att ersätta en kompetent testledare med en tumregelinstruktion + en apa som följer instruktionen*, hur prima generell och allmängiltig en sådan lapp+apa-metodik än är...

(Tolka det sista som en allmän men relevant synpunkt, och vänligen bortse ifrån att det passar som ett argument i gammal debatt.)

Vh, iö

- - - - -

*Eller att tvinga testledaren följa en tumregelinstruktion, således att densamme i förtvivlan över idiotin utan dröjsmål lämnar över uppdraget till närmast tillgängliga apa. Resultatet blir detsamma. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2007-03-29 15:35, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-29 15:34

Harryup skrev:
niklasz skrev:F/E-lyssning i LTS tappning är ju ett sätt att möjliggöra en ljduåtergivning som är så lik levande musik som möjligt. Eftersom man sällan lyssnar på levande musik någon längre stund hinner kanske inte lyssningströtthet uppstå, men det kanske skulle inträffa om man utsattes för den tillräckligt länge, vem vet?

Hmm, om detta gäller ha något Death Metal band hemma på full volym ja, då tror jag att lyssningströtthet kan inträffa, däremot om det gäller klassisk musik i ett konserthus så tror jag inte det.

Hur det är med Death Metal vet jag inte, jag lyssnar aldrig på sådant, men den mesta musik gör mig lyssningstrött väldigt snabbt. Just klassisk musik i konserthus lyssnar jag däremot med glädje på och har aldrig upplevt någon lyssnignströtthet, men det är sällan det blir mer än en dryg timme i stöten. Även en lång Wagner-föreställning har ju flera pauser.
Hemma upplever jag bara lyssningströtthet under en omständighet. När jag är förkyld blir jag lätt lyssningstrött. I och för sig kan jag medge att vissa skivor är illa producerade och skulle troligen ge lyssningströtthet i längden, men jag brukar inte spela dem så pass länge.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 15:52

IngOehman
Det verkar som om du har missförstått mig totalt.

Jag tar det på mitt sätt.

Förstärkaren som bedöms ger mig vid vanlig lyssning med högtalare lyssningströtthet.

Efter min typ av f/e-test som går ut på att jag samplar eftersignalen på samma förstärkare tagen på din konstlast kan jag däremot inte upptäcka någon lysnningströtthet när den återges i någon av de tre alternativen en st. transistorstärkare, en st rörstärkare eller lurar i datorn.

Den samplade eftersignalen ger alltså inte samma intryck som direktljudet med högtalare.

Har du fattat min text?
Senast redigerad av Flint 2007-03-29 15:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-29 15:52

Ja, och bortsett ifrån att den fortfarande är ologisk*, kan jag konstatera att lösningen för dig tycks vara enkel (oavsett om orsakerna till dina icke-lyssningströtta upplevelser är psykologiska eller ej) - nämligen att alltid lyssnar med den där E-kedjan (testobjektet med i kedjan) där du inte upplever lyssningströtthet! 8)

Då kan du ju använda till och med den där dåliga transistorförstärkaren att driva högtalarna med utan att bli lyssngstrött. Prima. :wink:

Jag kan för överigt inte bedöma om du haft en agenda och att det är den vi ser när du skriver...

...men jag kan heller inte utesluta det.

En sak kan jag säga dock, och det är att du har helt rätt i att jag inte är rätt person att utforma reglerna - eftersom reglerna blir tumregler, och sådana är precis vad behövs för att förstöra den potential som finns med F/E-lyssning. Jag är helt enkelt emot hela idén att ersätta kunskap, erfarenhet och förnuft med en skriven instruktion + 1 st apa.

Verkligheten är komplicerad, och hela idén att göra tumregler av den är fel. Att förenklingar alltid blir lögner spelar kanske ingen roll i sammanhanget eftersom moraliska perspektivet kanske kan utelämnas, men att allt som är bra med F/E-lyssning förstörs genom att det regleras till en yttepytte-möjlighet jämfört med vad som finns när tillvägagångssättet är fritt (så när som på självklarheterna att testet måste utföras blint och resultatet analyseras statistikt relevant självfallet - men det behöver man ingen instruktion för att förmedla), det är illa.

Bortsett ifrån att jag är mot hela iden att förstöra F/E-lyssningens möjligheter menar jag annars att det bara finns en rimlig person att utforma ett regelsystem för LTS F/E-lyssningar, och det är den som har ansvaret för dem.

En person som varken vill ta det ansvaret, eller har visat sig begripa ens fundamenta i statistik är definitivt olämplig. Inga namn nämnda.

Vh, iö

- - - - -

*Jag inser för övrigt inte varför du tycker att ljudet skulle bli samma. F/E-lyssningen isolerar testobjektet genom att du kan jämföra dess utsignal med dess insignal, men hur det du lyssnar på låter i de olika fallen, beror ju i samtiliga fall på produkten av samtliga saker i kedjan. Att du väntat dig samma ljud är inte rationellt.

Att du projicerar lyssningströttheten på en specifik länk i kedjan (transistorförstärkaren) utan att först ha härlett den till den specifika länken, är inte heller logiskt.
Senast redigerad av IngOehman 2007-03-29 16:02, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 15:55

Morello skrev:Jag tycker Flint gjort en fantastisk insats! Många gillar att skriva/pladdra och i förekommande fall orera, men få har handlingskraften som krävs för att verkställa (praktiskt eller teoretiskt) och därmed få något gjort.

Tack. Bara därför har jag laddat upp filerna du frågade efter så att du i kväll istället kan avnjuta dom tillsammans med några kalla öl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-29 15:58

Håller med Morello!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-29 15:59

Flint skrev:Bara därför har jag laddat upp filerna du frågade efter så att du i kväll istället kan avnjuta dom tillsammans med några kalla öl.

Tack Flint!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-29 16:01

Nja...

Det är nog inte möjligt för mig att kliva in där igen. Det måste in helt nytt folk, som begriper både vikten av datahantering, stringens och lyssningstestarpsykologi.

Edit: borttagning av tjyvnyp.
Senast redigerad av Svante 2007-03-29 16:09, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-29 16:05

Ingvar skrev:En person som varken vill ta det ansvaret, eller har visat sig begripa ens fundamenta i statistik är definitivt olämplig. Inga namn nämnda.

Inga namn nämda, men alla vet vem som åsyftas.

Jag har diskuterat statistik med Svante åtskilliga timmar och intyga att han har full insikt i det fundamentala.

Dina förklenande kommentarer fom Svante är minst sagt tröttsamma.
Kan vi inte höja nivån en smula på debatten, dvs återgå till sakfrågan samt lämna personfrågorna, känsloyttringarna och tjuvnypen?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-29 16:09

Vad var svårt att förstå i "inga namn nämnda"? :x
Det var ett principiellt uttalande för vad som är diskvalificerande egenskaper för att vara lämplig i rollen som instruktionsutformare. Jag kan inte ta ansvar för dina tolkningar, i synnerhet inte när jag specifikt skrivit att jag inte åsyftar någon speciell person.

Men nu när du tog upp Svante kan jag säga att jag är tveksam till om en person som inte tycker att det är lätt att bedöma att SS är bättre än 99% när en lyssnare gissar rätt tio gånger i rad och en annan gissar fel tio gånger i rad, behärskar fundamenta inom statistiken. Hans många kvaliteter tror jag ingen ifrågasätter. Han har många, och de är imponerande.

Till sist är kombinationen av följande två citat fascinerande.

Morello skrev:Kan vi inte höja nivån en smula på debatten, dvs återgå till sakfrågan samt lämna personfrågorna, känsloyttringarna och tjuvnypen?

Morello skrev:Dina förklenande kommentarer... ...är minst sagt tröttsamma.

Du tycker inte att din uppmaning och ditt eget beteende går dåligt ihop?

- - -

Men åter till frågan om instruktionen:

Hela iden att skriva en instruktion som behöver vara 100 band tjock för att vara relevant och meningsfull, är dålig - av minst tre skäl.

1. Arbetet att skriva den är ideellt, och ingen kommer att göra det. Och även om någon skulle göra det så skulle de kunna göra 100 ggr större nytta med någon meningsfullt, alltå något som är till ljudåtergivningen fromma. Du Flint var själv inne på att det ju finns verkliga problemområden som är meningsfulla att ta itu med.

2. Att skriva en instruktion som täcker in alla fall och medger alla varianter som måste vara tillåtna kommer att ta många år, och en variant som inte gör det är bortkastad eftersom den bara decimerar metoden till oanvändbarhet.

3. En instruktion som täcker in alla fall är ändå utan värde för den som är kvalificerad att göra egna bedömningar, och för den som inte är det (apan) är det inte realitiskt att tro att den kommer att vara överblickbar eller användbar överhuvudtaget.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-03-29 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 16:18

paa skrev:Dom förstärkarna som du kontrolllyssnat med, efter konstlasten, hur framstår dom i F/E-lyssning? Är dom skapligt ofärgande eller låter dom bättre än så?
Och, tror du man kan lägga in ett anti-lyssningströtthetsfilter före slutsteget, eller tror du det måste, vilket du kanske antyder, ligga med i slutstegets motkopplingsslinga?
Hur skulle ett anti-lyssningströtthetsfilter vara skapt för att ge så god verkan mot lyssningströtthet men samtidigt påverka klangen så lite som möjligt? Vad skall filtreras/förändras?
Och, kan ett sådant filter tänkas filtrera lysnningströtthetsdistorsion från tidigare apparater i kedjan?

Håll i dig. Nu blir det spaltmeter.

Dom förstärkarna som du kontrolllyssnat med, efter konstlasten, hur framstår dom i F/E-lyssning? Är dom skapligt ofärgande eller låter dom bättre än så?

Hur ska jag kunna svara på det eftersom jag inte köper det vanliga tranparensbegreppet. Hiragan och 2W SE upplever jag subjektivt som ofärgande men enligt testen är dom ju inte det.

Ja, men bäst tycker jag att en bredbandig grundkonstruktion uppbyggd med mycket bredbandiga enheter i sig är.

Jag har kört på helt opåverkat till 20kHz och därefter 12dB/oktav fall och checkat av inuti motkopplingsslingan att mina krav har uppfyllts. Har inte hört någon som helst klanglig påverkan i övrigt, och absolut inget diskantfall. Fungerar alltså bra och är lätt att fixa till.

Ja, i den mån t.ex. en signalkälla levererar höga frekvenser som går vidare genom försteget och som slutsteget inte bör få av ovannämnda anledning. Kablar kan troligen också inverka som filter beroende på sina inneboende egenskaper.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-29 16:21

IngOehman skrev:Hela iden att skriva en instruktion som behöver vara 100 band tjock för att vara relevant och meningsfull, är dålig - av minst tre skäl.

1. Arbetet att skriva den är ideellt, och ingen kommer att göra det. Och även om någon skulle göra det så skulle de kunna göra 100 ggr större nytta med någon meningsfullt, alltå något som är till ljudåtergivningen fromma. Du Flint var själv inne på att det ju finns verkliga problemområden som är meningsfulla att ta itu med.

2. Att skriva en instruktion som täcker in alla fall och medger alla varianter som måste vara tillåtna kommer att ta många år, och en variant som inte gör det är bortkastad eftersom den bara decimerar metoden till oanvändbarhet.

3. En instruktion som täcker in alla fall är ändå utan värde för den som är kvalificerad att göra egna bedömningar, och för den som inte är det (apan) är det inte realitiskt att tro att den kommer att vara överblickbar eller användbar överhuvudtaget.

Vh, iö

Ursäkta en dum fråga, men hur kan metodbeskrivningen behöva vara så stor som 100 band?

För mig låter det som att det antingen är fel på metoden eller så är det fel på metodbeskrivaren.

Men förmodligen är det är ett tredje alternativ...

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-03-29 16:23

Morello skrev:
Ingvar skrev:En person som varken vill ta det ansvaret, eller har visat sig begripa ens fundamenta i statistik är definitivt olämplig. Inga namn nämnda.

Inga namn nämda, men alla vet vem som åsyftas.

Jag har diskuterat statistik med Svante åtskilliga timmar och intyga att han har full insikt i det fundamentala.

Dina förklenande kommentarer fom Svante är minst sagt tröttsamma.
Kan vi inte höja nivån en smula på debatten, dvs återgå till sakfrågan samt lämna personfrågorna, känsloyttringarna och tjuvnypen?

Det sups kål bilateralt lika friskt fast kanske med olika grad av raffinemang:

Svante skrev:

Nja...

Det är nog inte möjligt för mig att kliva in där igen. Det måste in helt nytt folk, som begriper både vikten av datahantering, stringens och lyssningstestarpsykologi.

Edit: borttagning av tjyvnyp.

Tjuvnypen lyser ändå igenom.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-29 16:24

Lust skrev:Ursäkta en dum fråga, men hur kan metodbeskrivningen behöva vara så stor som 100 band?

För mig låter det som att det antingen är fel på metoden eller så är det fel på metodbeskrivaren.

Men förmodligen är det är ett tredje alternativ...

En metod som (tillsammans med en apa som följer instruktionen) är sämre än en duktig testledare - är en försunkning av metoden. En instruktion som är på mindra än 100 band kan nog svårligen inbegripa alla de tankar som en erfaren testare kan tänka.

Varför försunka metoden?

Variablerna är ju i det närmaste oändliga. En instruktion som inte tar med alla möjligheter är ju illa begränsande för vad man kan få fram med F/E-lyssning.

Att F/E-lyssna är ett komplicert hantverk när alla viktiga bedömningar om upplägg och genomförande räknas in. Ett vettigare alternativ till instruktion + apa, vore ett lärlingförfarande. :P

Jag köper hellre en kniv av en knivsmed än av en apa som läst en smidesinstruktion.

Jag tar hellre del av en F/E-lyssningsrapport från en kompetent apparattestare än från en apa som läst en test-instruktion.

8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-03-29 16:37, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi