Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Fråga: När du INTE fick fram lyssningströtthet från transistorförstärkaren i läge E, vad bestod då resten av kedjan av, tänker då främst på det slutsteg som drev de högtalare du lyssnade med?
Jag svara precis som jag upplever det oavsett om det är rätt eller fel eller inte för dig eller någon annan.
Jag hör inte på dom inspelade filerna den typska bitande irritationen i ljudet som jag hör när jag lirar med förstärkaren direkt till högtalarna.
Och... Svaret på frågan var?
Sorry. gömde svara på det.
Jag har lyssnat i lurar från datorn och med rör- och transistorstärkare.
Samma resultat.
Fällan slår igen på detta vis:
Så vad du säger är att en kedja som består av valfritt av föjande alternativ...
1. Diverse + testobjektet (i läge E) + lurar,
2. Diverse + testobejktet (i läge E) + rörstärstärkare + högtalare,
3. Diverse + testobjektet (i läge E) + transistorförstärkare + högtalare,
...ALLIHOPA kännetecknas av att INTE ge lyssningströtthet? 
Vad är det då som ger lyssningströttheten? Alla delar är ju med, inklusive de som du anförde gav lyssningströtthet. Du kan väl int mena att lyssningtröttheten automatiskt upphör på grund av att en transparent grunka adderas kedjan, för isåfall är det ju enkelt att bli av med den...
Hoppas du ser ologiken, någonstans i det hela som du rapporterat - vilket var precis vad fällan avsåg avslöja.

Vad jag inte kan bidra med är att berätta exakt var någonstans ologiken/felet ligger.
Det kan ju till och med vara en psyklogisk effekt, t ex att just du lyssnar mera avslappnat när du F/E-lyssnar än när du lyssnar som vanligt, och därför blir du inte lyssningstrött. Lite udda isåfall.
Jag vill därför påminna om att det
inte finns några regler om hur länge man skall spela, med vilka intervall men skall göra det, om man skall loopa eller växlar undervägs, hur man skall sitta, vilken musik man skall välja eller något annat som har med kringsituationen att göra.
Allting är tillåtet, och ju mera rutinerad och erfaren testledare man har, desto större är förutsättningarna för att man genom val av lämpligast möjliga testupplägg för apparaten ifråga, hitta de hörbara fel som kan gömma sig testombjektet.
Detta är för övrigt en av orsakerna till att det faktiskt kan vara en fördel att ha mätt på apparaten ifråga innan man F/E-lyssnar den, eftersom det gör det lättare att direkt välja rätt kringförutsättningar. Det är ookså en av orsakerna till att man bör undvika att ersätta en kompetent testledare med en tumregelinstruktion + en apa som följer instruktionen*, hur prima generell och allmängiltig en sådan lapp+apa-metodik än är...
(Tolka det sista som en allmän men relevant synpunkt, och vänligen bortse ifrån att det passar som ett argument i gammal debatt.)
Vh, iö
- - - - -
*Eller att tvinga testledaren följa en tumregelinstruktion, således att densamme i förtvivlan över idiotin utan dröjsmål lämnar över uppdraget till närmast tillgängliga apa. Resultatet blir detsamma.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).