Flint skrev:IngOehman
Jag tror att du har direkt fel.
Helt ok, din tro är din.
Jag vet dock att du missförstår det jag skriver, och jag kan inte utesluta att det är mitt fel, men jag tror att det är mest ditt.
Flint skrev:Den form av lyssningströtthet jag pratar om verkar f/e inte kunna avslöja. Få se vad vidare prov säger.
Lite nivåhopp på någon dB i frekvensgången ger ingen lyssningströtthet.
kanske du måste överge tanken på att "lyssningströtthet" är en egenskap i en apparat, om du skall kunna förstå det jag skriver.
Det är inte en egenskap, det är en konsekvens av HELA kedjans egenskaper.
klarnar det nu?
Omm du tror att du skall kunna bevisa egenskapen "lyssningströtthet" från en apparat, så kommer du att misslyckas, för det enda du kan visa med en F/E-lyssning är ju den testade apparatens isolerade egenskaper. Det som
den gör med musiksignalen. Det är omöjligt att veta om denna eventuella färning ger dig lyssningströtthet utan att veta vad som ställs till med i restan av kedjan.
Är du med?
Alltså: Huruvida de egenskaper som apparaten har, sedan i en kedja kommer att verka för att ge dig mera eller mindre lyssningsrötthet beror på kedjans övriga länkar!
En apparat som inte skapar färgning är den som inte påverkar din lyssingströtthet. Varken ökar eller minskar den.
Det kan alltså vara en apparat som inte gör nytta MOT lyssningströtthet i en anläggning med fel - men det kan kan lika gärna vara en apparat som gör skada genom att SKAPA ett fel som ger dig lyssningströtthet.
Kort sagt: Du måste ge upp tanken på att skillnaden du kan höra mellan en in- och en utgång under en F/E-lyssning i sig är "anläggningens ljud".
Det är det inte, utan bara en information om den enda länk i det som tillsammans bildar anläggningens ljud, som testas.
Ok?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).