F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 09:16

mats
Du är kul. :D
Bra bilder. Våren tycks ha kommit lite längre hos er, men inte så mycket trots allt.
Senast redigerad av Flint 2007-03-30 09:19, redigerad totalt 1 gång.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-30 09:17

Det är trevligt om inlägg på ett internet-forum är skrivna på ett sådant sett att de ger en behållning även för den som läser dem, och inte bara för den som skriver.

För vem kan denna typ av inlägg tänkas ge någon behållning och i så fall vilken sorts behållning?

patrikf skrev:Ja, man gör det för lätt för sig om man tar kritik och problem som konspirationer och ondska. Det är lämpligt om man till varje pris vill bevara allt som förr, min mindre bra om man vill anpassa sig efter verkligheten.

patrikf skrev:Ingen är nog upprörd. Det var det barnsliga i ditt medvetna felstavande jag påpekade! Du kan ta det som omtanke för dig som företrädare som en förening som försöker framstå som seriös.

patrikf skrev:Jaja, det är mänskligt att kalla kritik för konspiration. Men man frestas ju att se ett visst samband med hur din idol IÖ tar kritik

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-30 09:24

Flint skrev:
niklasz skrev:Det är trevligt om inlägg på ett internet-forum är skrivna på ett sådant sett att de ger en behållning även för den som läser dem, och inte bara för den som skriver.

För vem kan denna typ av inlägg tänkas ge någon behållning och i så fall vilken sorts behållning?

patrikf skrev:Ja, man gör det för lätt för sig om man tar kritik och problem som konspirationer och ondska. Det är lämpligt om man till varje pris vill bevara allt som förr, min mindre bra om man vill anpassa sig efter verkligheten.

patrikf skrev:Ingen är nog upprörd. Det var det barnsliga i ditt medvetna felstavande jag påpekade! Du kan ta det som omtanke för dig som företrädare som en förening som försöker framstå som seriös.

patrikf skrev:Jaja, det är mänskligt att kalla kritik för konspiration. Men man frestas ju att se ett visst samband med hur din idol IÖ tar kritik

Ett typiskt konspiratoriskt inlägg som inte har något som helst med trådämnet att göra.

Att det är OT kan jag hålla med om (för övrigt imponerande att det inte blivit mer OT i denna långa tråd) men någon konspiration kan jag inte hitta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 09:27

niklasz
Jag tog bort mitt inlägg som du citerade eftersom jag tyckte att det var OT. Men nu går det ju att läsa i ditt svar.

(Bara som förklaring)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-30 09:44

Det är nog ordet medvetna här som känns rätt konspiratoriskt. Hur kan Patrik veta att jag medvetet skrev fel? Dessutom skrevs det efter att jag förklarat mig.

Det får du nog ursäkta Flint, men det kändes inte det minsta som konstruktiv kritik. Mer som skrivet i syfte att försöka insinuera att jag dessutom faktiskt ljuger, eller rättfärdiga sin plumpna utläggning.

Att han kallade mig för möjligen lämplig som ordförande i en lågstadieförening kan man ju naturligtvis kalla för konstruktivt. Om man vill se det positivt.

Jaja, skitsamma. Åter till ämnet. Eller är ämnet numera nya sätt att bemästra genom beröm och felstavningar eller konspirationsteorier gömda i konspirationsteoribesvaringar? (ett ord jag inte kan hitta i SAOL).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-30 09:47

Jag tycker iallafall att det som Flint har gjort är häftigt! Mer sånt. Jag skall titta på färg som torkar på fredag kväll :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 09:50

Kaffekoppen
När ens från början seriösa kritik avfärdas som bullshit tröttnar man och ger bullshit tillbaka. Sen är kedjereaktionen igång. Båda sidor har dock olika uppfattning om när och hur bullshit startade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 09:52

Raderat...
Senast redigerad av Flint 2007-03-30 10:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-03-30 10:02

Kaffekoppen skrev: Att han kallade mig för möjligen lämplig som ordförande i en lågstadieförening

Nu håller du på och glider på sanningen och vrider till vad andra ska ha påstått, precis som Ingvar brukar göra. Det har jag inte sett dig göra förut :(
Hur kommer det sig?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-30 10:06

Flint skrev:Kaffekoppen
När ens från början seriösa kritik avfärdas som bullshit tröttnar man och ger bullshit tillbaka. Sen är kedjereaktionen igång. Båda sidor har dock olika uppfattning om när och hur bullshit startade.
Du har så rätt!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-30 10:17

patrikf skrev:
Kaffekoppen skrev: Att han kallade mig för möjligen lämplig som ordförande i en lågstadieförening

Nu håller du på och glider på sanningen och vrider till vad andra ska ha påstått, precis som Ingvar brukar göra. Det har jag inte sett dig göra förut :(
Hur kommer det sig?

Kanske övertolkade det här, ditt första inlägg:

patrikf skrev:
Kaffekoppen skrev: om Flink

Varför denna omogna härskarteknik att ständigt medvetet felstava? Desperation? Skulle passa väldigt bra för en ordförande i en förening i en grundskola(lågstadiet).

Jag tycker inte om att vrida på saker och jag gör det inte, precis som du säger. Tvärtom tycker jag illa om när det sker, oavsett vem som gör det.

Jag hade bara lätt att göra kopplingen. Det kanske var felaktigt av mig. Det blev kanske så eftersom du samtidigt konstaterar att jag medvetet i syfte att förhärska stavar fel. Vilket jag känner är rätt kränkande och insinuerande.

Du menade säkert något snällt och konstruktivt med det så nu är saken utagerad för mig.

ps. Nappflaskan är diskad. (Nu kan ju de som vill tolka det som om jag tycker Patrik är en barnunge, eller fundera på om Patrik varit hemma hos mig med sitt supersöta barn. Fritt val.)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-03-30 10:17

Flint skrev:mats
Du är kul. :D
Bra bilder. Våren tycks ha kommit lite längre hos er, men inte så mycket trots allt.

Tack Flintan :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 10:20

Varsågod matsan. :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-03-30 10:35

förresten, Jag känner att the dark side of the force is growiing. GOOOOD. Let the hate and fear grow
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 10:45

mats skrev:förresten, Jag känner att the dark side of the force is growiing. GOOOOD. Let the hate and fear grow

Och översatt symbolfritt betyder det?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-03-30 10:59

Flint skrev:
mats skrev:förresten, Jag känner att the dark side of the force is growiing. GOOOOD. Let the hate and fear grow

Och översatt symbolfritt betyder det?

tja Flintan, verkar som många här är sura på varandra osv. Du vet ondskan the dark side is groowing. Lite den onde kejsaren i Starwars.

The force in you is strooooong mr Flinta :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 11:10

mats
Missuppfatta mig inte. Jag vill inte bryta sönder något. Vill däremot kolla hur saker ligger på riktigt och se f/e-köret ur en objektiv vinkel. Är testet universellt perfekt och fullständigt heltäckande eller finns det några begränsningar? Kan all ljudförändring upptäckas med metoden? Som jag har sagt verkar lyssningströtthet som jag anser är en av de värsta bovarna med ljudprylar upptäckas. En liten klangförändring är en droppe i havet i jämförelse.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 11:18

Kanske är det just min "lyssningströtthetsdist" Svante har upptäckt när han pratar om gissningstendensen vid vissa test. Jag håller det inte för omöjligt. Det förutsätter i så fall att inga andra stora fel dränker den.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-30 11:26

Två timmars julkonsert i Mariestads Domkyrka med Kammarkören: lyssningstrött.

Military Tattoo i Scandinavium: lyssningstrött.

Valfri uppspelning av förstaårseleverna i fiol på Kommunala musikskolan: lyssningstrött.

För mig behöver inte "live" betyda optimalt ljud. Det är inget svårt alls att få vare sig körsång, flöjt, fiol, eller brass att låta vasst, jobbigt och "omusikaliskt" i en konsertsituation. Lyssningströttheten kan yttra sig som ont i örat, ont i huvudet, olustkänsla, "SKRUVA NED!", "STÄNG AV!".

Beror då förmodligen till 90% på rummets beskaffenhet, resten personlig form.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-30 11:37

Flint skrev:Kanske är det just min "lyssningströtthetsdist" Svante har upptäckt när han pratar om gissningstendensen vid vissa test. Jag håller det inte för omöjligt. Det förutsätter i så fall att inga andra stora fel dränker den.
Jag tror att lite, lite ljus klangförändring med nästan ohörbart litet "silvergrus" i klangen kan skapa lyssningströtthet ganska snabbt. Det kan vara så lite så det inte hörs i normala fall, men gör att man föredrar en mörkt färgande apparat som man inte missar någonsin i något öppet eller blint test. Troligen hörs ändå sådana små färgningar bättre i F/E-lyssning än med något annan metod, men frågan är ju då ändå om denna ljusa grusiga lyssningströttsklang kan vara så liten att den är omöjlig att detektera med lyssningsprov, men ändå påverkar hjärnan och välbefinnandet?
Det finns ju japanska stora koncerner som påstår att ultraljud är viktigt för upplevelsen, utan att man direkt kan höra dom. I.o.f.s påstår sådana koncerner lite allt möjligt.
Senast redigerad av paa 2007-03-30 11:38, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 11:37

Almen skrev:Två timmars julkonsert i Mariestads Domkyrka med Kammarkören: lyssningstrött.

Valfri uppspelning av förstaårseleverna i fiol på Kommunala musikskolan: lyssningstrött.

För mig behöver inte "live" betyda optimalt ljud. Det är inget svårt alls att få vare sig körsång, flöjt, fiol, eller brass att låta vasst, jobbigt och "omusikaliskt" i en konsertsituation. Lyssningströttheten kan yttra sig som ont i örat, ont i huvudet, olustkänsla, "SKRUVA NED!", "STÄNG AV!".

Jovisst, det finns många anledningar till lyssningströtthet. Inte minst hög ljudvolym och "dålig" musik.

Det jag pratar om dock är varför jag uppfattar olika förstärkare olika under samma lyssningsföhållanden, vanlig slölyssning i mitt vardagsrum. Man måste begränsa sig för att inte diskussionen ska bli helt ogreppbar.

Men jag tycker att jag börjar tjata för mycket om det nu. Anledningen är att jag tycker att det är en viktig sak i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 11:46

paa skrev:Jag tror att lite, lite ljus klangförändring med nästan ohörbart litet "silvergrus" i klangen kan skapa lyssningströtthet ganska snabbt. Det kan vara så lite så det inte hörs i normala fall, men gör att man föredrar en mörkt färgande apparat som man inte missar någonsin i något öppet eller blint test. Troligen hörs ändå sådana små färgningar bättre i F/E-lyssning än med något annan metod, men frågan är ju då ändå om denna ljusa grusiga lyssningströttsklang kan vara så liten att den är omöjlig att detektera med lyssningsprov, men ändå påverkar hjärnan och välbefinnandet?
Det finns ju japanska stora koncerner som påstår att ultraljud är viktigt för upplevelsen, utan att man direkt kan höra dom. I.o.f.s påstår sådana koncerner lite allt möjligt.

Jag är inne på den linjen. Det handlar i första hand om ultraområdet. Men det är inte en "ljusökning" som avspeglar sig från "utsidan" i frekvenskurvan. Den skapas under musikens gång. Alltså ingen 2dB upp vid säg 50kHz på ht-terminalerna vid statisk mätning.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-30 11:55

Flint skrev:
Almen skrev:Två timmars julkonsert i Mariestads Domkyrka med Kammarkören: lyssningstrött.

Jovisst, det finns många anledningar till lyssningströtthet. Inte minst hög ljudvolym och "dålig" musik.

Det jag pratar om dock är varför jag uppfattar olika förstärkare olika under samma lyssningsföhållanden, vanlig slölyssning i mitt vardagsrum. Man måste begränsa sig för att inte diskussionen ska bli helt ogreppbar.

Men jag tycker att jag börjar tjata för mycket om det nu. Anledningen är att jag tycker att det är en viktig sak i sammanhanget.

Men du kan ju inte bara välja att lägga på en avgränsning för att underlätta diskussionen, om du därmed avgränsar bort vad som kan vara en viktig del i förklaringen på problemet.

Jag kan mycket väl tänka mig att en färgande förstärkare kan vara lämplig i kombination med exempelvis någon egenskap i ett lyssningsrum. Visserligen blir det inte optimalt, men det blir det inte med en "ofärgande" förstärkare heller och man kanske föredrar vissa artefakter före andra.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-30 11:58

Håller med. Ett annat exempel som jag upplever ofta är när mina kära barn pratar i vårt helkaklade badrum. Jag blir lyssningstrött på nolltid, även när de ägnar sig åt helt normalt tal.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 12:01

niklasz skrev:Men du kan ju inte bara välja att lägga på en avgränsning för att underlätta diskussionen, om du därmed avgränsar bort vad som kan vara en viktig del i förklaringen på problemet.

Begränsningen förklarar vilken del av begreppet lyssningströtthet jag syftar till i det här fallet.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-03-30 12:10

Flint skrev:
niklasz skrev:Men du kan ju inte bara välja att lägga på en avgränsning för att underlätta diskussionen, om du därmed avgränsar bort vad som kan vara en viktig del i förklaringen på problemet.

Begränsningen förklarar vilken del av begreppet lyssningströtthet jag syftar till i det här fallet.

Är det begreppet eller fenomenet som är intressant? Eller menar du att du påvisat att det finns en särskild förstärkarlyssningströtthet?

Din kommentar om ultraljudsartefakter fick mig att tänka på en sak. Jag upplever faktiskt lyssningströtthet när jag spelar SACD. Om det beror på att SACD innehåller mer störningar i ultraljudsområdet, eller om jag bara haft otur och köpt just skivor som är sämre mastrade, eller om det finns någon annan förklaring, det vet jag inte. Men om du misstänker ultraljudssmuts kan ett alternativt sätt att undersöka saken vara jämförelser med SACD.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 12:12

Min subjektiva uppfattning om vetenskap och idealism.
Två områden som inte passar ihop. Idealism är alldeles för enkelspårig för att kunna anses objektiv. Jag skulle aldrig våga sätta Svenska Freds- och Skiljedomsföreningens ordförande som försvarsminister.

Vetenskapen bör vara känslomässigt obunden för att vara trovärdig.

Edt: Omformulering och stavfel.
Senast redigerad av Flint 2007-03-30 12:23, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 12:17

niklasz skrev:Är det begreppet eller fenomenet som är intressant? Eller menar du att du påvisat att det finns en särskild förstärkarlyssningströtthet?

Båda två plus tre, Ja. DVs. Både begreppet och fenomenet är intressant. Och ja, jag tror att det finns en speciell "elektroniklyssningströtthet".

niklasz skrev:Din kommentar om ultraljudsartefakter fick mig att tänka på en sak. Jag upplever faktiskt lyssningströtthet när jag spelar SACD. Om det beror på att SACD innehåller mer störningar i ultraljudsområdet, eller om jag bara haft otur och köpt just skivor som är sämre mastrade, eller om det finns någon annan förklaring, det vet jag inte. Men om du misstänker ultraljudssmuts kan ett alternativt sätt att undersöka saken vara jämförelser med SACD.

Kan inte uteslutas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-30 12:46

Flint skrev:
IngOehman skrev:Att du varierar en länk och lyckas påvisa en förändring av en egenskap i kedjan som påverkar din upplevelse av lyssningströtthet - betyder inte att denna apparat var den enda som kunde påverka din upplevelse av lyssingströtthet.

Ditt sätt att resonera/tänka brister på en väsentlig punkt som gör att det måste underkännas som vetenskapligt: Du drar slutsatser utan att ha isolerat problemet.

Sådana slutsatser kan bara kallas gissningar, och visst - det är tillåtet att gissa. 8)

När man gissar/tror något, bör det framgå av formuleringarna dock.

Vh, iö

Du underskattar mig och mina ca. 20 år av rotande i exakt det här ämnet.

Int alls. Jag har mer respekt för dig än du kanske tror.

Flint skrev:Det mesta av konstruerandet har gått ut på att isolera just den här företeelsen. Den form av störning jag pratar om kan jag i nuläget inte säga att f/e-lyssning avslöjar. Så enkelt är det.

Ursäkta att jag blir lite tjatig, men det är väl just detta som jag inte lyckas nå fram med:
Det du skriver invänder jag inte emot! Det jag försöker få fram (uttryckr mig nog inte tydligt nog :oops: ) är bara att det inte är en svaghet med metoden, utan en självklarhet!

Om du hade förväntat dig att en kombinationseffekt av en kedja (inklusive den ljudande verkligheten före mikrofonerna och inspelningen) skulle kunna avslöjas som en specificitet i en apparat med hjälp av bara en F/E-lyssing på en slumpvis utvald apparat, så har du haft en inte bara orealistisk, utan helt orimlig förväntan.

Det hade du kunna fråga mig om från början.

Däremot är det så att de egenskaper som kan få en apparat att mildra eller förvärra lyssningströtthet (givet att kedjan ger sådan) kan märkas i F/E-lyssning, men du som testare tvingas att själv projicera apparatens egenskaper på kedjan och uppskatta hur lyssningströttheten påverkas.

Om du vill jämföra påverkan på lyssningströtthet två apparater emellan, måste du F/E-lyssna dem båda två.

Flint skrev:Efterhand kommer kanske lösningen även på det, men troligen inte från dig eftersom du inte accepterar tanken/teorin. För mig är den en självklarhet.

Vilken tank/teori är det du tror att jag inte accepterar?

De upplevelser du rapporterat inte bara accepterar jag - utan jag betraktar dem som förväntade självklarheter. Hur har du kunnat missförstå det jag har skrivit så illa? :o

Jag har inga synpunkter på dina fynd, bara på dina slutsatser.

Flint skrev:Vill också påpeka att jag aldrig någonsin har trott att jag utfört något vetenskapligt arbete eller på något sätt har strävat efter det. Den tanken finner jag absurd, barnslig och mytomanisk.

Ok. Du får finna dina tankar hur du vill. 8)

Flint skrev:Jag är enbart en nyfiken hempulande amatör. Jag kan dessutom ha fel men även stå för det eftersom det leder till utveckling.

Menar du på allvar att du kallar din reaktion på mina inlägg att du står för att du kan ha fel? Det känns inte så. Jag skulle tycka det vore mycket trevligare om du vill kommentera det jag skrivit i sak. Det skulle kunna leda till utveckling.

Att bara skriva ihop en massa ovänligheter är väl inte utvecklande? Varken för dig eller för den som utsätts. Möjligen utvecklar det blodtrycket, hos båda nämnda. Helt i onödan. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-03-30 13:52, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 12:59

IngOehman skrev:
Flint skrev:Jag är enbart en nyfiken hempulande amatör. Jag kan dessutom ha fel men även stå för det eftersom det leder till utveckling.

Menar du på allvar att du kallar din reaktion på mina inlägg att du står för att du kan ha fel? Det känns inte så. Jag skulle tycka det vore mycket trevligare om du vill kommentera det jag skrivit i sak. Det skulle kunna leda till utveckling.

Att bara skriva ihop en massa ovänligheter är väl inte utvecklande? Varken för dig eller för den som utsätts. Möjligen utvecklar det blodtrycket, hos båda nämnda. Helt i onödan.

Vh, iö

Det var enbart ett rent allmänt konstaterande och inte riktat mot dig.
En beskrivning på hur jag ser på min egen utveckling, eller brist på.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi