Du är kul.

Bra bilder. Våren tycks ha kommit lite längre hos er, men inte så mycket trots allt.
Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:Ja, man gör det för lätt för sig om man tar kritik och problem som konspirationer och ondska. Det är lämpligt om man till varje pris vill bevara allt som förr, min mindre bra om man vill anpassa sig efter verkligheten.
patrikf skrev:Ingen är nog upprörd. Det var det barnsliga i ditt medvetna felstavande jag påpekade! Du kan ta det som omtanke för dig som företrädare som en förening som försöker framstå som seriös.
patrikf skrev:Jaja, det är mänskligt att kalla kritik för konspiration. Men man frestas ju att se ett visst samband med hur din idol IÖ tar kritik
Flint skrev:niklasz skrev:Det är trevligt om inlägg på ett internet-forum är skrivna på ett sådant sett att de ger en behållning även för den som läser dem, och inte bara för den som skriver.
För vem kan denna typ av inlägg tänkas ge någon behållning och i så fall vilken sorts behållning?patrikf skrev:Ja, man gör det för lätt för sig om man tar kritik och problem som konspirationer och ondska. Det är lämpligt om man till varje pris vill bevara allt som förr, min mindre bra om man vill anpassa sig efter verkligheten.patrikf skrev:Ingen är nog upprörd. Det var det barnsliga i ditt medvetna felstavande jag påpekade! Du kan ta det som omtanke för dig som företrädare som en förening som försöker framstå som seriös.patrikf skrev:Jaja, det är mänskligt att kalla kritik för konspiration. Men man frestas ju att se ett visst samband med hur din idol IÖ tar kritik
Ett typiskt konspiratoriskt inlägg som inte har något som helst med trådämnet att göra.
Det är nog ordet medvetna här som känns rätt konspiratoriskt. Hur kan Patrik veta att jag medvetet skrev fel? Dessutom skrevs det efter att jag förklarat mig.patrikf skrev:Ingen är nog upprörd. Det var det barnsliga i ditt medvetna felstavande jag påpekade! Du kan ta det som omtanke för dig som företrädare som en förening som försöker framstå som seriös.
Kaffekoppen skrev: Att han kallade mig för möjligen lämplig som ordförande i en lågstadieförening
Du har så rätt!Flint skrev:Kaffekoppen
När ens från början seriösa kritik avfärdas som bullshit tröttnar man och ger bullshit tillbaka. Sen är kedjereaktionen igång. Båda sidor har dock olika uppfattning om när och hur bullshit startade.
patrikf skrev:Kaffekoppen skrev: Att han kallade mig för möjligen lämplig som ordförande i en lågstadieförening
Nu håller du på och glider på sanningen och vrider till vad andra ska ha påstått, precis som Ingvar brukar göra. Det har jag inte sett dig göra förut![]()
Hur kommer det sig?
patrikf skrev:Kaffekoppen skrev: om Flink
Varför denna omogna härskarteknik att ständigt medvetet felstava? Desperation? Skulle passa väldigt bra för en ordförande i en förening i en grundskola(lågstadiet).
Flint skrev:mats skrev:förresten, Jag känner att the dark side of the force is growiing. GOOOOD. Let the hate and fear grow
Och översatt symbolfritt betyder det?
Jag tror att lite, lite ljus klangförändring med nästan ohörbart litet "silvergrus" i klangen kan skapa lyssningströtthet ganska snabbt. Det kan vara så lite så det inte hörs i normala fall, men gör att man föredrar en mörkt färgande apparat som man inte missar någonsin i något öppet eller blint test. Troligen hörs ändå sådana små färgningar bättre i F/E-lyssning än med något annan metod, men frågan är ju då ändå om denna ljusa grusiga lyssningströttsklang kan vara så liten att den är omöjlig att detektera med lyssningsprov, men ändå påverkar hjärnan och välbefinnandet?Flint skrev:Kanske är det just min "lyssningströtthetsdist" Svante har upptäckt när han pratar om gissningstendensen vid vissa test. Jag håller det inte för omöjligt. Det förutsätter i så fall att inga andra stora fel dränker den.
Almen skrev:Två timmars julkonsert i Mariestads Domkyrka med Kammarkören: lyssningstrött.
Military Tattoo i Scandinavium: lyssningstrött.
Valfri uppspelning av förstaårseleverna i fiol på Kommunala musikskolan: lyssningstrött.
För mig behöver inte "live" betyda optimalt ljud. Det är inget svårt alls att få vare sig körsång, flöjt, fiol, eller brass att låta vasst, jobbigt och "omusikaliskt" i en konsertsituation. Lyssningströttheten kan yttra sig som ont i örat, ont i huvudet, olustkänsla, "SKRUVA NED!", "STÄNG AV!".
Beror då förmodligen till 90% på rummets beskaffenhet, resten personlig form.
paa skrev:Jag tror att lite, lite ljus klangförändring med nästan ohörbart litet "silvergrus" i klangen kan skapa lyssningströtthet ganska snabbt. Det kan vara så lite så det inte hörs i normala fall, men gör att man föredrar en mörkt färgande apparat som man inte missar någonsin i något öppet eller blint test. Troligen hörs ändå sådana små färgningar bättre i F/E-lyssning än med något annan metod, men frågan är ju då ändå om denna ljusa grusiga lyssningströttsklang kan vara så liten att den är omöjlig att detektera med lyssningsprov, men ändå påverkar hjärnan och välbefinnandet?
Det finns ju japanska stora koncerner som påstår att ultraljud är viktigt för upplevelsen, utan att man direkt kan höra dom. I.o.f.s påstår sådana koncerner lite allt möjligt.
Flint skrev:Almen skrev:Två timmars julkonsert i Mariestads Domkyrka med Kammarkören: lyssningstrött.
Valfri uppspelning av förstaårseleverna i fiol på Kommunala musikskolan: lyssningstrött.
För mig behöver inte "live" betyda optimalt ljud. Det är inget svårt alls att få vare sig körsång, flöjt, fiol, eller brass att låta vasst, jobbigt och "omusikaliskt" i en konsertsituation. Lyssningströttheten kan yttra sig som ont i örat, ont i huvudet, olustkänsla, "SKRUVA NED!", "STÄNG AV!".
Jovisst, det finns många anledningar till lyssningströtthet. Inte minst hög ljudvolym och "dålig" musik.
Det jag pratar om dock är varför jag uppfattar olika förstärkare olika under samma lyssningsföhållanden, vanlig slölyssning i mitt vardagsrum. Man måste begränsa sig för att inte diskussionen ska bli helt ogreppbar.
Men jag tycker att jag börjar tjata för mycket om det nu. Anledningen är att jag tycker att det är en viktig sak i sammanhanget.
Almen skrev:Två timmars julkonsert i Mariestads Domkyrka med Kammarkören: lyssningstrött.
niklasz skrev:Men du kan ju inte bara välja att lägga på en avgränsning för att underlätta diskussionen, om du därmed avgränsar bort vad som kan vara en viktig del i förklaringen på problemet.
Flint skrev:niklasz skrev:Men du kan ju inte bara välja att lägga på en avgränsning för att underlätta diskussionen, om du därmed avgränsar bort vad som kan vara en viktig del i förklaringen på problemet.
Begränsningen förklarar vilken del av begreppet lyssningströtthet jag syftar till i det här fallet.
niklasz skrev:Är det begreppet eller fenomenet som är intressant? Eller menar du att du påvisat att det finns en särskild förstärkarlyssningströtthet?
niklasz skrev:Din kommentar om ultraljudsartefakter fick mig att tänka på en sak. Jag upplever faktiskt lyssningströtthet när jag spelar SACD. Om det beror på att SACD innehåller mer störningar i ultraljudsområdet, eller om jag bara haft otur och köpt just skivor som är sämre mastrade, eller om det finns någon annan förklaring, det vet jag inte. Men om du misstänker ultraljudssmuts kan ett alternativt sätt att undersöka saken vara jämförelser med SACD.
Flint skrev:IngOehman skrev:Att du varierar en länk och lyckas påvisa en förändring av en egenskap i kedjan som påverkar din upplevelse av lyssningströtthet - betyder inte att denna apparat var den enda som kunde påverka din upplevelse av lyssingströtthet.
Ditt sätt att resonera/tänka brister på en väsentlig punkt som gör att det måste underkännas som vetenskapligt: Du drar slutsatser utan att ha isolerat problemet.
Sådana slutsatser kan bara kallas gissningar, och visst - det är tillåtet att gissa.![]()
När man gissar/tror något, bör det framgå av formuleringarna dock.
Vh, iö
Du underskattar mig och mina ca. 20 år av rotande i exakt det här ämnet.
Flint skrev:Det mesta av konstruerandet har gått ut på att isolera just den här företeelsen. Den form av störning jag pratar om kan jag i nuläget inte säga att f/e-lyssning avslöjar. Så enkelt är det.
Flint skrev:Efterhand kommer kanske lösningen även på det, men troligen inte från dig eftersom du inte accepterar tanken/teorin. För mig är den en självklarhet.
Flint skrev:Vill också påpeka att jag aldrig någonsin har trott att jag utfört något vetenskapligt arbete eller på något sätt har strävat efter det. Den tanken finner jag absurd, barnslig och mytomanisk.
Flint skrev:Jag är enbart en nyfiken hempulande amatör. Jag kan dessutom ha fel men även stå för det eftersom det leder till utveckling.
IngOehman skrev:Flint skrev:Jag är enbart en nyfiken hempulande amatör. Jag kan dessutom ha fel men även stå för det eftersom det leder till utveckling.
Menar du på allvar att du kallar din reaktion på mina inlägg att du står för att du kan ha fel? Det känns inte så. Jag skulle tycka det vore mycket trevligare om du vill kommentera det jag skrivit i sak. Det skulle kunna leda till utveckling.
Att bara skriva ihop en massa ovänligheter är väl inte utvecklande? Varken för dig eller för den som utsätts. Möjligen utvecklar det blodtrycket, hos båda nämnda. Helt i onödan.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: AlbertHall, doppler och 35 gäster