Flint skrev:niklasz skrev:Flint skrev:paa skrev:Troligen hörs ändå sådana små färgningar bättre i F/E-lyssning än med något annan metod, men frågan är ju då ändå om denna ljusa grusiga lyssningströttsklang kan vara så liten att den är omöjlig att detektera med lyssningsprov, men ändå påverkar hjärnan och välbefinnandet?
Mina test säger som sagt motsatsen hittills, att f/e-lyssning inte plockar fram den.
De tester du redovisat här säger inte motsatsen. Det är ett ologiskt påstående. I alla fall utgående från det du skrivit i tråden.
Nu förstår jag inte. Jag pratar om mina subjektiva intryck. Dom är ingen generell sanning. Jag jämför f/e-lyssningen mot intrycken från vanlig lyssning med samma förstärkare. Dom borde ju ge samma intryck vilket jag inte tycker att dom gör.
Vem har sagt att de borde ge samma intryck?
Med F/E-lyssning bildar man sig en uppfattning om objektet genom att jämföra in- och utsignal. På så vis får man veta objektets isolerade egenskaper. Inte genom att man hör dem, men genom att man hör en SKILLNAD. Skillnaden visar objektets egenskaper.
Det ljud du hör i E
behöver däremot inte alls motsvara det ljud du hör med objektet som högtalardrivare i din anläggning. De båda situationerna är ju inte alls samma kedja. F/E-lyssingen behöver ju inte ens vara gjord i samma anläggning som du tänker koppla in objektet i senare.
En F/E-lyssning KAN inte visa om ett objekt ger lyssningströtthet, eftersom det baka kan avlyssnas i kombination med andra.
I en F/E-lyssning får man veta hur objektet FÖRÄNDRAR ljudet. Det får man genom att jämföra hos ljudet låter med obejtet med i kedjan, med hur det låter utan objektet med i kedjan. Ingenting annat. Om du tror att någon hävdat något annat, och att du nu motbevisat det, så har du inte uppfattat det som sagts om F/E-lyssning korrekt.
För att få veta hur en F/E-lyssningad apparat presterar i vanlig inkoppling måste du räkna med inverkan från ALLA länkar i kedjan. Det du hör är ju summan.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).