IngOehman skrev:Det kan jag väl aldrig tänka mig.
Nej, när jag tänker efter så har du nog rätt.

Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det kan jag väl aldrig tänka mig.
patrikf skrev:Att Kaffekoppen systematiskt tilltalar sin debattmotståndare för flink istället för flint kan jag inte tolka på nåt annat sätt än att syftet är ett "vapen" i kampen om diskussionen. Medvetet eller omedvetet. Ville påpeka det. Tycker att begreppet härskartekniker passar väl in på detta exempel. Men det innebär inte att jag anser att det är det enda tjyvknep som förekommer här.
Svante skrev:IngOehman skrev:Det kan jag väl aldrig tänka mig.
Nej, när jag tänker efter så har du nog rätt.
bokstavskompis i skrev:En vitt (brett) addresserad tanke hos mig:
Det är inte nödvändigt att alltid få rätt bara för att man har rätt.
patrikf skrev:MP, håller inte med. Tjyvnyp ska uppmärksammas och påpekas.
Förstår inte hur du kan få mitt påpekande om att kalla flint för flink för manipulation?
Seriöst, fast jag är lite halvonykter nu. Jag skrev fel när jag skrev Flink istället för Flint, men det är väl knappast troligt att fan själv tror mig efter Patriks utläggning längre. Så jag skiter i det.Flint skrev:patrikf skrev:Att Kaffekoppen systematiskt tilltalar sin debattmotståndare för flink istället för flint kan jag inte tolka på nåt annat sätt än att syftet är ett "vapen" i kampen om diskussionen. Medvetet eller omedvetet. Ville påpeka det. Tycker att begreppet härskartekniker passar väl in på detta exempel. Men det innebär inte att jag anser att det är det enda tjyvknep som förekommer här.
Inte fan bryr jag mig om vad han kallar mig. Han visar ju bara att han är trängd och svag och tar fulgrepp. Jag funderar förresten på att döpa om mig till flink. men då kallar han mig väl Flint istället bara för att försöka jävlas. Han är lätt att läsa den förträfflige Kaffekoppen.
E skrev:bokstavskompis i skrev:En vitt (brett) addresserad tanke hos mig:
För sanningssökaren är det förvisso nödvändigt att få fel om 'n har fel,
vilket ställer krav på den som har rätt å se till att 'n får rätt.
Mvh E*(n stor tallrik jordgubbar, kokosmjölk och yoghurt senare ...)
Flint skrev:Maarten skrev:Jag tror att flera flitiga debattörer har lärt sig något den senaste tiden, eller så är det bara jag som misstolkar debatten som något mindre polariserande och polemiserande än brukligt. Det verkar ju finnas en mer uppriktig vilja till kommunikation, och inte att förglömma, en aningens mer granskande och kunskapssökande attityd (på flera nivåer). Nyfikenhet kanske?
(Några snedsteg har det dock varit.)
Eftergift har mest erbjudits från den f/e-negativa sidan. Därför har visst miltant övervåld från den f/e-positiva sidan tonats ner varvid sakfrågan har tillåtits diskuteras mer än vanligt. Den enda tjurskallen som alltid ska ha rätt har dock även denna gång helt rätt.
Flint skrev:Detta kan med säkerhet betraktas som en universell naturlag som helt stå över ifrågasättande.
i skrev:E skrev:bokstavskompis i skrev:En vitt (brett) addresserad tanke hos mig:
För sanningssökaren är det förvisso nödvändigt att få fel om 'n har fel,
vilket ställer krav på den som har rätt å se till att 'n får rätt.
Mvh E*(n stor tallrik jordgubbar, kokosmjölk och yoghurt senare ...)
Men det är inte självklart vilken sanning som är den viktiga för stunden.
(En sak som slog mig nu, jag är gift! Men jag tror de flesta av de stridsvilliga här inte är det.
Undrar vad man kan dra för slutsats av det...)
IngOehman skrev:Flint skrev:Den enda tjurskallen som alltid ska ha rätt har dock även denna gång helt rätt. Detta kan med säkerhet betraktas som en universell naturlag som helt stå över ifrågasättande.
När du skriver "med säkerhet" saknar jag ett angivande av uttalandets exakta konfidens. Vänligen komplettera med det.
Flint skrev:IÖ. En allvarligt ställd fråga nu.
Menar du att alla enheter i ljudkedjan måste vara transparenta för att resultatet skall bli godkännt, eller hu f¤n man ska trycka ut sig.
FLint skrev:Frågan är alltså, vad har jag för egentlig nytta av ett test som upptäcker det jag inte behöver men döljer det jag vill veta?
Flint skrev:Och dels att jag i f/e-lyssning hör saker som jag sen knappt kan höra vid normal lyssning med vanliga högtalare, eller i alla fall inte störs av.
Flint skrev:Om min inställning till f/e-lyssning just nu .
Jag är besviken på två saker. Dels att jag hittills inte har kunnat använda testen för att upptäcka det som jag av erfarenhet vet gör mig lyssningstrött. Den disten är för mig den viktigaste förvrängningen.
niklasz skrev:Jämför med filtret i Hiragan som du visade på någon sida tidigare. Om detta filter F/E-lyssnas skulle det antagligen avslöjas som något som färgar signalen.
niklasz skrev:Emellertid verkar det finnas en brist på ett annat ställe i kedjan, som på ett tacknämligt sätt maskeras av filtret. Detta är i så fall ett exempel på synergieffekter som kan vara gynnsamma.
Flint skrev:niklasz skrev:Emellertid verkar det finnas en brist på ett annat ställe i kedjan, som på ett tacknämligt sätt maskeras av filtret. Detta är i så fall ett exempel på synergieffekter som kan vara gynnsamma.
Troligen inte i det här fallet eftersom jag har gjort åtskilliga praktiska tester under 20-talet år som alla pekar i samma riktning.
Flint skrev:Här är ingångsfiltret som mer eller mindre räddar Hiraga 20W som jag f/e-testade och finns bland mina filer på hämta. Filterdelen finns i den markerade rektangeln. Utan den är förstärkaren betydligt mer tröttande för hörseln.
niklasz skrev:Flint skrev:niklasz skrev:Emellertid verkar det finnas en brist på ett annat ställe i kedjan, som på ett tacknämligt sätt maskeras av filtret. Detta är i så fall ett exempel på synergieffekter som kan vara gynnsamma.
Troligen inte i det här fallet eftersom jag har gjort åtskilliga praktiska tester under 20-talet år som alla pekar i samma riktning.
Men i detta fall var det ju precis det du beskrev, utan filtret låter Hiragan illa. Du skrev ju:Flint skrev:Här är ingångsfiltret som mer eller mindre räddar Hiraga 20W som jag f/e-testade och finns bland mina filer på hämta. Filterdelen finns i den markerade rektangeln. Utan den är förstärkaren betydligt mer tröttande för hörseln.
Menar du att alla enheter i ljudkedjan måste vara transparenta för att resultatet skall bli godkännt, eller hu f¤n man ska trycka ut sig.
niklasz skrev:Det här anknyter lite till en fråga som du gav tidigare:Menar du att alla enheter i ljudkedjan måste vara transparenta för att resultatet skall bli godkännt, eller hu f¤n man ska trycka ut sig.
Rent principiellt, så är svaret ja (med förbehåll för "hu f¤n man ska trycka ut sig"). Man kan inte vara säker på att slippa lyssningströtthet förrän hela kedjan är transparent – och då inkluderas naturligtvis inspelning, mastring och lyssningsrummet. Givetvis förutsätter det också att det som musikerna framför inte orsakar lyssningströtthet ens i den lokal där de spelar.
niklasz skrev:Av grafen på filtret att döma ger det ett litet nivåfall i den allra högsta diskanten. Jag skulle misstänka att det inte märks i många fall, men kanske går att detektera med "rätt" signaler.
Maarten skrev:En undring: Är Flint=Öhman? Det vore genialiskt.
Användare som besöker denna kategori: AlbertHall, Bing [Bot], doppler och 31 gäster