Har en liten fråga till IÖ och Flint

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Har en liten fråga till IÖ och Flint

Inläggav Harryup » 2007-03-30 23:01

Vid F/E-lyssning så har det ofta i resultaten betonats frekvengångsskillnader som konstaterade fel, sen hade Flint en aning olika volym på någon fil.
Hur kaliberar ni nivåerna om det nu är så att apparaterna har frekvensgångskillnader? Försöker ni anpassa volymen tills frekvengången blir rakare? Vad ställer ni lika om det nu inte går att få allt exakt?
Eller hur gör ni?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 23:12

Jag har gjort det enkelt för mig. Jag normaliserar filerna till samma RMS-värde och det verkar fungera bra utom den gången du nämnde. Då jävlades programmet och gav 0.5dB fel trots att jag hade gjort om manövern tre eller fyra gånger. Varför vet jag inte. Jag missade att kolla det innan jag la upp filen. Kanske var det ändå ändå skit bakom knapparna, dvs. mitt fel.
Eftersom f/e är nytt för min del vet jag inte om min metod är den bästa. Ni har ju inte protesterat så helt fel kan den ju ändå inte vara.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-30 23:31

Så flit har du nu tagit F/E ut till världen Likt en superhjälte.
:wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 23:43

meanmachine skrev:Så flit har du nu tagit F/E ut till världen Likt en superhjälte.
:wink:

Jag har givit f/e-testet ett ansikte. Slitit det ur den skumma garderoben och visat upp det för pöbeln. Detta var mitt livs höjdpunkt. Nu kan jag gå vidare mot nya jaktmarker med blicken ivrigt spanade mot horisonten.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-03-30 23:45

Ledsen flint du har peakat, från och med nu kan det bara gå utför. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 23:46

landa skrev:Ledsen flint du har peakat, från och med nu kan det bara gå utför. :)

Sådan är den grymma sanningen. Jag inser det. Får väl börja på lagret på OnOff.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-03-30 23:48

Du, jag har sökt jobb på lagret på El-giganten, så inget ont om lagerarbetare om jag får be... :)

Puss/Petter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 23:48

Rookie skrev:Du, jag har sökt jobb på lagret på El-giganten, så inget ont om lagerarbetare om jag får be... :)

Puss/Petter

Du får ett h¤lvete. 8O Vad du än gör - lär dom inte f/e-testets mirakulösa hemligheter. Dom är inte mottagliga.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-30 23:51

Hur skall de klara av dig på onoff när du börjar riva isakerna och F/E testar skiten. Du får säkert sparken. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-03-30 23:51

Risken är nog minimal att jag hamnar där, men om jag gör det så sjunger jag bara "I.......Accept the challenge"

/Rookie som sett kanske VÄRLDENS sämsta film, med Jon-Mikl Thor!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-30 23:52

meanmachine skrev:Hur skall de klara av dig på onoff när du börjar riva isakerna och F/E testar skiten. Du får säkert sparken. :?

Dom får väl vänja sig. Jag har ju rätt. F/e är sanningen och vägen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-30 23:56

Du glömde LIVET.. Vägen Sanningen och Livet. Från Bibeln du vet. Det är söndag imorgon så kanske skulle F/E testa anläggningen i Kyrkan den kan ju färga Guds Ord :lol: Du kan blir fälsare på äldre dar. :wink: Korrigera färgningen av budskapet från den högste. Påve flint den I.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-31 00:00

meanmachine skrev:Du glömde LIVET.. Vägen Sanningen och Livet. Från Bibeln du vet. Det är söndag imorgon så kanske skulle F/E testa anläggningen i Kyrkan den kan ju färga Guds Ord :lol: Du kan blir fälsare på äldre dar. :wink: Korrigera färgningen av budskapet från den högste. Påve flint den I.

Tyckte väl att det var något som saknades. Sanningen, vägen och livet låter bra.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-03-31 05:18

Rookie skrev:Du, jag har sökt jobb på lagret på El-giganten, så inget ont om lagerarbetare om jag får be... :)

Puss/Petter

Där har de ju numera lite hifiambitioner med abrahamsen. Även om jag inte hunnit hört dem... :cry:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-31 05:46

Harryup
Beklagar tjafs och OT-inläggen här ovan. Dom är förmodligen ett resultata av fredagens rusdrycksförtäring hos en del.

Om din fråga om nivåjustering.
Du kommer förmodligen inte att få något svar från IÖ. Han brukar inte släppa några viktiga detaljer om själva arbetsformen i det han agendar. (Min uppfattning om hans släppande är empiriskt vetenskapad)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-04-01 19:41

Flint skrev:
landa skrev:Ledsen flint du har peakat, från och med nu kan det bara gå utför. :)

Sådan är den grymma sanningen. Jag inser det. Får väl börja på lagret på OnOff.

:lol:

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-03 08:10

50% har redan svarat :-)
Jag ökar gärna på antalet tänkbara svarare till alla som har erfarenhet av inställningarna på Studio Blue eller någon annan med full insyn.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-03 08:19

Jag tror denna fråga har besvarats i någon MoLt, men vilket nummer och hur svaret löd kommer jag inte ihåg.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 08:32

niklasz skrev:Jag tror denna fråga har besvarats i någon MoLt, men vilket nummer och hur svaret löd kommer jag inte ihåg.

Just därför är det bra med ett förtydligande på några rader från IÖ:s sida. För att slippa troendet och spekulerandet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Har en liten fråga till IÖ och Flint

Inläggav PerStromgren » 2007-04-03 08:56

Harryup skrev:Vid F/E-lyssning så har det ofta i resultaten betonats frekvengångsskillnader som konstaterade fel, sen hade Flint en aning olika volym på någon fil.
Hur kaliberar ni nivåerna om det nu är så att apparaterna har frekvensgångskillnader?

Jag förstår inte riktigt.

F/E-lyssning trodde jag mest gick ut på att konstatera en hörbar skillnad mellan F och E. I så fall blir det ju rätt ointressant om det finns skillnad i tonkurva, den lär ju höras oavsett nivakalibrering. Och hörs den inte, så är tonkurveskillnaden liten och nivåproblemet är ur världen.

Eller?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-03 09:12

perstromgren skrev:
F/E-lyssning trodde jag mest gick ut på att konstatera en hörbar skillnad mellan F och E. I så fall blir det ju rätt ointressant om det finns skillnad i tonkurva, den lär ju höras oavsett nivakalibrering. Och hörs den inte, så är tonkurveskillnaden liten och nivåproblemet är ur världen.

Eller?

Oavsett volyminställning? Om du har ohörbar färgning upp till 84% testas apparaten vid 83% eller vid 85%? Kan tänka mig att det finns kanalobalans i ytterändarna också i vissa apparater. Både frekvensmässigt och distmässigt. Är det ett problem?
Vet inte så jag tänker inte gissa, är bara intresserad.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-03 09:14

perstromgren skrev:
Harryup skrev:Vid F/E-lyssning så har det ofta i resultaten betonats frekvengångsskillnader som konstaterade fel, sen hade Flint en aning olika volym på någon fil.
Hur kaliberar ni nivåerna om det nu är så att apparaterna har frekvensgångskillnader?

Jag förstår inte riktigt.

Eller?

Så har jag för mig att man resonerade i den artikel som jag drar mig till minnes.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-03 09:17

Harryup skrev:
perstromgren skrev:

Eller?

Oavsett volyminställning? Om du har ohörbar färgning upp till 84% testas apparaten vid 83% eller vid 85%? Kan tänka mig att det finns kanalobalans i ytterändarna också i vissa apparater. Både frekvensmässigt och distmässigt. Är det ett problem?

Jag tror man lyssnar på olika nivåer. Så har det i alla fall framställts i en del artiklar där tester redovisas. Bland annat har jag för mig att någon apparat kritiserades för överhörning mellan kanalerna, vilket märktes vid lyssning på mycket svaga nivåer.
På samma sätt anges väl NAD 208 ge olika grad av färgning beroende på effektuttag.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-03 11:05

Harryup skrev: Kan tänka mig att det finns kanalobalans i ytterändarna också i vissa apparater. Både frekvensmässigt och distmässigt. Är det ett problem?

Detta torde vara enklast att helt enkelt mäta. Om tonkurvan varierar som funktion av volyminställning, så måste man ta ett beslut om hur man ska lyssna på den i en F/E-lyssning. Stark distortion måste man ta hänsyn till på samma sätt, eller helt enkelt pröva mer än en volyminställning.

Det fiffiga är ju att vi har ett instrument som fungerar (F/E-lyssning) som vi kan använda för att kontrollera hur apparaten uppför sig vid olika nivåer och belastningar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-03 11:26

perstromgren skrev:
Harryup skrev: Kan tänka mig att det finns kanalobalans i ytterändarna också i vissa apparater. Både frekvensmässigt och distmässigt. Är det ett problem?

Detta torde vara enklast att helt enkelt mäta. Om tonkurvan varierar som funktion av volyminställning, så måste man ta ett beslut om hur man ska lyssna på den i en F/E-lyssning. Stark distortion måste man ta hänsyn till på samma sätt, eller helt enkelt pröva mer än en volyminställning.

Det fiffiga är ju att vi har ett instrument som fungerar (F/E-lyssning) som vi kan använda för att kontrollera hur apparaten uppför sig vid olika nivåer och belastningar.

Ja just det! Och om du läser min fråga så är det just det; Hur går det till? Vad tar ni för ställningstaganden innan testen?
Så ditt svar är för mig samma som min fråga.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 12:44

Jag ser det så här.
Det är lätt att justera rätt volym när skillnaden f/e är mycket liten. Eftersom LTS filosofi går ut på att bara höra om ev. påverkan överhuvud taget har skett är det som jag tror för dom realativt lätt att justera rätt. Allt som tydligt påverkar klangmässigt sållas ju ändå bort och därför krävs i det fallet ingen större noggrannhet. Ingen mening att spilla tid på något som färgar.
När transparens kan anas är det alltså lättare . Man kan t.ex. fasvända ena signalen och justera nivå till största utsläckning, och sen vända tillbaks fasen igen för själva lyssningen. Skulle inte förvåna mig om det är så det går till.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-04-03 13:36

perstromgren skrev:Detta torde vara enklast att helt enkelt mäta. Om tonkurvan varierar som funktion av volyminställning, så måste man ta ett beslut om hur man ska lyssna på den i en F/E-lyssning.

Det gör den ju ofta faktiskt.
Bandbredden brukar i vissa förstärkare bli lite olika med volymvredet
beroende på hur volymkontrollen är implementerad (alltså om den har
någon volymkontroll).

Om skillnaden i bandbredd är hörbar... Tja då är den ju inte ofärgad.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 13:55

Wolfie skrev:
perstromgren skrev:Detta torde vara enklast att helt enkelt mäta. Om tonkurvan varierar som funktion av volyminställning, så måste man ta ett beslut om hur man ska lyssna på den i en F/E-lyssning.

Det gör den ju ofta faktiskt.
Bandbredden brukar i vissa förstärkare bli lite olika med volymvredet
beroende på hur volymkontrollen är implementerad (alltså om den har
någon volymkontroll).

Om skillnaden i bandbredd är hörbar... Tja då är den ju inte ofärgad.

Javisst. Och vilken impedans skall man driva t.ex. ett slutsteg med vid f/e-test. Det påverkar ju frekvensgången och därmed färgningen. Nu ska jag inte svära om NAD208 men slutsteget i NAD3020 har runt 3K inimpedans vid säg 18-20kHz vilket gör att det "måste" drivas relativt lågohmigt för att inte det skall störa frekvensgången och alltså färga. Ska kolla det med NAD208, om jag orkar.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-03 14:02

Har du tillgång till 208 och något annat transparent slutsteg, t.ex Sentec eller ett ombyggt Rotel? I så fall skulle det vara mycket intressant om du kunde publicera skillnadssignal från F/E så man kunde lämföra vilken skillnad det skulle kunna vara mellan olika transparenta slutsteg på en absolut, (om än ohörbar) skala.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 14:06

paa skrev:Har du tillgång till 208 och något annat transparent slutsteg, t.ex Sentec eller ett ombyggt Rotel? I så fall skulle det vara mycket intressant om du kunde publicera skillnadssignal från F/E så man kunde lämföra vilken skillnad det skulle kunna vara mellan olika transparenta slutsteg på en absolut, (om än ohörbar) skala.

Nej, tyvärr.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi