Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Så flit har du nu tagit F/E ut till världen Likt en superhjälte.
meanmachine skrev:Du glömde LIVET.. Vägen Sanningen och Livet. Från Bibeln du vet. Det är söndag imorgon så kanske skulle F/E testa anläggningen i Kyrkan den kan ju färga Guds OrdDu kan blir fälsare på äldre dar.
Korrigera färgningen av budskapet från den högste. Påve flint den I.
Flint skrev:landa skrev:Ledsen flint du har peakat, från och med nu kan det bara gå utför.
Sådan är den grymma sanningen. Jag inser det. Får väl börja på lagret på OnOff.
niklasz skrev:Jag tror denna fråga har besvarats i någon MoLt, men vilket nummer och hur svaret löd kommer jag inte ihåg.
Harryup skrev:Vid F/E-lyssning så har det ofta i resultaten betonats frekvengångsskillnader som konstaterade fel, sen hade Flint en aning olika volym på någon fil.
Hur kaliberar ni nivåerna om det nu är så att apparaterna har frekvensgångskillnader?
perstromgren skrev:
F/E-lyssning trodde jag mest gick ut på att konstatera en hörbar skillnad mellan F och E. I så fall blir det ju rätt ointressant om det finns skillnad i tonkurva, den lär ju höras oavsett nivakalibrering. Och hörs den inte, så är tonkurveskillnaden liten och nivåproblemet är ur världen.
Eller?
perstromgren skrev:Harryup skrev:Vid F/E-lyssning så har det ofta i resultaten betonats frekvengångsskillnader som konstaterade fel, sen hade Flint en aning olika volym på någon fil.
Hur kaliberar ni nivåerna om det nu är så att apparaterna har frekvensgångskillnader?
Jag förstår inte riktigt.
F/E-lyssning trodde jag mest gick ut på att konstatera en hörbar skillnad mellan F och E. I så fall blir det ju rätt ointressant om det finns skillnad i tonkurva, den lär ju höras oavsett nivakalibrering. Och hörs den inte, så är tonkurveskillnaden liten och nivåproblemet är ur världen.
Eller?
Harryup skrev:perstromgren skrev:
Eller?
Oavsett volyminställning? Om du har ohörbar färgning upp till 84% testas apparaten vid 83% eller vid 85%? Kan tänka mig att det finns kanalobalans i ytterändarna också i vissa apparater. Både frekvensmässigt och distmässigt. Är det ett problem?
Vet inte så jag tänker inte gissa, är bara intresserad.
Harryup skrev: Kan tänka mig att det finns kanalobalans i ytterändarna också i vissa apparater. Både frekvensmässigt och distmässigt. Är det ett problem?
perstromgren skrev:Harryup skrev: Kan tänka mig att det finns kanalobalans i ytterändarna också i vissa apparater. Både frekvensmässigt och distmässigt. Är det ett problem?
Detta torde vara enklast att helt enkelt mäta. Om tonkurvan varierar som funktion av volyminställning, så måste man ta ett beslut om hur man ska lyssna på den i en F/E-lyssning. Stark distortion måste man ta hänsyn till på samma sätt, eller helt enkelt pröva mer än en volyminställning.
Det fiffiga är ju att vi har ett instrument som fungerar (F/E-lyssning) som vi kan använda för att kontrollera hur apparaten uppför sig vid olika nivåer och belastningar.
perstromgren skrev:Detta torde vara enklast att helt enkelt mäta. Om tonkurvan varierar som funktion av volyminställning, så måste man ta ett beslut om hur man ska lyssna på den i en F/E-lyssning.
Wolfie skrev:perstromgren skrev:Detta torde vara enklast att helt enkelt mäta. Om tonkurvan varierar som funktion av volyminställning, så måste man ta ett beslut om hur man ska lyssna på den i en F/E-lyssning.
Det gör den ju ofta faktiskt.
Bandbredden brukar i vissa förstärkare bli lite olika med volymvredet
beroende på hur volymkontrollen är implementerad (alltså om den har
någon volymkontroll).
Om skillnaden i bandbredd är hörbar... Tja då är den ju inte ofärgad.

paa skrev:Har du tillgång till 208 och något annat transparent slutsteg, t.ex Sentec eller ett ombyggt Rotel? I så fall skulle det vara mycket intressant om du kunde publicera skillnadssignal från F/E så man kunde lämföra vilken skillnad det skulle kunna vara mellan olika transparenta slutsteg på en absolut, (om än ohörbar) skala.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 8 gäster