F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-03 19:41

Vad ordet transparens står för och vad det kan användas till är tämligen klart. Att du flint inte har det målet med din ljudanläggning förringar inte begreppets värde. Det där andra ordet (som förhoppningsvis redan är bortglömt) har jag ännu inte sett användas på något meningsfullt sätt i denna tråd eller någon annan stans (förutom i zoologi och besläktade områden).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 19:55

niklasz
Ordet "svans" i den bemärkelse du syftar till här är mycket bskrivande. Därför passande. Varför då inte använda det?
Senast redigerad av Flint 2007-04-03 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 19:55

Flint skrev:
Magnuz skrev:
Kaffekoppen skrev:Seriöst, om någon tycker metoden är bra på pappret och verkligen förstår den, dess syfte, och dess användningsmöjligheter, så är det ju lite kränkande att bli kallad svans. Det har en rätt negativ klang. Håller du inte med? Lite nedvärderande..

Och vad tror du är syftet...

Jag tippar att det är för att försvara sig.

Flint skrev:Det sägs en del kränkande från svansens sida också.
Tippar att det är för att försvara sig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 19:58

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:
Magnuz skrev:
Kaffekoppen skrev:Seriöst, om någon tycker metoden är bra på pappret och verkligen förstår den, dess syfte, och dess användningsmöjligheter, så är det ju lite kränkande att bli kallad svans. Det har en rätt negativ klang. Håller du inte med? Lite nedvärderande..

Och vad tror du är syftet...

Jag tippar att det är för att försvara sig.

Flint skrev:Det sägs en del kränkande från svansens sida också.
Tippar att det är för att försvara sig.

Serru, nu börjar det klarna. Hur löser vi lämpligen det här då? Några förslag?

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-03 20:00

Flint skrev:niklasz
Ordet "svans" i den bemärkelse du syftar till här är mycket bskrivande. Därför passande. Varför då inte använda det?

Vad beskriver det? Kan du inte ge några konkreta exempel? Innan dess har jag svårt att se vad det beskriver.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:03

niklasz skrev:

Vad beskriver det? Kan du inte ge några konkreta exempel? Innan dess har jag svårt att se vad det beskriver.

Jag har ett problem. Jag överskattar ofta mina medmänniskors fattningsförmåga. Detta är ett typiskt exempel på en sån situation. :)

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-03 20:05

Flint skrev:
niklasz skrev:

Jag har ett problem. Jag överskattar ofta mina medmänniskors fattningsförmåga. Detta är ett typiskt exempel på en sån situation. :)

Då kan du väl visa dig vänlig mot dina medmänniskor och hjälpa dem att övervinna sin begränsade fattningsförmåga.

BTW, hur vet du vad jag syftar till:
Flint skrev:Ordet "svans" i den bemärkelse du syftar till här är mycket bskrivande. Därför passande. Varför då inte använda det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:08

niklasz skrev:Då kan du väl visa dig vänlig mot dina medmänniskor och hjälpa dem att övervinna sin begränsade fattningsförmåga.

Det gör jag hela tiden. Ett litet steg för Flint - ett stort steg för mänskligheten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 20:12

Flint skrev:Serru, nu börjar det klarna. Hur löser vi lämpligen det här då? Några förslag?
Slutar utgå från att alla vill ont. Frågar istället för att tolka i större utsträckning. Tar reda på information (torde vara självklart om man är intressead) och är källkritisk. Lägger ner prestigejakten. Byter ut sleven mot en f/e-test. Slutar tro att man får en utvecklande dialog genom att provocera - det är tröttsamt och tråkigt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 20:14

Flint skrev:Jag har ett problem. Jag överskattar ofta mina medmänniskors fattningsförmåga. Detta är ett typiskt exempel på en sån situation. :)
Problemet ligger väl i att du inte kan kommunicera tillräckligt bra. Att du tycker käbbel är rogivande.

Edit: Har jag en "svansliknande" roll nu?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:22

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:Serru, nu börjar det klarna. Hur löser vi lämpligen det här då? Några förslag?
Slutar utgå från att alla vill ont. Frågar istället för att tolka i större utsträckning. Tar reda på information (torde vara självklart om man är intressead) och är källkritisk. Lägger ner prestigejakten. Byter ut sleven mot en f/e-test. Slutar tro att man får en utvecklande dialog genom att provocera - det är tröttsamt och tråkigt.

Just det. Nu enmiljonkronorsfrågan; Gäller detta synsätt för båda sidor i en diskussion?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:24

Kaffekoppen skrev:Problemet ligger väl i att du inte kan kommunicera tillräckligt bra. Att du tycker käbbel är rogivande.

Den kommentaren kom från rätt person. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 20:25

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:

Just det. Nu enmiljonkronorsfrågan; Gäller detta synsätt för båda sidor i en diskussion?
Vad är poängen med den här retoriska frågan?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:27

Kaffekoppen skrev:Vad är poängen med den här retoriska frågan?

Den normala anledningen till en fråga. Jag vill veta vad du svarar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 20:29

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Problemet ligger väl i att du inte kan kommunicera tillräckligt bra. Att du tycker käbbel är rogivande.

Föredrar konstruktiva samtal, men det är inte med alla debattörer de kan genomföras. Det är synd, för man har ofta mer att ge varandra än man kan tro.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:31

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Föredrar konstruktiva samtal, men det är inte med alla debattörer de kan genomföras. Det är synd, för man har ofta mer att ge varandra än man kan tro.

Instämmer. Och med anledning av det, hade du något svar på min fråga?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 20:36

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Vad är poängen med den här retoriska frågan?

Den normala anledningen till en fråga. Jag vill veta vad du svarar.
Så det är inte en retorisk fråga? Du menar att någon skulle kunna anse att det skall vara ensidighet i handlandet? Hur skulle någon kunna resonera så?

Känns som vi samtalar om något som ligger mig främmande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:37

Kaffekoppen skrev:Känns som vi samtalar om något som ligger mig främmande.

Ska jag tyda det som att du anser att respekt enbart skall visas från ena parten i en diskussion?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-03 20:39

Ni är otroliga! Mina öron krullar sig av att LÄSA er. Tänk om man hade varit tvungen att lyssna på den här debatten :-) :-) :-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 20:41

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Känns som vi samtalar om något som ligger mig främmande.

Ska jag tyda det som att du anser att respekt enbart skall visas från ena parten i en diskussion?
Nej, respekt skall visas alla alltid. Hur kunde du tolka mitt svar så?

Fast det är svårt att visa respekt när man blir respektlöst behandlad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:43

Koffe skrev:Ni är otroliga! Mina öron krullar sig av att LÄSA er. Tänk om man hade varit tvungen att lyssna på den här debatten :-) :-) :-)

Japp. Vi är skitlöjliga. Medges. :)
Kan du hålla med om det Kaffekoppen? Eller är det bara jag som är löjlig och du konkret och saklig?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:46

Kaffekoppen skrev:Nej, respekt skall visas alla alltid. Hur kunde du tolka mitt svar så? Fast det är svårt att visa respekt när man blir respektlöst behandlad.

Jag har inte tolkat ditt svar. Jag frågade för att slippa tolka och gissa. Det är att visa respekt.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-03 20:47

Nej, jag vill inte att ordet "svans" kvittas mot "transparens".
Det vore som att kvitta "jude" under nazitiden mot ordet "ros"
ty
...strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 20:48

Jag är bara trött på när man beter sig illa mot andra. Riktigt förbannat trött på det. Kränkande behandling, semantism, retorik, ledande frågor och förlöjligande av person tycks vara viktiga ingridienser när ett så livsavgörande ting som ljudåtergivning debatteras.

Kul att se dig Koffe iallafall.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:53

dimitri skrev:Nej, jag vill inte att ordet "svans" kvittas mot "transparens".
Det vore som att kvitta "jude" under nazitiden mot ordet "ros"
ty
...strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor.

Det här blir inte lätt att lösa. Du har en poäng där. Kan man kanske byta namn på Nazismen till "Social Hemlandspolitik".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 20:54

Koffe skrev:Ni är otroliga! Mina öron krullar sig av att LÄSA er. Tänk om man hade varit tvungen att lyssna på den här debatten :-) :-) :-)
Du har rätt. Slutpratat.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:55

Kaffekoppen skrev:Jag är bara trött på när man beter sig illa mot andra. Riktigt förbannat trött på det. Kränkande behandling, semantism, retorik, ledande frågor och förlöjligande av person tycks vara viktiga ingridienser när ett så livsavgörande ting som ljudåtergivning debatteras.

Har jag förnedrat dig genom att ställa enkla raka frågor om diskussionsklimat?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-03 20:56

Kaffekoppen skrev:
Du har rätt. Slutpratat.

Hallå där, det är tolv sidor kvar! :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-03 20:57

Kaffekoppen skrev:
Du har rätt. Slutpratat.

Nu var du otrevlig mot Koffe. Varför vill du inte prata med honom när det är mig du har retat upp dig på. Skäll på mig istället. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-03 20:59

Kaffekoppen skrev:Jag är nog klar här. [edit:]I den här tråden. [/edit]
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-03 21:18, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi