F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-04 08:48

Koffe skrev:Här vaknar man upp en härlig vår morgon - bara för att finna faktiskt.se i från sin allra sämsta sida. Ut i våren med er nu! Var glada!
:-)
/K

Här skiner solen i allra högsta grad :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-04 08:50

Flint: Till en början kanske, nu börjar jag gilla det. :)
Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-04-04 08:51, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-04 08:50

Vee-Eight skrev:Här glöms ingenting.

Då är du inte lik en viss avsatt chefsideolog.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-04 08:55

MP skrev:Flint: Till en början kanske, nu börjar jag gilla det. :)

Samma här. Jag börjar komma över en viss transparensfobi efter att fått ha gett ordet transparens dess rätta innebörd; snömos. Kanske för att det har varit ganska lite snö i vinter.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-04 09:01

Tråden är låst pga att den de sista 3-4 sidorna inte eg utvecklades alls, den gick på tomgång. Se låsningen som en uppmaning att vara kreativa med nya trådar! Har ni ett synnerligen bra skäl till varför den skall låsas upp igen så får ni redovisa det på avsedd plats.

Ha ett trevligt liv!

Edit:
Tråd upplåst igen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-05 10:37

snart rekord

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-05 10:38

Låt krativiteten flöda!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-05 10:42

Kaffekoppen skrev:Låt krativiteten flöda!

det ska jag verkligen försöka göra...

men du vad betyder det egentligen?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-05 10:46

En undran. Hur F/E-lyssnar man en cd-spelare?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-05 10:48

tvett skrev:En undran. Hur F/E-lyssnar man en cd-spelare?

går förstås inte

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-05 10:48

Det går inte!

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-05 10:54

Det går nog. Om källan är en cd-spelare med analogutgång så kan man väl från denna utgång hänga på en cd-spelare som skall testas alternativ by-pass.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-05 10:57

dimitri skrev:Det går nog. Om källan är en cd-spelare med analogutgång så kan man väl från denna utgång hänga på en cd-spelare som skall testas alternativ by-pass.

Du menar alltså att man testar D/A-omvandlaren i CD-spelaren? Enligt en del mer exotiska delar av vår bransch så finns det mycket som kan gå fel innan dess...
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-05 11:06

Haakan_W skrev:
Kaffekoppen skrev:Låt krativiteten flöda!

det ska jag verkligen försöka göra...

men du vad betyder det egentligen?
Vet inte 8O

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-05 11:06

Det är möjligt eller snarare troligt att jag är ute och cyklar. Ursäkta.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-05 11:08

perstromgren skrev:
dimitri skrev:Det går nog. Om källan är en cd-spelare med analogutgång så kan man väl från denna utgång hänga på en cd-spelare som skall testas alternativ by-pass.

Du menar alltså att man testar D/A-omvandlaren i CD-spelaren? Enligt en del mer exotiska delar av vår bransch så finns det mycket som kan gå fel innan dess...
Ser inte heller så stora möjligheter till det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-05 11:20

Det finns ju en föreslagen och möjligen använd metod som jag känslomässigt ifrågasätter djupt. Innefattar bränning av CD skivor etc., och eftersom det diskuteras olika skivkvalitéer, olika brännarkvalitéer, olika A-D och olika D-A kvalitéer så känns det som att lit väl många variabler är osäkra i ett sådant test.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-05 13:05

Harryup skrev:Det finns ju en föreslagen och möjligen använd metod som jag känslomässigt ifrågasätter djupt. Innefattar bränning av CD skivor etc., och eftersom det diskuteras olika skivkvalitéer, olika brännarkvalitéer, olika A-D och olika D-A kvalitéer så känns det som att lit väl många variabler är osäkra i ett sådant test.

Har du testat om du kan höra skillnad på olika bränningar? Kan det verkligen vara fallet? Pressade eller brända skivor, spelar det någon roll?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-05 14:22

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:Det finns ju en föreslagen och möjligen använd metod som jag känslomässigt ifrågasätter djupt. Innefattar bränning av CD skivor etc., och eftersom det diskuteras olika skivkvalitéer, olika brännarkvalitéer, olika A-D och olika D-A kvalitéer så känns det som att lit väl många variabler är osäkra i ett sådant test.

Har du testat om du kan höra skillnad på olika bränningar? Kan det verkligen vara fallet? Pressade eller brända skivor, spelar det någon roll?

Det finns mätbara skillnader mellan olika bränningar i tester, varför blanda in osäkra variabler?
Och det är klart hörbara skillnader mellan olika A-D i blinda tester jag har varit med om så, nej, jag tycker testen är lite för konstruerad.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-05 14:35

Harryup skrev:Det finns mätbara skillnader mellan olika bränningar i tester, varför blanda in osäkra variabler?

Och det är klart hörbara skillnader mellan olika A-D i blinda tester jag har varit med om så, nej, jag tycker testen är lite för konstruerad.

Har du någon länk till ett sådant test? En bränd CD är väl ändå en klon på originalet eller är jag ute och seglar? En felbränd dataskiva brukar inte gå att använda. Är det annorlunda med en felbränd audioskiva?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-05 14:37

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:Det finns mätbara skillnader mellan olika bränningar i tester, varför blanda in osäkra variabler?

Har du någon länk till ett sådant test? En bränd CD är väl ändå en klon på originalet eller är jag ute och seglar? En felbränd dataskiva brukar inte gå att använda. Är det annorlunda med en felbränd audioskiva?

Nej, men det finns tester i tidningar typ elektronik världen med mätningar på olika skivor. Bränner inget eget så jag har aldrig intresserat mig för det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-05 14:40

Det finns dom som påstår att felen kan korrigeras vid bränning, men för att veta vad som skall brännas i eller från felkoderna så måste väl programmet följa någon algoritm för detta, och det undrar jag om ett vanligt brännarprogram klarar, om det bara är tillsagt att kopiera rakt av?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-05 15:38

Flint skrev:Tror du att du kan få Emma-Hilda 14,25 år att kräva "det där ordet"-aparater av OnOff?. Är det en realistisk målsättning?

Det beror väl på vilken agenda man har?

Om du Flint tycker det är viktigt att "nå ut" och påverka till den tämligen musikointresserade massan (där pengarna finns, som du uttryckte det) som går till OnOff, så tycker jag du skall satsa på det! :P

Jag tycker det känns både förnuftigare och är definitivt roligare, att vända sig till den förvisso mindre gruppen som är intresserad av musik och musikåtergivning och som faktiskt bryr sig. Det är ju varje fall ur LTS' perspektiv mera i linje med stadarna.

Missförstå mig inte, jag menar inte att intresse inte kan skapas och uppstå även i grupper där det inte funnits, men det får nog en väldigt dålig verkningsgrad och när resurserna är ändliga kan det var förnuftigare att vända sig till dem som bryr sig.

Fast det är klart - kan du komma med något förslag på hur man kan kompensera den dåliga "nå fram-verkningsgraden" med en ökad "nå ut-verkningsgrad" så lyssnar vi gärna!

Bäst vore nog om LTS fick en egen TV-kanal som gick ut internationellt och hette "music & audio technology". Finansieringen skulle helst ske i form av en megaförmögen välgörare, så att kanalen kunde sända dygnet runt och inga kommersiella motkrav ställdes...

Att bara kunna nå fram till några promille av en grupp är ju inget problem om gruppen är flera miljoner (eller miljarder!) stor. :P

Vh, iö

- - - - -

§ 2 Ljudtekniska Sällskapets syfte
Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att

 främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål
 verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning
 sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning
 hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar
 medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna
 anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik
 på olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen
 utge en medlemstidskrift
 sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-04-05 15:59

Hej Ingvar! Glädjespridare där! Man blir lite glad av din bild, faktiskt.

Ha en trevlig påskhelg alla!

Mvh E*(nkelbeckasin)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-05 16:20

Jag ska försöka knyta detta till trådämnet och F/E.... :)

Men ponera att LTS testade ett urval av populära mp3-spelare, introducerade användandet av en (anpassad) testmetod, gjorde lite reklam för detta på t.ex. bibliotek (skolbibliotek?), nådde fram till åtminstone en del ungdomar som får sig en Aha-upplevelse samtidigt som man uppfyller en ganska stor del av syftet med LTS.

Vad skulle hindra detta? Är det för att genomsnitts-LTS'aren hellre noggrannt F/E-testar vad som kan bli dennes nästa uppgradering? Eller att mp3-spelare inte anses vara riktig hi-fi? Eller att det är så kul för diverse HiFi-dogmatiker :twisted: att leta fel så att själva transparenstestandet blir ett självändamål?

Ok nu provocerar jag som ni märker :) , men jag vill bara visa att det kanske kan behövas att man gör något helt oväntat för att skaka om folk så att man inte fastnar i ett visst perpektiv. För det kanske det är det som är trådfrågan egentligen - leder ständig hardcore-F/E möjligen till att man fastnar i ett visst synsätt?

Edit: Gäller ju naturligtvis utanför LTS lika mycket eller mer!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-05 16:44

tvett skrev:En undran. Hur F/E-lyssnar man en cd-spelare?

Det går inte att i vanlig mening F/E-lyssna en CD-spelare, eftersom in- och utsignal befinner sig i olika dimensoner.

"Insignalen" är ju en kod som består av ettor och nollor, så den kan man inte lyssna på utan att omvandla den till en analog signal (med en annan DAC än den som sitter i CDspelaren t ex), medan utsignalen är en analog signal som går att lyssna på via en anläggning direkt.

F/E-lyssning skulle alltså teoretiskt kunna gå att åstadkomma om den där referensDAC:en gick att betrakta som en absolut översättare från den digitala till den analoga världen, men hur skall man veta att den är det?

I brist därpå blir det en A/B-jämförelse mellan de två DAC:arna, och det är inte samma sak som en F/E-lyssning.

Hur gör man då då? Jo, man börjar med att göra en F/E-lyssning på en längre kedja, nämligen en ADC-DAC-kedja. Sådana kan man komponera ihop på en väldans massa sätt eftersom det finns så många olika ADC och DAC som kan kombineras med varandra. Här blir man nu tvungen att blanda in sitt förnuft, som sina mätapparater. Sutsatser kan dras, men de blir inte några absoluta bevis... Hur nära de kommer får var och en bedöma själv.

Mer om detta imorgon! 8)

Nu skall jag hoppa upp på motorcykeln och se om röda kaféet öppnat för säsongen! Sen blir det middag och en dubbel-feature under hemmabiokvällen med filmklubben doppio! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-05 17:14

phloam skrev: Eller att det är så kul för diverse HiFi-dogmatiker :twisted: att leta fel så att själva transparenstestandet blir ett självändamål?
Så det är fel på all utrustning som kandetekteras i en f/e-lyssning? Cool 8) 8)

ps. Vem har påstått det, förutom du själv? ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-05 17:33

Kaffekoppen skrev:
phloam skrev: Eller att det är så kul för diverse HiFi-dogmatiker :twisted: att leta fel så att själva transparenstestandet blir ett självändamål?
Så det är fel på all utrustning som kandetekteras i en f/e-lyssning? Cool 8) 8)

ps. Vem har påstått det, förutom du själv? ;)

Ok ok ingen har påstått det, jag bara retas ju, ändra till "Eller att det är så kul för vissa att F/E-testa så att själva testandet blir ett självändamål?" eller nåt sånt...

Nu ska vi inte vara petiga! :D svara hellre på grundfrågan - Jag menar inte att F/E "är dogm(atiskt) i sig, inte att LTS skulle vara det eller så - däremot undrar jag om användandet av en viss metod kan påverka folks attityder eller tänkande, och i så fall hur?

Jag får en känsla av att det är någonting subtilare än själva testresultaten eller metodiken osv. som är orsak till alla kontrovers. (Om vi nu försöker knyta ihop påsen s.a.s.)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-05 18:19

RogerGustavsson skrev:

Jag och min bror har gjort ett flertal blindtest där vi konstaterat att, i alla lägen, den tryckta cd skivan lät subjektivt bättre, mera rätt, än de brända, okomprimerade kopiorna. Att kopiera i olika hastigheter gjorde ingen hörbar skillnad. Kopiorna lät alla likadant. Skillnaden låg mellan kopia och tryckt skiva. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-05 18:22

Jag tror det handlar om att det tolkats som om LTS förkastar all ljudåtergivning som inte är "transparant" bara för att vi har en opåverkad signal som jämförelseobjekt vid testerna.

Få har läst texterna som Lindroos skriver i MoLt och för få har förståelse för alla möjligheter med metoden. Flint har visat på sitt sätt att nyttja den, och det tycker jag är kanon!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi