Funkar den som en vanlig basreflex eller vad är det igentligen för typ av låda ?

Moderator: Redaktörer
paa skrev:Ekplywood är nog inte så lätt och billigt att få tag på.
Ang tjock yllefilt (som det skall vara i lådorna) kan jag rekommendera Larssen HiFi.
Vad hade du tänkt dig till övre registret?
paa skrev:Ja, Onkenlådorna blir i alla fall mycket manligare än dom där smålådorna du har där! Men i alla fall, 25 mm MDF borde väl inte vara något problem, men dom får ju eventuellt inte samma andrahandsvärde, som om dom vore byggda helt enligt specen.
Kanske köpa stavlimmad ek på Bauhaus? Rätt billigt faktisk.
guru skrev: ........ kanske skulle funka med färdigfanerat.
guru skrev:Har tänkt mig Fostex horn med Fostex D232 driver till övre registret, delningsfrekvens är inte spikat ännu.
Nwalmaer skrev:Någon här som har pillat på ett par Forsell-högtalare nån gång? Dom ska ju ha några slags längsgående slitsar på sidorna, det kanske är någon variant på Onken?
Har läst på Altec Lansing-entusiasternas sida om flera som byggt Onken-lådor med just Altec Lansing-element. Använd sökfunktionen där så borde dom hittas lätt.
http://www.hostboard.com/cgi-bin/ultima ... rum&f=3729
Var kan man få tag i dylika horn?
guru skrev:Hur räknar man på en sån här låda, är det bara att räkna "portens" area och använda sig av basreflex formler ?
Kaffekoppen skrev:Vanlig basreflexlåda och portarna skall frånräknas lådvolymen precis som paa sa. Så som man alltid gör.
Det var en intressant fråga, men för att svammla mindre - inga konstruktioner jag sett har kompenserat för det. Det innebär iof inte att de alla varit felkonstrueradeRookie skrev:Kaffekoppen skrev:Vanlig basreflexlåda och portarna skall frånräknas lådvolymen precis som paa sa. Så som man alltid gör.
Hoppas att du inte svarar på mitt inlägg nu, för då kan du inte förstå vad jag svamlar om!Det jag blir fundersam på är om avstämningen påverkas när ena portväggen fortsätter längre än resten av porten, eftersom den är en del av kabinettet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 226 gäster