Olika klang på olika membranmaterial?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeppe

Olika klang på olika membranmaterial?

Inläggav jeppe » 2007-04-05 21:40

Ja, min fråga är: är det på det sättet att t.ex polypropylenmembran har en annan klang än keramik eller papper, eller kan man få dom att låta exakt likadant (jag tror det senare)? Alltså, har olika typer av membran egenljud?

Engelska Harbeth säger ju exempelvis att polypropylen inte klarar transienter lika bra som deras suuuperstyva RADIAL.

Vad sägs?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-04-05 21:49

Jag tror(är troende, i alla fall på vissa saker 8) ) att materialen i sig inte gör så stor skillnad, förutsatt att det är framtaget och dimensionerat för uppgiften. Jag har väldigt svårt för att förstå varför aluminium, eller ännu hellre magnesium ska vara så överdjävligt mycket bättre än papper eller polypropylen, t. ex. Är det inte viktigare att elementet är dimensionerat för att klara uppgiften och är balanserat i alla sina egenskaper? Jag tror nog att det går ganska mycket mode i membranmaterial, tyvärr.

"Klang" bestäms väl ändå av frekvensgången, som styrs av HELA konstruktionen (ett element, eller en komplett högtalare till en hel anläggning i ett rum)?

/Rookie, som ÄNDÅ kan komma på sig själv med att dregla över B&W:s kevlarelement.....

Edit: Dock så är jag lite svag för Harbeth, bara för att de ser så fina ut! :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-05 21:56

jag hade samma fråga för nåt år sen eller så, svaret blev att nej, mäter det lika så spelar det ingen roll vad det är gjort av, då låter det lika, om jag inte minns helt fel. dock så har ju dom olika materialen olika egenskaper så det är väl säkert nån skillnad på dom, men man vill ju ha en rak frekvensrespons, så då antar jag att man konstruerar därefter, just för att få neutral klang. har själv aldrig hört alusound, papperssound etc.

btw jag har dubbla kevlarelement i mina snart färdigbyggda burkar, sexigt.. 8)
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-04-05 22:28

Öh, hörrö housemicke! Kan du inte göra en tråd och visa lite porrbilder på bygget ditt?:P

/Sorry för off-topic. :oops:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-04-05 22:30

Vanligtvis brukar det ju påstås att membranet uppför sig som en kolv i det masskontrollerade området. Alltså upp till en frekvens proportionerlig mot storleken. Det skulle då innebära att skillnaderna ligger i hur membranet hanterar uppbrytningen.

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-05 22:31

TJa.. vågutbredningshastigheten lär ju skillja en del...

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-04-05 22:32

Kaffekoppen skrev:TJa.. vågutbredningshastigheten lär ju skillja en del...

Ooh! Utveckla gärna! :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-05 22:49

Eftersom olika material har olika fysikaliska egenskaper medför det även att högtalarelement får olika fysikaliska egenskaper beroende på vad de består av för material.

Tillverkarna väljer sedan material utifrån vad de tror är den mest passande kompromissen av de fysikaliska egenskaperna för respektive element i högtalaren.

Sedan går det ju även lite "mode" i materialen som det skrevs om. Har exempelvis B&W kevlar i sina basar så anses kevlarbasar=bra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-05 23:03

I grunden handlar det om att kunna tillverka ett så lätt membran som möjligt.
Sen ska det vara så fritt från resonanser som möjligt.

Då är det helt egalt vilket material man väljer,för att uppnå det sammantagna resultatet.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-05 23:17

Rookie skrev:Öh, hörrö housemicke! Kan du inte göra en tråd och visa lite porrbilder på bygget ditt?:P

/Sorry för off-topic. :oops:

det kommer.. i min bastråd..
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-06 01:03

det blir även aludiskanter från tangband, (prototyper troligtvis, har ej sett dom i handeln iaf.), i d´appolito, läckra är dom iaf. tror det blir british racing green på burkarna här, (standox/triumph från 1965), testade lite röda kulörer i veckan, bla porsche indischrot, men det skar sej s a s. behöver nåt mer diskret.

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 10:08

Rookie skrev:
Kaffekoppen skrev:TJa.. vågutbredningshastigheten lär ju skillja en del...

Ooh! Utveckla gärna! :)
Genon att kombinera, laminera, olika material kan man få den styvhet och inre dämpning man behöver för att få materialet att "flexa" rätt, dvs att man får samhörighet i vågutbredningen från bas och diskant - samklang.

För baselement vill man ha lätta och styva membran - de skall agera kolvar och flytta luft. Dessa magnesium, aluminium eller andra konmaterial som uppfyller detta har ju en egenhet att ha besvärliga resonanstoppar.

Plastkoner flexar i gengäld och agerar samre kolv, om man inte gör dem extremt styva, vilket ger tyngre kon - och lägre verkningsgred. Samma sak med pappkoner, varvid man kevlarförstärker dem ibland för ökad styvhet utan att göra konen tyngre.

Rena kevlarkoner, som mina Audax HM210CO är liksom metallkonerna extremt styva och lätta, men har även de till skillnad från papp/plastkonerna mer och besvärliggare resonanser pga mindre inre dämpning vilket måste hanteras i filtret (brant delning och notchfilter)

Mitt favoritelement heter Vifa P17WJ och har plastkon. Inga konstigheter alls med resonanser utan är extremt lätt att få ett bra resultat med. Mittkonen kunde varit styvare eftersom den tydligen kan defeomeras vid högre ljudtryck med sämre högfrekvensrespons som resultat. Världens mest sålda bas, numera nedlagt av Vifa och "värdelöst" enligt Ingvar Öhman :)

För att förenkla tillvaron kan man alltså ha metall/kevlarkoner till 300hz och papp/plastkoner efter det. Det gör livet enklare.

Keramiska element har jag ingen erfarenhet av...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-06 10:59

Det är klart att materialet i, och uppbyggnaden av konen påverkar klangen. Typiskt blir påverkan liten vid låga frekvenser men stor vid höga frekvenser. Gränsen mellan vad som är höga/låga frekvenser beror ochså på valet av material och uppbyggnad.

Det är ju så att alla konstruktioner slutar att uppföra sig som en ideal kolv över någon frekvens. När de gör det kan de dessutom göra det på olika sätt; en del ger ett mycket resonant beteende, en del ger en ganska snäll avrullning.

Försöker man flytta brytfrekvensen uppåt genom att använda styvare material brukar också uppbrytningarna bli mer resonanta.

Så visst påverkar materialet klangen, även om det inte är så enkelt som att plastkoner alltid låter på ett visst sätt, pappkoner på ett annat etc.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 11:00

Precis :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-06 21:57

Hur bra står sig papper eg i denna värld av nu stor uppsjö av läckra material. :?:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 22:12

Riktigt, riktigt bra!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-06 22:16

Det är vad jag spontant känner. Men har inte några belägg för det bara min hörsel. :)

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 22:17

Den räcker nog långt :)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-04-06 22:34

Svante skrev:Det är klart att materialet i, och uppbyggnaden av konen påverkar klangen. Typiskt blir påverkan liten vid låga frekvenser men stor vid höga frekvenser. Gränsen mellan vad som är höga/låga frekvenser beror ochså på valet av material och uppbyggnad.

Det är ju så att alla konstruktioner slutar att uppföra sig som en ideal kolv över någon frekvens. När de gör det kan de dessutom göra det på olika sätt; en del ger ett mycket resonant beteende, en del ger en ganska snäll avrullning.

Försöker man flytta brytfrekvensen uppåt genom att använda styvare material brukar också uppbrytningarna bli mer resonanta.

Så visst påverkar materialet klangen, även om det inte är så enkelt som att plastkoner alltid låter på ett visst sätt, pappkoner på ett annat etc.

Kanonförklaring! Du har ett väldigt smutt sätt att få mindre insatta (som mig) att förstå.

Kaffekoppen, intressant det där med att papp fortfarande är så bra, har du någon favvo-högtalare som använder sig av det?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-06 22:38

Carlsson :lol:

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 23:07

Finns massa kevlarförstärkta pappkoner..

En välkänd goding är ju piPs baselement Ino B59 som dessutom är en laminerad plast-pappkon :)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-07 00:04

meanmachine skrev:Det är vad jag spontant känner. Men har inte några belägg för det bara min hörsel. :)

Hej :)
Det är just din hörsel som är viktigast. säger någon att en högtalare t ex skulle mäta mycket bättre än en annan så behöver inte det betyda att den låter så mycket bättre för det. all upplevelse är så individuell

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-07 09:40

Jo visst. men materialvalet har kanske tagit abnorma steg väldigt snett framåt. Massor av utveckling och dyra material för hur mycket vinnst. kanske marginell.

hifiguru@spray.se

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-07 10:46

meanmachine skrev:Jo visst. men materialvalet har kanske tagit abnorma steg väldigt snett framåt. Massor av utveckling och dyra material för hur mycket vinnst. kanske marginell.

Det största steget idag är ju diamantelement. men sen kan man ju fråga sig om en diskant är värd över 40 000 :- :!: :?: jag menar bara för att den kostar så mycket betyder det inte att alla tycker bättre om den än en billigare för 500 :-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 10:55

meanmachine skrev:Jo visst. men materialvalet har kanske tagit abnorma steg väldigt snett framåt. Massor av utveckling och dyra material för hur mycket vinnst. kanske marginell.
hmm.. riktigt så kategorisk skulle jag inte vara. Många av de nya materialen har självklart gett nya möjligheter, men även nya utmaningar. Det som upplevs som marginella förbättringar kan vara halvbra implementeringar ;) Metallmembran som delas högt och där membranresonanserna inte tagits om hand korrekt kommer få avspeglingar i återgivningen....

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-07 11:22

Kaffekoppen skrev:hmm.. riktigt så kategorisk skulle jag inte vara. Många av de nya materialen har självklart gett nya möjligheter, men även nya utmaningar. Det som upplevs som marginella förbättringar kan vara halvbra implementeringar ;) Metallmembran som delas högt och där membranresonanserna inte tagits om hand korrekt kommer få avspeglingar i återgivningen....

Hur man än vänder o vrider på det så är det ändå det mänskliga örat som avgör till slut. jag menar självklart är det som du säger att det kommer få avspelningar i återgivningen om man inte tar hand om resonanserna men om ljudet tilltalar just den individen som ska köpa, varför ska man då bry sig om det? :?: det viktigaste är ju ändå hur det låter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 11:31

Så kan man tycka.

Det finns ju de tillverkarna som anser att det enda delningsfiltret som behövs är en konding på diskanten för att hindra den från att brinna upp. Det är ett billigt sätt att producera ;)

Man kan också tycka att det är en dålig implementation om man gör något sämre än det kan bli, medvetet eller omedvetet. Det är inte för att det är kul att fördyra högtalartillverkarna implementerar sugkretsar för resonanserna. Det är för att de flesta hör om de inte gjort det och tycker det låter illa.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-07 11:51

Kaffekoppen skrev:Så kan man tycka.

Det finns ju de tillverkarna som anser att det enda delningsfiltret som behövs är en konding på diskanten för att hindra den från att brinna upp. Det är ett billigt sätt att producera ;)

Man kan också tycka att det är en dålig implementation om man gör något sämre än det kan bli, medvetet eller omedvetet. Det är inte för att det är kul att fördyra högtalartillverkarna implementerar sugkretsar för resonanserna. Det är för att de flesta hör om de inte gjort det och tycker det låter illa.

jag förstår precis vad du menar och håller med till en viss del. jag menar bara att om jag tycker en högtalare låter bra så tar ju inte jag reda på om sugkretsar är gjorda eller hur många komponenter det finns i filtret.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-07 11:55

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Så kan man tycka.

jag förstår precis vad du menar och håller med till en viss del. jag menar bara att om jag tycker en högtalare låter bra så tar ju inte jag reda på om sugkretsar är gjorda eller hur många komponenter det finns i filtret.

Prexis tvärtom här. :)

Låter det BRA så blir jag nyfiken och undrar varför det låter bra och kan gå över lik, småspik och glödande kol för att förstå varför. :D

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-07 11:55

Och på samma sätt väljer du en annan högtalare om det låter illa.

Det gör nog alla.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi