Moderator: Redaktörer
Rookie skrev:Öh, hörrö housemicke! Kan du inte göra en tråd och visa lite porrbilder på bygget ditt?:P
/Sorry för off-topic.
Genon att kombinera, laminera, olika material kan man få den styvhet och inre dämpning man behöver för att få materialet att "flexa" rätt, dvs att man får samhörighet i vågutbredningen från bas och diskant - samklang.Rookie skrev:Kaffekoppen skrev:TJa.. vågutbredningshastigheten lär ju skillja en del...
Ooh! Utveckla gärna!
Svante skrev:Det är klart att materialet i, och uppbyggnaden av konen påverkar klangen. Typiskt blir påverkan liten vid låga frekvenser men stor vid höga frekvenser. Gränsen mellan vad som är höga/låga frekvenser beror ochså på valet av material och uppbyggnad.
Det är ju så att alla konstruktioner slutar att uppföra sig som en ideal kolv över någon frekvens. När de gör det kan de dessutom göra det på olika sätt; en del ger ett mycket resonant beteende, en del ger en ganska snäll avrullning.
Försöker man flytta brytfrekvensen uppåt genom att använda styvare material brukar också uppbrytningarna bli mer resonanta.
Så visst påverkar materialet klangen, även om det inte är så enkelt som att plastkoner alltid låter på ett visst sätt, pappkoner på ett annat etc.
meanmachine skrev:Det är vad jag spontant känner. Men har inte några belägg för det bara min hörsel.
meanmachine skrev:Jo visst. men materialvalet har kanske tagit abnorma steg väldigt snett framåt. Massor av utveckling och dyra material för hur mycket vinnst. kanske marginell.
hmm.. riktigt så kategorisk skulle jag inte vara. Många av de nya materialen har självklart gett nya möjligheter, men även nya utmaningar. Det som upplevs som marginella förbättringar kan vara halvbra implementeringarmeanmachine skrev:Jo visst. men materialvalet har kanske tagit abnorma steg väldigt snett framåt. Massor av utveckling och dyra material för hur mycket vinnst. kanske marginell.
Kaffekoppen skrev:hmm.. riktigt så kategorisk skulle jag inte vara. Många av de nya materialen har självklart gett nya möjligheter, men även nya utmaningar. Det som upplevs som marginella förbättringar kan vara halvbra implementeringarMetallmembran som delas högt och där membranresonanserna inte tagits om hand korrekt kommer få avspeglingar i återgivningen....
Kaffekoppen skrev:Så kan man tycka.
Det finns ju de tillverkarna som anser att det enda delningsfiltret som behövs är en konding på diskanten för att hindra den från att brinna upp. Det är ett billigt sätt att producera
Man kan också tycka att det är en dålig implementation om man gör något sämre än det kan bli, medvetet eller omedvetet. Det är inte för att det är kul att fördyra högtalartillverkarna implementerar sugkretsar för resonanserna. Det är för att de flesta hör om de inte gjort det och tycker det låter illa.
JustAudioMagic skrev:Kaffekoppen skrev:Så kan man tycka.
Det finns ju de tillverkarna som anser att det enda delningsfiltret som behövs är en konding på diskanten för att hindra den från att brinna upp. Det är ett billigt sätt att producera
Man kan också tycka att det är en dålig implementation om man gör något sämre än det kan bli, medvetet eller omedvetet. Det är inte för att det är kul att fördyra högtalartillverkarna implementerar sugkretsar för resonanserna. Det är för att de flesta hör om de inte gjort det och tycker det låter illa.
Hej![]()
jag förstår precis vad du menar och håller med till en viss del. jag menar bara att om jag tycker en högtalare låter bra så tar ju inte jag reda på om sugkretsar är gjorda eller hur många komponenter det finns i filtret.
Användare som besöker denna kategori: pna och 28 gäster