Färgande försteg, finns dom?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Färgande försteg, finns dom?

Inläggav PerStromgren » 2007-04-05 11:13

Ni som har använt F/E-lyssning för att utvärdera förförstärkare, har ni hittat något som färgar? Jag tänker då inte på sådana som är exotiska och har krokig tonkurva, eller högdistande rör-steg, utan vanliga normala konsumentgrejor.

Jag tänker primärt på linjenivådelen av försteget, inte RIAA.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-05 13:09

Kan mycket väl tänka mig att t.ex. Quad 44 inte skulle passera obemärkt vid F/E-lyssning. Är ganska mycket lågfrekvensfiltrerat i den burken och det borde nog höras.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-05 13:17

Nog finns det färgande försteg...

Min erfarenhet generellt sett är att ett försteg har större inverkan på klangen än ett slutsteg.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-05 14:25

Lust skrev:Nog finns det färgande försteg...

Min erfarenhet generellt sett är att ett försteg har större inverkan på klangen än ett slutsteg.

lugn å fin nu

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-05 14:30

Har du något exempel?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-05 14:41

Anser det bättre att vända på det hela - kolla upp med LTS om något försteg har lyckats passera F/E-lyssning istället.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-05 14:42

Haakan_W skrev:

lugn å fin nu

???

Svor jag i kyrkan, eller?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-05 14:45

Lust skrev:Anser det bättre att vända på det hela - kolla upp med LTS om något försteg har lyckats passera F/E-lyssning istället.

Ear One, hörlursteget, klarade tydligen en sådan lyssning utan att detekteras.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-05 15:23

Jag gissar att relativt få delar den erfarenheten. Ett försteg har ju ett oändligt (nåja..) mycket enklare jobb att driva sin last jämfört med vad ett slutsteg har att driva sin. Tittar man på rena mätdata så presterar ju försteg inte sällan tiopotenser bättre än slutsteg när det gäller HD/IMD. Finns förvisso slutsteg med mätdata som ligger omkring ett bra försteg men mig veterligen så är det inte uppmätt med konstlast utan en resistiv last (i de fall jag sett).

/Peter

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-04-05 16:16

Lust skrev:Min erfarenhet generellt sett är att ett försteg har större inverkan på klangen än ett slutsteg.

Det tror jag med. Därför jag inte har något försteg!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-05 16:19

Piotr skrev:

Jag gissar att relativt få delar den erfarenheten. Ett försteg har ju ett oändligt (nåja..) mycket enklare jobb att driva sin last jämfört med vad ett slutsteg har att driva sin. Tittar man på rena mätdata så presterar ju försteg inte sällan tiopotenser bättre än slutsteg när det gäller HD/IMD. Finns förvisso slutsteg med mätdata som ligger omkring ett bra försteg men mig veterligen så är det inte uppmätt med konstlast utan en resistiv last (i de fall jag sett).

/Peter

Då får jag väl tillhöra en minoritet då...

Jag utgår bara ifrån vad jag själv upplevt/upplever.

Angående dessa tiopotenser så kan väl färgningen från försteget förstärkas av slutsteget med tiopotenser.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-05 16:31

Finns hur mycket sunkiga försteg som helst; speciellt om man kikar på RIAA-delen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-04-05 16:32

Färgningen av ljudet kan ju vara med flit också. Då är det väl lättare att få till den i ett försteg?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-05 18:18

Kom igen, då!

Har ni inget exempel på ett någorlunda vanligt försteg vars linjedel lätt detekteras i en F/E-lyssning?
... tycker jag!

Per

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-05 18:24

Morello skrev:Finns hur mycket sunkiga försteg som helst; speciellt om man kikar på RIAA-delen.

Håller med till 100 % :!:

Ofta undervärderar konstruktören betydelsen av ett korrekt konstruerat försteg, eftersom de stora konstruktionsutmaningarna/ ekonomiakilleshälarna ligger i slutsteget.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-05 18:28

Färgande försteg finns i parti och minut!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-04-05 19:14

Märkte en påtaglig skillnad mellan en Harman kardon receiver och min nuvarande Rotel receiver och då till det bättre. Båda tjänstgjorde som försteg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-05 20:22

Nefilim skrev:Färgande försteg finns i parti och minut!

Intressant, ge mig några exempel!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-04-05 20:31

Skulle gärna lyssna på Tuba...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-05 20:44

Tuba är väl ett utmärkt exempel på ett skönfärgande försteg?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-05 21:03

perstromgren skrev:
Nefilim skrev:Färgande försteg finns i parti och minut!

Intressant, ge mig några exempel!

Vad är problemet? Ska jag lista en massa försteg som jag tror är färgande?

Det är väl bättre att du utgår ifrån att de flesta är det och stryka de som klarat ett F/E-test från den listan?

Eller vad är du ute efter egentligen?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-06 07:10

Lust skrev:
Haakan_W skrev:

lugn å fin nu

???

Svor jag i kyrkan, eller?

Du svor inte, utan berättade bara dina erfarenhet!

Du kan ju ha världens bästa slutsteg, helt F/E transparent ,som får signal från ett färgande försteg. Slutsignalen till högtalarna blir då ett färgat ljud.
Detta gäller ju också vid motsatt förhållande, med färgat slutsteg osv.
Du har ju en poäng med att förstegets " fel " förstärks mera än slutstegets fel, i allafall på RIAA nivå. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-06 10:47

Lust skrev:
Piotr skrev:

/Peter

Då får jag väl tillhöra en minoritet då...

Jag utgår bara ifrån vad jag själv upplevt/upplever.

Angående dessa tiopotenser så kan väl färgningen från försteget förstärkas av slutsteget med tiopotenser.

Färgningen (distortionsprodukter) från försteget förstärks inte av slusteget. Hela signalen förstärks lika mycket. Slutsteget kan omöjligt se skillnad på distortionsprodukter och ursprunglig signal och kan därför inte göra skillnad på dem i förstärkning.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 10:59

Vad är syftet med frågan?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-06 18:09

Förstår inte heller, köpråd på en färgande förförstärkare vem vill ha det?
Kanske skulle ligga under generell-hifi istället
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-06 20:23

JeLe skrev:Förstår inte heller, köpråd på en färgande förförstärkare vem vill ha det?
Kanske skulle ligga under generell-hifi istället

Nu ska ni inte vara elaka. Varför skulle man inte vilja ha en färgande förstärkare? En som låter musikaliskt och presenterar instrument så dom låter verkligt tex. Inte helt fel va?

/ B

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-06 20:28

Tycker det är lite konstigt bemötande på perstromgrens fråga. 8O
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Greensleeves

Re: Färgande försteg, finns dom?

Inläggav Greensleeves » 2007-04-06 21:40

perstromgren skrev:Ni som har använt F/E-lyssning för att utvärdera förförstärkare, har ni hittat något som färgar? Jag tänker då inte på sådana som är exotiska och har krokig tonkurva, eller högdistande rör-steg, utan vanliga normala konsumentgrejor.

I syfte att försöka göra någonting intressant av frågeställningen - och nu försöker jag inte uttrycka mig ironiskt, arrogant eller liknande utan konstruktivt - skriver jag följande. Jag tycker det vore intressant om det fanns några slags undervisningssidor i varje nummer av Molt. På dessa sidor kunde det ex. göras genomgångar av f/e-lyssning, både av metoden i sig, och hur det kan se ut när metoden s.a.s. "sätts i rörelse".
Här kunde det framgå sådant som a) hur urvalet av apparater som ska delta i f/e-testerna går till, b) vad som händer under testningen, c) vilka apparater som låter ofärgat, d) vilka som låter färgat, e) hur de apparater som färgar ljudet gör just detta.
Slutligen vore det intressant med en aktuell lista på f) de ofärgande apparaterna, där det framgår om apparaten ännu går att köpa, eller var det är idé att leta efter begagnatexemplar om apparaten utgått ur produktion.
Det vore även fint om det gjordes en kompletterande lista över de g) apparater som visserligen färgar ljudet, men blott gör det i en "överkomlig" utsträckning, med samma uppgifter om var nya eller begagnade ex. går att köpa.

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-06 22:03

Jag fattar inte detta. De flesta "dyr" steg har ju samma syndrom som trånden om MFL cd alltså 95% luft och kostar 20000:- vad kan skapa färgning. I de billiga förstegen jag ägt är det 150st komponenter och vad alla skall vara där för kan man ju undra. Detta borde väl lättare färga.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Färgande försteg, finns dom?

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-06 22:40

Greensleeves skrev:
perstromgren skrev:Ni som har använt F/E-lyssning för att utvärdera förförstärkare, har ni hittat något som färgar? Jag tänker då inte på sådana som är exotiska och har krokig tonkurva, eller högdistande rör-steg, utan vanliga normala konsumentgrejor.

I syfte att försöka göra någonting intressant av frågeställningen - och nu försöker jag inte uttrycka mig ironiskt, arrogant eller liknande utan konstruktivt - skriver jag följande. Jag tycker det vore intressant om det fanns några slags undervisningssidor i varje nummer av Molt. På dessa sidor kunde det ex. göras genomgångar av f/e-lyssning, både av metoden i sig, och hur det kan se ut när metoden s.a.s. "sätts i rörelse".
Här kunde det framgå sådant som a) hur urvalet av apparater som ska delta i f/e-testerna går till, b) vad som händer under testningen, c) vilka apparater som låter ofärgat, d) vilka som låter färgat, e) hur de apparater som färgar ljudet gör just detta.
Slutligen vore det intressant med en aktuell lista på f) de ofärgande apparaterna, där det framgår om apparaten ännu går att köpa, eller var det är idé att leta efter begagnatexemplar om apparaten utgått ur produktion.
Det vore även fint om det gjordes en kompletterande lista över de g) apparater som visserligen färgar ljudet, men blott gör det i en "överkomlig" utsträckning, med samma uppgifter om var nya eller begagnade ex. går att köpa.

Mvh,
Greensleeves
Vad har MoLt med frågeställningen att göra? Idèerna är säkert intresanta för de som gör tidningen och då bör du ju vända dig dit :) Själv känner jag att det kanske mer har med hemsidan att göra.

Meanmachines inlägg väckte funderingar..

Men främst: Om, det inte finns ofärgande försteg, vilken nytta gör ofärgade slutsteg. För dem som vill ha fullständig transparans alltså..

Nästa

Återgå till Köpråd