Moderator: Redaktörer
Daphne skrev:Behöver byta ut högtalarkabeln till våra 12 år gamla Dali golvhögtalare.
Längd 7 resp 9 meter.
Tror jag har förstått att dimensionen bör vara 2x2,5mm2.
Förslag på bra kabel till ett överkomligt pris?
Daphne skrev:Dali-högtalarna är på 8 ohm. Gör det ngn skillnad betr dimensionen på högtalarkabeln?
iö skrev:Innan jag vet något om det understrukna kan jag inte gärna ha någon uppfattning, eller hur?
Det jag skrivit hittills har jag skrivit med de reservationer som behövs, och som jag därför
också har skrivit. Mer än så kan jag inte skriva!![]()
Kaffekoppen skrev:* vid nominell belastning runt 5 ohm och 8 meter kabel. Hur stor blir påverkan?
IngOehman skrev:Sen hoppas jag att du såg att jag skrev även:
"I varje fall om högtalarna är gjorda för att drivas lågohmigt, och deras impedans går signifikant under 5 ohm som lägst. Det vet jag förstås inte om de gör."
Grismannen skrev:Jag kör med industrikabeln NEXAN Reyflex som fungerar utmärkt. Den är både smidigare och snyggare än EKK, pris vet jag inte då jag "fått" min gratis från jobbet. Jag hör inte heller någon skillnad mellan dessa två. EKK vs Reyflex.
Jag sover istället.IngOehman skrev:Men Kaffekoppen för i helvete!![]()
Jag har sett precis allt det du skrivit, och jag har svarat med hänsyn till det!![]()
Vad är svårt att fatta i att jag inte vet om tillverkaren avsett att högtalarna skall drivas lågohmigt???![]()
(Observera att jag gör mitt yttersta för att INTE skriva "läs igen", men snart är gränsen nådd. Detta är tredje gången gillt.Fortsätter du fråga samma sak flera gånger så blir det: "läs igen".
)
Vh, iö
KK skrev:Du kan ju bemöda dig att ge ett svar baserat på såväl lågohmig som högohmig drivning. Om du är snäll och orkar. Och förklara för dem som funderar på vad det innebär och vad skillnaden är.
Godnatt.
iö skrev:Koppar har som känt en resitivitet om 1,72 E-2 ohm*mm^2/m
IngOehman skrev:Hur är den uppbyggd?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster