Kan ett nätfilter minska eller ta bruset?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-09 19:01

Ingvar, jag ger dig rätt på alla punkter eftersom jag inte orkar skriva så långa utlägg som du gör. Jag förenklade kraftigt... lite väl kraftigt kan det tyckas... Slutsatsen är dock liknande: UPS göre sig icke i en audioanläggning (dock kan jag förstå de som köper en liten UPS till sin projektor för att skydda lampan som får ses som en tämligen dyr investering....). En störskyddstrafo kan bidra om man som jag bor med ett skräpigt elnät....

I övrigt bör man lägga till, vilket Svante berör, att genereringen av växelström från batterikällan kan ske på flera sätt. T.ex. fyrkantsvåg eller ren sinus. Ju renare ju dyrare kanske man kan säga....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-04-09 19:44

i skrev:Det finns ju en sorts transformatorer som (förr?) användes för utjämning av spänningsvariationer, kommer inte ihåg vad de kallas, har en sådan i förrådet. De använder ngn slags "resonans" fenomen m a a järnkärnan, tror jag. I vilket fall innebär det en "tröghet" vad gäller spänningsförändringar (och därför även effekt?).
Ja det gör det. Vet dock ej om det som Bamsefar prator om är en sådan eller en vanlig störskyddstrafo.

Elfa kallar denna speciella typ för Nätspänningsstabilisator.
Elfa 69-705-37 skrev:Stabilisatorn undertrycker olika typer av nätstörningar såsom spänningsvariationer, transienter, övertoner m fl.
Konstruktionen bygger på en konstantspänningstransformator som hela tiden är mättad vilket ger en god under- och överspänningskompensation. Stabilisatorn har även en energireserv (20 ms) vid nätavbrott.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-09 22:02

Mich skrev:
i skrev:Det finns ju en sorts transformatorer som (förr?) användes för utjämning av spänningsvariationer, kommer inte ihåg vad de kallas, har en sådan i förrådet. De använder ngn slags "resonans" fenomen m a a järnkärnan, tror jag. I vilket fall innebär det en "tröghet" vad gäller spänningsförändringar (och därför även effekt?).
Ja det gör det. Vet dock ej om det som Bamsefar prator om är en sådan eller en vanlig störskyddstrafo.

Elfa 69-705-37 skrev:Stabilisatorn undertrycker olika typer av nätstörningar såsom spänningsvariationer, transienter, övertoner m fl.
Konstruktionen bygger på en konstantspänningstransformator som hela tiden är mättad vilket ger en god under- och överspänningskompensation. Stabilisatorn har även en energireserv (20 ms) vid nätavbrott.

Exakt, detta är Nätspänningsstabbar - dom låter rätt så mycket av sig själva kan jag tipsa om ;) Vissa kallar det något i stil med magnetstabbar också, men jag tror det är en gammal benämning.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-10 01:19

Nästan lite kul det där att de anger att energireserven varar tjugo tusendels sekunder. :o

Undrar vad det är meningen att man skall hinna göra på den tiden... :wink:

Finns det någon audioapparat månne, som inte har en energireserv i sin egen nätdel som varar åtminstone 50 ggr så länge?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-10 06:36

Hej :)
Det bästa är väl ändå att prova sig fram :?:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-10 08:19

IngOehman skrev:

Vh, iö

Åka och ta en cheeseburgare ?

Fast de här nätspänningsstabbarna är faktiskt ganska bra på att ta hand om spikar på nätet. Har använd mig av sådana på rätt många ställen. Speciellt i industriell miljö kan man se väldigt stora spikar överlagrade på nätet.

Problemet är mest att det stör digital elektronik så att det smiter in falska klockpulser o ch liknande. Väldigt vanligt att hela system hänger sig, nåt man ofta blir av med efter inkoppling av ett sånt filter.

Borde vara liknande problem med de digitala delarna i modern hemelektronik, fast det har jag inte provat. Min NAD tappar dock ljudet då och då, typisk fem gånger på en kväll. Det hände aldrig med de helanaloga förstärkarna. Man kanske skulle prova .... ?

Jag har nog en sån där tingest stående på jobbet. Philips, varm blir den och brummar gör det, men den är effektiv till datorn.
Senast redigerad av phon 2007-04-10 08:39, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-10 08:30

Svante skrev:Hmm, om man kör en UPS från batteri, hur gör den då om batteriets likspänning till växelspänning? Hur ren blir den växelspänningen?

Är inte risken överhängande att det blir ganska mycket övertoner?

Det finns de som lämnar näst intill fyrkantvåg och det finns sådana som lämnar snygg sinus ut. De senare är mycket dyrare att köpa, Powerbox i Gnesta hade (har?) sådana på programmet.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-04-10 10:51

Mich skrev:

Ja, just det heter dom. Som Bamsefar sa, de låter !
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-04-10 17:26

PS Audio, Exact Power och Euqitech har ju alla nätfilter/generatorer där man kan få ut balanserad ström.

Jag har läst någonstans (kan ha varit Widescreen Review) att om man matar digital elektronik med balanserad ström så skall man kunna halvera jittervärdet i apparaten. Kan det stämma?.

Halverat jittervärde borde väl bli hörbart?

Thomas

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-10 18:01

Tumme skrev:Halverat jittervärde borde väl bli hörbart?

Thomas

Inte om det var ohörbart från början. ;)

Jag tycker att förstärkarkonstruktörerna skall bygga tillräckligt bra spänningsomvandling internt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-04-10 18:48

Tumme skrev:Jag har läst någonstans (kan ha varit Widescreen Review) att om man matar digital elektronik med balanserad ström så skall man kunna halvera jittervärdet i apparaten. Kan det stämma?.

Balanserad ström :roll: Och hur skall det gå till hade de tänkt ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-11 00:11

phon skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Åka och ta en cheeseburgare ?

Fast de här nätspänningsstabbarna är faktiskt ganska bra på att ta hand om spikar på nätet. Har använd mig av sådana på rätt många ställen. Speciellt i industriell miljö kan man se väldigt stora spikar överlagrade på nätet.

Håller med fullständigt.

Det största problemet med dem brukar vara (som både bamsefar och du påpekat) att de låter så infernalist mycket! :?

(Även helt vanliga "linjära" transformatorer med lite för lite kärnarea har en tendes att brumma. Exempelvis sådana som är optimerade för 60 Hz, men som matas med 50 Hz.)

För många år sedan grävde jag faktiskt ned en stabiliseringstrafo i en HiFi-enusiasts trädgård, under hans gräsmatta. :o

Han ville ha en helt separat HiFi-spänningsförsörjning se. I installationen ingick en jättelik jordande kopparplatta (även den nedgrävd i samma trädgård) som dessutom var ansluten en skärmfolie i trafon mellan primär och sekundär. Även några HF-dödande kondensatorer (men bara i primärkretsen) blandade jag in.

Man kunde faktiskt höra brummet från trafon svagt, svagt, när man tryckte örat hårt mot gräsmattan en extremt tyst natt, men aldrig annars.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-04-11 14:24

Bamsefar skrev:
Tumme skrev:Jag har läst någonstans (kan ha varit Widescreen Review) att om man matar digital elektronik med balanserad ström så skall man kunna halvera jittervärdet i apparaten. Kan det stämma?.

Troligen så menas att man inte har en nolla och en 230V fas, utan 2st 115 med skyddjord mitt emellan. Så brukar många störskyddstrafo vara på utgången.

Vad gäller frågan Tumme ställde så är svaret NEJ. ...om man inte bygger in en funktionalitet i apparaten som kan ställa om jittret i två olika lägen och detta ställs sedan om med en sensor som mäter spänningen mellan skyddsjord och faserna. Är någon av faserna över ca 200V så ställer man om till det höga jitter nivån, annars kör man med den låga jitternivån :)

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-04-11 16:53

Mich skrev:
Bamsefar skrev:

Troligen så menas att man inte har en nolla och en 230V fas, utan 2st 115 med skyddjord mitt emellan. Så brukar många störskyddstrafo vara på utgången.

Vad gäller frågan Tumme ställde så är svaret NEJ. ...om man inte bygger in en funktionalitet i apparaten som kan ställa om jittret i två olika lägen och detta ställs sedan om med en sensor som mäter spänningen mellan skyddsjord och faserna. Är någon av faserna över ca 200V så ställer man om till det höga jitter nivån, annars kör man med den låga jitternivån :)

Jag gjorde en sökning på Equitech + Jitter och hittade denna artikel + ett flertal till. Där det står att dom minskar jittret trefaldigt från 18ps till 6ps.

http://www.equitech.com/articles/frink.html

The Digital Domain

In audio as with other digital data processing applications, AC power harmonics cause data corruption. Short of complete system failure, their is a "gray scale" effect of signal degradation that differs somewhat from analog applications. The main difference are the frequencies at which problems appear. For example in 16 bit audio, 16 bit chunks of data are processed at the rate of 44.1kHz. The bit stream rate in 16 bit audio therefore is about 700,000 bits per second (16 x 44,100.) Various other digital clocking functions may run at much higher frequencies, but they too are subject to high frequency AC noise.

How this sounds to the ear is a matter for subjective evaluation, but it is also measurable. Recent tests done on a well known manufacturer’s DAT machine revealed some interesting results. First, under standard power, peak jitter was measured under test in a live performance situation. The results yielded a peak jitter of 18ns. At the same time, the average jitter measured was 6ns. Then, the test was repeated using balanced power. The results were surprising even though they were expected. Average jitter was cut by 1/2 to only 3ns and peak jitter was cut by 2/3, down to only 6ns.

When high frequency interference is present, proportionally there will be timing errors. Digital jitter appears in a manner not unlike intermodulation distortion in analog circuits. Jitter is compounded as more equipment is added to the digital signal chain the same way low frequency noise compounds in analog systems. Digital jitter is essentially "digital hum!"

Här finns hela artikeln http://www.equitech.com/articles/bpng.html

Är detta bara ren lögn?

Thomas

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-04-11 19:15

Har inte orkat läsa hela artikeln, men i det som du kopierade in så nämns "standard power" och "balanced power". Här kan man misstänka att den ena är utan störskyddstrafo och den andra med. Tittade lite snabbt i artikeln, men hittade inte någon uppgift om detta. Någon som vet?

Men, jag kanske kan ändra mitt tidigare svar. Det finns kanske apparater som kan påverkas (jitter) av detta, men generellt sätt skulle jag nog ändå säga nej. Finns nog även apparater som får högre jitter om det är en sändande mobiltelefon i rummet, men jag skulle inte säga att det alltid är så.

PS. Dom flesta HiFi apparater är o-jordade! och då blir det ju lite annorlunda.

//Michael

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-04-22 12:39

Det var värst vad min tråd orsakade diskussion i possitiv mening då.. hoppas jag i alla fall.
Jag sitter här passiv och suger åt mig all kunskap!!!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 12:52

Några frågor.

1 Finns bruset överhuvudtaget? Och i så fall
2 Var kommer det ifrån?
3 Hur uppstår det?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-04-23 01:09

Jag har för mig om att bryston kör med Termiska motstånd för att hindra stora startströmmar?
Någon slags mjukstart är jag iaf. rätt säker på att dom brukar använda sig av?

Gustaf lyckades väl starta upp din Bryston och han har problem att varva upp en 1kVA trafo med tillhörande kondensatorbank utan mjukstart. Släcker automatsäkringen 3ggr av 5 om banken är urladdad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-23 02:00

Skall tilläggas att jag har tröga automatsäkringar. :)

Nätfilter har man för övrigt oftast för att förhindra att "fulström" kontaminerar elnätet och därmed gör CE-godkännadet omöjligt eller svårt. Som bekant använder vi idag kopiösa mängder primärswitchade (en elelr flera trissor switchar primärsidan på en HF-traf) kraftaggregat, varvid primärströmmen blir oerhört rik på HF.

Linjära aggregat tarvar inte filter i samma utsträckning, men det är ju aldrig fel att ha ett pi-filter, med common-mode-drossel nota bene, som en HF-barrier mellan kraftaggregatet och elnätet.

Jag brukar alltid använda IEC-nätbrunnar med inbyggt filter för alla apparater med lite extra puts&stus.
:P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-23 07:03

Att det skulle vara en lögn att kvaliten på spänningsmatning påverkar jitter eller kan påverka jitter..nej det tror jag inte.

Många som pular med klockor i sina CD spelare är medvetna om kvaliten på spänningsmatningen. Tror de flesta företag som saluför precisionsklockor för inbyggnad i befintliga CD spelare också har dedikerade nätdelar till sina klockor. Jag har inte testat med/utan utan installerade dedikerad nätdel direkt när jag installerade en LClock i min spelare.

Finns de som menar att man inte ens behöver köpa en ny klocka för att få kraftigt förbättrade resultat i "midfi" spelare. Dessa herrar ser till att avkoppla DAC chip och klock kretsen med lämpliga kondensatorer för att därmed städa upp HF skräp.

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-23 14:24

Finns det inkommande brus på nätet?
I så fall; hur kan det överleva trots nätets låga Ri?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-23 17:12

Morello skrev:...men det är ju aldrig fel att ha ett pi-filter, med common-mode-drossel nota bene, som en HF-barrier mellan kraftaggregatet och elnätet.

Håller med, men vill påminna om tvenne ting:

1. Det är bra om ett nätfilter passar applikationen, men avseende på impedans i båda riktningarna.

2. Det är svårt att bygga generella nätfilter som inte har tämligen storaförlustkomponentern inblandade.

Därför är det som Morello säger - att ett nätfilter gör sig bäst inbyggt i den specifika apparaten. Då kan det ju dimensioneras optimalt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-04-30 23:10

På tal om stabilisatorer, så finns det rätt ofta till gitarrförstärkare, både inbyggda i slutsteg eller separata. Har ett själv. Om jag förstått det rätt så är det bl.a för att jämna ut spikar. Om man spelar på massa olika ställen hela tiden så kan det ju finnas en vits med det eftersom elnäten kan variera mycket från ställe till ställe. Gitarrförstärkare är visserligen inte hifi, men stabilisatorerna kanske har samma syfte, någon som kan förklara lite mer om stabilisatorernas syfte. Det finns enorm samlad kunskap på detta forum, så jag är idel öra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-01 00:04

Tumme skrev:
Mich skrev:
Bamsefar skrev:

Jag gjorde en sökning på Equitech + Jitter och hittade denna artikel + ett flertal till. Där det står att dom minskar jittret trefaldigt från 18ps till 6ps....

...Är detta bara ren lögn?

Thomas

Har inte underlag nog för att ta ställning till själva sakrågan, så egentligen skulle jag väl inte kommentera den alls. :oops:

Men jag vill ändå nämna att allt undet 200 ps är EXTREMT lågt jitter, och man kan fråga sig om man någonsin behöver bry sig om jitternivåer som ligger unger 0,5 ns (500 ps)?

Bara så att alla får lite pespektiv på tillvaron vill jag även nämna att en period av de allra kortaste våglängderna vi kan höra (20 kHz) är 50 us, det vill säga 50 000 000 ps. 200 ps är alltså en kvarts miljon gånger mindre än en period.

Det kan jämföras med att ett trappsteg (96 dB under full utstyrning) är bara 1/65 536 av full utstyrning.

Att med säkerhet sätta en gräns på hörbarheten av jitter är inte bara svårt, utan strider mot vetenskapens första tes. Jag kan dock berätta om min egen erfarenhet i jakten på gränsen - och det är att man när det gäller vissa jitter-typer tål över 1 us om perioden är tillräckligt lång och skeendet är signaloberoende*, medan de mest störande jittertyperna går att höra nedåt 500 ps under extrema signalförhållanden. Jag kan inte utesluta att det kan gå att höra jitter ned till kanske 200 ps, men jag ifrågasätter vikten av så lågt jitter för praktiskt bruk. Skada gör det förstås aldrig. Vill även påpeka att jitter inte är entydigt. Jag känner till jittermätingar över själva klockan som angivits som "apparatens jitter" trots att samma apparat i verkligheten har mer än 1000 gånger mera jitter, avseende verklig tidsprecision i omvandlingen.

Det är lätt att stirra sig blind på oväsentligheter, det vill säga att sila mygg men svälja kameler - i synnerhet när det finns någon som vill att man skall stirra sig blind på det som de har en åtgärd mot, att sälja dig...

Utan att veta hur mätningarna gjorts utesluter jag inte att mätprecisionen är i samma dignitet som skillnaden som uppmätts. Kan även tänka mig att själva mätutrustningen kan störas i samma dignitet bara av de skillnade i HF fält som olika nätanslutning kan bringa. Är dessutom tveksam över om det är verklig omvandlingsjitter (det som till syvende och sist hörs) det handlar om, eller om det är ett lokalt jitter som studerats, men som kanske inte har så stor praktiskt betydelse.

Vh, iö

- - - - -

*Jitterkomponenter som har en tidskonstant signifikant längre (>>) än musikens våglängder påverkar upplevelsen väldigt annorlunda jämfört med jitterkomponenter med tidskonstanter som är kortare än våglängden. De förstnämnda kan jämföras med svaj och är förhållandevis harmlösa om man jämför.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-01 08:52

Kort kommentar om nätfilter.

Jag har själv provat ett antal filter under 90-talet och resultatet har alltid varit, för mig, en sämre musikåtergivning än utan något filter alls.
Ett filter jag provade ÖKADE brummet ur högtalarna.

Har man problem med brus eller brum bör man nog byta förstärkare istället för att försöka förbättra en dålig konstruktion, med ett filter.

Annars bör nog ett ev. filter specialkonstrueras till den tilltänkta apparaten.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-05-01 08:59

Tack Ingvar, Bra inlägg!

Sten R

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-05-01 09:19

Tack Ingvar för svaret.

Thomas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-01 12:49

Attack of the pink pudels!

Nice attack though. :wink:

Men varför heter tre av dem samma sak? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2007-05-01 15:35

Städat. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2007-05-27 21:29

Jag har ett Sunfireslutsteg som jag tror orsakar en del brum pga sin annorlunda konstruerade nätdel (Carver kallar det för en Tracking-Down converter).

I min tidigare bostad kunde jag driva steget via en annan fas (annan propp i skåpet), men det går inte nu.

Finns det något jag kan göra för att få bort brummandet? Är det någon särskild typ av nätgrej jag ska titta på?
Ignorantia juris nocet

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum