Moderator: Redaktörer
Ja det gör det. Vet dock ej om det som Bamsefar prator om är en sådan eller en vanlig störskyddstrafo.i skrev:Det finns ju en sorts transformatorer som (förr?) användes för utjämning av spänningsvariationer, kommer inte ihåg vad de kallas, har en sådan i förrådet. De använder ngn slags "resonans" fenomen m a a järnkärnan, tror jag. I vilket fall innebär det en "tröghet" vad gäller spänningsförändringar (och därför även effekt?).
Elfa 69-705-37 skrev:Stabilisatorn undertrycker olika typer av nätstörningar såsom spänningsvariationer, transienter, övertoner m fl.
Konstruktionen bygger på en konstantspänningstransformator som hela tiden är mättad vilket ger en god under- och överspänningskompensation. Stabilisatorn har även en energireserv (20 ms) vid nätavbrott.
Mich skrev:Ja det gör det. Vet dock ej om det som Bamsefar prator om är en sådan eller en vanlig störskyddstrafo.i skrev:Det finns ju en sorts transformatorer som (förr?) användes för utjämning av spänningsvariationer, kommer inte ihåg vad de kallas, har en sådan i förrådet. De använder ngn slags "resonans" fenomen m a a järnkärnan, tror jag. I vilket fall innebär det en "tröghet" vad gäller spänningsförändringar (och därför även effekt?).
Elfa kallar denna speciella typ för Nätspänningsstabilisator.Elfa 69-705-37 skrev:Stabilisatorn undertrycker olika typer av nätstörningar såsom spänningsvariationer, transienter, övertoner m fl.
Konstruktionen bygger på en konstantspänningstransformator som hela tiden är mättad vilket ger en god under- och överspänningskompensation. Stabilisatorn har även en energireserv (20 ms) vid nätavbrott.
IngOehman skrev:
Undrar vad det är meningen att man skall hinna göra på den tiden...![]()
Vh, iö
Svante skrev:Hmm, om man kör en UPS från batteri, hur gör den då om batteriets likspänning till växelspänning? Hur ren blir den växelspänningen?
Är inte risken överhängande att det blir ganska mycket övertoner?
Mich skrev:Ja det gör det. Vet dock ej om det som Bamsefar prator om är en sådan eller en vanlig störskyddstrafo.i skrev:Det finns ju en sorts transformatorer som (förr?) användes för utjämning av spänningsvariationer, kommer inte ihåg vad de kallas, har en sådan i förrådet. De använder ngn slags "resonans" fenomen m a a järnkärnan, tror jag. I vilket fall innebär det en "tröghet" vad gäller spänningsförändringar (och därför även effekt?).
Elfa kallar denna speciella typ för Nätspänningsstabilisator.Elfa 69-705-37 skrev:Stabilisatorn undertrycker olika typer av nätstörningar såsom spänningsvariationer, transienter, övertoner m fl.
Tumme skrev:Halverat jittervärde borde väl bli hörbart?
Thomas
Tumme skrev:Jag har läst någonstans (kan ha varit Widescreen Review) att om man matar digital elektronik med balanserad ström så skall man kunna halvera jittervärdet i apparaten. Kan det stämma?.
phon skrev:IngOehman skrev:
Undrar vad det är meningen att man skall hinna göra på den tiden...![]()
Vh, iö
Åka och ta en cheeseburgare ?
Fast de här nätspänningsstabbarna är faktiskt ganska bra på att ta hand om spikar på nätet. Har använd mig av sådana på rätt många ställen. Speciellt i industriell miljö kan man se väldigt stora spikar överlagrade på nätet.
Bamsefar skrev:Tumme skrev:Jag har läst någonstans (kan ha varit Widescreen Review) att om man matar digital elektronik med balanserad ström så skall man kunna halvera jittervärdet i apparaten. Kan det stämma?.
Balanserad strömOch hur skall det gå till hade de tänkt ?
Mich skrev:Bamsefar skrev:Tumme skrev:Jag har läst någonstans (kan ha varit Widescreen Review) att om man matar digital elektronik med balanserad ström så skall man kunna halvera jittervärdet i apparaten. Kan det stämma?.
Troligen så menas att man inte har en nolla och en 230V fas, utan 2st 115 med skyddjord mitt emellan. Så brukar många störskyddstrafo vara på utgången.
Vad gäller frågan Tumme ställde så är svaret NEJ. ...om man inte bygger in en funktionalitet i apparaten som kan ställa om jittret i två olika lägen och detta ställs sedan om med en sensor som mäter spänningen mellan skyddsjord och faserna. Är någon av faserna över ca 200V så ställer man om till det höga jitter nivån, annars kör man med den låga jitternivån![]()
Morello skrev:...men det är ju aldrig fel att ha ett pi-filter, med common-mode-drossel nota bene, som en HF-barrier mellan kraftaggregatet och elnätet.
Tumme skrev:Mich skrev:Bamsefar skrev:Tumme skrev:Jag har läst någonstans (kan ha varit Widescreen Review) att om man matar digital elektronik med balanserad ström så skall man kunna halvera jittervärdet i apparaten. Kan det stämma?.
Troligen så menas att man inte har en nolla och en 230V fas, utan 2st 115 med skyddjord mitt emellan. Så brukar många störskyddstrafo vara på utgången.
Vad gäller frågan Tumme ställde så är svaret NEJ. ...om man inte bygger in en funktionalitet i apparaten som kan ställa om jittret i två olika lägen och detta ställs sedan om med en sensor som mäter spänningen mellan skyddsjord och faserna. Är någon av faserna över ca 200V så ställer man om till det höga jitter nivån, annars kör man med den låga jitternivån![]()
Jag gjorde en sökning på Equitech + Jitter och hittade denna artikel + ett flertal till. Där det står att dom minskar jittret trefaldigt från 18ps till 6ps....
...Är detta bara ren lögn?
Thomas
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster