Många inlägg under natten!
OK!

Elementet skall vara helt aperiodiskt och kunna användas inom intervallet 100Hz -30kHz. Storleken spelar ingen som helst roll! Det är en klar pluspoäng om elementet har inbyggt dragspelsfilter!
Då skulle jag nog satsa mina pengar på ett element av samma typ som sitter i ESL63 eller nyare.

D v s ett element med någon form av koncentricitet (kan vara ellipser om man tycker att ett sådan utstrålningsmönster är lämpligare) där man kopplar ifrån de yttre delarna elektriskt/akustiskt vid högre frekvenser.
Det enda skälet till varför kraftverkan idealt inte är homogen över hela membranytan måste väl vara att magnetfältet inte är lika starkt i mitten som i kanterna? Och eftersom alla delar av membranet svänger i fas med de övriga så lär väl ev. fasavikelse vara en konstant?
Kraftverkan från band och magnetfält kan vara konstant men det finns ju en motkraft oxå! Motkraften är inte homogen över hela bandet. Vid kanterna så får man (om man räknar membranet som en plan konfas strålare) samma effekter som om man låter en rörmynning med samma form mynna i en plan yta - kantreflexer p g a diffraktoriska effekter. Dessa kantreflexer tar lite tid på sig att tansporteras från kantdelarna in mot centrum och har därmed inte nödvändigt samma fasläge. Dessa problem finns med alla element så det är något man måste ta med i beräkningarna eller åt minstone ha lite koll på anser jag.
markih skrev:Hej CHC!
Jag tror att Du missförstår Naqref's synpunkter lite? Varför han frågar om inspelningsmetod, har nog att göra med att utstrålningsgenskaperna hos högtalare bör anpassas efter inspelningsmetod.
För mig är detta svårförståeligt. Det betyder ju att jag måste välja musiktyp beroende på inspelningsmetod. Det kan väl ändock inte vara meningen?
I en ideal värld så skulle jag hålla med men eftersom inspelningarna skiljer sig så mycket åt när det gäller principer så får man antingen optimera för det ena eller andra eller köra en kompromiss... Vad jag har och säga om detta ligger mycket utanför trådens kärna så jag lämnar det därhän så länge. Men det är ju värt en egen tråd om inte annat!

Detta gör att frekvensgången blir olika beroende på riktning och avstånd till ljudkällan.
Håller inte med av skäl som framgår ovan.
Hmmm.... Den enda typ av ljudkälla/mottagare som har jämn spridning och avståndsoberoende frekvensgång (om vi undantar luftens dämpning...

) är en omnipolär dito. Detta är känt sedan länge och går lätt att visa beräkningsmässigt (men kanske är lämpligare att ha i en tekniktråd.
Som jag ser det finns det ingen motsägelse i det vi båda talar om. Det finns system på markanden som sprider jämnt över en mycket stor yta och som dessutom har koll på membranen...
Bara för att vi får lite mer gemensamma referenser så kanske du kan nämna några sådana system?
Bör för tydlighetens skull säga att jag är inte rabiat motståndare till system med med konfasa membranrörelser som har stor fysisk utbredning i någon riktning även om det kan verka så!

Man kan få goda resultat med dessa med lite tankemöda.