Världens bästa live-skiva?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-13 00:16

Nena har gjort en live-platta. Bitvis väldigt bra. Har man processat den i studio har man gjort det slarvigt, eller också så bra att det inte märks! Man hör en del som inte låter "helt lyckat" och på en låt sträcker hon ut micen i publiken som skrålar med. Det låter för j-t! Men det är kul att man tar med sånt tycker jag.

En annan bra är Giana Naninni - Gianizma (tror jag det heter). Får man inte ståpäls av Il Maschi på den så kan jag bara beklaga lyssnarens dåliga smak...

Delicate sound of thunder har redan nämts. Topp, rakt igenom.

Sting har släppt minst 2 liveplattor. En dubbel CD och senare en enkel. Båda är bra.

Nisse Landgren har släppt ett par bra live-plattor också, en från Montreux och en från sthlm.

Marie Boine har släppt minst en bra live-plata. Husker ikke navnet på den, men en av låtarna heter "Bli med meg till det helige fjell" på norsk.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-02-16 15:52

Zappa - "Roxy and elewhere". Några studiopålägg finns dock på denna legendariska liveinspelning. 2 LP. Jag har den . Vårdar den ömt. "Bebop tango" är otrolig. Det är i introt till den Zappa säger: "Jazz is not dead - it just smells funny".

Bild

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-02-17 13:01

Vet inte om jag kan påstå att det är världens bästa liveskiva, jag har inte lyssnat på så många. Jag brukar störa mig på dassig ljudmix och skrikiga applådljud etc. Men jag lånade nyligen en dubbelskiva på bibloteket och rankar den som en av de bättre jag hört i alla fall. Skivan är Kraftwerks Minimum maximum. Ljudkvalitén vet jag inte om den är den allra bästa, men det låter rätt bra för att vara en stor liveupptaging imho. Jag har ingen uppfattning än om den är tokkomprimerad, men det låter rent och med bra mixning samt publikljud på lagom nivåer.

/Tobbe

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-02-17 13:40

Sky - Five Live tycker jag är riktigt bra både musik och ljudmässigt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2007-03-09 23:25

Pink Floyd: "Delicate sound of thunder"

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2007-03-10 01:47

Håller med Rocker. Made in Japan med Deep Purple. Vilka lungor! :)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-03-10 07:46

räknas the last wals isf kan ni ju glömma nästan alla andra inlägg utom puls/pink floyd och då får man ju tillägga delicate sound of thunder 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Ozzmo

Inläggav Ozzmo » 2007-03-14 01:13

Bra musiksmak ni har.....

Tar med nåra livefavoriter

UFO - Strangers in the night - med Schenker!

Judas Priest - Unleashed in the East

David Johansen - Live it up!

Live DVD också....

Little Steven - Live Rockpalast

Peter Gabriel - Secret World

Saxon - Live at Wacken 2001

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2007-03-14 17:04

Rocker skrev:Phloam:Den där Black Sabbath-skivan med måne på, vad heter den, som är icke rumsren för Sabbath-fans eftersom den genererar pengar till nån skitstövelmanagertyp.... men det ska vara en bra live-platta har jag hört.

Du menar nog Black Sabbath "Live at last". Den ska vara usel har jag hört, vad gäller ljudet. Men jag har inte hört originalet.

Den finns remastrad och remixad och utökad till två cd i form av Past lives som släpptes 2002. Riktigt bra skiva faktiskt med ett närmast punkigt ösande sabbath. Rekomenderas.

Jane´s addictions första platta är live och inte alls dum. Annars är nog världens bästa liveskiva Maceo Parker - Life on planet groove

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-10 22:48

Stupidity med Dr feelgood håller jag högt, kanske högst i samlingen. Chartres med violinisten Paul Giger på ECM kan också rekommenderas.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2007-04-11 21:07

Den finns remastrad och remixad och utökad till två cd i form av Past lives som släpptes 2002. Riktigt bra skiva faktiskt med ett närmast punkigt ösande sabbath. Rekomenderas.

Tack för tipset! Då ska jag kolla in den.

En bra liveskiva med Rush är "All the worlds A stage", med tidiga Rush låtar tex Working man, Anthem, In the mood, Finding my way samt proggklassikern 2112. Jag gillar soundet skarpt!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-11 22:10

Hur är det med Prince, t.ex. Purple Rain? Den är väl åtminstone delvis live...?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-11 23:07

phloam skrev:Hur är det med Prince, t.ex. Purple Rain? Den är väl åtminstone delvis live...?

Det cirkulerar i alla fall ett antal live-versioner av den låten på nätet.... Själv har jag tre versioner, bland annat en med Miles Davis från Las Vegas -87....

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-12 00:31

Rocker skrev:En bra liveskiva med Rush är "All the worlds A stage", med tidiga Rush låtar tex Working man, Anthem, In the mood, Finding my way samt proggklassikern 2112. Jag gillar soundet skarpt!

He he... Bra platta det där, men för mig är det inte en proggklassiker - en proggklassiker för mig är "Staten och kapitalet", "Keops pyramid" etc...

Jag vet vad du menar, men det kan lätt bli missförstånd... :wink:

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2007-04-12 19:57

Lust: Jo jag vet att det kan bli missförstånd. Men jag tog för givet att de flesta förstod vad jag menade. Proggen var ju svensk och detta är ju ett engelsktspråkigt album!

Rush spelar Progressiv hårdrock!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-12 20:29

progg är svensk politiserad 70-talsmusik, där "progressiv" syftar på texterna. prog är den engelska termen för Progressive Music, där "progressive" syftar på musiken.

Typ.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2007-04-12 23:36

Dave Matthews Band - Live in central park. Syftar främst på DVDn, helt underbart band! :)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-04-19 08:15

En riktig höjdare jag glömde tidigare är:

Richard Thompson - 1000 Years of Popular Music.

Här går han verkligen igenom 1000 år av populärmusik, från medeltid till Britney Spears! Mest spelar han själv, ibland med lite hjälp på slagverk och sång.

Det har funnits åtminstonde två utgåvor, en som man kunde beställa från Richards hemsida och en som funnits i vanliga handeln. Jag har den första och lite festligt är det att en brittisk artist alltså går igenom 1000 år av populärmusik och det visar sej att två låtar är svenska. Abbas 'Money' och Britney Spears 'Oops!...I Did It Again'!

Några av låtarna finns förresten på en 45 varvs 12" från Mobile Fidelity för de som är misstänksamma mot CD och andra nymodigheter :wink: Jag råkar ha den också...

JohanR

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-10-18 20:00

En bra är iallafall "Ten Years After - Live 1973"... Det är bra drag om man så säger :twisted:

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-10-18 23:09

Rocker skrev:En liveskiva som är rätt bra är MSG "One night on Budokan". Lite tunnt med gitarr jämfört med studioplattorna. Men väldigt bra trummis: Cozy Powell.

He he :) Känner Gary. Han är som en light-version av Ozzy nuförtiden.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2007-10-21 18:36

Det verkar som om Get yer ya-ya’s out!, Live at Leeds och Made in Japan ingår i skivhistoriens LIVE- kanon, så även här.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2007-10-27 21:23

Pugh å Rainrock... Ett steg till från -75.

Om vi alla tar i i i i....

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-27 21:54

Money Brother bootleg från hans första Hultsfreds spelning. Otrolig känsla och drag av alla inblandade man känner sig verkligen DÄR. Tyvärr är han inte alls lika bra i studio och har inte den glöden kvar längre.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2007-11-09 10:49

Bra ljud och tryck i Within Temptations dvd "Silent Force, live". Går ju att göra om till cd.......

Anders

andy48

Inläggav andy48 » 2007-11-09 12:09

En av de allra bästa live-skivor som gjorts är "Gasolin' Live Sådan" från 1976. Sätt på "Kvinde min" (spåret alltså), vrid upp volymen och njut.

pick-me-up

Nisse är bara bäst!

Inläggav pick-me-up » 2007-11-11 14:49

En förbisedd pärla av Nils Lofgren är Bootleg, (från 1975),
Live, (Vision Music, 2001)

Enastående bra live-skiva. Bra ljud i överlag.

En makalös version av Goin’ back! Det är sällan man hör så fint och tight samspel mellan musikerna.
Gillar du Nils, så måste du försöka att komma över denna pärla!

Den säljs alla fall på hans hemsida, men borde kunna finnas annanstans också.

Trots namnet på albumet är det inte fråga om någon så kallad bootleg, utan skivan heter så!
Kanske den först gavs ut bara som bootleg? Jag tror mig veta att det finns många skivor som inte gavs ut innan de hade utgivits som bootleg.

http://www.nilslofgren.com/store07.html#
Senast redigerad av pick-me-up 2007-11-16 11:06, redigerad totalt 1 gång.
Kul att vinylen har så otrolig stark ställning fortfarande …
Jag kör vinylens turbo diesel = Thorens TD 850 med Shure V15xMR.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-11 15:47

Alexi skrev:Money Brother bootleg från hans första Hultsfreds spelning. Otrolig känsla och drag av alla inblandade man känner sig verkligen DÄR. Tyvärr är han inte alls lika bra i studio och har inte den glöden kvar längre.

Jag gillar bootleg!

Användarvisningsbild
salle

Inläggav salle » 2007-11-25 00:22

henke skrev:Dave Matthews Band - Live in central park. Syftar främst på DVDn, helt underbart band! :)

Rätt kul, direkt när jag såg denna tråd så viste jag att jag skulle promota DMB:)

Vet ej vad som brukar prioriteras här på forumet (det är inte världens bästa ljudkvalite på dvdn) men snälla ta er tid att lyssna genom "all along the watchtower" och "two step" från "listner supported"-plattan. Ordet dynamik används väldigt ofta, mestadels för att det låter fräckt, men detta är verkligen ett dynamiskt framträdande!! Killen på fiol, är en bra krampig färgad man, med rastaflätor. Trummisen; carter beauford, sitter och blåser bubblor med tuggumit mitt under "the grand finale" Bassisten ser ut som en seriemördare, och Dave himself står och halvsteppar på sitt egna lilla sätt. Bättre drag än så har jag sällan skådat.

Dire Straits nämdes, också grymt bra platta!

Ett annat tips är Manu chao´s "casa babylon" den som kan sitta still under det framträdandet måste sakna rytm helt :oops: :wink:

Användarvisningsbild
salle

Inläggav salle » 2007-11-25 00:27

henke skrev:Dave Matthews Band - Live in central park. Syftar främst på DVDn, helt underbart band! :)

Rätt kul, direkt när jag såg denna tråd så viste jag att jag skulle promota DMB:)

Vet ej vad som brukar prioriteras här på forumet (det är inte världens bästa ljudkvalite på dvdn) men snälla ta er tid att lyssna genom "all along the watchtower" och "two step" från "listner supported"-plattan. Ordet dynamik används väldigt ofta, mestadels för att det låter fräckt, men detta är verkligen ett dynamiskt framträdande!! Killen på fiol, är en bra krampig färgad man, med rastaflätor. Trummisen; carter beauford, sitter och blåser bubblor med tuggumit mitt under "the grand finale" Bassisten ser ut som en seriemördare, och Dave himself står och halvsteppar på sitt egna lilla sätt. Bättre drag än så har jag sällan skådat.

Dire Straits nämdes, också grymt bra platta!

Ett annat tips är Manu chao´s "casa babylon" den som kan sitta still under det framträdandet måste sakna rytm helt :oops: :wink:

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-11-25 17:36

Liveskivor jag gillar:

Paul Simon - Concert in the Park

Talking Heads - The name of this band is Talking Heads, samt Stop making sense

The Clash - Live: From here to eternity

Sen gillar jag VH1 Storytellers dvdskiva med Billy Idol... även om han inte är aktuell för något nobelpris så är det intressant och underhållande att höra honom berätta lite bakgrund till låtar. Idol verkar lite ovan i början men kommer sedan in i det och underhåller på ett strålande sätt, rösten låter som förr. Steve Stevens på gitarr är utmärkt, en läcker tjej som heter Stella Soleil körar på några låtar. White wedding spelas akustiskt och är nog skivans höjdpunkt. Gillar man rock så är det en skiva man ska ha.

/Christian

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer