niklasz skrev:Richard skrev:Med risk för att vissa skulle kalla mig " svagbegåvad"( uttrycket påminner mig om hur nazisterna kallade de mindre intelligenta under andra världskriget, vilket inte ger särskillt trevliga vibbar för mig) , skulle jag påstå att F/E tester helt klar är en dogm eftersom en del av de personer som tror på metoden tror att detta allena är en väg till ljudnirvana.
Kanske på 10% av skivorna, inte mer.

Richard, kan du inte citera ur något inlägg som visar på synen "tror att detta allena är en väg till ljudnirvana". Det blir så torftiga diskussioner när det görs inlägg av denna svepande men diffusa karaktär, där odefinierade personer tillskrivs uppfattningar.
Tråkigt att min uppfattning uppfattas som torftig, den är icke desto mindre sann, för mig och många andra.
F/E metoden som vetenskaplig metod att avgöra graden av färgning av ljudet på en viss produkt är ju oklanderlig, vid " öppet fönster" lyssning. Dogmen börjar då man reducerar förmågan att uppfatta musik till ett test, att ofärgat alltid är bättre för MUSIKUPPLEVELSEN än ofärgat.
" Öppet fönster" lyssning med F/E optimerad elektronik är nämligen inte alltid så angenämt att lyssna på, för att ta till sig ett musikaliskt budskap från skivorna. Verkligheten kan VERKLIGEN låta illa, och främjar oftast inte musikupplevelsen alls.
För, verkligheten på 95% av alla skivor ser ju ut såhär:
Inspelningen börjar med ett par ICKE F/E transparenta mikrofoner.
Signalen går genom ett icke transparent mixerbord, tillförs lite equalisering, reverb, ofta redan innan mastringen av skivan, signalen förflyttas till ett icke transparent slutsteg och vidare genom ett par mätmässigt tvivelaktiga monitorer, eller hörlurar.
Då skivans olika spår ( kan vara upp till 64 kanaler ibland ) spelats in klart skall ljudteknikern, som jobbar under tidspress, försöka att hitta en bra balans mellan de inspelade kanalerna, med olika effekter, eq, mm. Hur verkligheten lät har man glömt för länge sedan.
Vid mastringen tillförs, nästan alltid, sk. exiters vid pop och rockmusik, som på konstgjord väg tillför inspelningen harmoniska övertoner så att fonogramet skall låta tydligt genom en radio. Slutligen tillförs inspelningen en stor mängd kompression av samma anledning som att exiters används.
Att tro att sk. ljudnirvana kan uppnås med hjälp av F/E transparenta produkter är av dessa anledningar helt och hållet en utopi och dogmen inträffar, då man tror, att den rätta vägen går via F/E metoden allena.