LTS testar Linn helix

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

LTS testar Linn helix

Inläggav Richard » 2007-04-11 19:31

Om inte mitt minne sviker mig, visst har LTS testat den Engelska högtalaren Linn Helix? Det skulle vara intressant att få reda på hur den uppförde sig mätmässigt/ frekvensgång. Någon som vet?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-04-11 20:05

Linnhögtalare brukar ha en ganska rejäl baspuckel runt 70-80 hz och sedan en puckel till i mellanregistret. På så vis kan man framhäva "stampa takten" och detaljrikedomen bättre. Dock leder det till lyssningströtthet.
Som föredetta Linnfantast undrar jag idag hur jag kunde tycka det lät så väldigt bra. Numera tycker jag det mest skär i öronen på högre volymer.

Men Helix vet jag inget om. Skiljer väl en del mellan olika modeller men diverse mätningar jag sett stödjer åvanstående generalisering.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-11 22:31

Helix är väl en riktigt gammal historia? Äldre Linn-högtalare lät inte sällan väldigt udda, åtminstone de jag hört. De lär ha uppfört sig därefter mätmässigt också.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-12 07:17

Kraniet skrev:Linnhögtalare brukar ha en ganska rejäl baspuckel runt 70-80 hz och sedan en puckel till i mellanregistret. På så vis kan man framhäva "stampa takten" och detaljrikedomen bättre. Dock leder det till lyssningströtthet.
Som föredetta Linnfantast undrar jag idag hur jag kunde tycka det lät så väldigt bra. Numera tycker jag det mest skär i öronen på högre volymer.

Men Helix vet jag inget om. Skiljer väl en del mellan olika modeller men diverse mätningar jag sett stödjer åvanstående generalisering.

Jag håller helt med om de frekvensgångspucklar du nämner, och att detta påverkar upplevelsen av rytm, ehuru färgat.
Jag har dock för mig att LTS har testat denna högtalare för ett antal år sedan. Det skulle vara kul med en kommentar runt mätningarna( om det gjordes några?)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-12 07:21

Magnuz skrev:Helix är väl en riktigt gammal historia? Äldre Linn-högtalare lät inte sällan väldigt udda, åtminstone de jag hört. De lär ha uppfört sig därefter mätmässigt också.

Helix är en historia från nittiotalet, Linns mest sålda högtalare under detta årtionde om jag inte minns fel, med en 6/2 tums bas och en 0,75 tums dome i diskanten. Linn Kan 1 och 11 mäter som en puckel på Quasimodo 8O , och kanske var det åt samma håll med denna konstruktion, någon som vet från LTS styrelse?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-04-12 16:54

Keltik är(var..) specad till 20-20 000 hz +/1 1db från linns sidan. Men då är det ju en aktiv högtalare också.. Men jag har alltid funderat över den där specningen..
Mvh
Magnus

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-12 18:25

Jag frågar nu kaffekoppen eller Johan Lindroos: visst har LTS testat Linn Helix, vilket resultat blev det?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-12 19:26

Bättre att skicka ett PM till Jhan eller nån annan som möjligen kan ha testat. Jag har ingen aning. I huvudsak tror jag det är få högtalare som testats.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2007-04-12 21:06

Jodå, Linn Keilith (?) testades i MoLt i början av 90-talet, eller om det möjligen var i slutet av 80-talet. Det jag främst minns var att den beskrevs (om mätte) som om Q-värdet i basen var högt. Linn återkom med synpunkter på att det inte var ett högt Q-värde, och slutsatsen från LTS blev då att det var ngt annat som orskade den märkliga frekvensgången i basen. (Fritt ur minnet, var några år sedan jag plöjde igenom alla MoLt:ar från 88-nutid) :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-12 21:09

Q-värdet högt i basen? Intressant! Någon som vet mera ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-12 21:09

Vilket härligt minne!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-12 22:32

Richard skrev:Q-värdet högt i basen? Intressant! Någon som vet mera ?

IÖ gjorde en uppföljande mätning på dem där detta konstaterades. Lars-Göran Hedström skrev den ursprungliga artikeln.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-13 13:35

Richard skrev:Jag frågar nu kaffekoppen eller Johan Lindroos: visst har LTS testat Linn Helix, vilket resultat blev det?

Jag vet inte om just Linn Helix har testats. I slutet av åttiotalet var det många artiklar om Linn i MoLt, alltså tester av Linnutrustning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-04-13 14:54

Harlin skrev:Jodå, Linn Keilith (?) testades i MoLt i början av 90-talet, eller om det möjligen var i slutet av 80-talet. Det jag främst minns var att den beskrevs (om mätte) som om Q-värdet i basen var högt. Linn återkom med synpunkter på att det inte var ett högt Q-värde, och slutsatsen från LTS blev då att det var ngt annat som orskade den märkliga frekvensgången i basen. (Fritt ur minnet, var några år sedan jag plöjde igenom alla MoLt:ar från 88-nutid) :)

Keilidh hette den, annars var det rätt. Q-värdet var runt ca 1 om jag inte minns fel. IÖ diskuterade i ett eftermäle återgivningsmässiga grunder för att dimensionera in ett baslyft för att kompensera för stympad lågbas eller tonkurvesvackor pga av reflektioner från bakvägg. Samtidigt konstaterades att i förhållande till hur Linnhögtalare brukade placeras hemma hos folk var nog inte Keilidhs dimensionering att beteckna som neutral. Har dock endast läst eftermälet, inte originalartikeln. Och som sagt, det var ett tag sedan.

/D

Återgå till Generellt om hifi