Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Linnhögtalare brukar ha en ganska rejäl baspuckel runt 70-80 hz och sedan en puckel till i mellanregistret. På så vis kan man framhäva "stampa takten" och detaljrikedomen bättre. Dock leder det till lyssningströtthet.
Som föredetta Linnfantast undrar jag idag hur jag kunde tycka det lät så väldigt bra. Numera tycker jag det mest skär i öronen på högre volymer.
Men Helix vet jag inget om. Skiljer väl en del mellan olika modeller men diverse mätningar jag sett stödjer åvanstående generalisering.
Magnuz skrev:Helix är väl en riktigt gammal historia? Äldre Linn-högtalare lät inte sällan väldigt udda, åtminstone de jag hört. De lär ha uppfört sig därefter mätmässigt också.
Richard skrev:Q-värdet högt i basen? Intressant! Någon som vet mera ?
Richard skrev:Jag frågar nu kaffekoppen eller Johan Lindroos: visst har LTS testat Linn Helix, vilket resultat blev det?
Harlin skrev:Jodå, Linn Keilith (?) testades i MoLt i början av 90-talet, eller om det möjligen var i slutet av 80-talet. Det jag främst minns var att den beskrevs (om mätte) som om Q-värdet i basen var högt. Linn återkom med synpunkter på att det inte var ett högt Q-värde, och slutsatsen från LTS blev då att det var ngt annat som orskade den märkliga frekvensgången i basen. (Fritt ur minnet, var några år sedan jag plöjde igenom alla MoLt:ar från 88-nutid)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 61 gäster