x-ray bygger över sin förmåga. Nu med försök till mätningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-04-12 09:34

NNord skrev:X-ray !

Va snyggt !! :) Lycka till !

Tackar, fortsättning följer.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-04-12 09:37

Haakan_W skrev:jo! dom vart skitbra :)

gillar speciellt basportarna

Lite annorlunda, men det blev helt ok. Portarna är lite av en personlig pryl, kommer för det mesta att köra med samma design fast ibland kanske i ett annat material.

Tackar säger man.

/ Thord
Let it in and let it out

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-04-12 19:02

X-ray, ursäkta att jag påpekar det, men bilden på dig ger mig associationer till en biker. Är det så att du har fått inspiration till portarna från ett ekernav kanske?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-04-12 21:08

Flamenco skrev:X-ray, ursäkta att jag påpekar det, men bilden på dig ger mig associationer till en biker. Är det så att du har fått inspiration till portarna från ett ekernav kanske?

Associationen är korrekt. Men tyvärr så kommer inspirationen från båtvärlden med tanke på runda kabinfönster. Annars var gissningen helt ok eftersom jag gärna åker och även bygger hoj. Har faktisk inte tänkt på att portarna kan jämföras med ekernav, men det är ju genialt :) .

/ Thord
Let it in and let it out

Keba

Inläggav Keba » 2007-05-02 20:01

Har du gjort nåt åt detta projekt på ett tag, Thord?
Eller har du rullat ut hojen istället :)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-05-03 12:54

Keba skrev:Har du gjort nåt åt detta projekt på ett tag, Thord?

Hej igen Keba,

Har faktiskt bara spelat sedan bygget vart klart. Har ju annars planer på att bygga mig en mätbox för att optimera allt som just nu är kompromisser. Ehh hojen eller hojarna rullar för fullt, frugan har precis köpt en till så det finns en del att göra även på denna front.
Annars låter det välan hyfsat även nu (obs! har inget annat att jämföra med :P ).

Sommaren bjuder på mycket skiftande aktiviteter och nöjen som lätt går före justeringar av diverse hifi. Men som sagt till hösten drar det igång igen.

Jo föresten Keba eller någon annan förståss, är det vettigt att byta kondensatorer i förstärkare (för och effekt) efter ca 30 års användning. Tjänar man något ljudmässigt eller blir det bara en allmän uppsnyggning.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-03 13:08

Hej X-ray! Jag har färdigställt en fungerande(tror jag, den kontrollmäter då som den ska) mätbox till Speaker Workshop så om du behöver hjälp med en sådan så ställer jag upp. Dock så är programmet i fråga så oanvändarvänligt(norrbottning) att jag får lepra, så jag kör stenhårt på simulerade filter med medföljande manuell tweakning via hörsel och frekvenssvep.

Mvh. Rookie

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-05-03 14:16

Rookie skrev:Hej X-ray! Jag har färdigställt en fungerande(tror jag, den kontrollmäter då som den ska) mätbox till Speaker Workshop så om du behöver hjälp med en sådan så ställer jag upp. Dock så är programmet i fråga så oanvändarvänligt(norrbottning) att jag får lepra, så jag kör stenhårt på simulerade filter med medföljande manuell tweakning via hörsel och frekvenssvep.

Mvh. Rookie

Jättehyvens Rookie,

Förresten är mätboxen månne Mätro1.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-03 16:18

Nepp, det är Wallin Jig Mk2. Alla kontakter och vippor är omärkta dock, så tills jag får tag på en dymo så måste man ha fusklapp... :)

Keba

Inläggav Keba » 2007-05-04 17:49

X-ray skrev:
Keba skrev:Har du gjort nåt åt detta projekt på ett tag, Thord?

Hej igen Keba,

Har faktiskt bara spelat sedan bygget vart klart. Har ju annars planer på att bygga mig en mätbox för att optimera allt som just nu är kompromisser.

Ja, en sån gör det lättare att koppla rätt och lika varje gång.
Ehh hojen eller hojarna rullar för fullt, frugan har precis köpt en till så det finns en del att göra även på denna front.

Vädret inspirerar ju till annat än källaraktiviteter :)
Annars låter det välan hyfsat även nu (obs! har inget annat att jämföra med :P ).

Sommaren bjuder på mycket skiftande aktiviteter och nöjen som lätt går före justeringar av diverse hifi. Men som sagt till hösten drar det igång igen.

Jo föresten Keba eller någon annan förståss, är det vettigt att byta kondensatorer i förstärkare (för och effekt) efter ca 30 års användning. Tjänar man något ljudmässigt eller blir det bara en allmän uppsnyggning.

/ Thord

Jag tror inte det där med gamla kondingar är så farligt. Om apparaten verkar funka bra behöver man nog inte göra nåt.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-05-06 21:25

Keba skrev:Jag tror inte det där med gamla kondingar är så farligt. Om apparaten verkar funka bra behöver man nog inte göra nåt.

Ok tack för svar Keba.

Hojarna har redan gått ca 100 mil, så det lutar åt sommaraktiviteter nu ett par/tre månader.
Ska spela rejält i sommar så att elementen i vilket fall blir ordentligt inspelade.

Hoj alla

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-07 13:18

Jäklar vilken juste rigg! Måste läsa denna tråd från början, senare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2007-12-08 16:11

Lyfter. Passar också på att fråga byggherren om lite intryck nu när du levt med dessa läckerbitar ett tag. Har du gjort något mera med dom, eller kanske en mätning?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-12-10 22:15

Basso skrev:Lyfter. Passar också på att fråga byggherren om lite intryck nu när du levt med dessa läckerbitar ett tag. Har du gjort något mera med dom, eller kanske en mätning?

Tjena Basso, Jag har lyssnat en hel del faktiskt och jag tycker det låter bra! Jag har väl inte direkt jämfört med annat. Men ändå så är jag nöjd hitills. En notering, jag märkte direkt när luftfuktigheten sjönk för då blev basen betydligt stadigare, kanske skulle jag satsat på "styvare" kon till basen för detta bygge från början.
Ljudet är sas "fylligt" någorlunda klart och hyfsat torr bas.

Jag har medvetet väntat ut inspelning för att kunna gå vidare med filteroptimering, en sak jag hoppas få hjälp med kanske från ni alla kunniga här på forumet :) .

För detta ändamål så planerar jag mätningar, har en mätbox hemma som förvisso för ögonblicket inte vill funka som det står i manualen.

Tänkte mäta impedans på respektive elementgrupp samt frekvenssvar, undras om det räcker till för filterjustering?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-01-25 14:40

Hej igen alla,
Försöker på en låg nivå lära mig mäta. Har börjat med Impedans i låda (lådor). Vad kan man läsa ut av detta? Detta är med filter bör poängteras.

Bild

Ser det ok ut eller helt åt h--vete?

/ Thord
Senast redigerad av X-ray 2008-01-25 15:22, redigerad totalt 2 gånger.
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-25 14:47

Du bör nog ändra länken till: Bild

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-01-25 14:52

Tack Roger, har försökt ändra men kom inte på hur.

edit : fixat till slut
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-01-25 15:22

X-ray skrev:Hej igen alla,
Försöker på en låg nivå lära mig mäta. Har börjat med Impedans i låda (lådor). Vad kan man läsa ut av detta?

Bild

Ser det ok ut eller helt åt h--vete?

/ Thord

Ser lättdriven ut !? (Säger en okunnig.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-01-25 15:27

Kan man säga något om faserna/vridning?
Det är andra ordningens filter, tänkte en tanke att köra mellanreg bara med kondensator som toppstyrning. då bör väl fasen vridas 90 grader i och med att jag tar bort spolen?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2008-01-25 15:55

Fick fram en annan slags kurva. Betyder den något?

Är jag på rätt väg?

Bild

/ Thord
Let it in and let it out

Föregående

Återgå till DIY-forum