Bill50x skrev:Flint skrev:Jag har lagt märke till en sak. Lyssnare som enbart är mottagare dvs. aldrig har musicerat själva har en speciell typ av lyssning, och vi som gärna själva står för en trudilutt har en annan. Det dominerande gänget på faktiskt verkar vara av den första typen, dvs. dom som hellre absorberar än producerar. För dom är ideologin mycket viktigare. För oss andra är "nuet" viktigare. Alla musiker vet att magin med musik fångar man i nuet.
Du har inte bara en poäng här utan också ganska rätt

De som spelar något instrument, eller åtminstone råkar vara "musikaliska" ser (ofta) till andra kvaliteter i återgivningen. Man lyssnar helt enkelt efter olika saker. Det är väl relativt välkänt att musiker ofta lyssnar på musik i ganska sunkiga anläggningar och ändå kan njuta av vad de hör. Sunkiga i betydelsen "ger inte bra ljud". Men det kanske är så att denna sunkiga anläggning ändå förmedlar det som är viktigt i musiken - engagemang, nerv, rytm/takt osv - trots begränsningar i "hifi-mässig" kvalitet.
Varför det är på detta viset kanske vi skulle fundera lite mer på?
Nåja, man kanske skall börja med att reda ut om det ens är sant att det är på det viset.
Det är det inte vågar jag påstå. Det är (i varje fall mest) en myt.
Musiker förvånar ofta hifi-människor med att inte vara mera intresserade av att återge musik väl. Men det betyder ju bara att man projicerar förväntningar på dem. Inte att de är mindre intresserade än medelsvensson.
I själva verket tror jag faktiskt att musiker i snitt har bättre anläggning än Svensson.

Den som väntar sig att alla musiker skall ha state-of-the-art-apparater hemma kommer däremot sjävklart att uppleva verkligheten som tvärtom, och bli förvånad.
Jag har demo ungefär en gång i månaden, och jag tror det är rimligt att påstå att jag för många representerar tanken med ett så öppet fönster som möjligt till musikerna på inspelningen. Det är ju det jag försöker åstadkomma, eftersom det är vad jag själv vill ha.
Varje gång pratar jag med alla som kommer dit och lyssnar, och jag frågar dem om deras bakgrund (utbildning/yrke), deras hifi-intresse och om deras musiksmak, med mera.
Därför kan jag berätta att det är tre grupper som är kraftigt överrepresenterade av dem som kommer till mig, och det är ingenjörer, musiker och läkare - och väldigt många av ingenjörerna och läkarna musiserar dessutom! Varför vet jag inte, men det är ju välbekant att det på tekniska högskolan finns hur många orkestrar som helst av allhanda slag, men det på universitetet är tämligen glessått med dylika.
Som om inte det skulle räcka är teknik och musik sammanflätat sedan urminnes tiden. På de grepiska universiteten sorterade musiken bland fysik- och matematikämnena.
Att så många musiker har så skruttiga anläggningar hemma (dock säkert inte skruttigare än medelsvenssons) tror jag beror på att de antingen:
1. får nog av musik i det dagliga arbetet,
att de,
2. är fattiga konstnärer som inte har råd med bättre apparater, hellre investerar pengarna i musikinstrument,
eller att de,
3. såsom musiker primärt har ett speltekniskt intresse av inspelningar, det vill säga är intresserade av hur andra musiker spelar, och sådant hörs ju bra i vilken anläggning som helst.
Jag känner dock hur många musiker som helst som har samma önskemål som jag av en hifi-anläggning, nämligen att den skall släppa igenom ursprungshändelsen så opåverkad som möjligt. Förvånansvärt många av de musiker jag känner spelar dock med skruttanläggningar hemma, och de lyssnar för övrigt väldigt lite på musik hemma.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).