i skrev:Hur mycket utrymme tar en låt på en diskfil i FLAC-format jämfört med WAV-format ?
Ungefär 50-70% .. någonstans där i krokarna.
Moderator: Redaktörer
i skrev:Hur mycket utrymme tar en låt på en diskfil i FLAC-format jämfört med WAV-format ?
FLAC is for efficient packing of audio data, unlike general lossless algorithms such as ZIP and gzip. While ZIP may compress a CD-quality audio file by 10–20%, FLAC achieves compression rates of 30–50%.
Lossy codecs can achieve ratios of 80% or more by discarding data from the original stream. FLAC uses linear prediction to convert the audio samples to a series of small, uncorrelated numbers (known as the residual), which are stored efficiently using Golomb-Rice coding. It also uses run-length encoding for blocks of identical samples, such as silent passages. The technical strengths of FLAC compared to other lossless codecs lie in its ability to be streamed and in a fast decode time, which is independent of compression level.
As with any lossless scheme, FLAC is also a popular archive format for owners of CDs and other media who wish to preserve their audio collections. If the original media is lost, damaged, or worn out, a FLAC copy of the audio tracks ensures that an exact duplicate of the original data can be recovered at any time. An exact restoration from a lossy archive (e.g., MP3) of the same data is impossible. A CUE file can optionally be created when ripping a CD. If a CD is read and ripped perfectly to FLAC files, the CUE file allows later burning of an audio CD that is identical in audio data to the original CD, including track order, pregaps, and CD-Text. However, additional data present on some audio CDs such as lyrics and CD+G graphics are beyond the scope of a CUE file and most ripping software, so that data will not be archived.
Du (programmet) försöker själv hitta offseten på just din läsare i din dator. För att kunna göra det så måste du använda en vanligt förekommande CD som finns i deras CD-databas (där offseten är känd). Vad hade du för CD i när du testade? Kör med någon vanlig CD så ska det nog fungera...nemo skrev:När jag trycker på "Detecting Overreding capability and sample Offset"
så
Overread: None
Found CD: CD not found in offset databas
matereo skrev:Hmm... Jag har experimenterat lite med Flac på sistone, Det där med lossless audio codec är riktig bogus... Hur jag än bär mig åt blir basen oerhört mycket tunnare och det händer saker i andra register med för perspektiv och placering mm blir riktigt diffus.
Flac låter tunnt tycker jag. När ni testat har ni rippat från DVDR enheten i datorn eller från en extern DVD spelare?
matereo skrev:Hmm... Jag har experimenterat lite med Flac på sistone, Det där med lossless audio codec är riktig bogus... Hur jag än bär mig åt blir basen oerhört mycket tunnare och det händer saker i andra register med för perspektiv och placering mm blir riktigt diffus.
Flac låter tunnt tycker jag. När ni testat har ni rippat från DVDR enheten i datorn eller från en extern DVD spelare?
subjektivisten skrev:matereo skrev:Hmm... Jag har experimenterat lite med Flac på sistone, Det där med lossless audio codec är riktig bogus... Hur jag än bär mig åt blir basen oerhört mycket tunnare och det händer saker i andra register med för perspektiv och placering mm blir riktigt diffus.
Detta har du såklart testat blint?
Harryup skrev:Finns faktiskt att läsa på nätet att en del har märkt skillnad. Oavsett vad det nu beror på så kan det ju faktiskt vara en massa orsaker till det. Trevlig attityd att nån gjort fel istället för att fråga hur man gjort.
matereo skrev:Jag ställde faktiskt en fråga ang hur tillvägagångsättet varit då andra här gjort sk högkvalitativa Flac filer. Jag har aldrig sagt annat än att "Flac låter tunnt TYCKER jag".
Jag är nog numera knappast ensam om att ha upplevt detta i test och blindtest.
Personligen har jag oftare faschinerats av ljudet hos högupplösta Mp3er eller hos Ogg filer.
matereo skrev:Jag ställde faktiskt en fråga ang hur tillvägagångsättet varit då andra här gjort sk högkvalitativa Flac filer. Jag har aldrig sagt annat än att "Flac låter tunnt TYCKER jag".
Jag är nog numera knappast ensam om att ha upplevt detta i test och blindtest.
Personligen har jag oftare faschinerats av ljudet hos högupplösta Mp3er eller hos Ogg filer.
Koffe skrev:Jag brukar använda Foobar för konvertering. Den har med flac från första början så man slipper det strulet. Det finns också en myriad med inställningmöjligheter. Allt (nästan) i konverteringsväg går att göra och foobar har ett väldigt gott ryckte och anses vara "korrekt".
foobar skrev:Support for transcoding all supported audio formats using the Converter component (requires external commandline encoder executables for different output formats)
matereo skrev:Vi var några stycken och alla utom min granne som bara kikat förbi upplevde skillnad och hade hög träffsäkerhet på Flac och icke Flac. Högre upplösta Mp3er och Wav var värre.
Detta är de upplevelser som vi haft, Vad anser ni andra?
Harryup skrev:Jag är intresserad av att rippa till wav med ID3 tags som funkar i slim och itunes.
JeLe skrev:ahh...tack. Vore intressant om koffe kunde göra ett litet test, wav vs flac.
Med mp3 vs wav, menar du att det var svårare att höra skillnad på? (jag tolkar det du skriver så, eller rättare sagt innebörden av "värre" på det sättet).
Harryup skrev:Jag är intresserad av att rippa till wav med ID3 tags som funkar i slim och itunes.
spoon utvecklar dBpowerAMPspoon skrev:ID3 tags in Wav files are a big no-no (it breaks the container), there is a standard for supporting limited ID tags in waves, not much uses it though.
JeLe skrev:matereo skrev:Vi var några stycken och alla utom min granne som bara kikat förbi upplevde skillnad och hade hög träffsäkerhet på Flac och icke Flac. Högre upplösta Mp3er och Wav var värre.
ahh...tack. Vore intressant om koffe kunde göra ett litet test, wav vs flac.
Med mp3 vs wav, menar du att det var svårare att höra skillnad på? (jag tolkar det du skriver så, eller rättare sagt innebörden av "värre" på det sättet).
matereo skrev:JeLe skrev:matereo skrev:Vi var några stycken och alla utom min granne som bara kikat förbi upplevde skillnad och hade hög träffsäkerhet på Flac och icke Flac. Högre upplösta Mp3er och Wav var värre.
ahh...tack. Vore intressant om koffe kunde göra ett litet test, wav vs flac.
Ja precis så.
Självklart så står musiken och skivorna i centrum när jag och ljud intresserade träffas, och man kan säkert göra på något mera optimalt sett i en sån här test... Jag skrev bara utifrån den förvåning och besvikelse vi upplevde. Ogg vad finns det för srfarenheter av det bland forums användarna?
Koffe har rätt att processorn jobbar hårdare med för att encoda och decoda Flac, speciellt om man har hög komprimeringsgrad. Det försökte jag undvika i mitt fall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster