FLAC

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-13 22:47

Har använt vaw filen och flac motsvarigheten skrev jag ju, mao från Pc´n...
Senast redigerad av matereo 2007-04-13 23:02, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-13 22:55

matereo skrev:Har använt vaw filen och flac motsvarigheten skrev jag ju...

Då föreslår jag att du gör experimentet jag beskrev tidigare i tråden - att du kan konvertera bit-perfekt i mellan formaten. Kan du göra det är det "något annat" i den lyssningskedja som ställer till det. Kan du inte göra det är det fel på encoder/decoder. Prova det.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-13 23:05

När vi gick vidare från det till att lägga flac och sedan wav över i audioCD format igen så var det i syfte att se om man kan tillverka och distribuera musik i audiofilt format över nätet för tankning och bränning utan att sumpa för mycket av master materialet. Tydligen inte i Flac tyckte vi. Skillnaden noterade vi även då vi spelade från datorn till anläggningen, med samma mediaspelare(amarok).

ja jag kan kika närmare på det hela igen framöver...

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2007-04-17 21:45

matereo skrev:När vi gick vidare från det till att lägga flac och sedan wav över i audioCD format igen så var det i syfte att se om man kan tillverka och distribuera musik i audiofilt format över nätet för tankning och bränning utan att sumpa för mycket av master materialet. Tydligen inte i Flac tyckte vi. Skillnaden noterade vi även då vi spelade från datorn till anläggningen, med samma mediaspelare(amarok).

ja jag kan kika närmare på det hela igen framöver...

Jag kan hålla med dig om att .wav-.FLAC-.wav i många fall kan låta sämre en originalet .wav men då har inte filerna heller varit identiska med varandra efter tillbaka konvertering. (Programmet jag använde för encoding och decoding heter FLAC fronted och programmet jag jämförde filerna med heter Compare it).

Rollo

Inläggav Rollo » 2007-04-17 22:54

Isaac skrev:Jag kan hålla med dig om att .wav-.FLAC-.wav i många fall kan låta sämre en originalet .wav men då har inte filerna heller varit identiska med varandra efter tillbaka konvertering. (Programmet jag använde för encoding och decoding heter FLAC fronted och programmet jag jämförde filerna med heter Compare it).

Men Compare It kan väl inte tolka ljuddata, bara jämföra filerna bit-för-bit? I så fall kan metadata i wav-filen se annorlunda ut även om filerna innehåller samma ljuddata.
Om man har ett ljudredigeringsprogram är det, som tidigare nämnts, enkelt att invertera en av filerna som ska jämföras och sedan summera ihop de bägge filerna. Vissa ljudredigeringsprogram har även inbyggda funktioner för att jämföra ljud.

ps. Jag var naturligtvis tvungen att kolla vilka skillnader som uppenbarade sig mellan en EAC-rippad wav-fil och dess först-FLACade-och-sedan-dekomprimerade avkomma:
Kod: Markera allt
01c1f1bc45bfb1688dbec22b304aa3ed  Fiery Crash.original.wav
01c1f1bc45bfb1688dbec22b304aa3ed  Fiery Crash.decompressed.wav

Samma MD5-checksumma. Filerna verkar vara identiska.

AndersH

knappast emphasis problem?

Inläggav AndersH » 2007-04-22 21:02

matereo skrev:Hmm... Jag har experimenterat lite med Flac på sistone, Det där med lossless audio codec är riktig bogus... Hur jag än bär mig åt blir basen oerhört mycket tunnare och det händer saker i andra register med för perspektiv och placering mm blir riktigt diffus.
Flac låter tunnt tycker jag. När ni testat har ni rippat från DVDR enheten i datorn eller från en extern DVD spelare?

Hej, den enda skillnad jag upplevt var på de fåtal skivor som har "pre-emphasis", dessa skivor behöver ju "de-emphasis" vilket man kan åstakomma på olika sätt. Pre-emphasis kodade skivor som spelas upp utan de-emphasis får en kraftig diskant höjning.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-07-05 17:07

Kan man inte få EAC att hämta låttitlar mm och lägga dit automatiskt?
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-05 17:11

Magnusjohansson skrev:Kan man inte få EAC att hämta låttitlar mm och lägga dit automatiskt?

dBPoweramp

Gör allt det du önskar, med tillräckligt bra kvalitet (de som tillverkar dBPoweramp gör även pluginnen "accuread" eller vad den nu heter till EAC som jämför checksumman på disken med en databas på internet för att verifiera om skivan man just läst in är korrekt...).
Best Regards
Bamsefar

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-07-05 17:18

Bamsefar skrev:
Magnusjohansson skrev:Kan man inte få EAC att hämta låttitlar mm och lägga dit automatiskt?

dBPoweramp

Gör allt det du önskar, med tillräckligt bra kvalitet (de som tillverkar dBPoweramp gör även pluginnen "accuread" eller vad den nu heter till EAC som jämför checksumman på disken med en databas på internet för att verifiera om skivan man just läst in är korrekt...).

Tack!! Jag laddar ner det och testar direkt. Är nära att få ett utbrott på det där EAC programmet. :evil:

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-07-05 23:31

dBPoweramp var ett underbart program. Tack så mycket för tipset. Jag rekomenderar detta till alla, superseriöst och funkar efter 1 minuts tryckande. Hur lätt som hellst :D

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-05 23:41

Det läggs till automatiskt i EAC när jag sätter i skivan. Du måste ha missat någon inställning.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-10-28 21:11

Kan någon hjälpa mig?

Jag har installerat EAC och börjat prova mig fram med att rippa lite skivor i FLAC. Felet som uppstår är att det alltid är sista låten på skivorna som det står fel uppstod Saknade samples. På alla andra låtar blir resultatet OK. Vad är det som blir fel?. Har jag missat något?.

Jag har lyssnat på det felaktiga spåret och det verkar inte höras något fel förutom på någon där det hackade till. Jag kan även tillägga att alla skivor är som nya inte några fingeravtryck eller repor.

Jag har följt guiden på Slim Devices hemsida och tror att det mesta överenstämmer.

Jag vill ju inte köra igång och rippa CD samlingen om det inte blir perfect.

En annan undran.

Jag har lyckats få till det så att det skapas en mapp med Artistens/Gruppens namn sedan Album och sist Låtnummer/Låtnamn. Men jag ser inte någon info om vilket år eller vilken genre som jag ser i EAC var syns detta?.
Alltså när jag tittar i en mapp med en Artist och väljer en låt så står det tex. 03 - Frozen.flac men i dom andra kollumerna där det skall stå Artist, Album, Låtnr, Genre och Klassificerin står det ingenting. Vad har jag missat eller funkar detta bara för musik i mp3.

Jag kan väl tillägga att jag ännu inte skaffat mig en Squeezebox men jag skulle vilja få lite grepp om detta först.

Thomas

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2007-10-28 22:26

Ang missing samples så låter det som om offseten på din cd-spelare är fel eller något, hittade följande länk till slim-devices forum via en snabb google: Problems with EAC - Slim Devices

Ang genre och år så lagras detta som metadat (vilket också artist och album ska göra) inne i respektiva flac-fil så det går inte att se på filnamnet utan man måste ha ett program som kan visa denna metadata (t.ex metaflac om du hade kört Linux, vet inte vilka progs som finns till Windows).

Antingen så lagrar inte din EAC ner denna metadata (och då kan du inte heller se den datan om du öppnar dessa filer i EAC) eller så är det ditt uppspelningsprogram som inte stödjer metadata för flac.

Ni andra som haft skillnader mellan wav och flac, skulle inte ni kunna publicera dessa filer (både ursprungs waven och flacen) så att vi andra har en möjligt att se vad som kan ha hänt?

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-10-28 22:43

Rollo skrev:Men Compare It kan väl inte tolka ljuddata, bara jämföra filerna bit-för-bit? I så fall kan metadata i wav-filen se annorlunda ut även om filerna innehåller samma ljuddata.

Det stämmer bra.

Sen får man inte heller glömma att när man konverterar från Flac till
Wav i Foobar2000 så läggs det till några tysta samples innan själva
ljuddatan. Vill man få upp "files are identical" i Compare It så får man
se till att klippa de båda filerna så att de börjar och slutar på samma
sample, annars kommer de givetvis inte att bli helt identiska.

Sen kan ju de som spekulera släppa tanken om att Flac skulle försämra
ljuddatan. Det skapar en bitkorrekt kopia.

Om man gör en felakig kopia där en Flac-komprimering ingår i "kedjan",
så är det definitivt inte Flac som orsakar felet.

Det kan helt enkelt handla om en dålig läsare/brännare. En del gamla
brännare kan varken läsa eller bränna CD-A bitkorrekt. Nuförtiden är
det väldigt ovanligt. Det räcker t ex med en Samsung-brännare för
299kr för att göra en helt perfekt, bitkorrekt kopia.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2007-10-28 23:07

FLAC som format garanterar en bitidentisk kopia, men det innebär inte per automatik att den mjukvara som använts till att enkoda/dekoda formatet är buggfritt (vilket t.ex är anledningen till att det finns ett checksummefält i rar- och zip-filer) så därför skulle det vara av stort intresse att få ta del av dessa filer som det påstås finns skillnad mellan.

Såg ett tidigare tipps ang kernel streaming, detta är dock ett problem som enbart finns i Windows världen (och som dessutom ska vara borta i Vista) och alltså inte påverkar matereo då han inte använder Windows.

Men åter, tills vi får lägga vära giriga händer på dessa filer så kan vi enbart spekulera.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-10-29 19:59

[quote="Henrik_Holst"]Ang missing samples så låter det som om offseten på din cd-spelare är fel eller något, hittade följande länk till slim-devices forum via en snabb google: Problems with EAC - Slim Devices

Tack för länken Henrik

Jag bockade i "Fyll upp felande offset samplingar med tystnad" och det verkar ha löst problemet. I Loggen som skapas står det nu något om konfidens vad betyder det?. Det fanns inte där förut.

Sedan fick jag på en skiva bara på det första spåret "Spåret finns ej i AccurateRip's databas" borde inte vara alla spår?.
Om jag har förstått det rätt så är AccurateRip standard i senaste versionen av EAC men hur vet jag om det funkar?.

Ang genre och år så lagras detta som metadat (vilket också artist och album ska göra) inne i respektiva flac-fil så det går inte att se på filnamnet utan man måste ha ett program som kan visa denna metadata (t.ex metaflac om du hade kört Linux, vet inte vilka progs som finns till Windows).

Antingen så lagrar inte din EAC ner denna metadata (och då kan du inte heller se den datan om du öppnar dessa filer i EAC) eller så är det ditt uppspelningsprogram som inte stödjer metadata för flac.

Jag kollar i min musik mapp i Windows Vista där all min musik sparas och på min musik som är i mp3 så kan jag se Genre och år m.m. Jag använder alltså inget uppspelningsprogram.

Kan väl tillägga att jag är helt värdelös på datorer

Thomas

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2007-10-29 22:15

Ah det är så du menar, i så fall är det Vista som inte kan ta ut denna informationen från FLAC medans den troligen kan det från MP3.

Nu använder jag inte Windows och kan alltså inte EAC, men om jag inte har helt fel för mig så är AccurateRip en databas på nätet med checksummor över samtliga spår så att man kan kolla om ens egen rippning blev samma som andras (dvs de får ju samma checksumma då). Det är alltså bara en extrafiness för att vara extra säker på att rippningen gick 100%, en ren detektion av fel vill säga, det är inget som kommer att göra dina låtar bättre eller sämre.

Har tyvärr inte heller någon aning om vad EAC menar med konfidens, men någon annan här som använder EAC kanske har bättre koll på programmet.

Själv använder jag Kaudiocreator till Linux som rippare (använder cdparanoia som rippteknik) och det är ett under av användarvänlighet, notera dock att killen som gjort dessa bilder har valt en något ful tema, den ser betydligt bättre ut hemma hos mig och är dessutom på svenska.
Bild
Senast redigerad av Henrik_Holst 2007-10-30 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-10-30 00:06

Henrik_Holst skrev:...
Själv använder jag Kaudiocreator till Linux som rippare (använder cdparanoia som rippteknik) och det är ett under av användarvänlighet, notera dock att killen som gjort dessa bilder har valt en något ful tema, den ser betydligt bättre ut hemma hos mig och är dessutom på svenska.
Bild

edit: aaarrrgghh vad är detta, kan man inte ha png som inlänkad bild, eller vad tusan har jag nu gjort för galet?

Jo du kan ha png. Men du måste peka direkt på bilden, inte via ngt script ("photo.php").
Exempel:
[img]http://www.icefox.net/programs/gallery/KAudioCreator/kaudiocreator1.png[/img]
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2007-10-30 18:38

Tack Mr i!

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-22 16:21

Jag provade och posta detta på ett annat forum men har inte fått något svar (folk är väl och handlar julklappar) , så jag provar här också.

Då har man skaffat sig en Squeezebox för någon vecka sedan. Jag fick hjälp av en datakunnig kompis för att få till det med det trådlösa nätverket som verkar lite ostabilt ibland, men det får kanske bli tråd senare.

Har nu använt Tag & Rename och taggat om all min musik som jag haft i datorn på Mp3 och det funkar väldigt bra.

Nu under min julledighet tänkte jag lägga in mina CD skivor i FLAC och då undrar jag om jag kan få EAC att skapa en mapp direkt?
Jag skulle vilja att det skapades en mapp med årtal sedan album.

Ex. 1998 - Ray Of Light [FLAC]
Ex. 2000 - Music [FLAC]

Denna läggs i en mapp jag skapat som döpts till Madonna såklart. Går det att få EAC att göra så?

Måste bara säga att det är otroligt kul det här med Squeezebox.

Thomas

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-22 16:28

Tumme > Ja, men vore det inte bättre att göra det i Tag&Rename? Du vill ju ändå fixa med albumart och grejor...

Sorry - hinner inte svara långt nu. Skall laga julmat. Någon annan?

Användarvisningsbild
brimstone

Inläggav brimstone » 2007-12-22 16:41

Tumme skrev:Jag provade och posta detta på ett annat forum men har inte fått något svar (folk är väl och handlar julklappar) , så jag provar här också.

Då har man skaffat sig en Squeezebox för någon vecka sedan. Jag fick hjälp av en datakunnig kompis för att få till det med det trådlösa nätverket som verkar lite ostabilt ibland, men det får kanske bli tråd senare.

Har nu använt Tag & Rename och taggat om all min musik som jag haft i datorn på Mp3 och det funkar väldigt bra.

Nu under min julledighet tänkte jag lägga in mina CD skivor i FLAC och då undrar jag om jag kan få EAC att skapa en mapp direkt?

Ex. 2000 - Music [FLAC]

Denna läggs i en mapp jag skapat som döpts till Madonna såklart. Går det att få EAC att göra så?

Thomas

I EAC options under fliken Filename kan du ställa in vad filerna ska heta när de kopieras. Du skulle exempelvis ställa in
%Y - %C [FLAC]\%N - %T

I fönstret finns en förklaring till alla kommandon du kan ge så att du kan skräddarsy det precis som du vill ha.

Det finns även en väldigt bra EAC/Squeezebox-guide på minhembio.com
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=174300

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-22 18:03

brimstone skrev:
Tumme skrev:Jag provade och posta detta på ett annat forum men har inte fått något svar (folk är väl och handlar julklappar) , så jag provar här också.

Ex. 2000 - Music [FLAC]

Thomas

I EAC options under fliken Filename kan du ställa in vad filerna ska heta när de kopieras. Du skulle exempelvis ställa in
%Y - %C [FLAC]\%N - %T

I fönstret finns en förklaring till alla kommandon du kan ge så att du kan skräddarsy det precis som du vill ha.

Det finns även en väldigt bra EAC/Squeezebox-guide på minhembio.com
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=174300

Tack Brimstone det vart precis som jag ville ha det.

Thomas

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-12-22 18:09

Som vår vän Strauss är pappa till! Thanks for that! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-22 18:13

Koffe skrev:Tumme > Ja, men vore det inte bättre att göra det i Tag&Rename? Du vill ju ändå fixa med albumart och grejor...

Sorry - hinner inte svara långt nu. Skall laga julmat. Någon annan?

Jag fick hjälp av Brimstone med koden.

Kan man göra det i Tag & Rename?. Jag har högerklickat på mappen och bytt namn i Tag % Rename men med koden så slipper jag göra det och det var det jag ville åstakomma.

Thomas

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-22 19:12

Fint det löste sig :)

Jag måste verkligen ta tag i ett skriva om lite plugins och annat, men jag har inte haft ork :(

Jag vet inte om man automatiskt kan byta namn på mapparna i tag & rename, har inte forskat i det alls.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-12-22 19:14

Strauss skrev:Fint det löste sig :)

Jag måste verkligen ta tag i ett skriva om lite plugins och annat, men jag har inte haft ork :(

Du kommer att få ork till detta -vilket vi ser fram mot! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-12-22 20:26

Läs igenom Martin/Strauss guide hos MinHembio, den är bra. Kolla även http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?EACBeginners

Sen rekommenderar jag starkt att lägga ner lite tid när du ställer in EAC och sedan spara det som en "Profile". När du sedan rippar - kolla varje gång vilka data som Freedb (eller vilken musikdatabas du använder) har lagt till för cd:n du ska rippa. Stämmer det inte - ändra. Mycket bättre än att hålla på och ändra i efterhand.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-23 01:56

Bild

1. Markera foldern du vill döpa om.
2. Klicka på iconen med en map med ett "I" på.
3. Ett menyval för folder omdöpning öppnas - här kan du ange hur du vill att det skall bli.

%1\%4 - %3 [FLAC]

... ger den önskade strukturen.

Ger tex. :"Great Lake Swimmers\2007 - Ongiara [FLAC]"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-23 09:13

Koffe skrev:Bild

1. Markera foldern du vill döpa om.
2. Klicka på iconen med en map med ett "I" på.
3. Ett menyval för folder omdöpning öppnas - här kan du ange hur du vill att det skall bli.

%1\%4 - %3 [FLAC]

... ger den önskade strukturen.

Ger tex. :"Great Lake Swimmers\2007 - Ongiara [FLAC]"

Tack Koffe, nu vet jag var den finns i Tag&rename. Typiskt att jag är klar med alla mina Mp3 filer men det är bra att veta om jag behöver den framöver.

Thomas

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi