Moderator: Redaktörer
matereo skrev:Har använt vaw filen och flac motsvarigheten skrev jag ju...
matereo skrev:När vi gick vidare från det till att lägga flac och sedan wav över i audioCD format igen så var det i syfte att se om man kan tillverka och distribuera musik i audiofilt format över nätet för tankning och bränning utan att sumpa för mycket av master materialet. Tydligen inte i Flac tyckte vi. Skillnaden noterade vi även då vi spelade från datorn till anläggningen, med samma mediaspelare(amarok).
ja jag kan kika närmare på det hela igen framöver...
Isaac skrev:Jag kan hålla med dig om att .wav-.FLAC-.wav i många fall kan låta sämre en originalet .wav men då har inte filerna heller varit identiska med varandra efter tillbaka konvertering. (Programmet jag använde för encoding och decoding heter FLAC fronted och programmet jag jämförde filerna med heter Compare it).
01c1f1bc45bfb1688dbec22b304aa3ed Fiery Crash.original.wav
01c1f1bc45bfb1688dbec22b304aa3ed Fiery Crash.decompressed.wavmatereo skrev:Hmm... Jag har experimenterat lite med Flac på sistone, Det där med lossless audio codec är riktig bogus... Hur jag än bär mig åt blir basen oerhört mycket tunnare och det händer saker i andra register med för perspektiv och placering mm blir riktigt diffus.
Flac låter tunnt tycker jag. När ni testat har ni rippat från DVDR enheten i datorn eller från en extern DVD spelare?
Magnusjohansson skrev:Kan man inte få EAC att hämta låttitlar mm och lägga dit automatiskt?
Bamsefar skrev:Magnusjohansson skrev:Kan man inte få EAC att hämta låttitlar mm och lägga dit automatiskt?
dBPoweramp
Gör allt det du önskar, med tillräckligt bra kvalitet (de som tillverkar dBPoweramp gör även pluginnen "accuread" eller vad den nu heter till EAC som jämför checksumman på disken med en databas på internet för att verifiera om skivan man just läst in är korrekt...).
Magnusjohansson skrev:Kan man inte få EAC att hämta låttitlar mm och lägga dit automatiskt?
Rollo skrev:Men Compare It kan väl inte tolka ljuddata, bara jämföra filerna bit-för-bit? I så fall kan metadata i wav-filen se annorlunda ut även om filerna innehåller samma ljuddata.

Henrik_Holst skrev:...
Själv använder jag Kaudiocreator till Linux som rippare (använder cdparanoia som rippteknik) och det är ett under av användarvänlighet, notera dock att killen som gjort dessa bilder har valt en något ful tema, den ser betydligt bättre ut hemma hos mig och är dessutom på svenska.
edit: aaarrrgghh vad är detta, kan man inte ha png som inlänkad bild, eller vad tusan har jag nu gjort för galet?
[img]http://www.icefox.net/programs/gallery/KAudioCreator/kaudiocreator1.png[/img]Tumme skrev:Jag provade och posta detta på ett annat forum men har inte fått något svar (folk är väl och handlar julklappar) , så jag provar här också.
Då har man skaffat sig en Squeezebox för någon vecka sedan. Jag fick hjälp av en datakunnig kompis för att få till det med det trådlösa nätverket som verkar lite ostabilt ibland, men det får kanske bli tråd senare.
Har nu använt Tag & Rename och taggat om all min musik som jag haft i datorn på Mp3 och det funkar väldigt bra.
Nu under min julledighet tänkte jag lägga in mina CD skivor i FLAC och då undrar jag om jag kan få EAC att skapa en mapp direkt?
Jag skulle vilja att det skapades en mapp med årtal sedan album.
Ex. 1998 - Ray Of Light [FLAC]
Ex. 2000 - Music [FLAC]
Denna läggs i en mapp jag skapat som döpts till Madonna såklart. Går det att få EAC att göra så?
Måste bara säga att det är otroligt kul det här med Squeezebox.
Thomas
%Y - %C [FLAC]\%N - %Tbrimstone skrev:Tumme skrev:Jag provade och posta detta på ett annat forum men har inte fått något svar (folk är väl och handlar julklappar) , så jag provar här också.
Då har man skaffat sig en Squeezebox för någon vecka sedan. Jag fick hjälp av en datakunnig kompis för att få till det med det trådlösa nätverket som verkar lite ostabilt ibland, men det får kanske bli tråd senare.
Har nu använt Tag & Rename och taggat om all min musik som jag haft i datorn på Mp3 och det funkar väldigt bra.
Nu under min julledighet tänkte jag lägga in mina CD skivor i FLAC och då undrar jag om jag kan få EAC att skapa en mapp direkt?
Jag skulle vilja att det skapades en mapp med årtal sedan album.
Ex. 1998 - Ray Of Light [FLAC]
Ex. 2000 - Music [FLAC]
Denna läggs i en mapp jag skapat som döpts till Madonna såklart. Går det att få EAC att göra så?
Måste bara säga att det är otroligt kul det här med Squeezebox.
Thomas
I EAC options under fliken Filename kan du ställa in vad filerna ska heta när de kopieras. Du skulle exempelvis ställa in
- Kod: Markera allt
%Y - %C [FLAC]\%N - %T
I fönstret finns en förklaring till alla kommandon du kan ge så att du kan skräddarsy det precis som du vill ha.
Det finns även en väldigt bra EAC/Squeezebox-guide på minhembio.com
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=174300
Koffe skrev:Tumme > Ja, men vore det inte bättre att göra det i Tag&Rename? Du vill ju ändå fixa med albumart och grejor...
Sorry - hinner inte svara långt nu. Skall laga julmat. Någon annan?
Strauss skrev:Fint det löste sig :)
Jag måste verkligen ta tag i ett skriva om lite plugins och annat, men jag har inte haft ork
%1\%4 - %3 [FLAC]Koffe skrev:
1. Markera foldern du vill döpa om.
2. Klicka på iconen med en map med ett "I" på.
3. Ett menyval för folder omdöpning öppnas - här kan du ange hur du vill att det skall bli.
- Kod: Markera allt
%1\%4 - %3 [FLAC]
... ger den önskade strukturen.
Ger tex. :"Great Lake Swimmers\2007 - Ongiara [FLAC]"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster