Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Jag har dock sett flera inlägg där du insett att metoden, i modifierad form 8för det är den ju i ditt fall) kan ha ett egenvärde - för dig - och det är ju bra.
Jag var lite entusiastisk precis i början, men sen märkte jag att man inte kan lita på f/e-utfallet gentemot vanlig lyssning och då sjönk febern till normala värden igen. Kan inte idag påstå att jag har gått miste om så mycket utan f/e under mina snart 40 år med lödkolv och skaltång. Men visst, konstlasten får vara kvar. Metoden är trots allt mycket simpel och snabb att utföra. Det är gjort på några minuter att dra in två ljudfiler på datorn, normalisera och lyssna.
mm, det är kanske mer av värde för dig hur resultatet tolkas av andra? Du vet ju redan hur du vill att det skall låta och kan tweaka till det åt det hållet.
Det intressanta tycker jag var att
den lyssningen jag hittills gjort var så tydlig (ditt ingångsfilter). Jag valde utan reservationer varianten utan ingångsfilter, vilket flera andra gjorde med. Du valde trots det att behålla det, men med förbikopplingsfunktion. Då har du fått objektiv inpput och gjort ditt val därefter. Utmärkt och konkret f/e-utvärdrering!
Att du inte behöver f/e är ju ett personligt val. Det kan man inte ifrågasätta alls. Men så tillhör varken du eller jag personerna som konstant i förvirrat tillstånd byter utrustning efter utrustning i jakt på vårt ideal. Jag är ju i botten tekniknörd, så bara det hade ju kunnat vara skäl till att göra det, men jag är också metodiker och finner en väg där de olika variablarna
inte riskerar att vara kontraproduktiva attraktivare.
Möjligheten att nå sitt ljudideal* på enklaste sättet, med begränsat antal påverkbara variabler - eller tydliggjorda variabler - leder så som jag ser det snabbare, billigare och enklare till det resultat man söker.
*präktigt ord det där, nästan som om hifi var större än livet.
Edit: la till citering eftersom tråden går som tåget..