JockScott skrev:Kaffekoppen skrev:Är fem myror fler än fyra elefanter?
Du skrev att du snabbt läst igenom tråden, läs igenomden en gång till..sakta ner lite det finns ingen stress..och fundera över vad som står..sedan kan du ju själv fundera över om dina kommentarer passar här.
Du får en kronologisk uppräkning med kommentarer:
Ditt första inlägg:
JockScott skrev:Vad finns det för flerkanalsslutsteg som man kan hitta nya/beg (+ebay/utlänska annonsmarknader) för 5-15 000:- behöver 4 el 6 kanaler för aktiv drivning.
Olika tips på vad som finns, inte vilket som är det absolut mest ofärgade som finna att hitta

Du frågar efter 4 eller 6 kanaler. Klockrent.
Johan_Lindroos skrev:Rotel RB-1095 är bland det bästa man kan få tag på.
Johan replikerar med ett förslag på ett slutsteg med 5 kanaler. Det är en kanal mer än du frågar efter. Klockrent och ett bra förslag.
JockScott skrev:Har en kanal för lite.
Du talar om för Johan att 5 kanaler är en för lite. Jättekonstigt eftersom du ber om förslag på 4 kanalsslutsteg.
Håkan reagerar med förvåning över ditt svar och förklarar att du minsann får en kanal över, inte en för lite varpå du svarar:
JockScott skrev:Frågan var:
behöver 4 el 6 kanaler för aktiv drivning.
Rotel 1095 har 5...passar det in i kravspecen?

Ditt bemötande gör det ju inte roligt att bidra direkt. Det är väl inte hövligt att slänga någon en kravspec i ansiktet med ett

när de förslag man fått är helt funktionsdugliga. Men du kanske tror att man måste använda alla kanaler i en femkanalsförstärkare?
Johan_Lindroos skrev:Ja det har ju 4. Då får du en över. Allt handlar väl om till vilken kostnad man kan få totalt önskat antal kanaler med bra kvalitet.
Johan förklarar sitt förslag och berättar att det kan vara en bra väg att köpa ett 5-kanalssteg om man vill ha 4 kanaler eftersom det är standard. Det blir alltså kostnadseffektivt att faktiskt avstå den femte kanalen... Det var ett bra råd!! Fundera på det.
Du svarar då:
JockScott skrev:Nä, jag får en kanal för lite eftersom jag behöver 6...6-5= 1 återstår.
Det här förstår jag inte alls. Nu pratar du om att du måste ha 6 kanaler. Det betyder att 4 kanaler aldrig var intressant.
Du kan inte påstå att det är konstigt man inte fattar vad du vill ha. Särskillt inte eftersom du sen skriver:
JockScott skrev:Kravet var ju enkelt, 4 el 6 kanaler, och efterfrågat marknaden vad som finns.
Jag förklarar att ditt beteende är rätt arrogant när några försöker hjälpa dig. Kan hålla med om att Johan låter sin ilska rinna över lite. Hela tiden känns det som om du retat dig på Johan tidigare.
Sedan kommer ditt svar där jag säger att Johans förslag är riktigt bra. Helt enkelt skit i den femte kanalen om den inte behövs:
JockScott skrev:Arrogant Tja, vet ej vilket fel det finns i läsförståelsen bland detta forumfolk (edit: fel vissa i denna tråd) men jag kan inte skriva tydligare än att jag vill ha ett 4 kanals steg eller ett 6 kanalssteg...sedan vilka som finns i de prisklassen jag efterfrågat. Svårare än så är det inte, 5 kanaler för 24000:- vad jag sett Rotel kostar är 1 kanal för lite och 10 000:- för mycket. Den som uppför sig dåligt i detta ämne är ingen annan än Johan Lindroos (känd som Knoppen på HF) Som nedvärderar min hifiutrustning utan att ens veta vad jag har, mina krav samt min frågeställning i överlag. Har faktiskt trott att Johan inte brukade uppvisa detta beteende men jag har tydligen haft fel. Jag kan räkna in 4 råd som kanske stämmer i det jag efterfrågat. Johans tips har jag från början gett ett klart och tydligt svar, utan arrogans varför det inte passade in. Jag ville inte ha köpråd om vilket som är det bästa utifrån alla möjliga kuber och erfarenheter, står också ganska klart och tydligt att jag vill eveta vad som finns på marknaden av de produkter jag efterfrågat, har aldrig kollat marknaden för dessa steg så jag har i nuläget ingen bra uppfattning vad som ens finns. Kan det bli klarare fråga
Sedan om det går att hitta ett 5 kanaligt rotel beg. för under 15 000:- så står det klart och tydligt i tråden senare varför jag söker de olika alternativen och vilken budget jag har. De som inte vill/kan förstå frågeställningen kan ju hoppa över kommentarer, det finns bevisligen de som förstått den.
Här blandar du och ger friskt. Du kommer in på hur prisvärt du tycker förslaget är. Johan har inte på nått sätt sagt något om mätningar eller annat tekniskt annat än att det är ett bra slutsteg. Han låter dig avgöra prisvärdheten. Det är bara du som tjatar om det.
Du blandar också in Johans nick från hf som nått sorts skäl till att det är okej att förstå hur elak han är. Han har ju försökt ge dig ett råd! Hur kan det bli elakt?
Du verkar hänga upp dig mer på att siffran 5 inte stämmer för dig. Skit i det. Det görs massvis med bra 5-kanalssteg som gör ett utmärkt arbete som 4-kanalssteg. Eftersom det görs många gånger fler 5-kanalssteg blir det billigare att köpa - även om du skiter i att använda det femte steget.
Att du försöker göra dig lustig över läsförståelsen hos de som ger dig råd gör det ju verkligen ännu roligare att försöka hjälpa dig.
Som sagt så är det rätt ointressant för mig vilket steg du köper. Men jag vill kunna ge dig det bästa rådet jag kan utan att bli bemött på det sättet du gör med Johan. Det var trist att se.