Flerakanal slutsteg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Flerakanal slutsteg

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 13:05

JockScott skrev:Vad finns det för flerkanalsslutsteg som man kan hitta nya/beg (+ebay/utlänska annonsmarknader) för 5-15 000:- behöver 4 el 6 kanaler för aktiv drivning.
Rotel RB-1095 är ett 5-kanalsslutsteg. Det är ju användbart om du väljer 4-kanalsvägen (du skriver ju 4 ELLER 6 kanaler).

Du använder helt enkelt bara 4 av de fem kanalerna.

Duger inte den rekommendationen är det isåfall ruggigt fel på din kravspec som borde vara minst 6 kanaler istället eftersom du anser att ett 5-kanalssteg har en kanal för lite..

Tills du ändrar din kravspec så ställer jag mig bakom Lindroos vänliga rekommendation.

För övrigt ett jävla arrogant beteende mot dem som ger råd, men det är bara min personliga reflektion efter att snabbt ha läst igenom tråden.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-14 13:30

JockScott skrev:Rydbergs rekommendation överrensstämmer kanske med frågeställningen (vet ej prisuppgifter på ev. beg steg) så därför är hans svar högst relevant.
Jag kollade det lite snabbt och det torde ligga inom budget. Sen är ju bara problemet att hitta ett också :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JockScott

Re: Flerakanal slutsteg

Inläggav JockScott » 2007-04-14 17:22

Kaffekoppen skrev:
JockScott skrev:Vad finns det för flerkanalsslutsteg som man kan hitta nya/beg (+ebay/utlänska annonsmarknader) för 5-15 000:- behöver 4 el 6 kanaler för aktiv drivning.
Rotel RB-1095 är ett 5-kanalsslutsteg. Det är ju användbart om du väljer 4-kanalsvägen (du skriver ju 4 ELLER 6 kanaler).

Du använder helt enkelt bara 4 av de fem kanalerna.

Duger inte den rekommendationen är det isåfall ruggigt fel på din kravspec som borde vara minst 6 kanaler istället eftersom du anser att ett 5-kanalssteg har en kanal för lite..

Tills du ändrar din kravspec så ställer jag mig bakom Lindroos vänliga rekommendation.

För övrigt ett jävla arrogant beteende mot dem som ger råd, men det är bara min personliga reflektion efter att snabbt ha läst igenom tråden.

Arrogant Tja, vet ej vilket fel det finns i läsförståelsen bland detta forumfolk (edit: fel vissa i denna tråd) men jag kan inte skriva tydligare än att jag vill ha ett 4 kanals steg eller ett 6 kanalssteg...sedan vilka som finns i de prisklassen jag efterfrågat. Svårare än så är det inte, 5 kanaler för 24000:- vad jag sett Rotel kostar är 1 kanal för lite och 10 000:- för mycket. Den som uppför sig dåligt i detta ämne är ingen annan än Johan Lindroos (känd som Knoppen på HF) Som nedvärderar min hifiutrustning utan att ens veta vad jag har, mina krav samt min frågeställning i överlag. Har faktiskt trott att Johan inte brukade uppvisa detta beteende men jag har tydligen haft fel. Jag kan räkna in 4 råd som kanske stämmer i det jag efterfrågat. Johans tips har jag från början gett ett klart och tydligt svar, utan arrogans varför det inte passade in. Jag ville inte ha köpråd om vilket som är det bästa utifrån alla möjliga kuber och erfarenheter, står också ganska klart och tydligt att jag vill eveta vad som finns på marknaden av de produkter jag efterfrågat, har aldrig kollat marknaden för dessa steg så jag har i nuläget ingen bra uppfattning vad som ens finns. Kan det bli klarare fråga

Sedan om det går att hitta ett 5 kanaligt rotel beg. för under 15 000:- så står det klart och tydligt i tråden senare varför jag söker de olika alternativen och vilken budget jag har. De som inte vill/kan förstå frågeställningen kan ju hoppa över kommentarer, det finns bevisligen de som förstått den.
Senast redigerad av JockScott 2007-04-14 17:27, redigerad totalt 1 gång.
--------------------------------------------------

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 17:27

Är fem myror fler än fyra elefanter?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 17:28

Kaffekoppen skrev:Är fem myror fler än fyra elefanter?

Du skrev att du snabbt läst igenom tråden, läs igenomden en gång till..sakta ner lite det finns ingen stress..och fundera över vad som står..sedan kan du ju själv fundera över om dina kommentarer passar här.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 17:31

Vill du ha en sammanfattning med kommentarer?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 17:36

Kaffekoppen skrev:Vill du ha en sammanfattning med kommentarer?

Tror du att du klarar av det så...

Eller om du snart ledsnar på att tjata och inse att jag inte tänkt köpa ett Rotel steg med 5 kanaler, då har jag en får lite och över redan troligen över budget.

Den dagen jag känner ett behov av ett 5-kanaligt rotel steg, jag vill betala vad det kostar och känner mig nöjd med det ska jag berätta det åt dig. Ok

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 18:02

JockScott skrev:
Kaffekoppen skrev:Vill du ha en sammanfattning med kommentarer?

Tror du att du klarar av det så...

Eller om du snart ledsnar på att tjata och inse att jag inte tänkt köpa ett Rotel steg med 5 kanaler, då har jag en får lite och över redan troligen över budget.

Den dagen jag känner ett behov av ett 5-kanaligt rotel steg, jag vill betala vad det kostar och känner mig nöjd med det ska jag berätta det åt dig. Ok
Jag är rätt ointresserad av vad du köper.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-14 18:16

Nu börjar det bli otrevligt här.

JockScott, vill du bara ha förslag på rena 4- och 6-kanalssteg?
Inte bra stereosteg med storlek/pris som motiverar stackning till 4-6 kanaler?
Inte bra 3-kanalsteg som på samma sätt ger 6 kanaler?

Inte bra 5-kanalssteg som har minst 4 kanaler när jag räknar?

Säg det då.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 18:24

JockScott skrev:
Kaffekoppen skrev:Är fem myror fler än fyra elefanter?

Du skrev att du snabbt läst igenom tråden, läs igenomden en gång till..sakta ner lite det finns ingen stress..och fundera över vad som står..sedan kan du ju själv fundera över om dina kommentarer passar här.

Du får en kronologisk uppräkning med kommentarer:

Ditt första inlägg:

Olika tips på vad som finns, inte vilket som är det absolut mest ofärgade som finna att hitta 8)

Du frågar efter 4 eller 6 kanaler. Klockrent.

Johan_Lindroos skrev:Rotel RB-1095 är bland det bästa man kan få tag på.

Johan replikerar med ett förslag på ett slutsteg med 5 kanaler. Det är en kanal mer än du frågar efter. Klockrent och ett bra förslag.

JockScott skrev:Har en kanal för lite.

Du talar om för Johan att 5 kanaler är en för lite. Jättekonstigt eftersom du ber om förslag på 4 kanalsslutsteg.

Håkan reagerar med förvåning över ditt svar och förklarar att du minsann får en kanal över, inte en för lite varpå du svarar:
JockScott skrev:Frågan var:
behöver 4 el 6 kanaler för aktiv drivning.

Rotel 1095 har 5...passar det in i kravspecen? 8)

Ditt bemötande gör det ju inte roligt att bidra direkt. Det är väl inte hövligt att slänga någon en kravspec i ansiktet med ett 8) när de förslag man fått är helt funktionsdugliga. Men du kanske tror att man måste använda alla kanaler i en femkanalsförstärkare?

Johan_Lindroos skrev:Ja det har ju 4. Då får du en över. Allt handlar väl om till vilken kostnad man kan få totalt önskat antal kanaler med bra kvalitet.

Johan förklarar sitt förslag och berättar att det kan vara en bra väg att köpa ett 5-kanalssteg om man vill ha 4 kanaler eftersom det är standard. Det blir alltså kostnadseffektivt att faktiskt avstå den femte kanalen... Det var ett bra råd!! Fundera på det.

Du svarar då:
JockScott skrev:Nä, jag får en kanal för lite eftersom jag behöver 6...6-5= 1 återstår.

Det här förstår jag inte alls. Nu pratar du om att du måste ha 6 kanaler. Det betyder att 4 kanaler aldrig var intressant.

Du kan inte påstå att det är konstigt man inte fattar vad du vill ha. Särskillt inte eftersom du sen skriver:

JockScott skrev:Kravet var ju enkelt, 4 el 6 kanaler, och efterfrågat marknaden vad som finns.

Jag förklarar att ditt beteende är rätt arrogant när några försöker hjälpa dig. Kan hålla med om att Johan låter sin ilska rinna över lite. Hela tiden känns det som om du retat dig på Johan tidigare.

Sedan kommer ditt svar där jag säger att Johans förslag är riktigt bra. Helt enkelt skit i den femte kanalen om den inte behövs:

JockScott skrev:Arrogant Tja, vet ej vilket fel det finns i läsförståelsen bland detta forumfolk (edit: fel vissa i denna tråd) men jag kan inte skriva tydligare än att jag vill ha ett 4 kanals steg eller ett 6 kanalssteg...sedan vilka som finns i de prisklassen jag efterfrågat. Svårare än så är det inte, 5 kanaler för 24000:- vad jag sett Rotel kostar är 1 kanal för lite och 10 000:- för mycket. Den som uppför sig dåligt i detta ämne är ingen annan än Johan Lindroos (känd som Knoppen på HF) Som nedvärderar min hifiutrustning utan att ens veta vad jag har, mina krav samt min frågeställning i överlag. Har faktiskt trott att Johan inte brukade uppvisa detta beteende men jag har tydligen haft fel. Jag kan räkna in 4 råd som kanske stämmer i det jag efterfrågat. Johans tips har jag från början gett ett klart och tydligt svar, utan arrogans varför det inte passade in. Jag ville inte ha köpråd om vilket som är det bästa utifrån alla möjliga kuber och erfarenheter, står också ganska klart och tydligt att jag vill eveta vad som finns på marknaden av de produkter jag efterfrågat, har aldrig kollat marknaden för dessa steg så jag har i nuläget ingen bra uppfattning vad som ens finns. Kan det bli klarare fråga

Sedan om det går att hitta ett 5 kanaligt rotel beg. för under 15 000:- så står det klart och tydligt i tråden senare varför jag söker de olika alternativen och vilken budget jag har. De som inte vill/kan förstå frågeställningen kan ju hoppa över kommentarer, det finns bevisligen de som förstått den.

Här blandar du och ger friskt. Du kommer in på hur prisvärt du tycker förslaget är. Johan har inte på nått sätt sagt något om mätningar eller annat tekniskt annat än att det är ett bra slutsteg. Han låter dig avgöra prisvärdheten. Det är bara du som tjatar om det.

Du blandar också in Johans nick från hf som nått sorts skäl till att det är okej att förstå hur elak han är. Han har ju försökt ge dig ett råd! Hur kan det bli elakt?

Du verkar hänga upp dig mer på att siffran 5 inte stämmer för dig. Skit i det. Det görs massvis med bra 5-kanalssteg som gör ett utmärkt arbete som 4-kanalssteg. Eftersom det görs många gånger fler 5-kanalssteg blir det billigare att köpa - även om du skiter i att använda det femte steget.

Att du försöker göra dig lustig över läsförståelsen hos de som ger dig råd gör det ju verkligen ännu roligare att försöka hjälpa dig.

Som sagt så är det rätt ointressant för mig vilket steg du köper. Men jag vill kunna ge dig det bästa rådet jag kan utan att bli bemött på det sättet du gör med Johan. Det var trist att se.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-14 18:25

Med facit på hand så här långt börjar jag se lite mer positivt på HF's agerande, även om det drabbade trådskaparen surt.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2007-04-14 18:40, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 19:29

För testning finns det 6x30w steg till salu på hf nu för runt 2 papp..

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-14 20:33

synd med alla dessa otrevliga trådar.
JockScott: har du kollat prisjakt?
Om du rabblar upp några steg så kanske jag eller någon annan kan komma med åsikter om det/de steg(en). Men då är ju naturligtvis det ett måste att man blir väl bemött av dig.
:)
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 23:14

Grabbar, läs Johans arroganta inställning till min frågeställning, mitt system, eller mina krav...man får vad man förtjänar.

Sedan Kaffekopp, förklara hur jag ska få in dels ett 5 kanals Rotel steg, sedan behöver jag en likvärdig kanal till som ska passa bra med en kanal rotel och detta i en budget för 20 000:-, förklara detta så gott du kan.

Sedan är din sammanfattning ganska ihålig, du har klippt ut de delar som passar din syn på saken och vinklar dem till ditt perspektiv. Blandat med egna slutsatser som, ja inte vet jag var de kommer från.

Vad varken du eller Johan verkar förstått är att jag behöver 6 kanaler, det framkommer tidigt i tråden. Också varför jag söker antingen ett 4 el. 6 kanals steg. 5 kanaler är ej uteslutet men Johans förslag faller på budgeten finns det 5 kanalssteg som passar..så varsågod. Hade någon föreslagit ett 4 kanalssteg utom budget hade inställningen till det varit densamma - utom budget...det framkommer ganska tidigt det också för jag behöver som sagt 1 kanal till, likvärdig som de 5 Roteln kan erbjuda....förstått (finns ej frågetecken på detta tangentbord därav avsaknad av dem). Jag vet inte riktigt hur jag tydligare kan förklara att jag behöver 6 kanaler än jag gjort nu upprepade gånger..därtill finns det budgetar vilket också förklarats...du kanske missade detta i din lilla sammanfattning. men läs igenom en gång till och läs vad som står innan du antar så mycket.

Sen:

Här blandar du och ger friskt. Du kommer in på hur prisvärt du tycker förslaget är. Johan har inte på nått sätt sagt något om mätningar eller annat tekniskt annat än att det är ett bra slutsteg. Han låter dig avgöra prisvärdheten. Det är bara du som tjatar om det.

Du blandar också in Johans nick från hf som nått sorts skäl till att det är okej att förstå hur elak han är. Han har ju försökt ge dig ett råd! Hur kan det bli elakt?

Var har jag påstått att Johan är elak, den som fått den mesta skiten hitills är väl egentligen jag eller hur. Att Johan heter Knoppen på HF vet jag...var han elak där, har jag inga större minnen av. Enda kopplingen jag vet av ang Johan eller Knoppen(vad det nu ska tjatas om honom så mycket) är att jag VET att han är testansvarig för LTS, den förening du verkar vara ordförande i och antagligen bra kompis med...kanske förespråkar du samma urvalssätt som LTS och antagligen de medlemmar som finns där vid val av Hifiutrustning. Att låtsas som att det regnar och att mätkuber inte har något med Johans tips är ju bara löjligt i sammanhanget. Det man skriver på internet måste man ju stå för...man kan väl inte blåsa lite hit och dit och sådant man skrivit har ingen relevans i morgon. Jag vet ju att Rotel RB 1090 (nånting) är ett 2 kanalssteg som starkt förespråkas tillsammans med lite NAD 208 mfl. av LTS som ofärgande och allt det där mätmässiga. Till den skaran hör antagligen det 5 kanalssteg som tipsats om här, och tipset kommer nog utan tvivel ur testmässiga resultat ocså inte bara någon som subjektivt lyssnat fram...det benämndes ju som något av det bästa eller hur.

Jag ids inte idiotförklara varenda idiot jag stöter på så jag håller hellre tråden vid liv för att få de tips som framkommit, 3 första är klockrena samt Rydbergs. De verkar iaf förstå vad jag frågar efter och inte vill påverka i någon grad utan helt enkelt ge de svar jag vill ha. Att det finns personer här, som anser att deras tips är så pass mycke värda att de inte kan nekas av en eller annan anledning är väl klart. Men har någon ett Rotel RB1095 och sälja för låt säga 7-8000:- så kan ni ju höra av er.

JeLe: Du får gärna tillrättavisa mig om jag på något sätt har startat otrevligheter som pågår i tråden. Jag har väl en syn på den saken.

Jag vet hitills inte av många fler steg än de som finns i tråden, har ej hunnit leta så mycket heller i helgen då det var under gårdagskvällen jag fick iden att kanske prova de nya högtalarna jag bygger med aktiv drivning istället för passiv...och högtalarna är 3-vägare = 6 kanaler 8) . Men kom ihåg, tråden startades för att få reda på vad som fanns..det framgår i ursprungsfrågan. En naturlig uppföljningstråd kunde vara vilka av de som är bra. Tråden har hamnat under köpråd, men just nu är det väl egentligen inget specifikt köpråd jag vill ha annat än allmänn info.

Med facit på hand så här långt börjar jag se lite mer positivt på HF's agerande, även om det drabbade trådskaparen surt.

MP: du har ingen aning vad som egentligen finns bakom HFs beslut att kasta ut mig, så svårt förstå att du kan uttala dig i ärendet. Men en sak står jag för, jag sitter inte och dunkar någon i ryggen bara för att få kompisar.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-14 23:50

Om man får gissa så chansar jag på attitydproblem :)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 23:59

MP skrev:Om man får gissa så chansar jag på attitydproblem :)

Till vad, allt och alla eller. Jag har iaf inte gått in med inställningen på hf att bli utkastad efter 10-20 inlägg som många som finns här lyckats med. Så lika är vi inte eftersom jag varit uppskattad medlem under 4-5 (eller om det är 6) år. Det finns andra anledningar, de nämns i kanterna i annan tråd som du uppenbarligen hittat.

Kanske läge att fråga drygnissarna på euphonia vilken inställning jag har där också då...Svaren kan ju variera, beroende på bemötande man får.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-15 00:02

Lycka till med ditt sökande.

Jag har inte den minsta lust att hjälpa dig.

Om du är intresserad av hjälp någon mer gång så agera ödmjuk. Förklara att du har en total budget på 20 papp och undrar vilka produkter du bör titta efter för att få tillgång till 6 likvärdiga kanaler.
Personligen tycker jag det känns som om du är helt fel ute från start, men faktum är att med din attutyd känns det inte ens angeläget att ge råd.

Du lyckas verkligen blanda ihop alla möjliga saker till en redig soppa och drar slutsatser från det som inte bara kränker andra, utan förlöjligar dig själv.

Jag tror jag kan förstår med blixtens klarhet varför du blev utkastad från hf. Och ja, som nämns, så har det garanterat med attitydproblem att göra.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-15 00:07

Kaffekoppen skrev:Lycka till med ditt sökande.

Jag har inte den minsta lust att hjälpa dig.

Om du är intresserad av hjälp någon mer gång så agera ödmjuk. Förklara att du har en total budget på 20 papp och undrar vilka produkter du bör titta efter för att få tillgång till 6 likvärdiga kanaler.
Personligen tycker jag det känns som om du är helt fel ute från start, men faktum är att med din attutyd känns det inte ens angeläget att ge råd.

Du lyckas verkligen blanda ihop alla möjliga saker till en redig soppa och drar slutsatser från det som inte bara kränker andra, utan förlöjligar dig själv.

Jag tror jag kan förstår med blixtens klarhet varför du blev utkastad från hf. Och ja, som nämns, så har det garanterat med attitydproblem att göra.

Du har inte ens förstått ursprungsfrågan men har lösnigen på tråden.

Det finns inga blandningar i denna tråd, den har en klar och distingt fråga, kravspec med innehållande budget...Det är svårt att förstå för vissa andra har lyckats bra.

Attityden på detta forum har aldrig upphört att förvåna mig, inte nu heller. Men jag har fått klart förmig att det finns personer här som anser sig så pass viktiga (gare än andra) att de inte kan motsägas eller ifrågasättas. Synd att det ofta blandas med vettiga komentarer. Jag tror jag klarar mig bra från ditt råd eftersom du inte har förstått frågan.

Edit: Eller förstod du den redan nu:
Förklara att du har en total budget på 20 papp och undrar vilka produkter du bör titta efter för att få tillgång till 6 likvärdiga kanaler.

Ska jag räkna upp hur många gånger jag skrivit detta. Det är ofta svårt att få folk att förstå då det är slagit dövörat till och mässar på i sin egen lilla sak.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-15 00:15

Ett vänligt inlägg med förslag om ett femkanalssteg av hög klass, som ryms begagnat inom din ursprungsbudget bemöttes av dig på ett enormt kinkigt sätt.

Jag påstår inte att du är elak, men din respons till Johan var elak. Det sårade honom, och du måste ha sett det. Det är upp till dig om du vill fortsätta framstå på det viset, eller ödmjukt förklara att det nog var så att du inte förstod.

Ett femkanalssteg är ett fyrkanalssteg. Det är dessutom oftast MYCKET billigare att köpa än en fyrkanalssteg eftersom produktionen av dem är så begränsad.

Du talade INTE om från början vad du hade tänkt ha steget till. Bara att det antingen skulle ha fyra ELLER sex kanaler.

Efter det har du blandat in LTS, Johans kunskap i mätningar, anklagat oss andra för bristande läsförståelse och kallat forumet som helhet för ett ställe där "attityden aldrig slutar förvåna dig".

Är det konstigt om man reagerar? Är det troligt att man med den attityden bemöts med respekt och hjälpsamhet?

Från min sida, och jag beklagar det verkligen, behöver jag nog känna att du visar lite mer sympati och förbättrar din attityd.

Du gör så fel med tanke på all den kunskap som finns här. Och jag kan direkt säga att de med mest kunskap väljer att hålla käft istället för att ens bry sig om dig.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-15 00:28

Kaffekoppen skrev:Du gör så fel med tanke på all den kunskap som finns här. Och jag kan direkt säga att de med mest kunskap väljer att hålla käft istället för att ens bry sig om dig.

Och de är på så sätt lite viktigare än mig eller. Om du öppnar ögonen och alla uppför sig mer ödmjukt så går det ofast bra. Man får tillbaka vad man förtjänar.

Och vilket svar är elakt, kan man på bästa sätt tolka:

Johan_Lindroos skrev:
Rotel RB-1095 är bland det bästa man kan få tag på.

Jag: Har en kanal för lite.

Som elakt, tja jag har väldigt svårt att se det som elakt. Jag hade på inget sätt tagit åt mig detta svar som elakt, utan möjligen frågat varför istället för att direkt gå til motangrepp med

Ja det har ju 4. Då får du en över. Allt handlar väl om till vilken kostnad man kan få totalt önskat antal kanaler med bra kvalitet.

Sedan JockScott, tycker jag att din sista mening i första inlägget är ganska meningslös. Eller du kanske inte vill ha något bra alls, verkar det som.
Vad vill man uppnå med detta, inte utreda vad som är meningen iaf.

Sedan följer
Nä, jag får en kanal för lite eftersom jag behöver 6...6-5= 1 återstår. 5 kanaler fyller egentligen inte den funktion jag är ute efter för i sådana fall måste jag ändå ha 2 olika steg dvs behålla de jag har. Vilket iofs inte är dåligt då det är riktigt bra monoblock men budgeten totalt är kanske 15- 20 000:- för förstärkeriet. Går inte att få in ett RB1095 samt behålla de jag redan har (vilket betingar ett marknadsvärde av ca. 10-12 000) för 20 000:- eller hur?

En ganska bra förklaring, jag förstår, de flesta borde kunna förstå. Budgeten är klargjord redan i första inlägget , den kan tänjas lite men inte hur mycket som helst. Jag vill alltså inte betala hur mycket som helst.

Jag tolkar in Johans historia från forumen (och som du påstår skulle vara tolkad elakt är helt felaktigt, inget nämns ens i negativa termer), och sedan kan vi ju diskutera om den hör hemma på något sätt eller inte men vi borde vara ärliga och erkänna...den är nog inte taget helt ur luften för i sådana fall faller väl en av LTS (Johan som testansvarig) grunder att prova, mäta etc. Är Roteln det bästa borde den vara väl testad och mätt. Annars, vad står LTS för.

Får svar:

Köp vilket skit som helst då om du inte är intresserad.

Jag skulle kunna ge dig ett tips på ett anna t fyrkanaligt steg men tappade lusten.

Sedan följer en rad mer eller mindre vettiga inlägg fram till nu. Var tycker du själv att jag helt spårat ur och tappat besinningen.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-15 00:36

Johan skrev
Johan_Lindroos skrev:Sedan JockScott, tycker jag att din sista mening i första inlägget är ganska meningslös. Eller du kanske inte vill ha något bra alls, verkar det som.

vilket var
jockscott skrev:Olika tips på vad som finns, inte vilket som är det absolut mest ofärgade som finna att hitta 8)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-15 00:56

MP skrev:Johan skrev
Johan_Lindroos skrev:Sedan JockScott, tycker jag att din sista mening i första inlägget är ganska meningslös. Eller du kanske inte vill ha något bra alls, verkar det som.

vilket var
jockscott skrev:Olika tips på vad som finns, inte vilket som är det absolut mest ofärgade som finna att hitta 8)

Precis, läs hela fråga igen det borde fler göra. Tar med det saknade också så folk förstår:
Vad finns det för flerkanalsslutsteg som man kan hitta nya/beg (+ebay/utlänska annonsmarknader) för 5-15 000:- behöver 4 el 6 kanaler för aktiv drivning.

Jag sökte inte någon konsument upplysning vilket som var det bästa flerkanalssteget enligt de krav jag hade enligt någon, vilket som hade de bästa mätdata, den bästa kuben eller subjektivt lät bäst. Jag söker alltid efter bra grejer, skit får någon annan köpa men det är en senare fråga.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-15 01:16

Frågeställningen är om ett slutsteg som passar in mellan 5-15k nytt eller beggat med minst 4-6 kanaler. Är tipsen utanför det förslaget? Inte vad jag kan se. Önskar sig trådskaparen något annat som definitivt avviker från det som tipsas om så kanske förstainlägget borde ändras.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-15 08:10

Linns 5125 kan man köpa för 12000:- begagnat. Kanske en kanal för litet dock.

Låter enligt mångas åsikt bra men har switchad nätdel vilket teoretiskt kanske är sämre än traditionell nätdel.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-15 09:29

Frågeställningen är om ett slutsteg som passar in mellan 5-15k nytt eller beggat med minst 4-6 kanaler. Är tipsen utanför det förslaget?

Tja, vi tar väl en repa igen. Det står 4 eller 6 (el. är väl en förkortning av eller inte till) kanaler. Det står sedan vänligt och ganska tydligt förklarat varför jag söker det angivna antalet kanaler. Varför är det så svårt förstå, jag kan inte förklara tydligare men hom någon besitter bättre svenska skriv/läsförsåelse kunskaper som mig och förstått vad tråden handlar om kan den ju gärna hjälpa. Jag kommer ingen vart. Finns ju de som förstått frågan men alla har inte gjort det och det är en massa tjat om ett steg samt ett tips som jag redan tidigt gjort klart inte passar, den har en kanal för lite för att användas ensamt, det kostar för mycket för att paras ihop med ett annat. Tips givaren borde kunnat ana att det ligger utanför budgeten och det är skrivet flertal gånger att jag vill inte betala vad som helst för att uppnå givna antalet kanaler. Jag vet ej, men är det brukligt att man ska buga och bocka så fort Johan Lindroos ger ett tips och handla efter detta, även om det faller utom ramen. Det verkar som att man inte kan neka ett råd här, egentligen borde man ju vara med och avgöra vad som passar och slippa de påhopp och spydigheter som tipsgivaren delar ut efteråt.

Linns 5125 kan man köpa för 12000:- begagnat. Kanske en kanal för litet dock

Är det 5 kanaler, i så fall ligger även det utom de krav jag har. Sedan har jag väl personliga åsikter om Linn, om man nu får ha sådana här. Och för att nu direkt förklara så tydligt att alla ska förstå har jag inget emot de som har Linn hemma, jag har mest dåliga erfarenheter från en säljande Linn butik.

Har tidigare sett ett H/K steg med 4 kanaler, citation 2.0 eller nåt sånt tror jag det hette. Någon som vet om ett sådant är värt satsa på.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-15 10:00

Jag har sagt mitt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-15 10:02

JockScott skrev:

Är det 5 kanaler, i så fall ligger även det utom de krav jag har.

Men hade det haft 4 kanaler så hade det legat inom din kravspec enligt förstinlägget. Går inte att tyda det på något annat sätt. ;)

Frågan borde kanske ha formulerats som så (tolkat fritt från ett av dina senare inlägg i tråden) :
Flerkanaliga slutsteg önskas. Antingen ett 4-kanaligt för max 8k eller ett 6-kanaligt för max 20k.

Lätt som en plätt och vidare diskussioner kunde undvikas. ;)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-15 11:11

Naqref™ skrev:
JockScott skrev:

Är det 5 kanaler, i så fall ligger även det utom de krav jag har.

Men hade det haft 4 kanaler så hade det legat inom din kravspec enligt förstinlägget. Går inte att tyda det på något annat sätt. ;)

Om det hade gått in i priset på 15 000.- gör dem det. Jag har ingen aning vet bara att nypris ligger de på 24 000:- vad jag sett.

Sedan kan man ju tolka frågan som att jag faktiskt behövde 6 kanaler, om man riktigt vill. Hade jag varit ute efter valfritt 4-6 kanaler hade jag ju kunnat skriva att jag sökte flerkanals steg med 4-6 kanaler. Nu hade jag en ide om vilka som fanns i just 4 eller 6 kanalsvarianter, frågade efter vad som finns på marknaden och gärna tar emot 1, 5 eller 15 olika förslag på just det efterfrågade för att sedan kunna gå vidare med mer specifika frågor. Allt går ju att tolka som man vill.

Du har rätt att frågan kunde varit ännu tydligare i ursprungsfrågan, men jag specifierade mer exakt lite längre ner för att sedan få en massa skit från Johan Lindroos om vilket nivå min hifiutrustning ligger på och jag vill att den ska liga på...sedan finns det en rad mer eller mindre vettiga inlägg senare i tråden som jag klarat mig utan och det kunde skötts på bättre sätt från alla parter.

Kaffekoppen: Bra, det var ju inte mycket dina inlägg tillförde tråden så ta det en annan gång då det faktiskt gör det. Jag vet att du tidigare i trådar gett svar på specifika frågor så denna disskussion är inget som jag hänger upp mig på.

Edit: Läste fel på Nagrefs hänvisning och skrev svaret utifrån ursprungs steget som det tjatas om med 5 kanaler.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-15 11:37

Då kommer den följdaktliga frågan då du kan tänka dig ett 4-kanaligt steg för 15k men inte ett 5-kanaligt för 12.5k - vad finns det för problem att inte använda ett av de inbyggda stegen? Så länge det inte rör sig om klass-d eller rörstärkare så genererar det ju inga somhelst störningar utan sitter bara tyst som en mus och gör inte en fluga förnär.

6x80w för 12k

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-15 12:23

Naqref™ skrev:Då kommer den följdaktliga frågan då du kan tänka dig ett 4-kanaligt steg för 15k men inte ett 5-kanaligt för 12.5k - vad finns det för problem att inte använda ett av de inbyggda stegen? Så länge det inte rör sig om klass-d eller rörstärkare så genererar det ju inga somhelst störningar utan sitter bara tyst som en mus och gör inte en fluga förnär.

6x80w för 12k

Nu faller Linn av en annan anledning som jag skrev ovan, sedan har jag aldrig blivit direkt imponerad av detta märke.

Men allt som rymms inom det jag specificerat är bara skriva ner, det är ju detta frågan handlar om eller hur. Hur jag sedan väljer bland det som nämns är en sak för mig. Jag kan ju inte köpa allt som tipsas om bara för att inte göra den som ger tipset ledsen utan det rör sig om 1 steg som ska inhandlas och antalet kanaler det kan ge avgör vilken kostnad det får ligga i.

Då kommer den följdaktliga frågan då du kan tänka dig ett 4-kanaligt steg för 15k men inte ett 5-kanaligt för 12.5k

Nä, det är ju detta jag inte kan, ett 4 kanals steg för 15 000:- tillsammans med det jag redan har med marknadsvärde 12 000:- rymms inte i en total budget av 20 000:-. Detta har jag ju skrivit, står inte i ursprungsfrågan, men strax därefter, där ville jag bara veta vad som fanns på marknaden sedan efter de förslag jag kunde tänkas få så avgör jag vilket som kunde vara värt satsa på.

Härefter kommenterar jag inget av de som ges som förslag det misstolkas bara medvetet eller inte, i sådana fall blir det uppföljningsfråga om de steg som kan vara intressant.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd