Här kommer ett långt första inlägg. Lovar att skriva mer kortfattat i framtiden

Jag har, som så många andra, suttit och klurat på hur man ska kunna få ett par små basmoduer att spela ner under 20Hz. Med krav på ljudkvalite och så rak frekvenskurva som möjligt, med rummet inräknat.
Jag vet att det är svårt, men jag tänkte att det kanske går om man komprmissar med ett område som inte är så viktigt för mig. Nämligen ljudstyrkan. I en lägenhet är det inte ofta man har samvete att spela särslilt starkt, särskilt inte om man gärna sitter och lyssnar på mer än en skiva.
Huvudhögtalarna är piP, så det finns ju möjlighet att köpa pP2 (eller pX2) men om man kan få något ännu billigare att fungera....

Jag satt och simulerade lite med Basta! och klurade lite på hur jag vill att tonkurva, grupplöptid och inte minst storleken på lådan ska vara.
Det var mest Tangband och andra element under 1000:- eftersom jag funderar på att bygga fyra basar. Elementet i denna simulering är W8-750c (750a finns att beställa via http://www.hifidistribution.com/ har någon datablad på den?)
Jag simulerade med aktiv delning vid 80Hz.
Först lådan:
Den ska vara 50cm hög, och max 50 djup och 35 bred. (annars får jag inte ha fyra st

Tonkurvan borde se ut ungefär såhär för att funka med rummet

För att få till en sån kurva testade jag element som är gjorda för större lådor och minskade både avstämningen och lådvolymen.
Grupplöptid och fasvridning blir då såhär:

Borde det inte vara ganska bra?
Jag menar att man flyttar ner området med stor förskjutning under hörbarhetsgränsen?
Det här ser ju bra ut, vad är haken?
Jo en liten låda avstämd till ca. 18Hz får en lång port, väldit lång.
Enligt Basta! skulle en 75kvadrats öppning ge 110 cm lång port...
Det kan man väl lösa så här:

Här fastnar jag och frågorna börjar komma...
Förutom blåsljud och konutslag, vad finns det för nackdelar med så lång port?
Det måste, i detta fallet, till mycket dämpmaterial för att hålla lådan i rätt storlek. Är det bra i en basreflex? De flesta jag sett använder lite/inget dämpmaterial i basreflexlådor.
Finns det någon annan anledning till att detta inte skulle funka?