Jag är på väg att bygga två basmoduler till mina HFLS-1 och har en del funderingar. Min anläggning är till både för stereolyssning och hembio.
Jag är inriktad på slutna moduler för att får en riktigt tajt bas. Är det slutna moduler som gäller då eller är det lite av en myt?
Jag har tre elementalternativ. Det är Vifa PL26 (10"), Vifa PL22 (8") och Peerless SLS 12". Jag har tänkt mig ett framåtriktat element per modul.
Bygger jag med Vifa så har jag tänkt mig en kub med sidan 4 dm, alltså 64 liter yttervolym. Bygger jag med Peerless så har jag tänkt mig en låda med måtten 4,5x4,5x5 som då ger 100 liter yttervolym.
Enligt ISD på Ljudia med 100 respektive 64 liter:

Finaste avrullningen får man ju med Vifa PL22 med tanke på 3-5 db/oktav från 100 hz (Har lärt mig av Isidor).
Vad ska jag nu välja för element? Kaffekoppen rekommenderade ju ozzten att bygga med Vifa, men det var ju för att bygga en golvmodell av HFLS-1.
I musiklyssning så vill jag nog ha crossover vid kanske 160 hz eller 200 hz. I bioljud så bryts ju .1-signalen på 120 hz enligt standarderna. Ifall jag då väljer crossover på bioreceivern till 200hz så uppfattar jag det som att det är detsamma som crossover på 120hz när jag kollar film men i musik så gäller 200 hz. Är det rätt uppfattat?
Ifall jag skulle koppla ihop HFLS-1 och modulerna till en högtalare och så väljer jag på bioreceiverna att jag inte har någon sub, kommer .1-signalen att ledas ut i frontarna då?
Bör jag välja Vifa för att få det klangmatchat?
Jag förväntar ju mig att få en riktigt grym biobas också. Kommer jag att kunna få det?
Bör jag välja PL26 eller skulle jag kunna bli nöjd med ljudvolymen i PL22?
Tidigare hade jag en 10" Magnatsub, kasst ljud (Lät mest förjävligt när Gino Marzzone föll i golvet i Bound) men jag var nöjd med ljudvolymen.
Rummet är ca 25 kvm och jag tänker driva modulerna med Amp5 från 41hz.
Det blev en del frågor inom flera områden

Bästa forumet detta med tanke på kunskapen är min uppfattning.