Basmoduler till HFLS-1

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cs_gve

Basmoduler till HFLS-1

Inläggav cs_gve » 2007-04-12 20:07

Dags för första inlägget :)

Jag är på väg att bygga två basmoduler till mina HFLS-1 och har en del funderingar. Min anläggning är till både för stereolyssning och hembio.

Jag är inriktad på slutna moduler för att får en riktigt tajt bas. Är det slutna moduler som gäller då eller är det lite av en myt?

Jag har tre elementalternativ. Det är Vifa PL26 (10"), Vifa PL22 (8") och Peerless SLS 12". Jag har tänkt mig ett framåtriktat element per modul.
Bygger jag med Vifa så har jag tänkt mig en kub med sidan 4 dm, alltså 64 liter yttervolym. Bygger jag med Peerless så har jag tänkt mig en låda med måtten 4,5x4,5x5 som då ger 100 liter yttervolym.

Enligt ISD på Ljudia med 100 respektive 64 liter:
Bild

Finaste avrullningen får man ju med Vifa PL22 med tanke på 3-5 db/oktav från 100 hz (Har lärt mig av Isidor).

Vad ska jag nu välja för element? Kaffekoppen rekommenderade ju ozzten att bygga med Vifa, men det var ju för att bygga en golvmodell av HFLS-1.
I musiklyssning så vill jag nog ha crossover vid kanske 160 hz eller 200 hz. I bioljud så bryts ju .1-signalen på 120 hz enligt standarderna. Ifall jag då väljer crossover på bioreceivern till 200hz så uppfattar jag det som att det är detsamma som crossover på 120hz när jag kollar film men i musik så gäller 200 hz. Är det rätt uppfattat?

Ifall jag skulle koppla ihop HFLS-1 och modulerna till en högtalare och så väljer jag på bioreceiverna att jag inte har någon sub, kommer .1-signalen att ledas ut i frontarna då?

Bör jag välja Vifa för att få det klangmatchat?

Jag förväntar ju mig att få en riktigt grym biobas också. Kommer jag att kunna få det?
Bör jag välja PL26 eller skulle jag kunna bli nöjd med ljudvolymen i PL22?

Tidigare hade jag en 10" Magnatsub, kasst ljud (Lät mest förjävligt när Gino Marzzone föll i golvet i Bound) men jag var nöjd med ljudvolymen.

Rummet är ca 25 kvm och jag tänker driva modulerna med Amp5 från 41hz.

Det blev en del frågor inom flera områden :lol: Hoppas jag kan få hjälp :P

Bästa forumet detta med tanke på kunskapen är min uppfattning.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-13 14:41

Jo, det blev kanske väl många frågor och flera av dem har jag ingen input på, då jag uteslutande bygger med JBL element.

Men jag kan gärna dela med mig av mina erfarenheter av subbar till musik och film.
Och det är som jag ser det, viktigare att bygga i första hand för musik, då det ställer störst krav på återgivningen.
Sen skulle jag satsa på att bygga en basreflex med port, eller PR (Passiv Radiator), eller möjligen en bandpasslåda, dels för att du då även får full nivå på den lägsta oktaven, utan att du tappar märkbart i tighthet och dessutom kan du då erhålla detta i en förhållandevis mindre låda.
Min erfarenhet, är att det är viktigare med en stabil/dubbelväggig välstagad låda, framför en sluten låda.

/Rolle

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-04-13 15:49

HFLS är ju portad så jag tycker inte det kan skada att köra eventuellt basstöd portat också. Det är inget fel på portade lådor så länge som man bygger dom korrekt och med passande element.

SLS 12:an är ett bra exempel på element som inte ska portas!
Vifa elementen passar utmärkt däremot.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-13 16:48

xxls 12 ska du köra dom andra imho är inte nog bra gärna 2st

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-13 20:39

Då bestämmer jag mig för basreflex. Då behöver jag inte vara orolig över att få för lite bas i de lägre oktaverna och så blir det Vifaelement i hela systemet :)

Jag har tänkt köra med Vifa PL22. Då blir inte lådan så stor och så kan jag lägga mer pengar på att få den stabil. I och med att jag kör basreflex så kommer jag nog bli nöjd med ljudvolymen. Jag är väldigt nöjd med ljudvolymen som HFLS ger.

Jag känner mig ganska sugen på 25 mm eller 28 mm MDF 8) Vad rekommenderar ni?

Lådorna tänkte jag göra ca 3x4x5 dm så volymen blir ca 40 liter efter bitumen och rör m.m.

Bild
(Optimalt är 32 liter)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-13 21:04

Lämplig volym är ca 30-35 liter och avstämd till 16-20 Hz. Fyll lådan med vitt fluff till ca häften. Komihåg att Vifan har lite kort slag så den kommer att få en begränsad ljudtrycks förmåga. Jag har 4 st PL22 i mitt system för att kompensera för den korta slaglängden.
Frågan är hur högt ljudtryck du tror dig behöva?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-13 21:25

Man får lätt problem med rumsresonanser när baskapablare högtalare ställs in i ett rum. Resonanser hänger kvar ett tag i rummet och fördärvar allt som kan kallas tajt bas. Detta medför att högtalare med tajt bas helt enkelt bör vara lågbasfattiga :wink:
Det går dock att komma runt detta problem på olika sätt som placering och akustikbehandling, eller en sån sniklösning som att använda en parametrisk eq för dämpa problemfrekvensena :).

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-13 22:37

En Behringer Ultracrve DEQ2496 pro, för c:a 1500:- löser resonansproblemen m.m. på ett enastående sätt.

/Rolle

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-04-13 23:15

Stäm gärna av lite lägre så att kurvan lutar lite från runt 80 Hz. Detta för att rummet kommer hjälpa upp kurvan en del.

En simulerad kurva som är helt rak kan gärna bli lite bumlig i realiteten.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-14 00:16

Haakan_W skrev:xxls 12 ska du köra dom andra imho är inte nog bra gärna 2st

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-14 22:23

Det blev "lite" bättre med WinISD. Efter lite experimenterande så kom jag fram till det här. Jag satt lådvolymen på 40 liter för då fick jag upp ljudvolymen med 0,7 db på 25 hz i jämförelse med 35 liter. Knappt hörbart ju. Jag bygger nog lådan så den blir 40 liter utan innehåll, blir väl någonstans mellan 35-40 liter då den är klar.
:D

Bild

Jag har läst en del om Behringer, dämprör (kvartvågspipa?) och vad det nu heter datorbaserade eq:n som jag läst om här på Faktiskt. Jo, jag måste ju mäta upp rummet också. Det lär ju vara kul :)

Det är tydligen en lååång väg till bra ljud. Jaja, två moduler lär ju bli bättre än en som jag hade tidigare (plus att den var dålig). Sen får jag se över vad rummet gör med ljudet.

Jag tror att jag kommer bli nöjd med ljudtrycket. Min ekonomi håller sig gladare med två element. Hifikit råkar ju ha bra pris på PL22 i jämförelse med Ljudia, jag antar att de har fel pris på hifikit. Annars hade det nog blivit PL26 från Tyskland (ska ju bygga en HFLS-1 center också).

xxls är väl väldigt dyra har jag för mig. Vad står förkortningen för Haakan_w, alltså imho?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-14 22:35

in my humble opinion...

grejen är den att en xxls bör spela starkare än typ 4st pl22

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-15 11:08

Suck Haakan, nu lurade du in mig på andra spår :)

Nu har jag suttit och läst en del om PL22 och xxls m.m.

harmonicdiscord.com

PL22:n har ju bara 4 mm linjär slaglängd och så är det ju bara en åtta. Det är nog risk för att jag inte blir nöjd med två stycken i alla fall. Jag vill ju att det ska kunna skaka i kläderna.
XXLS är ju inte så dyra från audiocomponents så det får nog bli två sånna. Du kanske kan hjälpa mig med mer info om xxls Haakan_W? Eller någon annan?

Hur bra är de till musik (omöjlig fråga kanske)?
Distortion?
Hur mycket effekt borde jag mata de med?
Att bara ha en är väl inget alternativ med tanke på musik?[/url]

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-15 11:08

Jo, en Ultracurve är väl värd sina pengar på flera sätt.

När det gäller själva subben, måste jag bara säga, att det är RIKTIGT SKOJ, när den utan att blinka, förmår ge full utnivå, ner till c:a 16Hz, men då behövs det förstås lite andra grejor och även en lite större låda.
Vissa skivor kommer då att avslöja sådant som tidigare aldrig hörts!!! :D

Det är skillnad på subb och subb!!!

/Rolle

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-15 11:20

paradigm skrev:Jo, en Ultracurve är väl värd sina pengar på flera sätt.

När det gäller själva subben, måste jag bara säga, att det är RIKTIGT SKOJ, när den utan att blinka, förmår ge full utnivå, ner till c:a 16Hz, men då behövs det förstås lite andra grejor och även en lite större låda.
Vissa skivor kommer då att avslöja sådant som tidigare aldrig hörts!!! :D

Det är skillnad på subb och subb!!!

/Rolle

Vad har du för subb?
16Hz är ju inte ens hörbart 8O ?

Med två XXLS 12" och en amp5 med 20.000 uF och 150 VA per element, börjar det bli en "subb" då? Jag kan ju brygga två amp5 annars.

Några tips på lådan? Är peerless rekommenderade lådor bra?

http://www.tymphany.com/datasheet/appview.php?id=29

Jag skulle nog simulera lite annorlunda men jag kan ju inte mycket om det.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-15 11:32

Shit vad stor låda min simulering gav :( Jag hade nog velat ha lite mer sluttning, men det spelar ju ingen roll om man har en ultracurve. Men det har jag ju inte.
Kanske en tia hade blivit bättre :?: :roll:

Gula kurvan är vad peerless rekommenderar.
Bild

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-15 11:39

[/quote]Vad har du för subb?
Med två XXLS 12" och en amp5 med 20.000 uF och 150 VA per element, börjar det bli en "subb" då? Jag kan ju brygga två amp5 annars.
Jag skulle nog simulera lite annorlunda men jag kan ju inte mycket om det.[/quote]

Jag har byggt en en subb med JBL W15GTI, men det finns likvärdiga JBL element, ur deras Power serie, som är avsevärt billigare. Det är ju rätt sällan man behöver en subb som tål 5000W. :wink:
Jag råkade bara komma över en W15GTI till bra pris.

He he, jag vet att 16 Hz är knappt hörbar, men det är så himla skoj, att mata in testskivan och se de stora konutslagen och känna dem fysiskt. :D

Med EN JBL subb, är jag säker på, att du inte behöver något annat, då spar du ju in en del på förstärkarsidan också.

Bor du i Sthlmstrakten, kan du ju komma förbi och provlyssna och jag lovar att du inte blir besviken.

/Rolle

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-04-15 13:22

hurdan blev JBL-subben tycker du? Den där w15GTI har ju rätt låg känslighet, men tål å andra sidan mkt effekt och har massor med slaglängd :)
NN

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-15 15:04

NNord skrev:hurdan blev JBL-subben tycker du? Den där w15GTI har ju rätt låg känslighet, men tål å andra sidan mkt effekt och har massor med slaglängd :)

Den låter makalöst bra, med ett driv och en renhet, som jag aldrig hört maken på.

Jag är så oändligt nöjd med subben.
Den lockar fram saker ur vissa skivor, som jag aldrig hört förut och gör det dessutom med sådan auktoritet och kraft, att det är väldigt svårt att slita sig från sweetspoten. :D

/Rolle

EDIT: Verkningsgraden på 92dB, är inget problem, det räcker ju med bara några watt, för att bli vräkt. :wink:

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-15 16:58

Föresten Niklas, hur går det med ditt stora projekt?

/Rolle

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-15 17:54

HFLS-1 presterar omkring 106-110 dB vid 80Hz och 1m lite beroende på placering. Och en sub kan tillgodoräkna sig 9dB ifall den ställs i ett hörn (och yttreligare ngt mer i de lägsta frekvenserna). I såfall krävs bara ca 100 dB hos subwoofern :) för att matcha HFLS-1.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-15 17:56

Såg att TB W8-740x har slaglängd på 12 mm så det blev ju riktigt intressant med tanke på priset på hifidistrubition, ulboxbygget och den lägre materialkostnad. Synd att TB verkar byta sitt sortiment varje dag typ så W8-740C inte finns längre :(. W8-740E ska ju tydligen inte gå lika djupt som W8-740C.

Simulerade lite med XXLS 10". Problemet är ju att röret blir ganska långt, har nu även läst om det. Om det inte blir problem med blåsljud så är det ju bara att stadga upp det ordentligt.

60 Liter och avstämd till 22 Hz:
Bild

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-15 18:00

paradigm skrev:
Vad har du för subb?
Jag skulle nog simulera lite annorlunda men jag kan ju inte mycket om det.[/quote]

Jag har byggt en en subb med JBL W15GTI, men det finns likvärdiga JBL element, ur deras Power serie, som är avsevärt billigare. Det är ju rätt sällan man behöver en subb som tål 5000W. :wink:
Jag råkade bara komma över en W15GTI till bra pris.

He he, jag vet att 16 Hz är knappt hörbar, men det är så himla skoj, att mata in testskivan och se de stora konutslagen och känna dem fysiskt. :D

Med EN JBL subb, är jag säker på, att du inte behöver något annat, då spar du ju in en del på förstärkarsidan också.

Bor du i Sthlmstrakten, kan du ju komma förbi och provlyssna och jag lovar att du inte blir besviken.

/Rolle[/quote]

Tack för erbjudandet, det hade nog varit en upplevelse :o . Jag har bott i Södertälje men bor i Luleå nu.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-15 19:17

OK, men kolla gärna om det finns någon i Luleå med omnejd, som har en JBL GTI, eller P1222/P1224 sub, som du kan lyssna på, innan du bestämmer dig.

Jag tror att du kommer att förstå vad jag menar, när jag säger att det är skillnad på subbar och subbar.

/Rolle

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-15 19:32

paradigm skrev:P1222/P1224 sub, som du kan lyssna på, innan du bestämmer dig.

p1222 jag tror det va en sån en polare kör i bilen?

fungerar dom verkligen hemma utan kompensation?

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-15 20:32

Haakan_W skrev:

De angivna specen, är för en sluten låda på 28L, så man kan med fördel lägga på några liter och samtidigt göra den portad, för att därigenom, bättra på lågbasen ytterligare. :D

Funkar KANON hemma!!!

/Rolle

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-15 20:51

Jag har ju fått lära mig att inte ha med bilbasar att göra :? Fast jag har läst det tusen gånger så har det inte gått in riktigt varför man inte ska göra det. Jag provade simulera de olika jbl-basarna. Sluten låda så var det ju inge problem men med basreflex så blev det tokigt med rörlängd m.m.

Jag blev i alla fall sugen på två JBL GT4-10. Min simulering med sluten låda säger ju att det blir bra. Något jag har missat?

Bild

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-15 20:57

paradigm skrev:
Haakan_W skrev:

De angivna specen, är för en sluten låda på 28L, så man kan med fördel lägga på några liter och samtidigt göra den portad, för att därigenom, bättra på lågbasen ytterligare. :D

Funkar KANON hemma!!!

/Rolle

De bör alltså funka med GT4-10 också? :D

Om man vill ha rak frekvenskurva hela vägen ner så får ju basröret plats i basreflex såg jag.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-04-15 22:25

Njae, jag skulle nog hålla mig till JBL element ur GTI, eller Power serien iaf, vars konstruktion och kvalitet jag förbehållslöst kan rekommendera.

De billigare (bil)modellerna, vet jag väldigt lite om och jag misstänker att jag själv inte skulle använda de billigare massproducerade elementen.
Det är också sådana bilhögtalare, som man så ofta får höra, att man ska undvika i hemmiljö. :wink:

De proffsbaserade, dvs dyra/exclusiva elementen däremot, är som dom säger over there, "it's an entirelly different ball game".

/Rolle

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-16 15:23

skrutten skrev:HFLS-1 presterar omkring 106-110 dB vid 80Hz och 1m lite beroende på placering. Och en sub kan tillgodoräkna sig 9dB ifall den ställs i ett hörn (och yttreligare ngt mer i de lägsta frekvenserna). I såfall krävs bara ca 100 dB hos subwoofern :) för att matcha HFLS-1.

hmm, det var delvis denna graf som gjorde mig orolig:

The PL22 requires approximately 90W to generate 106dB
Bild

Nästa

Återgå till DIY-forum