Här virvlar spekulationerna...
Du har helt fel! Jag är 100% positiv till att lägga ut filer och frågan har varit upp redan för ett tioatal år sedan. Men jag själv har inte varken tid eller lust att göra arbetet, och det har inte funnits någon annan som tagit på sig jobbet att göra alla digitaliseringar. Detta har jag redan sagt. Du behöver inte spekulera och projicera dina mörka tankar på andra. Läs det jag skriver bara.
Om du hade varit med i LTS och läst MoLt hade du dessutom vetat att jag bara i undantagsfall har varit den som formulerat hur apparaterna har låtet. LTS testansvarige är Johan Lindroos, inte jag.
Om du hade anständigheten att FRÅGA om det du undrar över, istället för att spekulera om det (via bearbetning i din konspriationssjuka hjärna) så vore det bra.
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Vissa vill uppleva ett så "bra sound" som möjligt, utan hänsyn till vad som är naturligt eller ackurat återgivet (i överensstämmelse med ursprunget).
Det är väldigt sannt det som blir ett problem är när ordval som "Objektivt sann och korrekt neutralt" kommer in i bilden för så kommer vi automatiskt in på vad som 'är rätt och vad som är fel. Alla vill ha rätt och ingen vill ha fel.
Jag ser inte problemet. Alla
har ju rätt.
Det är upp till var och en att ta ställning till vad man vill.
Om man inte bryr sig om att det åter trevligt, utan bara är ute efter "hur det var", så bör man sträva efter att uppnå en sådan återgivning. Var och en gör det på det sätt man tror är bäst!
Om man vill att det skall låta så subjektivt bra som möjligt, så bör man sträva efter det! Och det är rätt väg. Den som ifrågasätter det är poänglöst ogenerös.
Om man inte bryr sig om att det är i överensstämmelse med ursprunget så kan inte jäkel komma och säga att det är fel väg - det är även det poänglöst ogeneröst. Det är ingen annans sak att avgöra. Man avgör själv vad man vill.
Köper du prylar för 100000:- och så kommer någon och slänger dig i ansiktet att min anläggning för 10000 är mer korrekt än din. Mina prylar är objektivt rätt din kan låta subjektivt ok.
Men vem har gjort det? Vem kan ens avgöra det utan att vara på plats? Det du beskriver låter underligt, och jag vet inte om jag sett att sådant förekommit. Däremot verkar det vara en vanlig farhåga. Frågan är om den är befogad.
Jag skulle dessutom gärna vilja se ett exempel på att någon skrivit: "min anläggning för 10000 är mer korrekt än din. Mina prylar är objektivt rätt din kan låta subjektivt ok", eller något liknande.
Sen vill jag ju dessutom tycka (faktiskt) att det måste finnas något gräns för vad som måste vara tillåtet att tycka och säga också.
Att en person exempelvis
måste få tro/tycka/anse att en apparat är bättre än en annan, det tycker jag är självklart. Om personen sedan väljer att anföra objektiva eller subjektiva skäl är väl upp till var och en? Fast det är klart - en utsago om att apparaten släpper igenom musiken med mindre färgning (ett objektivit påstående) är väl rent av orimligt att komma med om man inte har en objektiv uppbackning. På samma sätt som en subjektiv synpunkt bör vara uppbackad av en subjektiv erfarenhet. Fast det där är ju självklarheter.
Det är väl vidare inte rimligare att en person som köpt en apparat för 100 000:- skall få säga att den är bättre än den för 10 000:- isåfall? Eller antyder du att pengarna har med saken att göra?
Ser du inte vad ni i ord ställer till med. Även om ni inte tänker så vilket ni bevisat, men många i supporterklubben slår folk i huvudet.
Jag lyssnar på det du säger. Jag säger inte emot, men jag har inte själv sett det du drar fram. Kan du komma med något exempel på det?
Sen undrar jag också: Kan du förstå vad det beror på att väldigt många upplever att det är precis tvärtom mot det du beskriver?
Alltså att LTS är positivt inställda till ALLAS version av sin hifi-hobby, och vill inte diktera vad någon skall tycka, men att det är vanligt att man möter ogenerositet i andra riktningen.
Alltså att idén att återge så ursprungstroget man kan (hur bra det nu går, men det är en annan fråga) motarbetas med tänder och klor från en lite grupp som vill diktera att inga andra inställningar till musikåtergivning är "låter det bra så är det bra" skall vara tillåtna.
Kan du förstå att det känns underligt att själv gilla alla infallsvinklar som gör någon glad - men se att de mål man själv väljer, motarbetas hysteriskt av en lite grupp?
Som jag ser det är frågan om
vad man vill i en helt subjektiv fråga. Bara man själv kan veta vad man vill. Att försöka projicera sina egna idéal på andra är fel. Man kan
berätta om vad man vill, och berätta om
varför man vill just det, men att diktera vad någon annan skall vilja, eller att det de vill är fel, är ju absurt. Icke desto mindre blir de som vet att de vill komponera sig en så transparent anläggning som möjligt - ändlöst angripna.
När F/E-lyssningsprincipen (som ger information som kan vara till nytta för nästan alla, oavsett vilka specifika ljudeideal de har*) angrips genom "guilt by association", har det gått för långt!
Vh, iö
- - - - -
*Alla utom kanske de allra extremaste nihilisterna, som helst av allt vill slippa veta. Helt ok det också. Vill man slippa veta är det dock inte rimligt att man letar efter saker man inte vill veta, för att kunna klaa på att man hittade dem.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).