F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 17:33

dimitri
Säg som det är, du gillar det här va? Vantä blyg nu. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-16 17:34

Lust skrev:Är kanske inte lika förtjust i Ingemars käpphästar som "Allt är redan förklarat och har man inte fattat det är man för dum..." och hans högst fantasifulla slutledningar av det man skriver.

När allt är förklarat - är allt förklarat.

Det finns en gräns helt enkelt. Vem som helst kan drivas till att ge upp. Jag gör det (ger upp) det när de pedagogiska beskrivningar jag skrivit i bästa välmening, resulterar i att jag får skit tillbaka av vissa.

Då får de som kastat skit helt enkelt acceptera att jag inte kan (och definitivt inte vill) berätta något mera. Då nöjer jag mig med att hänvisa till det som redan skrivits.

Om du Lust då väljer att bete dig som en bortskämd barnrumpa som blir ledsen och kastar mera skit, när inte dina ändlösa krav på andras förklaringar leder till att du får en gratislektion till (trots att du kastat skit på de du fått) så får du väl bitcha vidare.

Det kommer inte att göra mig positivt inställd till dig dock, om du trodde det. Det får dig bara att framstå som den bortskämda barnrumpa du är.

Vh, iö

- - - - -

PS. Käpphästar ogillar jag lika mycket som tumregler.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 17:39

IngOehman skrev:Näralltärförklarat-äralltförklarat.Detfinnsengränsheltenkelt.Vemsomhelstkandrivastill
attgeupp.Jaggördet(gerupp)detnärdepedagogiskabeskrivningarjag
skrivitibästavälmening,resulterariattjagfårskittillbakaavvissa.
Dåfårdesomkastatskitheltenkeltaccepteraattjagintekan(ochdefini
tivtintevill)berättanågotmera.Dånöjerjagmigmedatthänvisatilldetso
mredanskrivits.
OmduLustdåväljerattbetedigsomenbortskämdbarnrumpasomblirle
dsenochkastarmeraskit,närintedinaändlösakravpåandrasförklari
ngarledertillattdufårengratislektiontill(trotsattdukastatskitpåded
ufått)såfårduvälbitchavidare.
Detkommerinteattgöramigpositivtinställdtilldigdock,omdutroddede
t.Detfårdigbaraattframståsomdenbortskämdabarnrumpaduär.

Lust verkar mycket mer mogen och logisk än du.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-16 17:43

Buzzz - bzz - bzzzz....

Smasch!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-04-16 17:44

Att ni orkar! :roll:
Mundus Vult Decipi

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-16 17:46

Flint skrev:dimitri

Du har förlorat din trovärdighet iom det jag citerade. Inga krumelurer kan hjälpa. Det är groteskt när en person som bara pratar och inbillar sig att ha uppfunnit något anklagar en annan som har sina konstruktioner i många hem just för att bara prata.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-16 17:46

Jaa, liten uppryckning från flera håll kanske vore på sin plats.

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 17:46

IngOehman skrev:Buzzz - bzz - bzzzz....

Smasch!

Vet du vad som kännetecknar en svans? Jo, den är fäst vid ett arschel...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 17:49

dimitri skrev:

Du har förlorat din trovärdighet iom det jag citerade. Inga krumelurer kan hjälpa. Det är groteskt när en person som bara pratar och inbillar sig att ha uppfunnit något anklagar en annan som har sina konstruktioner i många hem just för att bara prata.

Det är OK för mig. Hoppas att du inte misstycker. :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-16 17:50

Flint skrev:

Smasch!

Ja! Just detta är din nisch. Inget annat. Håll dig till din läst!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 17:51

Piotr skrev:Jaa, liten uppryckning från flera håll kanske vore på sin plats.

/Peter

OK, ska försöka.

Såg du min notering om tranientökningen vid rent R mot med konstbelastningen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 17:51

dimitri skrev:
Flint skrev:

Smasch!

Ja! Just detta är din nisch. Inget annat. Håll dig till din läst!

Menar du ingvars påhopp.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-16 17:53

Flint skrev:

/Peter

OK, ska försöka.

Yup, intresssant. Nån idé om vad det kan bero på?

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 17:56

Piotr skrev:
Flint skrev:

/Peter

OK, ska försöka.

Yup, intresssant. Nån idé om vad det kan bero på?

/Peter

Första tanken var lastens fasläge i just det området. Annars har jag ingen direkt idé. Har du?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 17:57

Lust skrev:Jag klankar inte på dig, Kaffet - tycker du har lagt ner mycket tid och tålamod med LTS-hatten på dig. Det ska du ha en eloge för.
Tack!

Det känns ändå rätt snopet och trist att man misslyckats med att förklara, eller hela tiden får befängda påståenden utan saklig bakrund i ansiktet som man helt enkelt förväntas försvara. Det är så icke-konstruktivt det kan bli, jag håller med dig. Det är därför man undrar hur mycket av det som är skrivet, som egentligen går fram på så sätt att det reflekteras över det. Om det man skriver inte ens sakligt och med ens viljan att förstå läses är det ju knappast värt ansträgningen.

Det finns de som verkligen måste se saker som rätt eller fel, och har enormt svårt att acceptera andra synvinklar - de passar helt enkelt inte in i världsbilden.

Jag tycker, ärligt talat, att just f/e-testningarna är en mycket bra del av verksamheten. Mycket av LTS filosofi om objektiv utvärdering och sund inställning till ljudåtergivning finns där som bas.

Men det är alldeles för mycket fokus på det. Inte en spaltrad har skrivits om det möte vi just haft om rörförstärkare och kinahifi. Ett jätteintressant möte. Men den typen av verksamhet är ju liksom svår att kritisera, den är ju positiv för alla. Då pratas det inte alls lika mycket om det. Det är ju på något sätt roligare att klanka ner eller ifrågasätta och visa sig duktig.

Det ger sig uttryck i sådanna här uttalanden (och det är bara ett av flertal av Flint):

Han tycker ofta en stor del av glädjen finns i just tjaffset i sig, och är inte så intresserad av om han sårar eller skiter i sanningen. Det blir liksom roligare och mer hetsk debatt om man slänger in lite osanningar eller obesvarbara påståenden.

Jag är nog rätt olik honom. Jag tycker det är roligare att hitta konstruktiva och utvecklande tankegångar hos dem jag pratar med. Jag behöer inte göra allt för att vinna poäng, utan kan finna det utvecklande att ha fel ibland.

Tack för lyckönskningen. Jag tycker det känns skitbra just nu :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 18:02

Kaffekoppen skrev: Inte en spaltrad har skrivits om det möte vi just haft om rörförstärkare och kinahifi. Ett jätteintressant möte. Men den typen av verksamhet är ju liksom svår att kritisera, den är ju positiv för alla. Då pratas det inte alls lika mycket om det. Det är ju på något sätt roligare att klanka ner eller ifrågasätta och visa sig duktig.

Men hur i %¤%&% ska vi kunna veta vad ni träffas och snackar om om ni inte talar om det. Där har väl även du ett ansvar. Se till att någon skriver om det. Ni har ett interfaceproblem med omvärlden. Lös det. Ni förvånas över att ni blir missuppfattade. det är väl i så fall ert eget fel. Jag blir inte förbannad på dimitri för att han tycker att jag är kokko. Han grundar det på mitt uppförande, och med all rätt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 18:09

Du är väl inte medlem? Allt vi gör är inte öppna möten.

Du pratar bara en massa skit hela tiden, ofta medvetet för du tycker det är kul, och är inte ett dugg intresserad av vad föreningen gör. Du försöker inte ens förstå eller intressera dig.

Du vill bara bråka. Du har inget annat intresse. Du tycker det är kul att bråka. Du mår riktigt bra när du fått in en rejäl doning med din slev. Då trivs du. Oavsett vilken effekt det har. Det är inte intressant för dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 18:12

Kaffekoppen skrev:Du är väl inte medlem? Allt vi gör är inte öppna möten.

Du pratar bara en massa skit hela tiden, ofta medvetet för du tycker det är kul, och är inte ett dugg intresserad av vad föreningen gör. Du försöker inte ens förstå eller intressera dig.

Du vill bara bråka. Du har inget annat intresse. Du tycker det är kul att bråka. Du mår riktigt bra när du fått in en rejäl doning med din slev. Då trivs du. Oavsett vilken effekt det har. Det är inte intressant för dig.

Talar du om för mig vad jag tycker eller vad du tror att jag tycker?
Det första vet du mycket lite om.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 18:14

Kaffekoppen skrev:Du är väl inte medlem? Allt vi gör är inte öppna möten.

Diskutera inte LTS här då. Håll allt om föreningen för er själva inom föreningen så blir ni inte missuppfattade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 18:18

Det är ju förståss bara den bilden du förmedlar. Tycker du den är fel? På vilket sätt är den felaktig?

Du svarade genom två olika inlägg nu. Du blev väl inte upprörd? Du kan ju lugnt och sakligt förklara om du tycker att din självbild avviker från den uppfattning du förmedlar.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-16 18:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 18:19

Kaffekoppen skrev:Det är ju förståss bara den bilden du förmedlar. Tycker du den är fel? På vilket sätt är den felaktig?

Vilken bild. Snacka i klartext.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-16 18:20

tvett skrev:Har vi inte kommit längre än såhär???

Och då ska du veta att vi har hållit på i ett antal år...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 18:23

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Det är ju förståss bara den bilden du förmedlar. Tycker du den är fel? På vilket sätt är den felaktig?

Bilden av dig som individ. Bråkstake. Mycket lite intresserad av saklighet. Kan låtsas vara vänlig för att se om du kan hitta något att använda senare när du känner för att sleva till någon, när dagen känns tråkig och konfliktlös.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 18:24

Sidorna tuffar på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 18:27

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Bilden av dig som individ. Bråkstake. Mycket lite intresserad av saklighet. Kan låtsas vara vänlig för att se om du kan hitta något att använda senare när du känner för att sleva till någon, när dagen känns tråkig och konfliktlös.

Jasså den. Den bilden är ju sann. Hur skulle jag kunna bli arg på den. Den är dessutom den vänligare versionen av mig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-16 18:32

Skrivet den 12/3 på sidan 3
Poe skrev:Det är ju bara att inse att en CD-skiva aldrig kommer motsvara ljudet av en live-föreställning, hur troget man än kan återge ljudspåret. Inspelningen kommer ju alltid att sätta en begränsning. Det är ju tom så att vissa liveframträdanden låter skit så man hellre hör det inspelat på skiva. :lol: Varför inte nöja sig med att man gillar ljudet från en viss komponent även om det färgar?

Ja, varför inte? Idag är det den 16/4, tidig kväll. Ingen i de 115 följande sidorna har sagt något annat. Faktiskt är alla överens om ditt förslag.
Skriver detta för att sammanfatta tråden för dig ifall du inte haft tid att följa tråden.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-16 18:34

Detta tänkte jag posta för två sidor sedan (=3h) i ett preventivt syfte. Säkert meningslöst, så jag gjorde det inte. Eftersom jag gillar att ha rätt, postar jag det nu, så fyller det ändå någon sorts funktion:

3h timmar gammal inlägg:

Så, ska ni låta gnabbet ta över nu? Tycker att tråden har haft sina förtjänster (=informativa inlägg, alt skojiga). När är det dags att sluta?

Flint!

Du gjorde en bra sak som testade och lade ut filerna. Din tes och önskan tycker jag är tydlig. Tror att det finns en hel del som håller med dig, andra inte. Personligen tycker jag att det finns en poäng i att bjuda in folk till lyssning och debatt, vilket du bla har gjort. Men släng inte ut babyn med badvattnet i din iver att röra om.

Till de som gnabbas med Flint: Känns det roligt/underhållande? Jag ser bara en dos humor och konstant reaktionism hos herr Flint. (Det som verkar vara konstant?) Tror inte att Flint's ambition är annat än att röra om, provocera och kanske väcka någon tanke. Emellanåt kommer guldkorn.
Resten låter jag vara. (Därmed inte sagt att argumentation är bortkastad.)

Antagligen är detta inlägg = slå in öppna dörrar (eller stängda, -välj själv) men what the heck... :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 18:41

Maarten
Tackar. Du har förstått. Sen vill jag bara passa på att säga at jag är mycket mer seriös än vad som kanske framgår i mina ibland tredubbelbottnade inlägg. Ibland tar showen över och det verkar säkert lite barnsligt. Jag tycker dock inte att HiFi är så rasande allvarligt att man behöver gå hem och grina bara för att man har olika uppfattningar om syftet och tolkningen av vår hobby.

Mer f/e åt folket, om dom vill ha det villsäga.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 18:45

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Jasså den. Den bilden är ju sann. Hur skulle jag kunna bli arg på den. Den är dessutom den vänligare versionen av mig.
Det är en bild jag uppriktigt sagt är ledsen att jag har.

Det är trist när du utan tanke på konsekvenser för andra sprider saker du inte bryr dig om ifall de är sanna eller inte, eftersom det passar ditt syfte.

Tycker det var givande och intressant att prata med dig. Känner mig rätt blåst. Vet inte vilket nöjje du finner i att förnedra andra, men det känns obehagligt för mig, även om jag inte känner mig personligt träffad.

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-04-16 18:50

Flint man! Jag tror att du luras lite genom att diskutera på det plan som behagar för ögonblicket. Ibland ren sakfråga, ibland..nåt annat.
Det ligger väl i linje med svänget du eftersträvar? Lite analogt svaj, överhörning och brus i diskussionen för att hrm, sväng skall uppstå?

Mer seriöst: Är allt underhållning?
Senast redigerad av Maarten 2007-04-16 18:52, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi