F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-16 21:48

Jag har iofs. inget emot veteranprylar, men det måste ju tillverkas något nytt också så att veterantillväxten fortgår.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 22:44

Subjektivisten skrev:Problemet är personer som du, som inte kan läsa det folk skriver.

När skall du börja komma med sakliga argument du har postat närmare 7000st oneliners som jag vet om.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-04-16 22:49

För fasen, ni är ju fantastiska. Vadå Parlamentet, vadå Falty Towers vi har ju för fasen den roliga tråden dogm eller vetenskap.

Tack för humorn killar :lol: :lol: :lol: :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 22:52

Håller med. Har ibland skrattat så jag fått käklåsning och hade varit i USA hade jag kunnat stämma internetleverantöre och tjänat miljoner på kuppen för sveda och verk. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-04-16 22:55

Nänä försök inte NAD 208 är transpirent nog :twisted:
eller är Rotel ännu mer transportabel?? :lol:

Eftersom ingen av dom kan detekteras som färgande så vinner Bryston för en sån har ingenjörn.. :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 23:04

Tror han har fler 208:or än Bryston :)

Fast mitt Sansui b-2101 är helt enkelt bra nog för mig. Det är gammalt nog också. Man vill ju inte riskera att stötta någon idag levande konstruktör. Det verkar ju vara mot filosofin...

Fast jag hade nog velat ha ett Bryston..nä...åker hellre jorden runt för prisskillnaden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 23:07

Själv har jag massor av både nya och gamla. Köpte ett par Audio pro A 2.42 idag defekta. för 200:- ena basen var trasig. Till min förvåning när jag skruvade upp den så har magneten släppt på baksidan.. 8O 8O 8O 8O

Tips på om det går att trycka tillbaka den och typ limma eller silvertape :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-16 23:10

Flint skrev:Kaffekoppen
Jag har och har haft samma inställning till f/e hela tiden. Att jag tycker att det ger intressanta möjligheter vid konstruktion men att jag inte anser det duga för total slutvärdering. Jag har också ansett att LTS och IÖ gör en patetisk dogm av den ideologiska nyttan med testet, men det har inget med f/e-testet att göra ur ren teknisk vinkelvolt. Jag lät er flörta ett tag för att se hur långt ni var beredda att gå i smetighet. Det verkar som om du och husse tog det på allvar och blev lite besvikna när jag sa ifrån.
Slutsats, jag är alltså stärkt i min uppfattning om f/e av att ha provat det själv. Kul teknisk test men LTS-snacket runt det är löjlig pseudoideologi.

Sicket tragiskt inlägg...

Flint, du klagade när jag skrev det i PM så ok... Du är tragisk!
Senast redigerad av tvett 2007-04-16 23:11, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 23:11

Tappad från 3m höjd?

Verkar vara ett kap iallafall..but bas bara..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 23:12

Ja den var inte dyr. 450:- på hifikit synd bara att de svinen tag 220:- för pack och frakt. :?

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 23:14

Det borde du ju vetat om innan.. totalkostnaden alltså..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 23:17

tvett skrev:
Flint skrev:Kaffekoppen
Jag har och har haft samma inställning till f/e hela tiden. Att jag tycker att det ger intressanta möjligheter vid konstruktion men att jag inte anser det duga för total slutvärdering. Jag har också ansett att LTS och IÖ gör en patetisk dogm av den ideologiska nyttan med testet, men det har inget med f/e-testet att göra ur ren teknisk vinkelvolt. Jag lät er flörta ett tag för att se hur långt ni var beredda att gå i smetighet. Det verkar som om du och husse tog det på allvar och blev lite besvikna när jag sa ifrån.
Slutsats, jag är alltså stärkt i min uppfattning om f/e av att ha provat det själv. Kul teknisk test men LTS-snacket runt det är löjlig pseudoideologi.

Sicket tragiskt inlägg...

Jo, alltså, riktigt bra är nog inte livet för Flint just nu.

Inlägget är ju som gjort för att få igång lite vevande och få bort fokus på hans elakheter i stort.

Hela argumentationen och insinuationerna tyder på en person som nog skulle behöva en kram, men det finns ingen som vill det.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-16 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 23:18

Ja Men vill klaga lite :) . Känns bättre då att spendera pengar när man iaf får gnälla lite. Typiskt svenskt. Billigt ändå. Totalpris på högtalarna 800:-

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 23:20

Birger skrev:NAD 208

Detta är världens mest transparenta elgrill. :D :D

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 23:22

meanmachine skrev:
Birger skrev:NAD 208

Detta är världens mest transparenta elgrill. :D :D
De flesta grillar jag har brukar sota igen :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 23:25

Tvett skrev:Sicket tragiskt inlägg...

Varför är du så gnällig det finns en sak här som ni måste se på rätt sätt. För det första så säger Flint "JAG TYCKER" mest hela tiden. Alltså detta är hans subjektiva åsiker. Det är väl fortfarande ett demokratiskt land. Då besvara man med att det tycker nite jag jag tycker osv. Då har båda parter sag vad de vill säga. De som tappar sitt COOL har missat poängen. Han är alltså inte tragisk utan det är tragiskt att han inte få uttrycka sin åsikt. En bra regering tål att skällas på. En diktatur dödar alla motståndare. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 23:31

Kaffekoppen skrev:Sansui b-2101

Detta har du nämnt några gånger. Det har väckt min nyfikenhet för vad du har i övrigt som välljuder. :)

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 23:44

meanmachine skrev:

Varför är du så gnällig det finns en sak här som ni måste se på rätt sätt. För det första så säger Flint "JAG TYCKER" mest hela tiden. Alltså detta är hans subjektiva åsiker. Det är väl fortfarande ett demokratiskt land. Då besvara man med att det tycker nite jag jag tycker osv. Då har båda parter sag vad de vill säga. De som tappar sitt COOL har missat poängen. Han är alltså inte tragisk utan det är tragiskt att han inte få uttrycka sin åsikt. En bra regering så att skällas på. En diktatur dödar alla motståndare. :wink:

Det är väl mest det här som är det patetiska:

Flint skrev:Jag lät er flörta ett tag för att se hur långt ni var beredda att gå i smetighet. Det verkar som om du och husse tog det på allvar och blev lite besvikna när jag sa ifrån.
För det första så framställer han Ingvar som min husse, vilket han säkert tycker är provocerande och roligt.

Sen utrycker han LTS skulle ha någon sorts ideologi runt testverksamheten vilket bara är ett sätt att få det att verka som om vi säger något mer än att det är ett utvärderingshjälpmedel (fritt för var och en att bedömma). Det skall verka som om föreningen är lite upp i det blå utan några kroppsdelar på marken. Klassiskt retoriskt grepp eftersom om man reagerar på det han säger är det ju nästan en bekräftelse på att han har rätt. Och reagerar man inte så är det en tyst acceptans.

Slutligen säger han att hans diskussioner bara har haft som syfte att se hur mycket han kan luras. Och sedan har han som den store betydelsefulla man han är sagt ifrån.

Jo, nog är det ett inlägg från en kille man skall ha respekt för? 8O 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-16 23:48

meanmachine skrev:
Kaffekoppen skrev:Sansui b-2101

Detta har du nämnt några gånger. Det har väckt min nyfikenhet för vad du har i övrigt som välljuder. :)
Det är inget speciellt, jag är bara rysligt nöjd med det.

Egenkonstruerade högtalare är väl det som genererar ljud.

Resten av prylarna får med fördel vara tysta :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-16 23:58

Kaffekoppen skrev:För det första så framställer han Ingvar som min husse, vilket han säkert tycker är provocerande och roligt.

Sen utrycker han LTS skulle ha någon sorts ideologi runt testverksamheten vilket bara är ett sätt att få det att verka som om vi säger något mer än att det är ett utvärderingshjälpmedel (fritt för var och en att bedömma). Det skall verka som om föreningen är lite upp i det blå utan några kroppsdelar på marken. Klassiskt retoriskt grepp eftersom om man reagerar på det han säger är det ju nästan en bekräftelse på att han har rätt. Och reagerar man inte så är det en tyst acceptans.

När jag läste en del Psykologi så tänker man att när man möts av ett påstående som detta måste man utvärdera genom att sätta normala ord på det, alltså omtolka för att sedan utvärdera om det innehåller riktighet. Gör det så har man fått tips ¨på saker man bör jobba på vilker är tacksamt. Finns det ingen relevans utan det är tomma påhopp kan man vända på steken och fundera på varför denna person har sådana vanföreställningar och i så fall försöka hitta ett sätt att komma på detta. Kan vara förorätter som grundar sig i föreningen eller av personer i anslutning. Det ger lite ansvar att hjälpa. Om inte kan det vara rent och skärt skitsnack vilket faktisk är minst vanligt. En kombo av de två första brukar vara det vanligaste. Ta det på rätt sätt. :)

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 00:14

Visst har du i grunden rätt.

Nu är det inte riktigt så eftersom Flint skriver i affektion endast med syfte att provocera och såra. Det finns inget gott syfte eller substans i inlägget över huvud taget.

Det finns alltså inga slutsatser man kan dra utifrån det av honom förmedlade annat än att han ansträngt sig för att identifiera de områden han tror sig få störst reaktion på.

Inlägget som sådant är bara just tragiskt.

Troll som begrepp:

Troll har inga uppfattningar, de tar andras argument, förvanskar dem och replikerar i syfte att provocera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-17 00:30

berma skrev:
Flint skrev:berma
Ligger mycket i det. Kanske det som jag uppfattar som "sjukt". Ingen gemensam policy. Alla syftar och skyller ifrån sig.

Ja, kanske blir det otydligt eftersom ingen riktigt vågar uttrycka sig i klarspråk. Ena stunden är det ok att vara "subjektiv" nästa stund är det bara transparens som gäller, känns lite falskt.

Dem som efterlyser en policy av inskränkthet kommer att få vänta. Det finns inget behov av en sådan.

Allt som gör någon lycklig utan att drabba någon annan är ok, tycker jag. Det gäller allt i hela världen, inklusive musik-/ljudåtergivning. LTS har en inkluderande policy, inte en exkluderande. Ambitionen är att tillvarata ALLA musik & ljudkvalitetsintresserades intressen, och det finns inget motsägelsefullt i det. Vissa aspekter kanske inte intresserar precis alla, men allt som är något till glädje är bra.

Det ÄR klarspråk.

Den starka polaritet som du och Flint hoppas finna hos LTS (för att det är lättare att bråka då, eller?) finns inte, och kommer förhoppningsvis aldrig att uppstå (inte om jag kan hindra det i varje fall, jag vill inte se ett LTS där inte alla åskådnngar är välkomna). Att se dig försöka påtvinga LTS en stark polaritet är komiskt. Att se att vissa lyssnar på dig när du ropar varg är mindre komiskt, men de är i varje fall rätt få. Förhoppningsvis lär sig alltflera att sluta lyssna på dina konspirationsteorier.

Att LTS angreppsvinkel på hifi-verkligheten är vetenskapligt har absolut ingenting med att underkänna subjektiva preferener att göra. Vetenskapen exkluderar ju ingenting. Den undersöker bara.

De som förstår vetenskapen men ändå är emot den, måste vara en fullfjädrad nihilist - som störs av att vetskap är ett hot mot "friheten och rättigheten att dra fel slutsats utan att behöva veta om det". Sådana människor tror jag är extremt ovanliga. Så ovanliga att jag inte tror att problemen med att föra diskussioner med vissa på faktiskt har att göra med att de är nihilister. Det är de formodligen inte.

Men inte ens det borde vara ett bekymmer - den som inte vill veta något behöver ju inte söka information, men tyvärr är väl sådana inställningar bortom logik och rationalitet. Idén att diskutera en idé med en nihilist med hjälp av rationella argument, är ju en motsägelse i sig. Det är ju liksom nihilistens "reliiösa grund" att inte tro på att sådana kan finnas. :wink:

Hur som helst:
LTS dikterar inte vad någon skall vilja ha ut av sitt "hifi:ande" - det tror vi nämligen att alla klarar av att bestämma sig för alldeles själv. Det vi gör är bara att försöka titta på vad HiFi-branschen kan erbjuda, och har erbjudit genom åren i informationsväg, och efter bästa förmåga försöker LTS tillföra det som verkar ha saknats.

Under praktiskt taget hela HiFi-världens existens har åsikter varit ett gungfly, eftersom det inte funnits några objektiva metoder att undersöka och kartlägga egenskaper. Det har LTS försökt göra något åt, inte bara med F/E-lyssning, utan med hela den tankevärld som introducerats av bland annat LTS. Jag har (ofta förjäves) försökt påminna om att objektiv och subjektiv INTE är motsatser, utan är ofrånkomligt och intimt förknippade med varandra.

Objektiv betyder inte "icke-subjektivt", och subjektiv betyder inte "icke-obejktiv". Tvärtom är det objektiva utan både mening och värde om inte det subjektiva funnits. På samma sätt är det subjektiva alltid en konsekvens av det objektiva. De hör ihop!

Vad var och en sedan gör med det hela är upp till - var och en!

Att idéerna med den vetenskaplig betraktiningsvinkel verkar vara mera spännade än något annat - för just dom som säger sig vara emot dem - är lite fascinerande. Att se hur argument testas från alla riktningar ("tvinga inte på oss er jävla vetenskap"/"ni är inte tillräckligt vetenskapliga") är också lustigt.

Det verkar som inte själva ämnet musikåtergivning oftast inte intresserar dem lika mycket som konceptet att "vara emot" vad helst som LTS säger - eller ännu oftare; påstås tycka och vilja av dem som vill vara emot.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-17 02:42, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-17 00:38

meanmachine skrev:

Varför är du så gnällig det finns en sak här som ni måste se på rätt sätt. För det första så säger Flint "JAG TYCKER" mest hela tiden. Alltså detta är hans subjektiva åsiker. Det är väl fortfarande ett demokratiskt land. Då besvara man med att det tycker nite jag jag tycker osv. Då har båda parter sag vad de vill säga. De som tappar sitt COOL har missat poängen. Han är alltså inte tragisk utan det är tragiskt att han inte få uttrycka sin åsikt. En bra regering tål att skällas på. En diktatur dödar alla motståndare. :wink:

Jag tror du behöver läsa lite noggrannare vad Flint skrivit.

Han har kommit med mycket stora mängder påståenden som inte alls har flankerats av något "tycker jag", i många fall är det rent förtal, och påfallande ofta är det lögner som han framför medvetet och mot bättre vetande. (Om jag får förutsätta att han inte är så senil att han glömt de svar han fått tidigare på frågor han ställt.)

Visst, ibland har han skrivit "tycker jag", och i de fallen tror jag sällan någon har ifrågasatt hans åsikter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-17 00:49

Kaffekoppen skrev:Jo, alltså, riktigt bra är nog inte livet för Flint just nu.

Inlägget är ju som gjort för att få igång lite vevande och få bort fokus på hans elakheter i stort.

Inget fel på livet alls. Jag tänkte mest att du kanske ville ha motiveringen till att jag sa ifrån när du och IÖ körde ert romantiska värvningsförsök.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-17 00:51

Kaffekoppen skrev:Visst har du i grunden rätt.

Nu är det inte riktigt så eftersom Flint skriver i affektion endast med syfte att provocera och såra. Det finns inget gott syfte eller substans i inlägget över huvud taget.

Det finns alltså inga slutsatser man kan dra utifrån det av honom förmedlade annat än att han ansträngt sig för att identifiera de områden han tror sig få störst reaktion på.

Inlägget som sådant är bara just tragiskt.

Troll som begrepp:

Troll har inga uppfattningar, de tar andras argument, förvanskar dem och replikerar i syfte att provocera.

Kan det va så illa? :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-17 00:55

Jösses! Har ni blivit komplett galna hela bunten?!?!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-17 00:56

Japp. Kanske är väderomslag på gång.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-17 01:00

iö & kk,
Jag uttrycker mig ibland kanske onödigt provocerande, egentligen är jag ju positiv till LTS och det synsätt på ljudåtergivning som jag tror/hoppas råder i föreningen. Men nu och då dyker det upp personer som är mer eller mindre kritiska till något som LTS sysslar med eller står för. Dessa personer blir ofta väldigt provocerade av LTS sätt att bemöta kritik. Även jag, och även om jag kanske håller med LTS i sak, har ibland störts av en onödigt arrogant attityd mot kritiker. Detta leder till att LTS får påfallande många och frapperande uppretade antagonister, det kanske finns anledning att ”kontemplera” över det?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-17 01:03

Det kanske ska kontempleras varför dessa personer blir väldigt provocerade.
Min gissning är att de är provocerade redan när de kommer med sin kritik.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-17 01:07

Flint skrev:Japp. Kanske är väderomslag på gång.

Dj-a dåligt väder i så fall :-)

Alltså, jag fattar inte de senaste 10 (ungefär) sidornas resonemang. De verkar mer handla om vad man tycker om dig Flint(a) än F/E-lyssning. Har "folket" inte fattat att du gillar att provocera och, som du själv skriver, "röra om i grytan"? Och att grytan rör om sig själv.

F-n, denna sida är ju lika självgående som ett byråkratiskt kommunalkontor. Det behövs ingen input utan verksamheten fortgår ändå ... ;-)

Oavsett vaf man tycker om dig F. Du har gjort mer för diskussionen om F/E-lyssning än vad resten av anhängarna gjort här. Du har testat, lyssnat och dragit slutsatser. Och också ändrat åsikt i vissa avseenden.

Det är mer än vad man kan säga om många andra här. Inklusive mig själv.

Cool!

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi