F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-17 01:34

Håller inte med dig Bill50x.

Den som startade den här tråden var MeanMachine, och det är enligt min uppfattning han som genom sin (för att komma från antaginisthåll) "nya infallvinkel" (att ställa relevanta frågor* istället för att sprida antipropagande med spekulationer och lögner) fick igång en diskussion som i varje fall i början var konstruktiv. :P

Skall någon få kredit för eventuella nya insikter i F/E-lyssningens poänger så är det MM.

Vh, iö

- - - - -

*Att han senare övergav detta och sällade sig till den vanliga anti-LTS-skitsnacksstrategin är förstås trist, men skall inte förta det goda han gjorde i trådens början.

Eller också är det bara jag som inte fattade att hans beteende i trådens första halva var ett oärligt spel bara. Jag utesluter inte att det kan var så, jag har blivit lurad förr.

Jag har ett svagt minne av att några tidigt utpekade honom som en person med oärliga intentioner, som jag inte såg.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-17 01:41

dimitri skrev:
berma skrev:
Flint skrev:berma

Ligger mycket i det. Kanske det som jag uppfattar som "sjukt". Ingen gemensam policy. Alla syftar och skyller ifrån sig.

Ja, kanske blir det otydligt eftersom ingen riktigt vågar uttrycka sig i klarspråk. Ena stunden är det ok att vara "subjektiv" nästa stund är det bara transparens som gäller, känns lite falskt.

Ja du, i en mening "Alla har rätt att vara subjektiva fast jag föredrar transparens, det är min subjektiva preferens"

Är det enligt dig att det kan tolkas som att ena stunden är det ok att vara subjektiv men nästa stund är det transparens som gäller?

En sådan tolkning av den "citerade" meningen är inte hederlig ty den berövar en grupp rätten till egen mening. Som du märker ÄR det alltså tvärtom, det är din utsaga som är oförsonlig.

Huvudet på spiken!

Bra att du tog fram originalcitatet. Det gör att man ser att tolkningen som Berma gör är (som tolkningar så ofta är) helt felaktig. Det vore bättre om folk slutade tolka, och om de inte kunde avhålla sig - i varje fall ställde frågor om de tolkat rätt.

Denna mening... "Alla har rätt att vara subjektiva fast jag föredrar transparens, det är min subjektiva preferens" ...behöver inte tolkas alls dock. Det är ju klarspråk och tolkningsutrymme finns knappt! Tänk om alla formulerade sig så tydligt. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-17 01:47

Flint skrev:Kaffekoppen
Jag har och har haft samma inställning till f/e hela tiden. Att jag tycker att det ger intressanta möjligheter vid konstruktion men att jag inte anser det duga för total slutvärdering. Jag har också ansett att LTS och IÖ gör en patetisk dogm av den ideologiska nyttan med testet, men det har inget med f/e-testet att göra ur ren teknisk vinkelvolt. Jag lät er flörta ett tag för att se hur långt ni var beredda att gå i smetighet. Det verkar som om du och husse tog det på allvar och blev lite besvikna när jag sa ifrån.
Slutsats, jag är alltså stärkt i min uppfattning om f/e av att ha provat det själv. Kul teknisk test men LTS-snacket runt det är löjlig pseudoideologi.

Tar med hela citatet eftersom det gärna får läsas av folk. Kan nog inte hålla med Bill50x....

Men jag är mest intresserad av det i fetstil. Skulle Flint kunna vara snäll och förklara?
Är det någon som använder F/E för total slutvärdering?
Varför kan det inte användas som ett verktyg för värdering av en slutprodukt?

Svar som inte är godkända:

- "Vad tror du, själv ?"

- "Har du någon egen uppfattning ?"

- "Jag påstår inget det är du som påstår"
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-17 02:13

IngOehman skrev:...
Bra att du tog fram originalcitatet. Det gör att man ser att tolkningen som Berma gör är (som tolkningar så ofta är) helt felaktig. Det vore bättre om folk slutade tolka, och om de inte kunde avhålla sig - i varje fall ställde frågor om de tolkat rätt.
...

Ja ja, :) , om man tar med mitt egentliga inlägg så var det ett svar på att Flint, som jag uppfattade det, trodde att LTS har någon slag dold agenda för sitt agerande. Jag undrade om det inte snarare kunde vara så att LTS saknade agenda. Jag menar att LTS, som ideell förening, bör ha en agenda och redovisa den.

Sedan beskylls man indirekt för att vara nihilist, samtigt som "Allt som gör någon lycklig utan att drabba någon annan är ok" det tycker jag är tvetydigt (falskt?)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-17 02:17

berma skrev:[...]
Jag undrade om det inte snarare kunde vara så att LTS saknade agenda. Jag menar att LTS, som ideell förening, bör ha en agenda och redovisa den.
[...]

Om LTS. Ett klick in på hemsidan. Vad är en agenda? :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-17 02:24

tvett skrev:
berma skrev:[...]
Jag undrade om det inte snarare kunde vara så att LTS saknade agenda. Jag menar att LTS, som ideell förening, bör ha en agenda och redovisa den.
[...]

Om LTS. Ett klick in på hemsidan. Vad är en agenda? :roll:

Jo KK skrev ett långt och bra svar på min undran, iö tycker jag hade ett mer grumligt och svårbegripligt svar där nihilism var ett av många teman, måste vi ta tråden i repris? är den inte tillräckligt lång?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-17 02:45

Berma, det är bra att du förtydligar din ståndpunkt det är nog ganska lätt i såna här megasuperduper trådar att bli missuppfattad om man kommer in vid "fel" tidpunkt. :)

Hoppas att trådarna i fortsättningen kan skapas av ett genuint intresse för sakfrågor istället för personliga dansbanor åt troll.

Imho skapas det alldeles för få nya trådar och en sån här tråd suger nog musten och lusten ur de flesta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-17 02:55

Skärp dig Berma! Sluta sprida osanningar och tendensiösa påståenden! :(

iö skrev:De som förstår vetenskapen men ändå är emot den, måste vara en fullfjädrad nihilist - som störs av att vetskap är ett hot mot "friheten och rättigheten att dra fel slutsats utan att behöva veta om det".

Sådana människor tror jag är extremt ovanliga. Så ovanliga att jag inte tror att problemen med att föra diskussioner med vissa på faktiskt har att göra med att de är nihilister. #.

Men inte ens det borde vara ett bekymmer - den som inte vill veta något behöver ju inte söka information, men tyvärr är väl sådana inställningar bortom logik och rationalitet. Idén att diskutera en idé med en nihilist med hjälp av rationella argument, är ju en motsägelse i sig. Det är ju liksom nihilistens "reliiösa grund" att inte tro på att sådana kan finnas. :wink:

Se det fetmarkerade.

Jag måste fråga dig: Har du svårt att läsa innantill???

Möjligen kan det jag skrivit tolkas som att jag gissar att du har svårt att förstå vilka implikationer vetenskaplighet som koncept ger. Men inte heller det skriver jag, jag reflekterar ju inte över dig specifikt, utan uttalar mig helt allmänt om vetenskapsfientlighet*.

Det jag skriver är att den som förstår vetenskap inser att den inte kommer förpackad med en massa subjektiva åsikter på köpet. Det ligger i den vetenskapliga grunden att man kan gissa och undersöka, men aldrig kalla en gissning för något annat än den är (en hypotes är en hypotes, inte ett påstående).

Vh, iö

- - - - -

*Det kan tilläggas att nihilisterna har definierat sig själv som förnekare av att både subjektiva och objektiva sanningar finns, så det är inte en oförskämdhet att kalla en nihilist för en nihilist.

Den som förnekar sanningars existens men inte vill kallas nihilist har säkert något bra skäl till det. Vilket det är vet jag inte.

#Här har jag för att utesluta att NÅGON skall kunna missförstå, lagt till "Det är de formodligen inte", i originalinlägget. Hoppas det räcker...

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-17 06:37

IngOehman skrev: Det gör att man ser att tolkningen som Berma gör är (som tolkningar så ofta är) helt felaktig. Det vore bättre om folk slutade tolka, och om de inte kunde avhålla sig - i varje fall ställde frågor om de tolkat rätt.

Nä, just, det finns bara EN här som kan tolka rätt. Vars subjektivism är allas objektivism...
Det är detta sätt att förhålla sig i diskussioner här som stör en del, som mig tex, tror jag. Och kommer alltid att göra så länge inte total åsiktslikrikting råder. Och oavsett hur många "genomskådande" inlägg Dimitri skriver.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-17 06:56

patrikf skrev:
IngOehman skrev: Det gör att man ser att tolkningen som Berma gör är (som tolkningar så ofta är) helt felaktig. Det vore bättre om folk slutade tolka, och om de inte kunde avhålla sig - i varje fall ställde frågor om de tolkat rätt.

Nä, just, det finns bara EN här som kan tolka rätt. Vars subjektivism är allas objektivism...
Det är detta sätt att förhålla sig i diskussioner här som stör en del, som mig tex, tror jag. Och kommer alltid att göra så länge inte total åsiktslikrikting råder. Och oavsett hur många "genomskådande" inlägg Dimitri skriver.

Det är ju inte trådämnet, och har i sig, historiskt sett, fått minst två trådar att haverera.

Kan man inte hålla diskussionen saklig utan att sänka den till ett personligt plan, så är det läge för en mer permanent låsning.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 07:04

Flint skrev:Jag tänkte mest att du kanske ville ha motiveringen till att jag sa ifrån när du och IÖ körde ert romantiska värvningsförsök.
Du tänkte fel, iallafall jag är mer intresserad av att ha kul än att värva medlemmar till vilket pris som helst.

Det var förståss av någon egensinnig infallelse du skickade mig dina kontaktuppgifter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 07:13

berma skrev:Jo KK skrev ett långt och bra svar på min undran..
Ja, jag hoppas det framgick tydligt att jag tyckte det var en bra frågeställning som var ärd ett utförligt svar.

Du får nog ursäkta Ingvar som kanske skriver mer än han tänker igenom. Han har bliviit djupt kränkt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 07:27

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Visst har du i grunden rätt.

Nu är det inte riktigt så eftersom Flint skriver i affektion endast med syfte att provocera och såra. Det finns inget gott syfte eller substans i inlägget över huvud taget.

Det finns alltså inga slutsatser man kan dra utifrån det av honom förmedlade annat än att han ansträngt sig för att identifiera de områden han tror sig få störst reaktion på.

Inlägget som sådant är bara just tragiskt.

Troll som begrepp:

Troll har inga uppfattningar, de tar andras argument, förvanskar dem och replikerar i syfte att provocera.

Kan det va så illa? :)
Nej, uppenbarliggen inte. De är visst värre än så. Du trivs just nu. Det är egalt att någon blir sårad av dig.

Märk väl att jag absolut inte känner mig träffad av dina slevar, det är ju rätt små doser av din oärlighet som träffar mig, på sin höjd att jag inte tycker om insinuationer om att vara någons ledhund. Det är ju inget nytt. Jag visade ju rätt kraftigt att jag skarpt ogillade när Ingvar tidigare i tråden försökte ge sken av det. Det kallas att underminera trovärdighet och är orättvärdigt handlande.

Jag är inte så intresserad av hur du ser på LTS heller. Du vet ju inte mycket om verksamheten, något du själv påpekar är en brist hos föreningen, vilket jag kan hålla med om. Det ger dig inte rätt att påstå vad som helst bara för att du saknar kunskap. Då frågar man, iallafall om man vill veta och inte bara skapa debatt :wink:

Nej, det är din agenda mot Ingvar som är störande. Att du blandar in dina personliga agg mot honom genom att ständigt påstå saker som han gör eller sagt som du vet inte stämmer. Du skyller genomgående på någon svans eller odiffusa uppgifter när du blir konfronterad med lögner, men ingenstans finns den minsta grund för dina återkommande "missförstånd" att läsa. Till slut blir det uppenbart att du bara tycker det är kul att vara elak mot Ingvar eftersom han är så lättprovocerad, "när showen gått för långt" är för dig när andra reagerar på ditt beteende.

Det är inte kul. Börja bete dig som människa.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 07:30

Bill50x skrev:Oavsett vaf man tycker om dig F. Du har gjort mer för diskussionen om F/E-lyssning än vad resten av anhängarna gjort här. Du har testat, lyssnat och dragit slutsatser. Och också ändrat åsikt i vissa avseenden.

Det är mer än vad man kan säga om många andra här. Inklusive mig själv.

Cool!

/ B
Japp, man skall inte frånta honom den delen och det skulle jag inte drömma om att göra. Det är cool!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 07:42

Bill50x skrev:Alltså, jag fattar inte de senaste 10 (ungefär) sidornas resonemang. De verkar mer handla om vad man tycker om dig Flint(a) än F/E-lyssning. Har "folket" inte fattat att du gillar att provocera och, som du själv skriver, "röra om i grytan"? Och att grytan rör om sig själv./ B
Det handlar i mitt fall mer om hur man skall bemöta andra människor. Jag tror det blir lättare för dig att förstå om du i Flints sista 15 sidor byter ut "Ingvar" mot "Bill50x".

Det blir ingen kul läsning. Iallafall inte om du försöker förstå hur Ingvar framställs i förhållande till det han själv skriver. Att röra om i grytan och skriva provocerande inlägg tycker jag är helt okej. Det gjorde Flint med i trådens inledning och jag besvarade dem och tänkte över dem. Helt okej.

Men nu har Flint tappat styrförmågan nu och medvetet påstår saker han vet inte stämmer, saker som är långt ifrån smickrande, och många gånger kränkande, både mot mig, LTS men framförallt Ingvar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 08:54

Till alla.
God morgon.

Jag vill författa en skivelse som gäller alla här på faktiskt.

För att börja så vill jag påtala min egen kunskapsutveclikg i denna tråd. Jag lärt mig så mycket under denna resa. Så IÖ som menar att jag från börja visade jag lära mig nått för att sedan överge detta tolkar jag som att jag då är tillbaka på rutan 1. Inte sant. Kan mer nu och ser och förstår logiken i F/E som ett väldigt kompetens redskap. Har lärt mig att LTS står för bättre värderingar än vad jag lärt mig av andra. Men eftersom källan verkar ren så finns det hopp. Så gillar inte detta att jag sedan skulle ha övergivit min nyvunna kunskap.

Mitt mål med att komma hit och debatera var i grunden fel med lärde mig snabbt att det finns många goda kombatanter här. Motivet var att söka kunskap och hitta motargument till flertalet av LTS anhängarna som med dumhet sprider skit och bråk i LTS namn på forum och andra ställen. Vart man än kommer så hamna snackat i F/E objektivt rätt och subjetivt "fel". Jag har påtalat detta vid flertaler tillfällen till KK i ren välmening. Hoppas detta tas på allvar nu bara.

Sen finns det fortfarande invändningar som jag stör mig på. Det är de som kristisk påpekar saker som Lust, Flint även jag och andra. Dessa bemöts med dålig stil. Lärt från min tid i sandlådan är att det är väldigt roligt att retas med de som blir arga. Slutsats. Om den som restas bemöts med noll motstånd blir det inget rioligt längre. Men den retade tror att den måste behålla ansiktet inför de andra barnen. Alltid samma visa. Om den retade visar på en ödmjuk och vänlig inställning tillbaka kommer de andra barnen att stå på den "svage" starkes sida.

Jag tycker att tråden urartar till munhuggning på en sandlådenivå vilket är tråkigt. Möjligen sliter vi hårt på varandra men mest troligen behöver man ibland titta upp och lyftablicka över så att perspektivet vidgas. Det blir lätt att man fastnar på små petitesser som enskilda ord eller meningar. Då låser man sig och kan inte greppa det stora hela. Sen måste man som sann ledare alltid visa på största självrannsakan och självinsikt. Finns det kritik kommer denna sällan obefogad. Obefogad kritik är riktigt ovanlig. Men man måste kanske utvärdera den man kan inringa problematiken. Efter utvärdering kanske man finner att det finns problem som man måste jobba vidare med. I all välmening. Inget i historien har blitt bättre med ordbajsning. Ingen i Historien har heller varit perfekt den minst perfekta brukar vara den kommer längst.

Så Please. Lyssna på och ta in all kritik som riktas. Man bråkar på de som man bryr sig om. Om man inte bryr sig så skiter man i det. Ni och jag som slänger kritik börja med att avnäda raka och ärlig samt kontruktiv kritik så blir det mer träffsäkert. Sen önskar jag på allvar att vi genast slutar bråka och ger och tag ren och ruiktig kritik men också ren och riktig ros. Det finns ingen som blit bättre av bara ris eller ros. Vi behöver båda. En grundläggande mänskligt behov är att får bekräftelselser hur gamla vi än blir finns detat kvar som en hörnsten i vår varelse. Vi behöver veta att vi är bra och gör ett bra jobb. Kan man ge kritik har man även ansvar att ge nått gott. Ingen mår bra av att ratas.

Ingen mår heller bra av att inte tas på allvar. Ser man och tycker nått är fel vill man att vederbörande skall lyssna och ta till sig de jag vi ge ifån mig samt en bekräftelse på att det tas på set seriöst sätt. Slår då den andra parten tillbaka kommer man automatiskt att ta detta som en bekräftelse på att man hade rätt. Så :evil: Där får ni för att ni får mig att låta som en lärare.

Tror inte någon orkar läsa detta men om ni gör det i all välmening. Växt upp. Jag har kunnat hålla en barnsligare profil eftersom jag är okännd bland er och inte har någon titel. Men nu orkar jag inte leka längre utan jag har lärt mig att det är för det bästa att ta tag i de moraliska frågorna och börja på ett konstuktivt sätt föra debatten.

I all välmening
MM

Ps. Ursäkta ev stavfel eftersom jag bara inte orkar bara inte gå igenom stavfel.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-17 09:47

Att bemöta saklig kritik, min med fleras, som börjar bli för tydlig med personangrepp är nog en ren reptilhjärnereaktion när de egna sakargumenten inte räcker till. Jag tar den smällen. Har givetvis räknat med den.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-04-17 10:04

Kaffekoppen skrev:
Ja, jag hoppas det framgick tydligt att jag tyckte det var en bra frågeställning som var ärd ett utförligt svar.

Du får nog ursäkta Ingvar som kanske skriver mer än han tänker igenom. Han har bliviit djupt kränkt.

Det är tråkigt att du känner att du måste försvara Ingvar, jag visste inte ens att jag kränkt honom, hur gick det till?

Men ... det är bra Kaffekoppen, du kämpar på, du har faktiskt mitt stöd. :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-17 10:16

KK skrev:
"Du får nog ursäkta Ingvar som kanske skriver mer än han tänker igenom. Han har bliviit djupt kränkt."

KK,
det är mkt bättre att inte uttala sig å andras vägnar. Om jag inte minns fel så har IÖ bett dig om att inte göra det för ett antal sidor sedan. Anledningen är enkel, det är bara du som vet vad du tänker. Sådana i och för sig välmenta uttalanden ställer till mer problem än lösningar.

Edit: och ja, jag har skrivit om Ingvar i några inlägg. Men aldrig om vad han tycker, tror eller anser.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-04-17 10:57

"Du får nog ursäkta Ingvar som kanske skriver mer än han tänker igenom. Han har bliviit djupt kränkt."

Får man fråga hur han blivit djupt kränkt ?

Edit:Känns dumt att prata om någon som kan svara själv så IÖ kan kanske svara själv ? :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 11:42

Kaffekoppen, du kämpar på, du har faktiskt mitt stöd

Du har nog tillräckligt mångas stöd för att inte behöva falla in i munhuggandet. Du har inget att bevisa med detta. Be the Man. :wink:

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 11:53

berma skrev:
Kaffekoppen skrev:

Det är tråkigt att du känner att du måste försvara Ingvar, jag visste inte ens att jag kränkt honom, hur gick det till?

Men ... det är bra Kaffekoppen, du kämpar på, du har faktiskt mitt stöd. :)
Nej, jag kan inte på något sätt se att du har kränkt honom.

Det var menat som en förklaring till hur det utvecklats.

Det är nog jag som person som har lite svårt att hålla käft när någon medvetet försöker provocera och sprida "fakta" genom att påstå saker som det inte finns belägg för och som man man vet sårar. Det klarar jag inte av, och det är faktiskt helt oavsett vem det handlar om.

Även om inte Mayro skriver här mer så är han en av dem jag bråkat med mest, men det hindrar inte att så fort någon gör dumheter mot honom så reagerar jag. Jag är allergisk mot elakheter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 11:57

guru skrev:

Får man fråga hur han blivit djupt kränkt ?

Edit:Känns dumt att prata om någon som kan svara själv så IÖ kan kanske svara själv ? :?
Mest genom att man placerar in honom som en dogmatiker som inte har förståelse eller accepterar andras sätt att förhålla sig. Att det påstås att det är ett spel för galleriet och att man därför kan avfärda alla sådanna argument från honom och framatälla honom som en oerhörd översittare.

När det inte skrivs att man uppfattar en person på ett visst sätt utan att man skriver att det ÄR på ett visst sätt - medvetet och i syfte att nedvärdera en annan persons legitimitet i diskussion. Återkommande.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 12:01

meanmachine skrev:
Kaffekoppen, du kämpar på, du har faktiskt mitt stöd

Du har nog tillräckligt mångas stöd för att inte behöva falla in i munhuggandet. Du har inget att bevisa med detta. Be the Man. :wink:

Nej, det är fullt möjligt att det slår tillbaka mot mig, som när Flint drar till med sin yppersta förolämplning, iallafall som han ser det:
Flint skrev:Du blir mer och mer lik IÖ för varje dag och lägger ut riktigt proffsiga rökridåer. Har du även börjat tro på dom själv. Det är troligen nästa steg i "Koppdelningen".

Det här kanske man får ta, men det visar ju tydligt att Flint inte på något sätt ens försöker hålla sig saklig och objektiv. Han har uppenbarligga svårigheter med Ingvar och det genomsyrar hans mycket medvetna formuleringar. Det är ingen slump, om du nu tror det.

Jag önskar bara att fler stod upp och reagerade när någon, oavsett vem, beter sig illa mot andra. Då skulle vi aldrig hamna i de här diskussionerna, för då skulle alla avhålla sig från det. Vad man än har för grundsyn är det förkastligt att medvetet bete sig illa mot någon.

Flint och jag hade konstruktiva diskussioner, så uppfattade jag det, men hans enda målsättning måste man nu tolka var att hitta känsliga saker att sticka andra i ryggen med.

Är det okej?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 12:08

dimitri skrev:Det är mkt bättre att inte uttala sig å andras vägnar. Om jag inte minns fel så har IÖ bett dig om att inte göra det för ett antal sidor sedan. Anledningen är enkel, det är bara du som vet vad du tänker. Sådana i och för sig välmenta uttalanden ställer till mer problem än lösningar.

Edit: och ja, jag har skrivit om Ingvar i några inlägg. Men aldrig om vad han tycker, tror eller anser.
Det var i ett helt annat sammanhang, faktiskt i ett sammanhang där han och jag inte var överrens (det är vi nog inte än i den frågan).

Här handlar det inte om vad Ingvar tycker, utan om hur någon beter sig mot en annan. Hoppas du ser skillnaden. Annars måste jag nog kalla dig naiv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 12:13

Flint skrev:Att bemöta saklig kritik, min med fleras, som börjar bli för tydlig med personangrepp är nog en ren reptilhjärnereaktion när de egna sakargumenten inte räcker till. Jag tar den smällen. Har givetvis räknat med den.
Du får hemskt gärna komma med saklig kritik, men gör inte konstycket att blanda in andras sakliga kritik med din personförsöljelse.

Den sakliga kritiken, de konstruktiva förslagen bemöts sakligt, medans din agenda måste anses avskyvärd.

Bemöt andra på det sätt du själv önskar bli bemött Flint. Det fungerar för de allra flesta. De saker du gjort som är värda aktning har jag redan givit dig beröm för.

Men du måste acceptera att det reageras på dig när du medvetet, oavsett syfte, agerar på ett sätt som inte kan ha andra effekter än att nedvärdera andra personers värde.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-17 12:15

Men... Lägg ned nu! :evil:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 12:17

Vaknat på fel sida hetsporren :wink:

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-17 12:18

meanmachine skrev:Vaknat på fel sida hetsporren :wink:

Va! Behöver man det för att ha tröttnat på detta eviga bråk?
Men det är klart, du är väl rädd om din troll-status och denna tråd...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-17 12:27

Kaffekoppen skrev:Du får nog ursäkta Ingvar som kanske skriver mer än han tänker igenom. Han har bliviit djupt kränkt.

8O

Det kallar jag kränkning! Vad får dig att påstå att jag skriver mer än jag tänker igenom??? :(

Om du missat historien, så kommer den här:

iö skrev:De som förstår vetenskapen men ändå är emot den, måste vara en fullfjädrad nihilist - som störs av att vetskap är ett hot mot "friheten och rättigheten att dra fel slutsats utan att behöva veta om det".

Sådana människor tror jag är extremt ovanliga. Så ovanliga att jag inte tror att problemen med att föra diskussioner med vissa på faktiskt har att göra med att de är nihilister.

Men inte ens det borde vara ett bekymmer - den som inte vill veta något behöver ju inte söka information, men tyvärr är väl sådana inställningar bortom logik och rationalitet. Idén att diskutera en idé med en nihilist med hjälp av rationella argument, är ju en motsägelse i sig. Det är ju liksom nihilistens "reliiösa grund" att inte tro på att sådana kan finnas. :wink:

berma skrev:Sedan beskylls man indirekt för att vara nihilist, samtigt som "Allt som gör någon lycklig utan att drabba någon annan är ok" det tycker jag är tvetydigt (falskt?)...

...iö tycker jag hade ett mer grumligt och svårbegripligt svar där nihilism var ett av många teman, måste vi ta tråden i repris? är den inte tillräckligt lång?

Förklara dig Kaffekoppen.

Jag ser att du försöker försvara mig, så ditt uppsåt är ju gott, men jag har svårt att uppskatta att du gör det genom att (helt utan grund) påstå att det jag skriver är ogenomtänkt. :( 8O

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi