Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Trissor.
Bättre prestanda, billigare, driftsäkrare, smuttare, kompaktare, miljövänligare o s v.
JustAudioMagic skrev:Naqref™ skrev:Trissor.
Bättre prestanda, billigare, driftsäkrare, smuttare, kompaktare, miljövänligare o s v.
Hej![]()
men är inte ljudet huvudsaken?
Naqref™ skrev:Bättre prestanda står ju först.
phloam skrev:Rör: Mysigt!
Transistor: Portabelt!
JustAudioMagic skrev:Naqref™ skrev:Bättre prestanda står ju först.
Bättre prestande är väl inte samma sak som bättre ljud?
Naqref™ skrev:JustAudioMagic skrev:Naqref™ skrev:Trissor.
Hej![]()
men är inte ljudet huvudsaken?
Bättre prestanda står ju först.
Harryup skrev:Vad är bättre prestanda i denna jämförelse?
Naqref™ skrev:JustAudioMagic skrev:Naqref™ skrev:Bättre prestanda står ju först.
Jo om man inbegriper ljudprestanda i prestandabegreppet.
paa skrev:Rör har samma problem som t.ex pickup-nålar, de skapar en osäkerhet om ljudet. "Låter det lika bra som när den var ny?" Har vacuumet tappats? Kanske måste jag justera biasen, eller byta ut alla rören?
JustAudioMagic skrev:Naqref™ skrev:JustAudioMagic skrev:Naqref™ skrev:Bättre prestanda står ju först.
nja, att ljudet blir bättre har inget med prestande att göra. öronen är ju det som avgör
Harryup skrev:Vad är bättre prestanda i denna jämförelse? Mina Nad 208 brusar men det gör inte min Audion på horn. Mina Nad har en massa watt, min Audion kanske 8 watt.
JustAudioMagic skrev:Rör eller transistor? (generellt)
varför?
Max_Headroom skrev:JustAudioMagic skrev:Rör eller transistor? (generellt)
varför?
Bara resultatet ut räknas. Jag vill mena att det gjorts bra produkter med såväl rör som transitorer. Det verkar dock mycket enkalre och okomplicerat att bygga bra grejjor med transistorer, särskilt på slutstegsidan där man slipper utgångstrafo som är ett problem i sig (McIntosh har ju även transitorsteg med utgångstrafo, men det räknar jag som specialfall. Prislappen på dessa produkter är dessutom så lång att dom saknar relevans för dom allra flesta konsumenter.).
JustAudioMagic skrev:Naqref™ skrev:JustAudioMagic skrev:Naqref™ skrev:Bättre prestanda står ju först.
nja, att ljudet blir bättre har inget med prestande att göra. öronen är ju det som avgör
JustAudioMagic skrev:paa skrev:Rör har samma problem som t.ex pickup-nålar, de skapar en osäkerhet om ljudet. "Låter det lika bra som när den var ny?" Har vacuumet tappats? Kanske måste jag justera biasen, eller byta ut alla rören?
tycker man inte ljudet är försämrat så varför ska man då fundera på om det låter som det gjorde nytt??
meanmachine skrev:Båda. Finns fina saker som är rör och trasistorer och hybrider.
Hetsporren skrev:Rör skall man ha i gitarrförstärkare, inte i stereon.
Rydberg skrev:Har haft både rör (Jadis Ja-80) och transistorer, utifrån mina erfarenheter fördrar jag solklart transistorer.
JustAudioMagic skrev:Hetsporren skrev:Rör skall man ha i gitarrförstärkare, inte i stereon.
hehe... tror det är väldigt långt ifrån alla som håller med dig om det
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster