vad föredrar ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 15:35

hifi handlar om att återge en given signal....kombi eller lastutrymme har inte så mycket med det att göra

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-17 15:37

JustAudioMagic skrev:
Haakan_W skrev:tror inte det är någon ide att diskutera...

fullt möjligt.... tycker bara det är absurt att gå på vad fakta på papper säger och inte sina öron

Jag tror ni pratar förbi varann litet grand. Självklart är det ju hur det låter som är det viktiga (och i slutänden enda relevanta). Därom tror jag faktiskt att alla är överens! :wink:

Däremot kan erfarenheter av vissa mätdata eller andra fakta kring en apparat indikera huruvida den kan vara intressant eller inte.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 15:38

det är ju exakt det jag försöker få han att förstå...

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 15:39

Haakan_W skrev:hifi handlar om att återge en given signal....kombi eller lastutrymme har inte så mycket med det att göra

som du själv sa... tror inte det är någon vits vi diskuterar. jag tycker definitivt inte som du. kombi och lasutrymme har en hel del med det att göra

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 15:40

MichaelG skrev:Jag tror ni pratar förbi varann litet grand. Självklart är det ju hur det låter som är det viktiga (och i slutänden enda relevanta). Därom tror jag faktiskt att alla är överens! :wink:

Däremot kan erfarenheter av vissa mätdata eller andra fakta kring en apparat indikera huruvida den kan vara intressant eller inte.

Hälsn. Michael

visst är det så hur det låter, men det är långt ifrån enbart prestandan som avgör hur det låter

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 15:41

Haakan_W skrev:det är ju exakt det jag försöker få han att förstå...

:?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-04-17 15:48

JustAudioMagic, en apparat som låter illa, kan den ha bra prestanda då? Det tycker jag faller på sin egen orimlighet...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-17 15:59

niklas skrev:JustAudioMagic, en apparat som låter illa, kan den ha bra prestanda då? Det tycker jag faller på sin egen orimlighet...

Känns det inte som att det skulle vara praktiskt att definiera vad som är bra prestanda? Om t.ex. många watt är lika med bra prestanda så finns det massor med klenare förstärkare som ändå låter bra.

Prestanda är ju ingen enskild parameter som går att mäta.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-17 16:01

paa skrev:Rör har samma problem som t.ex pickup-nålar, de skapar en osäkerhet om ljudet. "Låter det lika bra som när den var ny?" Har vacuumet tappats? Kanske måste jag justera biasen, eller byta ut alla rören?
Detta är sannerligen inte bra för sinnesfriden!

Utmärkt väl uttryckt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-17 16:02

Harryup skrev:
niklas skrev:JustAudioMagic, en apparat som låter illa, kan den ha bra prestanda då? Det tycker jag faller på sin egen orimlighet...

Känns det inte som att det skulle vara praktiskt att definiera vad som är bra prestanda? Om t.ex. många watt är lika med bra prestanda så finns det massor med klenare förstärkare som ändå låter bra.

prestanda är alla parametrar sammanslagna förstås....jamenar en dragster vinner inga formel1 rejs eller hur :)

vad jag menar är att när man pratar prestanda så måste det ju innehålla allt som krävs för att vara bäst inom sin "gren"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Re: vad föredrar ni?

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-17 16:22

JustAudioMagic skrev:Rör eller transistor? (generellt)

varför?

Jag tycker nog allmänt att transistorförstärkare oftast är ett bättre ekonomiskt köp.
Ljudmässigt så finns det både bra och mindre bra konstruktioner från båda håll.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-17 16:30

perstromgren skrev:
paa skrev:Rör har samma problem som t.ex pickup-nålar, de skapar en osäkerhet om ljudet. "Låter det lika bra som när den var ny?" Har vacuumet tappats? Kanske måste jag justera biasen, eller byta ut alla rören?
Detta är sannerligen inte bra för sinnesfriden!

Utmärkt väl uttryckt!

Har både rör och har använt skivspelare rätt många år. Har aldrig känt så. Testar mina rörförstärkare kanske varannat var tredje år. Hitills inga problem.

Så för min del påminner det om fördommar.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-17 16:36

Hehe, med risk för att ge mig in i en diskussion som jag egentligen inte har lust med...

Prestanda svarar ju mot vad något kan prestera. Dvs detsamma som detta någots egenskaper. Man vill ju ha en bil, högtalare, förstärkare, kamera etc för dess egenskaper/prestanda. (Alternativ vill inte ha på grund av detta...).

I vissa fall är det möjligt att mäta och definiera egenskaper/prestanda. Exempelvis maxhastighet uttryckt i km/h (bil) eller effekttålighet uttryckt i w (högtalare). Dessa mått kan vara tämligen ointressanta (se föregående exempel).

Men definierade egenskaper/prestanda kan också vara synnerligen intressanta. Vill du ha en lastbil så är det ju ganska onödigt att ens titta på en bil vars lastkapacitet är uppmätt till 15 liter. Har du ett par högtalare som dippar ner till 2 ohm så är det ju också ganska onödigt att närmare studera en förstärkare med rekommenderad minimal belastning på 4 ohm.

Osv.

I allmänhet gäller också att man behöver besitta viss kompetens för att kunna tolka och värdera mätdata. Om man tror att många watt räcker för att en förstärkare skall låta bra (eller ens spela starkt) så bör man nog inte intressera sig så mycket för mätdata. För den insatte kan dock en uppsättning mätdata ge en hygglig bild av åtminstone vissa styrkor och svagheter.

Dvs - Mätdata kan alltså vara fullständigt meningslösa, men de kan också i vissa fall ge utmärkt vägledning till hur något presterar - dvs vilka egenskaper den har.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-17 18:50

Naqref™ skrev:Trissor.

Bättre prestanda, billigare, driftsäkrare, smuttare, kompaktare, miljövänligare o s v.

Billigare?

Jag föredrar generellt rör. Pris - välljudsförhållandet kan vara skyhögt när det gäller rör om man spelar på rätt högtalare.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 19:01

Varför finns inte vevgrammofon med 8O Det hade jag lätt valt. Njuta även vid elavbrott..
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 19:05

Göteborgs konserthus, gärna belyst med rörljus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-17 19:09

meanmachine skrev:Varför finns inte vevgrammofon med 8O Det hade jag lätt valt. Njuta även vid elavbrott..

Jag har en liten apparat med vev som man kan spola kassettband med (så man slipper nöta på batterierna i sin Walkman) - vill du låna?

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 19:11

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-17 19:20

Kaffekoppen skrev:Göteborgs konserthus, gärna belyst med rörljus

Hellre det än åskblixtar.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-17 20:58

Välgjord kretslösning är förståss viktigare för ljudet än rör/transistor-valet. Having said so; I ingångssteget föredrar jag rör av prestandaskäl. VAS-steg med rör eller transistorer? Ingen aning.

På utgången väljer förstärkaren som har onödigt stor tomgångsström, oavsett med vilken teknologi det är byggt. "Heta" förstärkare färgar ljudet minst i mina öron.

/Tomas F.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 21:00

ThomasF skrev:"Heta" förstärkare färgar ljudet minst i

Ahh..Därför som Nad 208 är så ofärgad i ljudet. Det brinner ju bokstavligt. Kan inte bli hetare än så :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-17 21:41

:lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 21:49

:wink:

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-17 21:50

:idea:

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 21:54

självklart kan det det. utan tvekan ! man köper väl inte en förstärkare på internet efter enbart prestanda?? :?:

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-17 21:55

Harryup skrev:Känns det inte som att det skulle vara praktiskt att definiera vad som är bra prestanda? Om t.ex. många watt är lika med bra prestanda så finns det massor med klenare förstärkare som ändå låter bra.

pricken över i:et

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-17 22:00

JustAudioMagic skrev:

självklart kan det det. utan tvekan ! man köper väl inte en förstärkare på internet efter enbart prestanda?? :?:

När man talar om prestanda på t.ex. en förstärkare så menar iallafall jag dess förmåga att förstärka en signal utan att påverka den hörbart. Sen kan man naturligtvis koppla det till att den ska göra det upp till en viss effektnivå också.

Att genom mätdata och specifikationer ta reda på om en förstärkare har god prestanda (enligt min definition ovan) är på gränsen till omöjligt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-04-17 22:22

Just så. Prestanda är vad något presterar, till exempel hur det låter.

Transistor föredrar jag av ungefär samma skäl som naqref.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Re: vad föredrar ni?

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-17 22:30

JustAudioMagic skrev:Rör eller transistor? (generellt)

varför?

Hifi-sammanhang;
Håller med i Naqrefs (och även guldfisks) argument om trissor och vill personligen fylla på med favoriten FET-trissor. Trissor, iom för ändamålet mer otimal komponent (prestanda?), låter för mina behov tveklöst bäst.

Varför FET? Jo, FET är några pinnhål upp på tryffelskalan. Bättre än andra trissor? Antagligen inte, men att vara logisk strider delvis mot min natur.

Musicerandesammanhang;
Rör. Tveklöst. Iaf om lådan runtom är märkt Ampeg SVT.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-17 23:37

JustAudioMagic skrev:det är långt ifrån enbart prestandan som avgör hur det låter

Jag skulle vilja påstå att det enbart är prestandan som avgör hur det låter. Vad skulle det annars vara?

Nu misstänker jag att din definition av prestanda skiljer sig lite från min, men vad finns det egentligen för anledning att definiera prestanda som något annat än hur något presterar?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi