Moderator: Redaktörer
JustAudioMagic skrev:Haakan_W skrev:tror inte det är någon ide att diskutera...
fullt möjligt.... tycker bara det är absurt att gå på vad fakta på papper säger och inte sina öron
Haakan_W skrev:hifi handlar om att återge en given signal....kombi eller lastutrymme har inte så mycket med det att göra
MichaelG skrev:Jag tror ni pratar förbi varann litet grand. Självklart är det ju hur det låter som är det viktiga (och i slutänden enda relevanta). Därom tror jag faktiskt att alla är överens!![]()
Däremot kan erfarenheter av vissa mätdata eller andra fakta kring en apparat indikera huruvida den kan vara intressant eller inte.
Hälsn. Michael
niklas skrev:JustAudioMagic, en apparat som låter illa, kan den ha bra prestanda då? Det tycker jag faller på sin egen orimlighet...
paa skrev:Rör har samma problem som t.ex pickup-nålar, de skapar en osäkerhet om ljudet. "Låter det lika bra som när den var ny?" Har vacuumet tappats? Kanske måste jag justera biasen, eller byta ut alla rören?
Detta är sannerligen inte bra för sinnesfriden!
Harryup skrev:niklas skrev:JustAudioMagic, en apparat som låter illa, kan den ha bra prestanda då? Det tycker jag faller på sin egen orimlighet...
Känns det inte som att det skulle vara praktiskt att definiera vad som är bra prestanda? Om t.ex. många watt är lika med bra prestanda så finns det massor med klenare förstärkare som ändå låter bra.
Prestanda är ju ingen enskild parameter som går att mäta.
JustAudioMagic skrev:Rör eller transistor? (generellt)
varför?
perstromgren skrev:paa skrev:Rör har samma problem som t.ex pickup-nålar, de skapar en osäkerhet om ljudet. "Låter det lika bra som när den var ny?" Har vacuumet tappats? Kanske måste jag justera biasen, eller byta ut alla rören?
Detta är sannerligen inte bra för sinnesfriden!
Utmärkt väl uttryckt!
meanmachine skrev:Varför finns inte vevgrammofon medDet hade jag lätt valt. Njuta även vid elavbrott..
ThomasF skrev:"Heta" förstärkare färgar ljudet minst i
niklas skrev:JustAudioMagic, en apparat som låter illa, kan den ha bra prestanda då? Det tycker jag faller på sin egen orimlighet...
Harryup skrev:Känns det inte som att det skulle vara praktiskt att definiera vad som är bra prestanda? Om t.ex. många watt är lika med bra prestanda så finns det massor med klenare förstärkare som ändå låter bra.
Prestanda är ju ingen enskild parameter som går att mäta.
JustAudioMagic skrev:niklas skrev:JustAudioMagic, en apparat som låter illa, kan den ha bra prestanda då? Det tycker jag faller på sin egen orimlighet...
självklart kan det det. utan tvekan ! man köper väl inte en förstärkare på internet efter enbart prestanda??
JustAudioMagic skrev:Rör eller transistor? (generellt)
varför?
JustAudioMagic skrev:det är långt ifrån enbart prestandan som avgör hur det låter
Användare som besöker denna kategori: jonasz och 43 gäster