patrikf skrev:dimitri skrev:Kaffekoppen skrev:Annars måste jag nog kalla dig naiv.
Det får du så gärna. Jag uppfattar naivitet som en positiv egenskap.
Det gör jag med. I "verkligheten" i allafall.
Då är vi minst tre som tycker så!

Vh, iö
Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:dimitri skrev:Kaffekoppen skrev:Annars måste jag nog kalla dig naiv.
Det får du så gärna. Jag uppfattar naivitet som en positiv egenskap.
Det gör jag med. I "verkligheten" i allafall.
Tror inte alls Berma håller med om det där...Richard skrev:Denna tråd har ju utvecklats till ett korståg emot Flint, berma och andra oliktänkande. Detta skrivet utan den minsta provokation från min sida. V.h. Richard.
Tänk, du är helt överrens med migmeanmachine skrev:Jag vidhåller att det inte har någon betydelse att enskilda komponenter är neutral eller inte eftersom det handlar alltid om sluttresultatet hemma hos dig eller mig. Oavsett hur mycet vetenskap detta är blir det subjetiv vetenskap eftersom den utelämnar den viktigaste posten. Det faktiska ljudet i rummet.
Richard skrev:Denna tråd har ju utvecklats till ett korståg emot Flint, berma och andra oliktänkande. Detta skrivet utan den minsta provokation från min sida.
V.h. Richard.
Harryup skrev:...Men det är aningen besvärande när det är ok att vissa som försvarar (sin tolkning) av F/E till varje pris får oemotsagda kalla typ Bill, Flink, Patrik, Meanmachine och möjligen flera (kommer inte ihåg exakt) för blåsta och diverse tillmälen medans dom aldrig "rättas" av någon. Medans om subjektivisterna säger en tveksam, felaktig eller provocerande sak så är det fullt krig tillåtet inte bara av den drabbade utan även av tillskyndare.
Richard skrev:Denna tråd har ju utvecklats till ett korståg emot Flint, berma och andra oliktänkande. Detta skrivet utan den minsta provokation från min sida.
Tråden hadlar ju inte om personliga vendettor.
Tråden handlar om ifall F/E tester kan ses som en dogm, eller vetenskap.
Där tycker jag och kanske många andra att F/E metoden är förträfflig för att förbättra förutsättningarna för att hitta transparenta produkter.
Detta räcker dock INTE för att komponera en anläggning som duger att lyssna på, där du får ut maximal musikupplevelse för dina surt förvärvade slantar. Det är endast 5% procent av dina inspelade skivor som tål de felaktigheter som redan finns på mikrofonnivå.
Målet är ju maximal musikupplevelse, eller hur ? Då är, enligt mig, den bästa anläggningen en dylik där du kan stå ut med de fel 95% av dina skivor innehar och att lyssna på musiken istället för inspelningen, dvs., för att ett varaktigt musikintresse skall kunna upprätthållas med din anläggning, bör denna väljas ( enligt mig ) med avseende på att alla skivor du innehar skall låta tjänligt..
Rydberg skrev:Richard skrev:Denna tråd har ju utvecklats till ett korståg emot Flint, berma och andra oliktänkande. Detta skrivet utan den minsta provokation från min sida.
Tråden hadlar ju inte om personliga vendettor.
Tråden handlar om ifall F/E tester kan ses som en dogm, eller vetenskap.
Där tycker jag och kanske många andra att F/E metoden är förträfflig för att förbättra förutsättningarna för att hitta transparenta produkter.
Detta räcker dock INTE för att komponera en anläggning som duger att lyssna på, där du får ut maximal musikupplevelse för dina surt förvärvade slantar. Det är endast 5% procent av dina inspelade skivor som tål de felaktigheter som redan finns på mikrofonnivå.
Målet är ju maximal musikupplevelse, eller hur ? Då är, enligt mig, den bästa anläggningen en dylik där du kan stå ut med de fel 95% av dina skivor innehar och att lyssna på musiken istället för inspelningen, dvs., för att ett varaktigt musikintresse skall kunna upprätthållas med din anläggning, bör denna väljas ( enligt mig ) med avseende på att alla skivor du innehar skall låta tjänligt..
En sådan perfekt "motfärgning" existerar dock inte, det är rent önsketänkande(?). Fonogrammen har ju massa olika fel och att då lägga till nya fel är enligt mig verkligen inte rätt sätt att gå frammåt.
Som sagt, min "f/e-komponerade" anläggning tillåter mig att njuta av långt fler skivor än någon annan anläggning jag någonsin haft låtit mig göra. Verkar precis som när felen i anläggningen försvinner accepterar man fel på fonogrammen i högre utsträckning
Vad bra att du tycker att du kommit till insikt. GrattulerarRichard skrev:Detta är en erfarenhet som jag, Flint och flera andra kommit till insikt i, genom ett långvarigt hifiintresse, där man tillslut inser, att perfekta produkter med perfekt ljudkvalitet och musikåtergivning, tyvärr är en utopi, eftersom perfekta musiker, inspelningar och lyssnare helt enkelt inte finns i verkligheten.
V.h. Richard.
Kaffekoppen skrev:Tänk, du är helt överrens med mig
Rydberg skrev:...
Verkar precis som när felen i anläggningen försvinner accepterar man fel på fonogrammen i högre utsträckning
Bill50x skrev:Att sedan Flint tycker om att provocera med mer eller mindre intelligenta inlägg får stå för honom. Men jag tycker det är uppfriskande
Flint skrev:Det dogmatiska i IÖ:s och därmed LTS:s f/e-agenda är att dom fäster för stor vikt vid strävan efter utfallet total transparens. Men testet som sådant är mycket intressant om man lär sig att utnyttja det rätt.
Flint skrev:[s]Det dogmatiska i IÖ:s och därmed LTS:s f/e-agenda är att dom fäster för stor vikt vid strävan efter utfallet total[/s] transparens. Men testet som sådant är mycket intressant om man lär sig att utnyttja det rätt.
Kaffekoppen skrev:Hjälp mig tolka ditt inlägg. Vad i inlägget är saker som du uppfattar eller har tolkat och vilket är saker som alla är överrens om (tjockmarkerade är i citatet)
Frågar därför att umgå fler misstolkningar.
Då får du veva ifred.Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Hjälp mig tolka ditt inlägg. Vad i inlägget är saker som du uppfattar eller har tolkat och vilket är saker som alla är överrens om (tjockmarkerade är i citatet)
Frågar därför att umgå fler misstolkningar.
Jag kan inte uttrycka mig tydligare än så där. Om du inte kan tyda det så återstår väl bara att du misstolkar det då. Det bjuder jag på.
MP skrev:Ett felaktigt påstående är alltid en provokation vilket du säkert är mycket medveten om.
Om du seriöst vill undvika provokationer, vilket jag inte tror, så sluta påstå hur saker och ting är om du inte har ordentliga belägg för det.
meanmachine skrev:MP skrev:Ett felaktigt påstående är alltid en provokation vilket du säkert är mycket medveten om.
Om du seriöst vill undvika provokationer, vilket jag inte tror, så sluta påstå hur saker och ting är om du inte har ordentliga belägg för det.
Detta är ett kardinalfel av dig MP. Ett felaktig påstående är alltid en provokation.![]()
Ett felaktigt påstående enligt vems referensram? Så alla oliktyckande är provocerande. Så oerhört sovjetiskt tänkande. Sluta med att försöka få inte alla i den mall du går efter och låt folk tänka själv. Det är inte synd att vara självgående.
Bill50x skrev:Det beror förstås på ur VEMS synvinkel som ett påstående är felaktigt
meanmachine skrev:MP skrev:Ett felaktigt påstående är alltid en provokation vilket du säkert är mycket medveten om.
Detta är ett kardinalfel av dig MP. Ett felaktig påstående är alltid en provokation.![]()
Ett felaktigt påstående enligt vems referensram? Så alla oliktyckande är provocerande. Så oerhört sovjetiskt tänkande. Sluta med att försöka få inte alla i den mall du går efter och låt folk tänka själv. Det är inte synd att vara självgående.
MP skrev:Ett felaktigt påstående är ett påstående som är osant.
mmm, sant, det ligger mycket i det du säger. De där kurserna på fängelset i psykologi har verkligen öppnat ögonen på dig. Jag tycker det är bra att man kan få utbildning i fängelser, jag förstår inte alls varför det kritiseras. Gör du?meanmachine skrev:Bill50x skrev:Det beror förstås på ur VEMS synvinkel som ett påstående är felaktigt
Beror på vad som är sanning, tolkning eller tolkning av sanning. Eller så kan man se det rent vetenskapligt och då är begreppet sanning bara något som temporärt tolkas efter bästa förmåga här och nu. Men över tid är föränderlig.
Rydberg skrev:Richard skrev:Du får gärna ha denna uppfattning. Jag delar den inte.
Vad är dina uppfattning då, efter att ha lyssnat på en "transparent" anläggning?
Kaffekoppen skrev:fängelset
Lust skrev:Min uppfattning är att "transparenta" anläggningar inte existerar, däremot existerar mer eller mindre transparenta anläggningar.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 37 gäster