F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-17 21:50

Om jag skulle göra anspråk på sanningen om någonting skulle jag bara provocera eftersom jag inte vet sanningen och heller inte kan argumentera för den. Det skulle bara skapa en trist och tråkig stämning föga konstruktiv.
Däremot brukar jag tycka eller tro mer eller mindre klumpigt.

Hur brukar du göra ? :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-17 21:51

meanmachine skrev:
Kaffekoppen skrev:fängelset

:?:

Feberyra förmodar jag :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-17 21:51

meanmachine skrev:

Hint: Läs det finstilta.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-17 21:51

Lust skrev:
Rydberg skrev:
Richard skrev:Du får gärna ha denna uppfattning. Jag delar den inte.

Vad är dina uppfattning då, efter att ha lyssnat på en "transparent" anläggning?

Min uppfattning är att "transparenta" anläggningar inte existerar, däremot existerar mer eller mindre transparenta anläggningar.

Var på skalan befinner sig din egen anläggning?

Därför skrev jag "transparent", du förstod kanske inte det?

Min anläggning, tja med Ino Audio pi60s, Bryston för och slutsteg samt Benchmark DAC-1 skulle jag gissa att ajg är långt närmare en "transparent" anläggning än de flesta. Dock har ju inte alls akustikreglerat på ett adekvat sätt men det kommer, stor potential mao :)
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 21:52

meanmachine skrev:

Äsch, saken är den att om man flera gånger återkommer till skrivelser som insinuerar att du är en fängelsekille så kommer det sakta men säkert att få mer och mer personer att undra över om det inte är sant, och säkert någon tro det.

Alltså kan en medveten lögn användas både i syfte att nedvärdera, men även att succesivt lägga värderingar på någon utan att det finns den minsta saklighet bakom.

Medvetna påstående där innehållet är medvetet falsifierat KAN vara en provokation.

Jag lovar att aldrig mer nämna ordet fängelse i samma inlägg som ditt namn så det inte missuppfattas ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 21:53

KK.

Ahh. Lite som..

KK har du slutat slå din fru ?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 21:54

Lust skrev:
meanmachine skrev:

Hint: Läs det finstilta.
Japp!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 21:54

Kaffekoppen skrev:Äsch, saken är den att om man flera gånger återkommer till skrivelser som insinuerar att du är en fängelsekille så kommer det sakta men säkert att få mer och mer personer att undra över om det inte är sant, och säkert någon tro det.

Hittler sade "Upprepa en lögn tillräcklig många gånger och det blir en sanning".

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-17 21:55

Rydberg skrev:
Lust skrev:
Rydberg skrev:

Vad är dina uppfattning då, efter att ha lyssnat på en "transparent" anläggning?

Min uppfattning är att "transparenta" anläggningar inte existerar, däremot existerar mer eller mindre transparenta anläggningar.

Min anläggning, tja med Ino Audio pi60s, Bryston för och slutsteg samt Benchmark DAC-1 skulle jag gissa att ajg är långt närmare en "transparent" anläggning än de flesta. Dock har ju inte alls akustikreglerat på ett adekvat sätt men det kommer, stor potential mao :)

Betvivlar inte alls att din anläggning är transparent, ville bara påvisa det svåra i att svara på din fråga.

Vet man inte vad man ska jämföra med blir det ju lite knepigt ...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-17 21:57

Fängslande tråd det här 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 21:57

meanmachine skrev:KK.

Ahh. Lite som..

KK har du slutat slå din fru ?
Precis! ruskigt svårt att motbevisa och om det insinueras frekvent så blir det en sanning till slut, och om jag reagerar på det är ju min upprördhet ett tecken på att det finns allt lite korn av sanning i det - annars skulle jag ju inte bry mig. Men om jag inte reagerar så visar det ju att jag skäms över det och det blir ett tyst erkännande.

Provokationer framförda genom medvetet fasifierade påståenden är inget man kan skratta bort. Det är riktigt elakt beteende.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-17 21:59

meanmachine skrev:
Kaffekoppen skrev:Äsch, saken är den att om man flera gånger återkommer till skrivelser som insinuerar att du är en fängelsekille så kommer det sakta men säkert att få mer och mer personer att undra över om det inte är sant, och säkert någon tro det.

Hittler sade "Upprepa en lögn tillräcklig många gånger och det blir en sanning".

Ska vi försöka ha andra förebilder då ? :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 21:59

meanmachine skrev:

Ja, det är en välkänd metod om man vill få någon misskrediterad eller få en grupp att framstå som tossiga :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-17 21:59

Kaffekoppen skrev: Äsch, saken är den att om man flera gånger återkommer till skrivelser som insinuerar att du är en fängelsekille så kommer det sakta men säkert att få mer och mer personer att undra över om det inte är sant, och säkert någon tro det.

Aha, ungefär på samma sätt som myten om den transparenta anläggningen/återgivningskedjan måste ha uppstått.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 22:01

Kaffekoppen skrev:Provokationer framförda genom medvetet fasifierade påståenden är inget man kan skratta bort. Det är riktigt elakt beteende.

Mobbing är inget att skratta åt. Det är ju det som blir resultatet. Om så är fallet är detta som nu pågår helt rätt väg. Information och ett sunt resonemang är vägen till ökad förståelse vilket eliminerar "mobbing".

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-17 22:02

MP skrev:
meanmachine skrev:

Ska vi försöka ha andra förebilder då ? :wink:

Bra ord är viktigare än deras ursprung

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 22:04

MP skrev:Ska vi försöka ha andra förebilder då ?

Det är så enkelt att quota dig. Jag lyckas inte stava fel på MP. En god förebild är han nog inte :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-17 22:06

Rydberg skrev:Min anläggning, tja med Ino Audio pi60s, Bryston för och slutsteg samt Benchmark DAC-1 skulle jag gissa att ajg är långt närmare en "transparent" anläggning än de flesta.

Jo, du kan väl alltid hoppas. "Transparens" kan ju vara så mycket, tonal balans är bara en (1) egenskap. Hur är det med rytm, integritet, homogenitet? Låter det som om musikerna är samspelta? Spelar dom samma låt? Eller låter även rockmusiken som experimentell jazz :-)
Kan du nynna med i basgångarna lika enkelt som med bergsprängaren som står i köket? Låter Zappa självklart enkel och harmonisk?

Som sagt, du kan alltid hoppas. Jag har inte en grej gemensamt med din anläggning, likväl lyssnar jag på musik, njuter hela tiden. Är min anläggning "transparent"? Tro mig, jag skiter i vilket, bara det låter musik.

Även jag har en anläggning, bättre än de flesta. Precis som de flesta har....

/ B

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-17 22:06

Lust skrev:
Rydberg skrev:
Lust skrev:
Rydberg skrev:

Betvivlar inte alls att din anläggning är transparent, ville bara påvisa det svåra i att svara på din fråga.

Vet man inte vad man ska jämföra med blir det ju lite knepigt ...

Precis vad jag ville komma till. Hur vet Richard att han har lyssnat på en "transparent" anläggning? Det kanske är så att han tror han gjort det men i själva verket var den gravt färgande.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 22:09

patrikf skrev:
Kaffekoppen skrev: Äsch, saken är den att om man flera gånger återkommer till skrivelser som insinuerar att du är en fängelsekille så kommer det sakta men säkert att få mer och mer personer att undra över om det inte är sant, och säkert någon tro det.

Aha, ungefär på samma sätt som myten om den transparenta anläggningen/återgivningskedjan måste ha uppstått.
Ja, alltså, åtminstone myten om att det finns någon som påstår att allt annat är fel.

Det intressanta är väl inte att någon vill uppnå en transparant kedja, det är ju deras vision av hur ljudåtergivning skall vara. Jag tycker bara det är att grattulera dem som vet vad de vill.

Fast du kanske tycker det är okej att göra narr av någon för att de har en idé om hur de anser ljudåtergivning skall vara?

Det intressanta är istället den myt som ibland odlas om att de som förespråkar transparant anläggning genomgående tycker att all annan ljudåtergivning är färgande, felaktig och måste bekämpas. Den myten är ju rätt befäst, tex hos dig.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-17 22:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-17 22:10

Bill50x> Jag vet inte riktigt om vi definierar transparens på precis samma sätt. Jag vill nog höra fonogrammet precis som det är (det har jag nog allt men inte kunnat formulera min vilja förrän Ingvar uttryckte sig precis så), det är ju då det blir som mest spännade imho :P

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 22:10

Rydberg skrev:Det kanske är så att han tror han gjort det men i själva verket var den gravt färgande.

Varför denna enorma jakt på det färgade och ofärgade. Vilket är bäst? Hur långt är ett snöre? Vilken ände på korven är godast. Vilkens penis är egentligen längst 8O Den som har dyraste prylarna. Den som har de mest ofärgade prylarna. :?: :?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-17 22:11

Rydberg skrev:
Precis vad jag ville komma till. Hur vet Richard att han har lyssnat på en "transparent" anläggning? Det kanske är så att han tror han gjort det men i själva verket var den gravt färgande.

Ja det är ju skillnad på dig, för du VET ju att din anläggning garanterat är mer transparent, eller?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-17 22:14

Rydberg skrev: Jag vill nog höra fonogrammet precis som det är

Och hur låter ett fonogramm?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-17 22:16

meanmachine skrev:
Rydberg skrev:Det kanske är så att han tror han gjort det men i själva verket var den gravt färgande.

Varför denna enorma jakt på det färgade och ofärgade. Vilket är bäst? Hur långt är ett snöre? Vilken ände på korven är godast. Vilkens penis är egentligen längst 8O Den som har dyraste prylarna. Den som har de mest ofärgade prylarna. :?: :?:

Tja, jag vill ju gärna ha en transparent anläggning, alla andra får ju göra som de vill.
Senast redigerad av Rydberg 2007-04-17 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-17 22:16

patrikf skrev:
Rydberg skrev: Jag vill nog höra fonogrammet precis som det är

Och hur låter ett fonogramm?
Det beror på vad som rymms på det :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-17 22:17

patrikf skrev:
Rydberg skrev:

Ja det är ju skillnad på dig, för du VET ju att din anläggning garanterat är mer transparent, eller?

Precis, visst är jag privilegierad :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-17 22:18

patrikf skrev:
Rydberg skrev:

Är det inte en relevant fråga? Hur kan man bedömma något man inte testat? Vari ligger din reaktion Patrik 8O ?

Du är väl inte insnöad i rätt eller fel nu?

Om man säger att man inte tycker om något så är det väl väldigt relevant att fråga hur man kommit fram till det. Alltså, det är inte livsavgörande, men det ger ju lite perspektiv..

Rydberg har väl redan klargjort att han inte har en anläggning som når hans målsättning om transparans, men att han tycker han är på god väg - för bara några inlägg sedan. Du hade väl läst det innan du skrev? ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-17 22:18

Rydberg.

Modo rules :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-04-17 22:19

meanmachine skrev:

Value is in the mind of the beholder..... :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi