Dahlqvist skrev:enJohn skrev:Alltså, detta är ju spännande! Alltså, tanken att när man på vetenskapligt sätt "hittar" en transparent återgivning så öppnar man samtidigt en "pandoras box" som styr valmöjligheterna därefter. Detta oavsett vad man initialt har tänkt och planerat, alltså oavsett syftet. Teknik/vetenskapshistorien är full av exempel på detta.
Skulle du kunna ta fram ett illustrativt exempel för att visa på analogin?
Undrar,
D
Oj, ja, det borde jag ju kunna göra!

Är dock fasligt glömsk av mig, kommer ofta bara ihåg princpresonemang, ej exempel eller fakta. Det kan vara någon text av Latour jag tänker på där tanken formulerats, men jag kan ha fel. Men man kan väl tänka sig att många av de etikdiskussioner som blossar upp i anslutning till tekniska (och medicinska) innovationer är exempel på hur uppkomsten av en ny teknik/lösning tvingar fram ett beteende. (Långsökta exempel som kommer i minnet är hur/om man kan neka användningen av livsuppehållande apparater, konstgjorda befruktningar, genmanipulation osv.)
Äsch, jag lyckas inte på något bra sätt förklara vad jag menar, så det kanske är lika bra att släppa detta spår.
Vill dock vara tydlig med att jag INTE personligen har några stora invändningar mot vare sig LTS, föreningens agenda, transparens, eller testmetoder.
/en john