IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Det som ger (dig eller någon annan) lyssningströtthet behöver inte sitta i det objekt du av olika (spekulativa?) skäl projicerar lyssningströttheten till!
Jag vet, klart att det är så. Men märk väl, det kan den även göra.
Nej, det kan den inte. Lyssningströttheten uppstår i
dig, inte i någon av apparaterna. Det är alltid en konsekvens av programmaterialet, av ALLA apparater i kedjan och deras beteenden, och av dina egenskaper som lyssnare. Lyssningströtthet är inte en egenskap, det är en konsekvens.
Den kommer inte ens ifrån någon specifik av apparaterna, utan den kommer alltid av: Summan av INSPELNINGEN plus ALLA APPARATER plus din HÖRSEL och din HJÄRNA.
Flint skrev:Orkar bara inte läsa din text, för massiv och mässande. Du har ett kommunikationsproblem.
Det låter som om det problemet är ditt.
Mitt problem är det inte, jag väntar mig inte att något av det jag skriver skall nå fram till just dig.
Vh, iö
Intressant, detta med lyssningströtthet.
Det är ju, som du säger Ingvar, ett samspel mellan inspelningen, anläggningen och hörsel/hjärna som eventuellt skapar lyssningströtthet.
Finns det någon forskning omkring detta? Jag är medveten om att, många, kanske föredrar en svag 2:a tonsdist. istället för en helt distfri återgivning i t.ex. förstärkare.
Om man filosoferar lite kring detta kan ju också lyssningströtthet bero på många fler saker !
T.ex. den dryck du intar då du lyssnar påverkar din trötthet mycket mera kanske, än själva anläggningen. Låt mig ta ett exempel:
Du är trött och sätter dig att lyssna på din favoritskiva. Kaffekokaren är nyss igångsatt och du sitter och funderar om ljudet verkligen är det bästa. Efter två minuter går du och hämtar din kaffekopp. Efter att kaffet druckits upp, tycker du att musiken låter fint, bra musiker det här! I detta fall har kaffet haft en avgörande inverkan på lyssningen.
En annan gång, en fredag kväll, kanske du tar dig ett glas vin innan du lyssnar. Då låter det också bättre. Då kanske du tar ett glas vin till, och plötsligt infinner sig lyssningströttheten!
En tredje gång kanske du är något förkyld, och tycker att anläggningen låter basfattigt och distad pg.a. ditt vänstra öra är igentäppt via dina bihålor..
Den sk. " BBC" dippen i vissa monitorer är väl framtagen för att motverka lyssningströtthet, eller hur?
Innebär detta, hypotetiskt, att en högtalare med en något sänkt mellanregisteråtergivning ger en mindre lyssningströtthet än en rakt mätande högtalare?
Finns det andra variabler för att undvika lyssningströtthet?
Har du forskat om detta ?
V.h. Richard