F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 12:47

Flint skrev:
niklasz skrev:
Flint skrev:niklasz
OK, vi kallar anläggningen som är gemensam vid f och e lyssningen för kringuttrustning. Stämmer det enligt semantisken? Har du något att invända där?

Det kan vi göra. Det kanske finns ännu bättre begrepp, men just referens är klart olämpligt.
Men den andra delen av inlägget är viktigare.

Det är tydligen så här man ska snacka med dig. Mening för mening så att semmansticken och ordföljden och syftningen blir riktig. Är det riktigt uppfattat? Jag försöker anpassa mig som du märker.

Nej, det handlar inte om semantik utan om logik. Jag misstänker (men rätta mig om jag har fel) att du tolkade Ingvars långa inlägg som att F/E-lyssningens utfall påverkas av kedjan av övriga apparater, men det stämmer nog inte (här får Ingvar rätta mig om jag tolkat honom fel). Du blandar nog ihop intrycket av lyssningen på den samlade kedjan med utfallet av F/E-lyssning. Det förstnämnda är naturligtvis i mycket hög grad avhängigt kringutrustningen, däremot inte det andra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 12:51

niklasz skrev:Nej, det handlar inte om semantik utan om logik. Jag misstänker (men rätta mig om jag har fel) att du tolkade Ingvars långa inlägg som att F/E-lyssningens utfall påverkas av kedjan av övriga apparater, men det stämmer nog inte (här får Ingvar rätta mig om jag tolkat honom fel). Du blandar nog ihop intrycket av lyssningen på den samlade kedjan med utfallet av F/E-lyssning. Det förstnämnda är naturligtvis i mycket hög grad avhängigt kringutrustningen, däremot inte det andra.

Jag skiter i vad IÖ säger. Nu pratar du och jag.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 12:55

Flint skrev:
niklasz skrev:Nej, det handlar inte om semantik utan om logik. Jag misstänker (men rätta mig om jag har fel) att du tolkade Ingvars långa inlägg som att F/E-lyssningens utfall påverkas av kedjan av övriga apparater, men det stämmer nog inte (här får Ingvar rätta mig om jag tolkat honom fel). Du blandar nog ihop intrycket av lyssningen på den samlade kedjan med utfallet av F/E-lyssning. Det förstnämnda är naturligtvis i mycket hög grad avhängigt kringutrustningen, däremot inte det andra.

OK, berätta då hur du kom fram till att kringutrustningen påverkar utfallet i F/E-lyssningen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 12:59

Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:01

niklasz skrev:
Flint skrev:

OK, berätta då hur du kom fram till att kringutrustningen påverkar utfallet i F/E-lyssningen.

Nix. Jag har frågat hur refrerensutrustningen ska vara beskaffad för att påverka så lite som möjligt. Det vill jag ha svar på. Men du kan nog inte svara på det eftersom du bara har hypotetisk erfarenhet av f/e. Frågan får nog gå till någon annan.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 13:06

Flint skrev:Nix. Jag har frågat hur refrerensutrustningen ska vara beskaffad för att påverka så lite som möjligt. Det vill jag ha svar på. Men du kan nog inte svara på det eftersom du bara har hypotetisk erfarenhet av f/e. Frågan får nog gå till någon annan.

Hypotetisk erfarenhet var ett intressant begrepp. Det visste jag inte ens att det fanns. Men begriper man sig på F/E-lyssningens princip (som ju är mycket enkel) kan man lista ut en hel del om kraven på kringutrustningen.
Men visst, vänta på svar från någon annan du. Annars kan du söka på forumet, frågan har avhandlats en hel del gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:10

niklasz skrev:
Flint skrev:Nix. Jag har frågat hur refrerensutrustningen ska vara beskaffad för att påverka så lite som möjligt. Det vill jag ha svar på. Men du kan nog inte svara på det eftersom du bara har hypotetisk erfarenhet av f/e. Frågan får nog gå till någon annan.

Hypotetisk erfarenhet var ett intressant begrepp. Det visste jag inte ens att det fanns. Men begriper man sig på F/E-lyssningens princip (som ju är mycket enkel) kan man lista ut en hel del om kraven på kringutrustningen.
Men visst, vänta på svar från någon annan du. Annars kan du söka på forumet, frågan har avhandlats en hel del gånger.

Jag ställde en fråga till dig tidigare, om du fungerar likadant i ditt arbete som i diskussionerna här på forumet vad gäller din inställning till hypoteser. Jag fick inget svar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-20 13:12

Ens egna hypoteser brukar vara sanning och motståndarens hypoteser lögn. Känt begrepp är mina barna och andras ungar. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 13:14

Flint skrev:
niklasz skrev:

Jag ställde en fråga till dig tidigare, om du fungerar likadant i ditt arbete som i diskussionerna här på forumet vad gäller din inställning till hypoteser. Jag fick inget svar.

Den frågan har jag nog missat, i vilket sammanhang ställde du den?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:14

meanmachine skrev:Ens egna hypoteser brukar vara sanning och motståndarens hypoteser lögn. Känt begrepp är mina barna och andras ungar. :wink:

Japp. Jag ser däremot mina hypoteser bara som förslag till sanningar.

Nu ska vi se hur jag blir påhoppad för det påståendet. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:15

niklasz skrev:Den frågan har jag nog missat, i vilket sammanhang ställde du den?

Det minns jag inte. 8)

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 13:19

Flint skrev:
niklasz skrev:Den frågan har jag nog missat, i vilket sammanhang ställde du den?

Det minns jag inte. 8)

OK, min inställning till hypoteser är nog ungefär densamma här och i arbetet, men jag är inte säker på att du och jag lägger samma innebörd i begreppet hypotes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:21

niklasz skrev:
Flint skrev:

Det minns jag inte. 8)

OK, min inställning till hypoteser är nog ungefär densamma här och i arbetet, men jag är inte säker på att du och jag lägger samma innebörd i begreppet hypotes.

Berätta.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 13:23

Flint skrev:
niklasz skrev:
Flint skrev:

Det minns jag inte. 8)

Berätta.

Ungefär så här ser jag på hypoteser:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotes

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:25

niklasz skrev:Ungefär så här ser jag på hypoteser:

Då behöver du inte tvivla längre. Vi delar den synen.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-20 13:27

Flint skrev:
niklasz skrev:Ungefär så här ser jag på hypoteser:

Då behöver du inte tvivla längre. Vi delar den synen.

Då förstår jag inte varför du ställde frågan, för jag har inte jobbat med hypoteser i någon nämnvärd utsträckning (på detta forum).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-20 13:43

Don't feed the troll
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:46

subjektivisten skrev:Don't feed the troll

Jag vet, men svårt att låta bli.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 13:47

Flint skrev:

Jag kämpar också

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 13:53

dimitri skrev:
Flint skrev:

Jag kämpar också
:D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-20 16:35

Flint skrev:IngOehman
När du slutar att föreläsa inläggen och börjar diskutera ska jag börja läsa det du skriver.

Utan att läsa det jag skriver är det ju svårt för dig att kunna ha en uppfattning om vad mina inlägg innehåller... 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-20 16:36

IngOehman skrev:
Flint skrev:IngOehman
När du slutar att föreläsa inläggen och börjar diskutera ska jag börja läsa det du skriver.

Utan att läsa det jag skriver är det ju svårt för dig att kunna ha en uppfattning om vad mina inlägg innehåller... 8)

Vh, iö
:mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-20 16:42

meanmachine skrev:Ens egna hypoteser brukar vara sanning och motståndarens hypoteser lögn. Känt begrepp är mina barna och andras ungar. :wink:

Inte i den vetenskapliga världen.

En hypotes är en gissning (kan vara ett hugskott, eller en modellskiss som är baserad på iakttagelser).

"Sann" blir den aldrig, men den kan bli lögn. Det sker genom prövning. I hypotesen skall nämligen falsifieringsvillkår innehållas om en teoribildning skall kunna ske. Antingen blir hypotesen falsifierad eller också blir det en teori. En teori är en FUNGERANDE modell, men inte nödvändigtvis en sann.

Man kan alltså tänka sig att en okunnig person betraktar sin hypotes som en sanning, men att en person som redan prövat den, VET att den är en lögn.

"Egna" och "andras" är inte faktorer i ett vetenskaplig resonemang dock. Däremot finns det förstås människor även inom vetenskapsvärlden som ibland beter sig ovetenskapligt. Det gör det inte till en del av vetenskapen dock.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 17:28

IngOehman skrev:

Inte i den vetenskapliga världen.

Vad vet du om den?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-20 18:19

Mer än du. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-20 18:21

Flint skrev:
IngOehman skrev:Det som ger (dig eller någon annan) lyssningströtthet behöver inte sitta i det objekt du av olika (spekulativa?) skäl projicerar lyssningströttheten till!

Jag vet, klart att det är så. Men märk väl, det kan den även göra. Orkar bara inte läsa din text, för massiv och mässande. Du har ett kommunikationsproblem.

I det här fallet kan alltså den ev. "skadan" ske i "mätobjektet", ingångssteget eller ad-omvandlaren i mitt ljudkort eller i prylarna hos uppspelaren av wav-filerna. Därav min kritik mot f/e-testet för total utvärdering. Referensanläggningen spelar roll.

Ingen som har något förslag på hur referensanläggningens fel skall minimeras så att man kan lita åtminstone lite på f/e-utfallet?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-20 19:23

Flint skrev:
niklasz skrev:
Flint skrev:

Nix. Jag har frågat hur refrerensutrustningen ska vara beskaffad för att påverka så lite som möjligt. Det vill jag ha svar på. Men du kan nog inte svara på det eftersom du bara har hypotetisk erfarenhet av f/e. Frågan får nog gå till någon annan.

Så länge alla kalibreringar är korrekta så påverkar inte utrustningen resultatet nämnvärt alls (en karaktär upplevs lika stor och likadan - oavsett kringutrustning) med reservation för en sak:

Detektionströskeln för färgningar påverkas av kringutrustningens, programmaterialets och specifikt lyssningens potential att lyfta färgningsegenskaperna över tröskeln - och det finns om man skall vara noga två sådana trösklar att ta hänsyn till: Maskeringströskeln (signalberoende) och hörseltröskeln (fast).

Den senare brukar dominera helt om inte kringutrustningen är mycket dålig (här menat stora olinjäriteter och stokastiskheter) distorsionsmässigt.

Det betyder att man måste ha både programmaterial och en utrustning som inte brusar eller distorderar, och därtill en lyssning som inte kroknar ljudtryckmässigt - om man vill maximera möjligheten att uppfatta de allra minsta färgningsnyanserna. Men som sagt - oavsett utrustning hör man de färgningar man detekterar på samma sätt och i samma skala. Det är ju det som är styrkan med F/E-lyssning. :P

Val av avslöjande programmaterial* är för det mesta av betydligt större vikt än val av kringutrustning, men det är bara en statistiskt iakttagelse - inget hindrar ju från att det KAN vara tvärtom, beroende på hur usla (sett i nämnt objektivt perspektiv) de är i förhållande till varandra.

Vh, iö

- - - - -

*En ren sinuston vid 500 Hz är t ex en dålig signal om man vill upptäcka och kartlägga testobjektets klangliga färgningar, men den kan vara väldigt bra om man vill upptäcka svaj.

En brussignal är väldigt dålig om man vill kartlägga hur testobjektets orenheter yttrar sig, men den kan vara kraftfull för att avslöja klangförändrigar.

Och så vidare...

Det finns hundratals olika sorters färgningar (och miljontals variationer inom varje sort) som apparater kan addera till musiksignalen, och vill man lära sig att förstå sig på dem allihopa så noga som möjligt bör man välja programmaterial med omsorg - inte minst med hänsyn till vad man redan vet om apparaten. Således kan man ju välja en signal som så bra som möjligt kommer att avslöja de specifika färgningar den har, så kan man ta ställning till om man gillar dem eller ej.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-20 19:39

Flint skrev:
Flint skrev:
IngOehman skrev:Det som ger (dig eller någon annan) lyssningströtthet behöver inte sitta i det objekt du av olika (spekulativa?) skäl projicerar lyssningströttheten till!

Jag vet, klart att det är så. Men märk väl, det kan den även göra. Orkar bara inte läsa din text, för massiv och mässande. Du har ett kommunikationsproblem.

I det här fallet kan alltså den ev. "skadan" ske i "mätobjektet", ingångssteget eller ad-omvandlaren i mitt ljudkort eller i prylarna hos uppspelaren av wav-filerna. Därav min kritik mot f/e-testet för total utvärdering. Referensanläggningen spelar roll.

Ingen som har något förslag på hur referensanläggningens fel skall minimeras så att man kan lita åtminstone lite på f/e-utfallet?

en anläggning agerar en referensanäggning så länge bara EN komponent varierar. Komponenten som undersöks.
Referensanläggningen agerar då som en icke variabel enhet så vitt man inte går ner på kvnantnivå.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-20 20:22

Flint skrev:

Jag vet, klart att det är så. Men märk väl, det kan den även göra.

Nej, det kan den inte. Lyssningströttheten uppstår i dig, inte i någon av apparaterna. Det är alltid en konsekvens av programmaterialet, av ALLA apparater i kedjan och deras beteenden, och av dina egenskaper som lyssnare. Lyssningströtthet är inte en egenskap, det är en konsekvens.

Den kommer inte ens ifrån någon specifik av apparaterna, utan den kommer alltid av: Summan av INSPELNINGEN plus ALLA APPARATER plus din HÖRSEL och din HJÄRNA.

Flint skrev:Orkar bara inte läsa din text, för massiv och mässande. Du har ett kommunikationsproblem.

Det låter som om det problemet är ditt. :wink:

Mitt problem är det inte, jag väntar mig inte att något av det jag skriver skall nå fram till just dig.

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-21 07:53

IngOehman skrev:
Flint skrev:

Jag vet, klart att det är så. Men märk väl, det kan den även göra.

Nej, det kan den inte. Lyssningströttheten uppstår i dig, inte i någon av apparaterna. Det är alltid en konsekvens av programmaterialet, av ALLA apparater i kedjan och deras beteenden, och av dina egenskaper som lyssnare. Lyssningströtthet är inte en egenskap, det är en konsekvens.

Den kommer inte ens ifrån någon specifik av apparaterna, utan den kommer alltid av: Summan av INSPELNINGEN plus ALLA APPARATER plus din HÖRSEL och din HJÄRNA.

Flint skrev:Orkar bara inte läsa din text, för massiv och mässande. Du har ett kommunikationsproblem.

Det låter som om det problemet är ditt. :wink:

Mitt problem är det inte, jag väntar mig inte att något av det jag skriver skall nå fram till just dig.

Vh, iö

Intressant, detta med lyssningströtthet.
Det är ju, som du säger Ingvar, ett samspel mellan inspelningen, anläggningen och hörsel/hjärna som eventuellt skapar lyssningströtthet.

Finns det någon forskning omkring detta? Jag är medveten om att, många, kanske föredrar en svag 2:a tonsdist. istället för en helt distfri återgivning i t.ex. förstärkare.

Om man filosoferar lite kring detta kan ju också lyssningströtthet bero på många fler saker !
T.ex. den dryck du intar då du lyssnar påverkar din trötthet mycket mera kanske, än själva anläggningen. Låt mig ta ett exempel:

Du är trött och sätter dig att lyssna på din favoritskiva. Kaffekokaren är nyss igångsatt och du sitter och funderar om ljudet verkligen är det bästa. Efter två minuter går du och hämtar din kaffekopp. Efter att kaffet druckits upp, tycker du att musiken låter fint, bra musiker det här! I detta fall har kaffet haft en avgörande inverkan på lyssningen.

En annan gång, en fredag kväll, kanske du tar dig ett glas vin innan du lyssnar. Då låter det också bättre. Då kanske du tar ett glas vin till, och plötsligt infinner sig lyssningströttheten!

En tredje gång kanske du är något förkyld, och tycker att anläggningen låter basfattigt och distad pg.a. ditt vänstra öra är igentäppt via dina bihålor..

Den sk. " BBC" dippen i vissa monitorer är väl framtagen för att motverka lyssningströtthet, eller hur?
Innebär detta, hypotetiskt, att en högtalare med en något sänkt mellanregisteråtergivning ger en mindre lyssningströtthet än en rakt mätande högtalare?
Finns det andra variabler för att undvika lyssningströtthet?
Har du forskat om detta ?

V.h. Richard

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi