Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:
Det viktigaste är att man har ett gemensamt intresse för välljud.
Det är mycket snack om just det här och min fråga är enklast möjliga:
Bör en förening som LTS bestämma sig för någon viss inriktning, eller är det rätt att ha en bred syn att alla ljudideal kan samsas?
Det var faktiskt en bra fråga! Det verkar inte gå att lägga upp svarsalternativ efteråtenJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
/en john som inte tycker att det är en så viktig fråga egentligen
PeterAkemark skrev:Kaffekoppen skrev:
Bör en förening som LTS bestämma sig för någon viss inriktning, eller är det rätt att ha en bred syn att alla ljudideal kan samsas?
Stryk väl i välljud, det är en värdering som bara styr i någon riktning som du nog inte vill ha!
Om det behövs någon specifik inriktning, så bilda undergrupper där den specifika inriktningen kan vara förhärskande.
phloam skrev:Eller - vadå ljudideal? Kan nån förklara, hur många finns det egentligen? Vilka ljudideal finns det att välja emellan? Inom eller utanför LTS? Välljud, idealljud, elitljud, proffsljud, amatörljud, köksljud....
Idealet är ointressant. Ouppnåeligt. Tanken på ett ideal skapar bara konflikter. Varför inte istället lyfta fram andra saker, som gör att hifi är roligt, och ägna sig åt det?
Tänk om man bara kunde skita i hur det låter i verkligheten så man slipper allt tjafs. FFS!
Kaffekoppen skrev:Det var faktiskt en bra fråga! Det verkar inte gå att lägga upp svarsalternativ efteråtenJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
/en john som inte tycker att det är en så viktig fråga egentligen
Jag kan bara svara för min egen syn och hur jag vill verka!
Då är mitt svar absolut! Det finns en massa olika vägar att nå välljud och bara det sker med sin egna subjektiva övertygelse så är allt okej.
Det behöver således inte vara den tekniskt bästa eller ens i närheten bästa återgivningen för att den egna subjektiva upplevelsen skall vara hög. Och det är viktigt att tänka på!
Men om vi begränsar oss till frågeställningen, gör vi rätt eller fel som en Ljudteknisk förening att välkomna alla oavsett ljudideal - bara man har välljud som intresse?
enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
Mm.. jag kan förstå tankegången, men själva ordet "välljud" kan väl inte vara värdeladdat - det säger ju inget om på vilket sätt det skall uppnås.PeterAkemark skrev:Kaffekoppen skrev:
Stryk väl i välljud, det är en värdering som bara styr i någon riktning som du nog inte vill ha!
Om det behövs någon specifik inriktning, så bilda undergrupper där den specifika inriktningen kan vara förhärskande.
berma skrev:enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
Ja är inte det lite LTS dilemma, många uppfattar nog att föreningen står för ett visst ideal, och det blir lite märkligt när representanter för föreningen också försvarar det idealet, samtidigt som man med tillkämpad storsinthet säger att alla ju får tycka som dom vill.
Jag tror enJohn tänkte lite annorlunda, mer som att föreningen med dess synsätt kanske inte kan avstå från att ljudideal, men låt oss hålla oss till frågeställningen.berma skrev:enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
Ja är inte det lite LTS dilemma, många uppfattar nog att föreningen står för ett visst ideal, och det blir lite märkligt när representanter för föreningen också försvarar det idealet, samtidigt som man med tillkämpad storsinthet säger att alla ju får tycka som dom vill.
berma skrev:enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
enJohn skrev:I linje med mina inlägg i en kortågstråden så saknar jag alternativet: "Är det möjligt för LTS som förening att inte ta ställning till vilket återgivningsideal som är bäst?". Typ.
Du får gärna utveckla dig mer, och ge konkreta förslag. Jag är idel öra.Vee-Eight skrev:Då får man ju ändra meddelandet så att det ursprungliga budskapet når fram. Eller föredrar man kanske en färgad tolkning?
Maxheadroom skrev:Det är väl åsiktfrihet som gäller
Kaffekoppen skrev:Du får gärna utveckla dig mer, och ge konkreta förslag. Jag är idel öra.Vee-Eight skrev:Då får man ju ändra meddelandet så att det ursprungliga budskapet når fram. Eller föredrar man kanske en färgad tolkning?
Hur röstade du?
meanmachine skrev:Maxheadroom skrev:Det är väl åsiktfrihet som gäller
Så att förnedra judar, Svarta och handikappade i tal och text är ok eftersom det är åsiktsfrihet.![]()
....................
meanmachine skrev:Maxheadroom skrev:Det är väl åsiktfrihet som gäller
Så att förnedra judar, Svarta och handikappade i tal och text är ok eftersom det är åsiktsfrihet.![]()
Max_Headroom skrev:Och självklart inte LTS, eller någon annan, bevisa att just deras synsätt är rätt, men jag tycker man borde vara tydligare med sin idé, om man nu har någon. Säga att "!vi tycker så här, det står vi för. Tycker man nåt annat är det fel, men man får ha fel, om man vill."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster